Vad för sorts nätverkskabel ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Vad för sorts nätverkskabel ska jag ha?

Det är så att dom har nyligen byggt klart och installerat stadsnät i min lägenhet så självklart är det redan beställt fiber osv, men jag har ett litet problem. Det känns lite dumt att fråga om men jag har helt glömt bort vad det är för skillnad mellan rak och korsad nätverkskabel. Vilken sorts kabel ska jag använda för att gå från fiberuttaget -> routern. Det var år och dar sen jag senast köpte en nätverkskabel nämligen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Rak, CAT5e eller CAT6. Vad är det för router du ska koppla in?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Rak, CAT5e eller CAT6. Vad är det för router du ska koppla in?

Jag har en D-Link DGL-4300, trådlös gaming router.

Där ser man, jag var nästan säker på att det skulle vara en korsad kabel som skulle användas, vad är den stora skillnaden mellan rak och korsad? Det enda jag minns egentligen är att korsad går att använda om man kopplar PC -> PC.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killers
...för att gå från fiberuttaget -> routern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Rak, CAT5e eller CAT6.

Kabel som använder sig utav metall för att överföra signaler när där kommer ljus ifrån uttaget :D.

Eller är det så att det inte är ett fiberuttag?
För att den där bredbandsdelaren har iallafall inget direkt stöd för att anslutas till ett fiberuttag, utan måste konverteras först.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har en D-Link DGL-4300, trådlös gaming router.

Där ser man, jag var nästan säker på att det skulle vara en korsad kabel som skulle användas, vad är den stora skillnaden mellan rak och korsad? Det enda jag minns egentligen är att korsad går att använda om man kopplar PC -> PC.

De flesta moderna routrar och switchar har stöd för både korsade och raka kablar. Så det ska nog inte vara något problem.

Normalt som du säger så använder man korsade kablar när man kopplar för pc--pc. Detta för att enkelt förklarat så har skicka och ta emot trådarna bytt plats så de inte krockar. En switch eller modern router känner av vad man kopplar in och byter sedan plats på signalerna om det skulle behövas.

Edit: Då väldigt få har tillgång till fibernäverkskort lär det ju följa med en fiberadapter som han sedan kopplar in nätverkskabeln ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
De flesta moderna routrar och switchar har stöd för både korsade och raka kablar. Så det ska nog inte vara något problem.

Normalt som du säger så använder man korsade kablar när man kopplar för pc--pc. Detta för att enkelt förklarat så har skicka och ta emot trådarna bytt plats så de inte krockar. En switch eller modern router känner av vad man kopplar in och byter sedan plats på signalerna om det skulle behövas.

Edit: Då väldigt få har tillgång till fibernäverkskort lär det ju följa med en fiberadapter som han sedan kopplar in nätverkskabeln ^^

Men om man då väljer en korsad kabel borde inte det vara bättre eftersom "skicka och ta emot trådarna" har bytt plats så dom inte krockar? Eller spelar det egentligen ingen direkt roll?

Men iaf så spelar det ingen roll vilket jag köper då min router är något nyare iaf och antagligen har stöd för att kunna koppla via fiberadaptern genom antingen korsad eller rak kabel? Mysigt isåfall för då är det snart dags för snabbt bredband.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Kabel som använder sig utav metall för att överföra signaler när där kommer ljus ifrån uttaget :D.

Eller är det så att det inte är ett fiberuttag?
För att den där bredbandsdelaren har iallafall inget direkt stöd för att anslutas till ett fiberuttag, utan måste konverteras först.

Jag antog att det var TP han ville ha, för jag har aldrig hört talas om korsad fiberkabel.

Till trådskaparen: Kör på rak kabel, finns ingen anledning att använda sig av korsad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Men om man då väljer en korsad kabel borde inte det vara bättre eftersom "skicka och ta emot trådarna" har bytt plats så dom inte krockar? Eller spelar det egentligen ingen direkt roll?

Men iaf så spelar det ingen roll vilket jag köper då min router är något nyare iaf och antagligen har stöd för att kunna koppla via fiberadaptern genom antingen korsad eller rak kabel? Mysigt isåfall för då är det snart dags för snabbt bredband.

Nä, tycker alltid du ska köra på rak kabel. Ända gången du bör köra med korsad är om du har behov av pc till pc, vilket man sällan har idag!

Sen är routers/switchar i grunden skapade för raka kablar. Är på senaste tiden som de har fått funktionalitet för korsade kablar.