Permalänk
Medlem

det är faktiskt skillnad på prestanda beroende på vilken fsb du kör
dock har det inte med hur hög den är utan hur allt är synkat och vilken "strap" du kör på i fsb:n.

håller du dig på 400fsb och låt säga 1200mhz minne...
prova detta i membench... prova sen 430 och divida minnet rätt ska du se att du inte alls får samma resultat

cpu:n kanske jobbar mer , men latencyn samt minnesbandbredden minskar om du ökar... så det är + och - med det..

i mitt test så blev det detta resultat ..med 400fsb minnet ställt 1200.

9900 i read everest, 48.5ns latency.

475x8 och minnet i passande devider.. så blev det 8900 och 60+ns.

visst en uträkning som super pi kanske går snabbare i det fallet att den är högre klockad, ALLT har inte med hur hög klock man har

ehh..lite OT kanske ...men testa detta så får ni se

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
det är faktiskt skillnad på prestanda beroende på vilken fsb du kör
dock har det inte med hur hög den är utan hur allt är synkat och vilken "strap" du kör på i fsb:n.

Ja, om du läser hela tråden så är det ju ingen som påstått nått annat, men den här snubben 2good4you tror tydligen att fsb är det absolut viktigaste. Han tycks tro att att fsb-hastigheten är så viktig att det i princip inte spelar roll vad du får för klockfrekvens på processorn. Som sagt så lär ganska få personer få upp sin fsb till runt 500, oavsett vilken processor man har,medan ganska många lyckas få 400, och låt oss säga att du då för din E6320 får upp din processor till 485 så kan du ändå inte köra på en högre klockfrekvens än 3.4Ghz, medan en person med en E6600 kan köra på en klockfrekvens på 3.6Ghz även om han bara når upp till 400. Och gissa då vem som har den snabbaste datorn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Oj, jag tror verkligen du är den första som vet, jag lärde mig något nytt. Kan inte du undervisa mig?

Asså har extreme editions upplåst multiplier, skämtar du eller? Asså har Intel låst multipliern uppåt på icke ee modeller, oj det visste jag heller inte. Nja jag tror att E6600 har låst multiplier vid 10, för jag kan ju inget, inte ens räkna, jag kan bara cykla.

Säker på att det inte är barcelona kärnor och inte Conroe?

Ta läslektioner och allmänn datorkunskap och läs vad jag skrev och inte svara på fel jag inte ens gjort, har inte skrivit något annat, skrev att man kan SÄNKA multiplern då den är reglerbar nedåt och INTE låst neråt.

Håll debattnivån på en rimlig nivå. Det finns ingen anledning att vara burdus

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

hehe
som sagt är alla conore modeler från e6600 & 6700 låsta uppåt och man kan bara ändra multiplier neråt, utom X6800 som är helt upplåst från intel. nu vet jag inte hur det är med Quadcore modeler ni som sitter med dom kan väll berätta om ni kan ändra multiplier helt neråt och uppåt ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ge dig 2good4you. Allt Twilek har skrivit hittils har varit helt korrekt. Det du själv får att låta generellt för E6320 baserar du enbart på enstaka fall av tur.
Kan även tillägga att lägga ut 600 kr till för en E6600 inte alls är att kasta pengarna i sjön. Varför skulle det vara det? Chansen att komma upp i högre hastigheter är klart större med en E6600 då man har tillgång till en högre multipel. Då behöver du inte stressa ihjäll ditt moderkort då det är långt ifrån alla som klarar så höga FSB hastigheter. Precis som Twilek säger...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Testade en E6600 med vecka 29 härom dagen och den gjorde 445 x 9 på luft men den sög på fsb och låg multiplier bootade inte alls 470-480fsb med x 6 ens... och stabil var den inte heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Testade en E6600 med vecka 29 härom dagen och den gjorde 445 x 9 på luft men den sög på fsb och låg multiplier bootade inte alls 470-480fsb med x 6 ens... och stabil var den inte heller

Precis och det är med samma moderkort där processorn klockfrekvens inte tar stopp utan för att det är något skumt med E6600, detta som jag skrivit hela tiden.

Att högsta klockfrekvens är är ett måste är ju något som är givet och inget ni behöver anta från min sida, men när man kan kombinera en lika hög klock eller högre tillsammans med en högre FSB så ger det ett bättre resultat, i detta fall pytonOrms E6320. Att fler haft samma problem med E6600 är bara att söka.

Så nej jag har inte fel någonstans, trots att alla processorer klockar inte klockar likvärdigt.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis och det är med samma moderkort där processorn klockfrekvens inte tar stopp utan för att det är något skumt med E6600, detta som jag skrivit hela tiden.

Verkar inte ens som du läser min inlägg. Läs den här länken tex http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-e6420_1...
Där slår en e6320 i väggen redan vid 3.2Ghz. Om du tror detta är det enda exemplar av e6320 som råkat på detta är det bara att söka. Alla kan råka på att stöta i den sk fsb-väggen, även e6320. Det är inget inbyggt i själva processorn.

Citat:

Att högsta klockfrekvens är är ett måste är ju något som är givet och inget ni behöver anta från min sida

Att tolka av ditt tidigare inlägg där du skriver "Den där du länkade till körde lägre FSB och var dessutom en ES som kan påverka sådana skumma händelser som "fsb-wall" möjligtvis.", när jag länkar till en processor som ligger på 4782Ghz och du fortfarande tycker den du länkade till är bättre klockad så verkar det inte som du tidigare förstod det.

Citat:

men när man kan kombinera en lika hög klock eller högre tillsammans med en högre FSB så ger det ett bättre resultat, i detta fall pytonOrms E6320.

Ja, men som sagt så är det enklare att trycka upp en E6600 i klockfrekvens än en E6320, så även om du som sagt har en hög fsb men en lägre klockfrekvens på processorn så hjälper ju det föga.

Citat:

Att fler haft samma problem med E6600 är bara att söka.

Att flera har haft problem att nå samma fsb på sina e6320 som pytonOrm är bara att söka.

Citat:

Så nej jag har inte fel någonstans, trots att alla processorer klockar inte klockar likvärdigt.

Nej, ingen processor klockar likvärdigt. Alla är individer. Vissa e6320 klockar bra, andra uselt, samma gäller e6600 och alla andra processorer. Däremot så är e6600 som sagt enklare att få upp i klockfrekvens så oavsett om den klockar halvuselt så klockar den ofta bättre än en halvbra e6320...

Permalänk
Medlem

är det bara ni med asus p5 som har svårt att klocka e6600?
jag har fått upp min E6600 i fsb strax över 500 utan protester
så det kanske måste till ett 680 chip för att lyckas med den fsb,n?

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk

Med ett 965 kort så är nordbryggans hastighet inte fsb rakt av, utan enligt denna formel:

fsb *(default multiplier/inställd multiplier)=nordbryggans hastighet, dvs. kör en e6600 som är satt till 400x9 :
400 *(9/9) = 400 ,

men en e6600 som kör 500x6 får nordbryggan en hastighet på 500 x (9/6) = 750 . Dvs blir nordbryggans hastighet hela 750MHz vilket helt klart kan skapa problem.

källa: http://www.thetechrepository.com/sh...php?p=32#post32 (och egna tests)

P.g.a. av effekten på nordbryggan en sänkt multiplier ger så tror jag också att det är därför det är svårare att nå en hög fsb med en e6600.
Vet inte hur det är med andra chipset och detta fenomen, men är ganska lätt att kolla. T.ex. orthos, coretemp m.fl. program rapporterar fsb:n enligt denna formel, som t.ex. en fsb på 450 fast man egentligen kör 400x8.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jo, bara onödigt att tjafsa på nätet men Twilek ger sig gärna in och irriterar han oxå och allt han säger är väl inte heller rätt, tex;

641.37 MHz på en multiplyer på 6 med E6600 här http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=175932
Men vad är dealen? Man vill ju ändå inte köra på en mulipel 6 om man har en e6600. Om inte vill nerklocka sin processor dvs.... eller bara pressa upp fsb vilket ju är lite meningslöst.

ehh.. går minnet i 1:1 är datorn snabbare med högre FSB och lägre multiplier än med lägre FSB och högre multiplier vid samma klockfrekvens.

Med bra moderkort och minnen;
Spela rocken roll vilken CPU man köper, man behöver tur med sitt exemplar. Annars hade jag oxå köpt en CPU med högre multi.. kanske en 6420. 180:- mer än 6320.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Jo, bara onödigt att tjafsa på nätet men Twilek ger sig gärna in och irriterar han oxå och allt han säger är väl inte heller rätt, tex;
...
ehh.. går minnet i 1:1 är datorn snabbare med högre FSB och lägre multiplier än med lägre FSB och högre multiplier vid samma klockfrekvens.

Irriterar? Om du läser hela tråden så är det ingen som hävdar att en hög fsb skulle vara dålig, men om du nu tycker om att köra på en multipel 6 och enbart få upp din processor till 3Ghz bara för att stressa upp din fsb i 500Mhz (om du nu ens har tur att nå den fsb-hastigheten) så är det upp till dig, en vidare bra överklockning är det hur eller hur inte om du nu har tillgång till en e6600.

Permalänk
Medlem

nu är mitt Asus commando sten död så nu testar jag Asus P5b-e plus med bios 0602 och den orkar med över 540fsb+

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=196658

Nb volt 1.65v
syd 1.8v
mch volt 1.25v
pci-e express : 98mhz
multiplier x6
Vcore 1.35v

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehehe pyton, har du dödat stackarn....heh ledsen att ja ler lite...been there done that

hoppas mitt commando håller ihop bara.

har du nån ide om varför det pajjade? lite hög sydv. kanske?

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W

Permalänk
Medlem

råkade mata för mkt volt på nb hela tiden vid höga Oc * Suck o jag låg över 1,7 - 1,9v utan extrem kylning direkt på nb flänsen... mitt misstag o man lär sig visst nästa gång får jag köra torris på den för att vara säker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ajdå, jo 1.7-1.9 är ju lite högt

vad behöver du ha så hög volt för?
behöver fsb klockningen det?

brann det typ, eller dog det bara..o återkom aldrig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den bara dog och sen luktade brännt :p:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehehe för mig sprakade det o hade sig o rykte hehehh stackars MB va man stressar dom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Ja, om du läser hela tråden så är det ju ingen som påstått nått annat, men den här snubben 2good4you tror tydligen att fsb är det absolut viktigaste. Han tycks tro att att fsb-hastigheten är så viktig att det i princip inte spelar roll vad du får för klockfrekvens på processorn. Som sagt så lär ganska få personer få upp sin fsb till runt 500, oavsett vilken processor man har,medan ganska många lyckas få 400, och låt oss säga att du då för din E6320 får upp din processor till 485 så kan du ändå inte köra på en högre klockfrekvens än 3.4Ghz, medan en person med en E6600 kan köra på en klockfrekvens på 3.6Ghz även om han bara når upp till 400. Och gissa då vem som har den snabbaste datorn.

Har läst hela tråden. Kan hända att han tror att hög FSB är viktigast men tvivlar på det. Jo det stämmer det du säger i din jämförelse men nu är det så att många E6600 inte verkar komma upp så högt enligt påståenden. Stämmer iof överrens med min kompis 6600.

Angående den 6600 som körde multi 6 och hög FSB som du tyckte var dumt. Ville bara påpeka att han troligtvis gör det för att hans burk inte klarar mer än ca 3800mhz och då är det bäst att nå dit med hög FSB och låg multi. Det kan ju vara en anledning. Annars håller jag med dig. Skulle sats på en CPU med högre multi dvs.. 6420 eller 6600.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Angående den 6600 som körde multi 6 och hög FSB som du tyckte var dumt. Ville bara påpeka att han troligtvis gör det för att hans burk inte klarar mer än ca 3800mhz och då är det bäst att nå dit med hög FSB och låg multi.

Både ja och nej, du har nog helt rätt i att hans E6600 inte skulle klara 4487MHz som processorn skulle gå i om han ökade multipeln ett steg till, men i det här fallet handlar det snarare om att just pressa FSB-hastigheten så högt som möjligt för att slå rekord, inget annat. Jag kan lova dig att han inte kör sin E6600 stabilt på en FSB på 641Mhz. Dessutom använder han sig av flytande kväve som kylning för att komma upp dit och det är knappast något man använder för vardagligt bruk.
Överklockningssvensson kommer dock aldrig komma upp i dessa FSB-hastigheter, så att säga till en nybörjare på överklockning att inte multipeln är något man behöver för att nå upp till de riktigt höga MHz är minst sagt överdriven. Läs ordentligt så ser du att 2good4you rekommenderar en E6320 framför en E6600, det är en processor som är låst till en max multipele 2 (två) steg längre än vad E6600. 2 multipelsteg kan för en relativt låg FSB betyda skillnader på 600-800Mhz, och om man nu når till en max FSB på 400 oavsett processor så vill man nog snarare ha en processor som går i 3.6Ghz än 2.8Ghz. Läs också detta inlägg http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=733... där han skriver "Den där du länkade till körde lägre FSB" trots att den processorn kör på 4782Mhz, vilket tyder på att jag har rätt i mitt antagande att han faktiskt tror att FSB är det enda som spelar någon roll....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Både ja och nej, du har nog helt rätt i att hans E6600 inte skulle klara 4487MHz som processorn skulle gå i om han ökade multipeln ett steg till, men i det här fallet handlar det snarare om att just pressa FSB-hastigheten så högt som möjligt för att slå rekord, inget annat. Jag kan lova dig att han inte kör sin E6600 stabilt på en FSB på 641Mhz. Dessutom använder han sig av flytande kväve som kylning för att komma upp dit och det är knappast något man använder för vardagligt bruk.
Överklockningssvensson kommer dock aldrig komma upp i dessa FSB-hastigheter, så att säga till en nybörjare på överklockning att inte multipeln är något man behöver för att nå upp till de riktigt höga MHz är minst sagt överdriven. Läs ordentligt så ser du att 2good4you rekommenderar en E6320 framför en E6600, det är en processor som är låst till en max multipele 2 (två) steg längre än vad E6600. 2 multipelsteg kan för en relativt låg FSB betyda skillnader på 600-800Mhz, och om man nu når till en max FSB på 400 oavsett processor så vill man nog snarare ha en processor som går i 3.6Ghz än 2.8Ghz. Läs också detta inlägg http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=733... där han skriver "Den där du länkade till körde lägre FSB" trots att den processorn kör på 4782Mhz, vilket tyder på att jag har rätt i mitt antagande att han faktiskt tror att FSB är det enda som spelar någon roll....

Du är rolig du, och du är i din egna värld, för du hittar på vad andra syftar på. Ditt "antagande" som du själv skriver jag, träffad av dig själv, hela från din första citering på mig, och fortfarande är den lika fel, för att i detta fall handlade det om högsta möjliga FSB, för att sen kombinera den med högsta möjliga multiplier. Målet är att kunna köra såpass hög FSB så att man inte behöver högre multiplier än vad en E6320 har, vilket fortfarande kommer ge högst prestanda, dvs FSB'n skall i ett bra fall gå så högt att processorns interna frekvens sätter stopp. En E6320 stannar i snitt inte långt efter en E6600 i maxfrekvens om man kan något. Om det så visar sig att E6320 kommer högre i FSB så är detta bra, t.ex så gällde det PytonOrm. Han har lyckats nå maxfrekvens med sin processor på 3.8Ghz trots att han har 2steg lägre multiplier än E6600, det var ju synd... Citera vad du vill och du skall få svar på det tills du inte orkar mer.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Du är rolig du, och du är i din egna värld, för du hittar på vad andra syftar på. Ditt "antagande" som du själv skriver jag, träffad av dig själv, hela från din första citering på mig, och fortfarande är den lika fel, för att i detta fall handlade det om högsta möjliga FSB, för att sen kombinera den med högsta möjliga multiplier. Målet är att kunna köra såpass hög FSB så att man inte behöver högre multiplier än vad en E6320 har, vilket fortfarande kommer ge högst prestanda, dvs FSB'n skall i ett bra fall gå så högt att processorns interna frekvens sätter stopp. En E6320 stannar i snitt inte långt efter en E6600 i maxfrekvens om man kan något. Om det så visar sig att E6320 kommer högre i FSB så är detta bra, t.ex så gällde det PytonOrm. Han har lyckats nå maxfrekvens med sin processor på 3.8Ghz trots att han har 2steg lägre multiplier än E6600, det var ju synd... Citera vad du vill och du skall få svar på det tills du inte orkar mer.

Du är rolig du som hävdar att E6320 kan köra på en högre FSB "i snitt" när du baserat dit snitt på en person. Om du har läst matte så vet du kanske att 1/1 = 1, vilket ju innebär 100%. Hahaha. En statistikers dröm. Du är rolig du som i all oändlighet trots att du blivit överbevisad ett otal, fortsätter hävda saker på och försöker vända och vrida på dina argument tills det näst intill blir pinsamt.
Grejjen från början var att du rekommenderade en E6320 framför en E6600 (står du fortfarande för den rekommendationen? ). Du har bestämt hävdat att E6320 är enklare att överklocka än en E6600. Du påstår att en E6320 "i snitt" kan få en högre FSB än en E6600 baserat på att PytonOrm fått det, vad är det för snitt??? baseraat på en person! Slärp dig! Återkom när du har någon vättig statistik istället. Jag har redan överbevisat dig i länkar jag tidigare skickat där jag både visar folk som har E6320 som inte får upp sin fsb vidare högt, och länkar till CPU-Z Validator som visar att rekordet för hur högt man kan pressa sin fsb på de respektive processorerna ligger i pricnip på identiska Mhz. Du har baserat dina "fakta" på en enda persons överklockningsresultat. Bra jobbat... Om du har några seriösa tester som visar att dina fakta stämmer så får du gärna länka till dem. Jag kan rabbla en hel hög personer som lyckats köra 3.8Ghz stabilt på sin E6600 (du kan ju börja med att kolla på överklockningsresultatstråden i detta forum), PytonOrm har möjligtvis lyckats få upp sin till 3.8Ghz, men han kör kanppast stabilt, han har dessutom bränt ett moderkort, vilket tyder på att han kör FSB-hastigheter precis på gränsen till vad hela hans system klarar av. Dessutom är det ganska många här på forumen och över världen som kommit upp i åtminstånne 3.6Ghz med sina E6600, du kan ju börja samla länkar till alla med E6320 som ens kommer upp hit så kommer du nog efter ett tag bli ganska besviken.
Det spelar som sagt ingen roll att enstaka personer får upp sin fsb högt, det kan man få oavsett vilken processor man har, allt annat har du bara hittat på utifrån en persons resultat, själv har du inte visat dina egna fantastiska överklockningsresultat för processorn i fråga (hmm skumt, vad tyder det på? ). Om du får upp din fsb riktigt högt så kan du som sagt vara glad, men om du ska vara säker på att kunna överklocka din processor till en vettig gräns så är det alltid bättre att ha tillgång till en så hög multipel som möjligt för att just både kunna köra sin processor på en så hög fsb som ens utrustning klarar av och på en så hög multipel som möjligt. Om du nu tycker någonting annat så är du nog tyvärr den enda här som gör det...

Permalänk
Medlem

Skönt med en härlig pajkastartråd där ingen vill ge sig av princip.

Hög FSB är ju jättebra om man vill köpa fetare minnen och man måste ha dem syncade eller om man vill ha så liten divider som möjligt, optimalt är ju såklart att köra syncat.

Hög FSB kräver oftast högre vcore än orginal(inte alltid), ohms lag ger då att det kommer utvecklas mer värme, alltså kommer man behöva mer/bättre kylning för att få det att fungera.

Är man en HCOC vill man såklart nå den högsta möjliga FSB, men är man en vanlig datoranvändare tror jag man är mer intresserad av man kan pressa ur sin burk där den går stabilt utan för hög värme.

Ni(2good4you) pratar om ekonomi och att det inte är värt 600 kr för att köpa en E6600 istället för en E6320 med argumentet att man får ut högre FSB, vad som inte nämns är ju det att man kommer behöva högre frekvens på sina minnen för att få ut något av den prestandaökning man teoretiskt skulle kunna få.

För att tjäna dessa 600 kr på E6320 måste man pressa upp sin FSB till ungefär 500 för att ens va i närheten av vad en medelmåttig E6600 presterar, jag tycker inte att det är värt det, förstår dragningskraften hos de som är insatta, men för en genomsnitts halvoduglig överklockare fungerar E6600 hur bra som helst eftersom man inte behöver kunna speciellt mycket för att lyckas med "bra" resultat.

FSB - E6320 - E6600

266 - 1862 - 2400
300 - 2100 - 2700
350 - 2450 - 3150
400 - 2800 - 3600
500 - 3500 - 4500
550 - 3850 - 4950
cheers

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
För att tjäna dessa 600 kr på E6320 måste man pressa upp sin FSB till ungefär 500 för att ens va i närheten av vad en medelmåttig E6600 presterar, jag tycker inte att det är värt det, förstår dragningskraften hos de som är insatta, men för en genomsnitts halvoduglig överklockare fungerar E6600 hur bra som helst eftersom man inte behöver kunna speciellt mycket för att lyckas med "bra" resultat.

Ja, ytterligare en bra poäng Och fortfarande finns det ingenting som garanterar att du får upp din fsb till 500 bara för du har en e6320

Permalänk
Medlem

twilek

håller med dig även en E6320 kan ha fsb wall ( fsb vägg ) och jag hade tur denna gång bara med min så detta ska ni ta med nypa salt vet jag.det är inte säkert att alla e6320 kan fixa 500/550fsb eller nå över 3,2ghz ens så allt är tur med stepping och sen att jag brännde mitt asus commando var för jag råkade dra på runt 1.9v på nb och jag hade ingen extremkylning på den heller. så alla processor kan ha dåliga steppingar som gör att ingen kan säga hur bra dom klockar, eller vilka processor som har fsb wall. så enda som gäller är att testa alla processor vilka som är bra

over and out

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kör min 6320 i 500x 7 stabilt har klarat 505 men orkade inte pilla mer den kvällen.. drog ner till 500 igen :=) kan nån förklara begreppet "fsb wall" lite mer

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rl0ck
jag kör min 6320 i 500x 7 stabilt har klarat 505 men orkade inte pilla mer den kvällen.. drog ner till 500 igen :=) kan nån förklara begreppet "fsb wall" lite mer

när datorn inte bootar oavsett vcore pga fsb

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem

ahh tnx då tror jag min säger stop vid efter 505... aja får väl räcka... e ganska nöjd med resultatet av den proppen.. jevligt prisvärd

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem

kör min 533 x 7 24/7 nu :):D

Visa signatur