Permalänk
Medlem

abit ib9

Hej

Jag har lite problem med ett nytt moderkort (Abit IB9). Efter att datorn har varit avstängd en längre tid så krävs det flera omstarter för att datorn skall komma igenom boot-sekvensen. Jag har ett nytt zalman nätagg (350W) och inga direkt strömkrävande inälvor i datorn, så jag tror inte att det är strömförsörjningen som haltar.

Nån som har samma problem eller tips på hur jag kan komma runt problemet?

MVH
A

Permalänk

Du har senaste bios också så det inte är nåt som strular där ?

Annars kan du kolla lite här. Abits officiella forum där många med samma mobo som dig postar..
http://forum.abit-usa.com/forumdisplay.php?f=48

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig idag. Mitt Zalman 360W nätagg har två stycken 4 pinnars 12V varav den ena antagligen är parallellkopplad med 24-pinnarskontakten. Den andra verkar gå på en annan linje. Jag hade kopplat den första till moderkortet och tydligen så behöver IB9 ganska mycket kräm för att starta. Nu har jag bytt kontakter så nu drar den igång.

Tack ändå george

//Andreas

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig, får jag bara fråga en sak.. Installerade du datorn med en IDE DVD/CD Rom? Tänkte köpa detta kort men har ingen SATA DVD

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 | Q6600 @ 3ghz | Corsair TWIN2X 6400 4gb | 8800GTS 512 | 13796 3DMarks | NZXT Hush |

Permalänk
Medlem

Fel hade jag, samma skit igen.
Idag krävdes det 4 omstarter.

Smiffy, det krävs en floppy disk för att installera WinXP från IDE annars är det inga problem. De distributioner av Linux jag har testat hade inte stöd för IDE controllern. Windows Vista skall enligt ryktena ha drivrutiner på CD:n.

Jag har för övrigt ett billigt att sälja, men även om det hade funkat så har IB9 ett annat litet irritationsmoment inbyggt, se länk.

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=124091

IB9 är inte det första kortet jag skulle rekommendera. Om du inte skall klocka så köp intel-moderkort.

2007-05-23
Felet är antagligen en kombination av RAM och skit bakom spakarna för det funkar bra med Kingston istället för Geil modulerna.