Permalänk
Medlem

bärbar 12" att spela på

Jag funderar på att köpa en ny bärbar dator.

Om jag skall göra det så vill jag ha en liten smidig med 12-13" skärm, som duger att spela lite på. Spelar inga jätteavancerade spel men lite cod2 blir det innimellan. Annars blir det med surfa och se på film, inget avancerade photoshoppande eller så.

Jag har kikat lite på LG Z1, nån som vet hur kvalitén är på LG's datorer?

Vad är skillnaden på Intel core duo och Intel core 2 duo, när märker man skillnad?
ATI Radeon X1350 128mb, duger det till nåt?

Har även sett att dell har en 12" i deras xps serie, kanske är nåt att satsa på?
Eller har ni några ess i rockärmen att rekommendera?

Tacksam för hjälp!

Edit: Önskemål uppdaterade längre ner i tråden.

Visa signatur

---
mary had a little lamb...

Permalänk
Medlem

du vill inte sträcka dig till 14'' ??
för då har zepto datorer med 8600 grafikkort för runt en 10000kr vilket jag tycker man får en riktigt vass bärbar för.

Visa signatur

jag e jag

Permalänk

Ska du spela skulle jag rekommendera större än 12".

Är zepto ett märke för underdatorer? Känns som det finns ex antal som är köpta marknandsförare här... =/

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Avstängd

angående Zepto, så tror många bara för att dom ser fina ut, så är det jättebra datorer.
inte så konstigt att dom är så billiga, dom håller ju inte lika länge som andra datorer. satsa på någon annan dator, själv kommer jag aldrig mer köpa en Zepto, dålig byggkvalite, sämst support,

Permalänk
Medlem

ursäkta mitt svar på zepto då lite.
har inte provat dem alls själv och jag har läst mycket dåligt om dem, men den nya serien har jag bara hört gott om=/
värmeproblem fixad, och allt ska vara ok enligt flera.

men allvarigt talat finns det någon bärbar 12'' med ett grafikkort som är "OK".
när man pratar "ok" menar jag i 7300, 7400 klassen och atis motsvarande.
Ingen tyckts ge några direkta råd utan utan nöjjer sig med att tracka ner på mitt svar på zepto.

nåja till trådskaparen: gå in på pricerunner, och välj konfigen för din dator och se om det finns någon som passar dig. annars så gå på Delldatorn du tyckte verka vettig. för dell är ett helt ok märke när det gäller bärbara tycker jag.

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem

ett ord: HP tx1040!

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem

Många här på SC verkar vara helt frälsta på HP och Dell. Planerar att köpa min andre Zepto maskin (en 6224w) och har läst massor om dem på diverse forum och det är här i Sverige som man är mest anti Zepto. Kan inte just nu hitta någon laptop som ens är i närheten av 6224w när man kollar Pris/Styrka.
Men på Sweeckockers kör man typ:
Zepto GF8600, Santa Rosa teknologi m.m. --> 14.000
Måste vara kasst, bättre att köpa Dells XPS serie --> 20.000
Helt otroligt..

Och glöm inte heller att Acer är kassa, hela Swecklockwers är emot Acer.

Permalänk
Medlem

Jag kan sträcka mej till en 14" widescreen.
Sitter på en ibook g4 idag och älskar att den är liten och smidig, vill inte ha en klump.

zepto 6214 verkar ju vara en riktigt trevlig apparat på pappret, men verkar som många har dåliga erfarenheter av zepto?

Hp'n har "AMD Turion™ 64 X2 Mobile-teknik TL-52", innebär inte det dålig batteritid?
Vad är fördelarna?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

altså är du villig och ge 25000 för en supermaskin så bör du kolla på denna: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105161

liten...smidig...bra grafikkort och bara 1.7kg och där är 4timmars batteritid

bara säger det att är du inte inresserad av zepto och inne på dells 20 000kr variant så ... finns det i mitt tycke mer intressanta erbjudanden

kolla runt lite på www.dustin.se, du hittar säkert nåot bättre/billigare än denna. då sony brukar vara dyra.

Ps om länk inte fungerar heter datorn: SONY VAIO SZ4

Visa signatur

jag e jag

Permalänk

Re: bärbar 12" att spela på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorge
Jag funderar på att köpa en ny bärbar dator.

Om jag skall göra det så vill jag ha en liten smidig med 12-13" skärm, som duger att spela lite på. Spelar inga jätteavancerade spel men lite cod2 blir det innimellan. Annars blir det med surfa och se på film, inget avancerade photoshoppande eller så.

Jag har kikat lite på LG Z1, nån som vet hur kvalitén är på LG's datorer?

Vad är skillnaden på Intel core duo och Intel core 2 duo, när märker man skillnad?
ATI Radeon X1350 128mb, duger det till nåt?

Har även sett att dell har en 12" i deras xps serie, kanske är nåt att satsa på?
Eller har ni några ess i rockärmen att rekommendera?

Tacksam för hjälp!

Har själv en Z1, mycket trevlig liten sak men rekommenderar den inte för spel, iaf inte i originalutförande. Vista Business kräver en del av datorn och med 1GB minne i kombination med OS:et finns det inte så mycket kvar för spel som man kanske önskar. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arne99
angående Zepto, så tror många bara för att dom ser fina ut, så är det jättebra datorer.
inte så konstigt att dom är så billiga, dom håller ju inte lika länge som andra datorer. satsa på någon annan dator, själv kommer jag aldrig mer köpa en Zepto, dålig byggkvalite, sämst support,

"Tror?" Jag har en Zepto själv (min andra) och har alltid fått extremt god service. Inget att klaga på alls. Att de är billigare för att de håller sämre är bara dumt att påstå. Det är billiga för att de hela tiden kan uppdatera sina priser baserat på det nuvarande priset på hårdvaran. Asus m.fl. tillverkar en stor hop datorer som efter 2 månader inte borde kosta vad dom kostar. Då hinner zepto justera sina priser eftersom dom inte bygger en massa i förväg. Dell är också ganska bra på detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
"Tror?" Jag har en Zepto själv (min andra) och har alltid fått extremt god service. Inget att klaga på alls. Att de är billigare för att de håller sämre är bara dumt att påstå. Det är billiga för att de hela tiden kan uppdatera sina priser baserat på det nuvarande priset på hårdvaran. Asus m.fl. tillverkar en stor hop datorer som efter 2 månader inte borde kosta vad dom kostar. Då hinner zepto justera sina priser eftersom dom inte bygger en massa i förväg. Dell är också ganska bra på detta.

Visst kan det vara så, men vad är det som gör att zepto kan hålla 6000:- under liknande datorer från andra. Det kan inte bara vara inköpsvolymer och anpassade priser med den skildanden.

Svar till topic:
Jag skulle be dig kolla på prisjakt.nu ställ in de egenskaper du vill ha o sedan sök. Brukar fungera bättre än pricerunner.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
Visst kan det vara så, men vad är det som gör att zepto kan hålla 6000:- under liknande datorer från andra. Det kan inte bara vara inköpsvolymer och anpassade priser med den skildanden.

Svar till topic:
Jag skulle be dig kolla på prisjakt.nu ställ in de egenskaper du vill ha o sedan sök. Brukar fungera bättre än pricerunner.

6000 är det ändå inte, och det finns i princip ingen annan som säljer laptops med nya santa rosa och go8600, lite svårt att jämnföra för tillfället.

Själv har jag bara haft och göra med hp, sämre hemsida och drivrutiner får man leta efter.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

om jag vore trådgubben (du ville ju ha en 12" säger du) skulle jag köpa en Xps m1210, dom kostar inte så blodigt mycket nu. liten, snygg, grym kvalite, bra gpu (för att va DX9: go7400 512mb med turbo cache), osv......
eller vänta in den nya 12" med DX10......(men den kommer såklart kosta 5k extra eller nått)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

har en benägenhet att hålla med en tidigare "talare". all ahär verkar älska Dell och Zepto. Märken där man "bygger" själv, med produkter som troligen är så dåliga att de bara är värda 50% av sitt pris.

Ps. Dell is the first way to hell.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

har en benägenhet att hålla med en tidigare "talare". all ahär verkar älska Dell och Zepto. Märken där man "bygger" själv, med produkter som troligen är så dåliga att de bara är värda 50% av sitt pris.

Ps. Dell is the first way to hell.

se så lite du vet vad bygg-kvalite är. t ex Dell & IBM har alltid varit dom 2 märken med absolut bäst kvalite & support. (kommer säkert fortsätta den vägen också).

vilka märken menar du har bättre kvalite då ? (lite nyfiken bara)....

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

On topic: Ja, dells 12" är en helt okej dator, var själv inne på den ett tag men bestämde mig för en 14" från zepto istället pga bättre grafikkort och lägre pris. 12" är dock riktigt nice storlek tycker jag.

Lite off topic:

Hålle med KSMB om att dell faktiskt håller hög kvalité (dock gillar jag inte alls deras laptops, mest pga deras utseende). Zeptos datorer får bra betyg, så det är dumt att säga att de är sämre för att de är billigare om ni inte själva har en zepto. Hur kan ni veta utan att själv ha en?

Dock: Jag tycker t.ex. att skärmen på min zepto är halvbra (finns dock minst lika många större aktörer som har samma kvalité på sina skärmar), tangentbordet är inte av högsta kvalité och den känns lite lite "knakig" i byggkvalitén. Men knappast sämst kvalité!

Dessutom är inte zepto extremt billigt om man jämför med andra om man lägger till OS i priset (som alltid ingår hos andra tillverkare). Skönt dock att de inte lägger till massa program man inte vill ha i datorn.

Permalänk

Anledningen till Dells dåliga betyg från mig är att de har "gamla" produkter i sina maskiner. Produkter de tar ut nypris för.

Resultatet blir att de som köper dell köper maskiner med sämre hårdvara än den som idag finns på markanden. Ska man köpa nytt ska man ju ha det senaste, inte det som var nytt för 6månader sedan till dagspris.

Den dagen man kan köpa zepto med linux ska jag verkligen testa detta.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Sen att KSMB lägger in sina vanliga Dell-reklamer lyfter ju inte tråden direkt. Hur mycket får du av dem i månaden? Eller betalar dom dig per inlägg?

Missade om du hade någon speciell budget men den här verkar tuff. Dock 14"!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331664

Permalänk
Medlem

Jag kan också ge Dell en känga då deras Dimension maskiner är grymt krångliga, det är oftast dessa datorer jag reparerar och fixar när folk ringer mig (Jobbar med reparation/support av datorer).

Sedan är ju deras priser ett skämt om man jämnför med andra tillverkare. Men är man så stora som Dell så är det klart man kommer undan med idiotutryck som "Dubbelt minne", "Dell rekomenderar Windows Vista Premium".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Jag kan också ge Dell en känga då deras Dimension maskiner är grymt krångliga, det är oftast dessa datorer jag reparerar och fixar när folk ringer mig (Jobbar med reparation/support av datorer).

Sedan är ju deras priser ett skämt om man jämnför med andra tillverkare. Men är man så stora som Dell så är det klart man kommer undan med idiotutryck som "Dubbelt minne", "Dell rekomenderar Windows Vista Premium".

Marknadsföring är ofta löjlig imo.

Permalänk

KSMB : en slemmig torsk i en brödrost (bra låt)

Den dagen IBM/Lenovo sjunker till Dells nivå så har världen redan gått under.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Hmm... mycket offtopic och märkeskrig i tråden. Är ganska ny här, men verkar vara ett väldans gnäll om att folk rekommenderar speciella märken? Är det ett problem på forumet?

Har funderat lite på vad jag vill ha, ni får jättegärna komma med synpunkter och feedback!
Jag kommer göra allt möjligt på den, måste även gå att spela lite nyare spel.

Upp till 14" widescreen skärm.
2048mb ramminne, på dell och zepto är det inte så stor extrakostnad, och det lär ju inte skada?
Ca 100gb disk, 7200rpm's disk. Det måste väl göra ganska stor skillnad?
Ett vettigt grafikkort, vilket?
Vilken processor "skall man ha" idag?
Minst 4h batteritid.
Ser gärna att den har inbyggd webcam, hdmi/dvi-utgång, minneskortsläsare och lite sånt blingbling också.

Allt detta vill jag ha så litet och slimmat som möjligt. Pristaket är 15k, men ju närmare 10 desto bättre!

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorge
Hmm... mycket offtopic och märkeskrig i tråden. Är ganska ny här, men verkar vara ett väldans gnäll om att folk rekommenderar speciella märken? Är det ett problem på forumet?

Har funderat lite på vad jag vill ha, ni får jättegärna komma med synpunkter och feedback!
Jag kommer göra allt möjligt på den, måste även gå att spela lite nyare spel.

Upp till 14" widescreen skärm.
2048mb ramminne, på dell och zepto är det inte så stor extrakostnad, och det lär ju inte skada?
Ca 100gb disk, 7200rpm's disk. Det måste väl göra ganska stor skillnad?
Ett vettigt grafikkort, vilket?
Vilken processor "skall man ha" idag?
Minst 4h batteritid.
Ser gärna att den har inbyggd webcam, hdmi/dvi-utgång, minneskortsläsare och lite sånt blingbling också.

Allt detta vill jag ha så litet och slimmat som möjligt. Pristaket är 15k, men ju närmare 10 desto bättre!

Vad ska du ha datorn till?

* 2048mb ram är idag vanligt i laptops om du vill betala lite.
* 4h batteritid (verklig) är inte många som har.
* I processorväg skulle jag avråda från AMD om du ska ha lång batteritid.
* Grafikkort = det mesta som inte är intergretat och som har vram är bra. Sedan beror detta på vad du ska ha datorn till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MuppetShow
Vista Business kräver en del av datorn och med 1GB minne i kombination med OS:et finns det inte så mycket kvar för spel som man kanske önskar.

På vad sätt kräver Vista Business mera än Vista Home Premuim? VHP har ju mera "skit" i sig.

Ps. Ifall Dell och Zepto kunde garantera att deras produkter/komponenter inne datorerna är nya och inte inköpta för 6månader sedan så vore de helt oki. Men nu vet vi att så ofta inte är fallet, utan du får mycket ofta betala dagspris för gamla produkter.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ps. Ifall Dell och Zepto kunde garantera att deras produkter/komponenter inne datorerna är nya och inte inköpta för 6månader sedan så vore de helt oki. Men nu vet vi att så ofta inte är fallet, utan du får mycket ofta betala dagspris för gamla produkter. [/B]

Är det så? Det har väl inte du någon aning om?

Zeptos nya datorer KAN ju inte ha gamla saker i sig eftersom allt är nytt! (santa rosa, 8600gt, Core2Duo 7300/7500/7700, PC6400 so-dimm, hybrid-diskar från samsung, alternativt SSD-hd, Intel N-draft m.m)

Inget gammalt där inte

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte förespråka ett speciellt märke. Ta något du tycker e bra och testa själv. Du kanske älskar zepto, medans andra kommer hata det - Utan att ens ägt en själv.

Permalänk

Tror att de flesta tips på datorer och märken är bra val.

Alla tillverkare gör ju några måndagsexemplar och det är tråkigt om man får dem.

Hoppas du hittar en dator som du trivs med!

Mvh, Nyalith88

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Är det så? Det har väl inte du någon aning om?

Zeptos nya datorer KAN ju inte ha gamla saker i sig eftersom allt är nytt! (santa rosa, 8600gt, Core2Duo 7300/7500/7700, PC6400 so-dimm, hybrid-diskar från samsung, alternativt SSD-hd, Intel N-draft m.m)

Inget gammalt där inte

jag har min erfarenhet av Dell och eftersom Zepto kör samma koncept så är det upp till dom att bevisa att de inte gör likadant. dvs tar dagspriser för gamla saker. Gör dom det inte är det super.

Sätt bara ut tillverkningsdatum och leveransdatum på allt så blir det enkelt aför kunden att kolla.

t.ex när tillverkades cd-spelaren i datorn och när leverades den till zepto.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Om dom tar dagspris för gamla produkter så är det ju lysande, sämre om dom tar samma pris som när grejorna var nylanserade. Hur menar ni egentligen?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisen
Om dom tar dagspris för gamla produkter så är det ju lysande, sämre om dom tar samma pris som när grejorna var nylanserade. Hur menar ni egentligen?

Dell är kända för att sätta i gamla produkter, men ta betalt som de vore nya. Utgångna modeller säljs till priset av det senaste. Utan kundens vetskap.

Oftast är det minnen, cd-spelare, dvd-spelare, skärmar, hårddiskar man gör så med. Sådant som kunden har svårt att kolla upp.

Detta är det som gör att jag kallar Dell oseriösa. Där av rekommenderar jag andra som t.ex IBM Thinkpad eller ASUS.

Visa signatur

//Mikael
imike.se