Permalänk

Problem med laptop, bara för kunniga

Hej hej

Min laptop har fått problem med att starta upp. Beroende på hur länge den varit avstängd så får man den att starta upp "längre", om den är varm kommer inte ens bios upp.

Om jag går in i BIOS så kan den hänga sig där, och om jag väljer att starta XP kan den hänga sig antingen vid loggan och uppstarten, eller när den vill köra scandisk som den vill eftersom den tror att det är fel på disken. Det spelar ingen roll om det är felsäkert läge eller inte.

Som längst hinner jag precis logga in, men får då en blåskärm som säger att drivern till nätverkskortet och ibland en annan driver krånglar.

Eftersom att jag inte ens får upp post meddelanden när jag försökt många gånger och då fått den varm, och när den inte hänger sig på samma ställen utan helt slumpmässigt så antar jag att det inte är hårddisken det är fel på. Kan det vara RAM minnet eller är jag helt fel ute?

Jag har satt ihop en stationär dator så jag vet lite grann hur det ska se ut inuti även om en laptop inte är samma grej, så jag provade att skruva upp den och försökte leta efter någon CMOS switch att reseta men hittade ingen. Däremot såg jag 2 st RAM minnen. Kan det vara idé att ta ut någon av dessa för att se om den klarar sig då, om det nu är fel på någon av dem?

Felet började efter att den dött när batteriet tagit slut. All hjälp är MYCKET välkommen

Visa signatur

XP 2400+ @ 2.37GHz | 1024 MB RAM | nVIDIA Geforce 5200 FX Magic | Epox 8K9A7I | Maxtor 80 GB

Permalänk
Medlem

Re: Problem med laptop, bara för kunniga

Låter som ett värmeproblem. Skaffa en burk "tryckluftsspray" på t.ex. Clas Ohlson, se till att datorn är avstängd, håll fast fläktbladen med en pinne el. dyl. och blås kylfläsen ren.
Det finns inga switchar/jumpers för att rensa CMOS i bärbara men en del märken har motsvarande funktion om man tar bort batteri och strömadapter och håller in startknappen 10-20sekunder. Alternativt kan man hoppa in i BIOS setup och leta reda på "Load setup default" eller liknande.
Om du tänker testa att plocka bort minnena så kom ihåg att vara försiktig eftersom snäppmekanismen för SODIMM är betydligt känsligare än för vanliga DIMM, och glöm naturligtvis inte att ladda ur dig.

Lycka till!