Permalänk
Medlem

Problem efter processorbyte

När jag bytte CPUn i min andra dator uppstod ett (nytt) problem (hade nämligne problem innan och det är därför jag byter CPU) Men nog om det.

När jag bytte från min x2 3800+ till den nya x2 4600+ uppstod ännu värre problem! Nu kan jag inte starta windows, den startar om sig själv och kommer till samma sak och loopar den processen tills den hakar upp sig i omstarten förr eller senare.

Kan inte formatera om med processorn heller, för med XP så startar den om och låser sig i en svart skärm efter den läst in de filer som ska läsas in innan man kan börja trycka runt.

Testade med Home Edition, och det blev samma sak. Och den hänger sig också i Vistainstallationen, eller rättare sagt innan man hinner börja.

Några Idéer? Tror ni processorn är defekt?

Visa signatur

Wohoo!

Permalänk
Avstängd

låter som ditt moderkort är paj typ som ger ut fel signaler har du prova uppdatera bios kollat så alla sladdar sitter i respektive hd o allt ..
du sa du hade fel innan du bytte cpu då måste det va ditt moderbord som är paj

som sagt testa updatera bios om inte det blir bättre då är det moderkortet som är paj

just det ta ur minnerna har du flera kör ett i stöten funkar det o instalera på det ena minnet o inte det andra så är det minnet

lycka till hoppas du förstår ;D

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bios som inte tar den nya prollen?
Testa uppdatera bios?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Bios som inte tar den nya prollen?
Testa uppdatera bios?

hade inte moderkortet tagiit den nya prollen hade inte X2 4600+ stått vid uppstart istället hade det stått prollens kärna (namn) det va så som hände mig dessutom så användes bara ena kärnan i aktivitetshanteraren

inga liknanade symtomer som trådskaparen anger blir så om inte bioset stöder processorn

har du testat dina minnen blir det lika dant om du använder ett annat minne eller om du har fler en ett o kastbter o använder ett av dom

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

kollat så att kylaren sitter ordentligt ?? det kan ju med frysa datorn när cpun börjar belastas och bli varm i uppstarten av win

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/