Permalänk
Avstängd

HP TX1040 något att ha?

Hello fellow sweclockers.

Ska nu köpa ny laptop och funderar på en HP tx1040.

( om inte länkarna till bilderna funkar så;
http://hem.passagen.se/ultradesign/tx10401.jpg
&
http://hem.passagen.se/ultradesign/tx10402.jpg )

Den verkar ha jävla massa bra finesser och uppfyller kraven jag har på en laptop.

Nu undrar jag om någon av er har en / har testat / känner någon som har en och vad åsikterna är ang den.

Vore roligt att få så mkt feedback som möjligt.

Tekniska specifikationer
Processorhastighet 1.6GHz
Processortyp Turion 64 X2 TL-52
Cache 2x 512 kB
Skärmstorlek 12.1tum
Optimal upplösning 1280x800
Minnestyp DDR II SDRAM (667 MHz)
Internminne 2048MB
Maximalt minne 2 GB
Minnesplatser 2st
Lediga minnesplatser 0st
Lagringskapacitet 160GB
Optiska enheter DVD±RW (+R dubbla lager) med Lightscribe
Floppy Nej
Grafikkort nVidia GeForce 6150 128MB (delat)
Ljudkort Integrerat
Högtalare Stereohögtalare m. sub
Nätverk 10/100 Mbps
Modem Ja
WLAN 802.11a/b/g
USB 3 x USB 2.0
Firewire 1 x Firewire 400
Bluetooth Ja
PC-Card 1 st ExpressCard 54/34
TV-ut Ja
VGA-port 1 st
DVI-port Nej
Styrdon Styrpinne / Styrplatta
Minneskortläsare 5-i-1
Säkerhet Plats för Kensingtonlås
Operativsystem Windows Vista Home Premium
Operativsystemspråk Svenska
Vikt 1.91 kg
Garanti 1 år inskicksservice

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1188558&ReferId=36

Hur fungerar Turion 64 X2 TL-52 jämförelse mot en Core 2 Duo (Mobile)? Är skillnaden märkbar ?

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk

Tja, den verkar ok prestandamässigt och funktionellt, men det är ju en kånka omkring-dator, och den kommer att utsättas för en del stötar m.m. Jag testade den lite på elgiganten, och kan säga att den var väldigt plastig och kändes inte alls som om den kunde tåla ens den minsta stöt. Men är detta inte så viktigt för dig så verkar det vara en bra dator.

Men, grafikkortet är uselt, fast det visste du säkert redan. Inte mycket bättre än ett intel 950.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Avstängd

inte mycket bättre än 950 men fortf bättre. den klarar 720p filmer iaf och den klarar att få igång oblivion osv på. det gör det inte med 950... + jag ska inte ha den som en speldator utan mer som arbets / nöjesdator

så den ska inte kastas runt direkt.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad mellan intel och amd på den mobila marknaden. Intel är klart bättre

Permalänk
Avstängd

inteln är bättre ja. men hur stor skillnad? märker man av den eller är det typ "wow superpi blev ngn sekund snabbare" ? typ som skillnaden mellan core 2 duo 1.83ghz & 2.13 ghz.. märker 0 skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har för mig att intel ger mer batteritid och är svalare. tror inte amd är så långt efter i prestanda men effektivitet vinner väl intel?

Permalänk
Avstängd

Jag säger kör på den. Snygg som fan
Har en HP dv2222. Det enda negativa med den är att skärmen inte är 12 tums som på din. Dessutom har du 2GB i minne. Det är riktigt avgörande enligt mig.

Jag antar at du ine är en super gamer, då hade du nog inte ens tittat på en sådan dator med det grafikkortet. Eller hur?

Så har du känt på den och gillar den så ska du ta den. Det enda viktiga är att du gillar den. Det du BÖR titta på eller lyssna på är fläktljudet.

Så är den tystgående så är det ju bara att slå till......

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

har samma processor i min dator och nästan likvärdig grafikkrets dock lite sämre och jag kan spela nhl 07 och warcraft 3 i 1024x768 med 2x kantutjämning. Dock är ingen av spelen direkt jättekrävande.

Funkar även bra köra flera program samtidigt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Jag ska också köpa denna om någon månad, har redan bestämt till 100% att det blir en tx1040.

Om du köper denna så får du gärna skriva en liten recension och ta lite bilder, har bara sett datorn i verkligheten i någon minut på Power, den är så jäkla snygg

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Har haft min tx1040 i någon vecka. Kan dela med mig av lite erfarenheter så här långt:
Skärmen är mycket ljustark, klara färger bra kontrast osv. Ypperlig för filmtittande. Dock är det en del ljusläckage i nederkant, men det får man nog räkna med då i stort sett alla bärbara har det. Upplever inte reflextionerna som störande, kan jobba i belyst rum utan problem. Inga döda pixlar.

Tycker inte den känns plastig, är nöjd med byggkvaliten, enda är väll att det är lite flex på vänstersidan. Finishen är snygg, dock kletar sig fingeravtryck fast väldigt lätt, men det har ju hp tänkt på och skickar med en liten duk att torka den med.

Ljudnivån är låg nog för man inte ska tänka på fläkten, men jobbar man med något krävande kan den ibland under kortare stunder dra igång på ett högre läge som är klart hörbart.

Tangentbordet är godkänt, men känns aningen sladdrigt. Stort plus för de fullstora tangenterna.
Pekplattan har som små hål, vilket ger ett bra motstånd och det är lätt att känna var den sitter utan att behöva snegla ner. Motståndet blir dock lite för stort om man är svettig och då kletar sig fingrarna fast lite och det blir svårt att navigera.

Tablet funktionen var nog den största anledningen till att jag valde denna. Vrider man datorn till tablet läget så roterar bilden så man får den på höjden, helt perfekt för manga läsning! Spelar också en del brädspel, smidigt att bara kunna peka var man ska lägga. Finns säkert tusen andra användningsområden, bara använda fantasin. Tyvärr är den lite okännslig, så ska man använda den till att skriva så får man trycka rätt hårt.

Jobbar mest i Flash, Photoshop, Dreamweaver och liknande och till det funkar den bra. Kollar mycket på film, men tyvärr funkade inte media player tillfredsställande. Undertexter kan hänga efter och det flyter inte alltid perfekt, men med vlc så löste det sig.

Vikten tycker jag är helt lagom, känns knappt att man har den i väskan. Storleksmässigt är den kanske lite större än vissa andra 12" datorer, fodralet jag köpte som var för 12/13" passade inte, var precis så det inte gick att stänga. Så kolla upp måtten ordentligt innan köp.

Batteritiden är inte dålig men kanske inte den bästa. 1-2 timmar med det lilla och 2-4 timmar med det stora batteriet, och då är wlan och bluetooth avslaget.

En sak som jag störde mig rejält på var hp's enkla internet tjänster. Den förbannade rutan kom som gubben i lådan precis hela tiden, trots att jag kryssade i att jag inte ville se skymten av den igen. Nu verkar den ha gett sig, men den höll på några dagar.
En annan irriterande bugg var att vista zippar upp filer otroligt långsamt, ca 50 kb/s. Det löstes genom att installera ett annat zip program som hette 7zip.

På det stora hela är jag mycket nöjd, även om jag hade föredragit xp som operativsystem, men det är väll en vanesak antar jag. Flyger till USA nästa månad och då åker den självklart med, kanske återkommer med fler erfarenheter då. Hoppas det var till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Tja, den verkar ok prestandamässigt och funktionellt, men det är ju en kånka omkring-dator, och den kommer att utsättas för en del stötar m.m. Jag testade den lite på elgiganten, och kan säga att den var väldigt plastig och kändes inte alls som om den kunde tåla ens den minsta stöt. Men är detta inte så viktigt för dig så verkar det vara en bra dator.

Men, grafikkortet är uselt, fast det visste du säkert redan. Inte mycket bättre än ett intel 950.

Kan hålla med om att den känns lite ömtålig men inte plastig på ett negativt sett, visst den är förvisso gjord i plast som i princip alla datorer men jag tycker defenetivt att HPs bärbara Pavilion serie utstrålar kvalitet som få andra bärbara, plastig på ett negativt och trist sätt tycker jag märken som Packard-bell, Zepto, Toshiba, Acer och några till är, skiljer naturligtvis på modeller men kvalitets kännslan, fit and finish samt design var väldigt viktiga för mej sist jag bytte och HPs Pavilion kändes helt rätt.

Vad det gäller TX1040 så är det bara att konstatera att det är en liten karamel, dock kom jag inte riktigt överns med pekskärmen, älskar annars pekskärmar och kan inte tänka mej en mobil utan, så har man ögonen på en TX1040 tycker jag man ska prova pekskärmen ordentligt, känns den ok är det bara att slå till.

Visa signatur

Dell XPS 420 + 2408WFP
HP Pavilion dv9390ea
PS3/Wii + Panasonic TH-42PZ70

Permalänk
Avstängd

Så nu har jag fått hem den Det blev en sånhär trots allt

Jag tycker allting flyter på som det skall... Den klarar att spela fifa 07 i 800x600 med allt på max utan minsta som helst lagg och det är de enda spelet jag spelar haha.

Pekskärmen funkar men är kanske inte helt optimal.. Men fan va grymt det är
Kvalitén verkar vara förvånadsvärt bra. Verkar vara svårt att repa den.

Håller med om att den inte har måtten som den "vanliga" 12" men fortf så har ju denna 10 gånger fler finesser som en vanlig 12" så tycker inte det gör något att den är en centimeter större.

Jag tycker skärmen är sådär.. har sett mycket bättre skärmar.. men o andra sidan så har dem inte touchscreen så det jämnar ju ut sig...

tycker vitt på denna skärmen är lite gul/vitt etc, men annars ok. somsagt backbleeding i nederkant men inget som stör mig.

helt klart nöjd är ju slutresultatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det verkligen motiverat att lägga 2k extra för att få tx1040 istället för tx1020?
2000 för 1gb RAM och lite mer disk känns inte så jäkla prisvärt...

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xelius
Har haft min tx1040 i någon vecka. Kan dela med mig av lite erfarenheter så här långt:
Skärmen är mycket ljustark, klara färger bra kontrast osv. Ypperlig för filmtittande. Dock är det en del ljusläckage i nederkant, men det får man nog räkna med då i stort sett alla bärbara har det. Upplever inte reflextionerna som störande, kan jobba i belyst rum utan problem. Inga döda pixlar...........

Funderar även jag på denna laptop, men är lite tveksam, mycket på grund av det faktum att det är HP och den är lite för billig för att kunna vara riktigt bra Tänkte om jag kunde ställa lite frågor till en som faktiskt sitter med den?

o Hur varm tycker du den blir om du sitter och slackar framför TV:n med den i knät ett tag?

o Hur bra funkar den digitala TV-mottagaren?

o Orkar den med att du kollar på en HD-mpeg?

o Vilka BT-drivrutiner är förinstallerade? Klarar den A2DP och liknande?

o Hur stort är det stora batteriet?

Tack på förhand"

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golgo13
Är det verkligen motiverat att lägga 2k extra för att få tx1040 istället för tx1020?
2000 för 1gb RAM och lite mer disk känns inte så jäkla prisvärt...

Skadar aldrig med mer minne, särskilt i vista som slukar en del. 40 gb extra hårddisk får man plats med mycket media på. Sen får du ju en bättre processor:
Tx1040 AMD Turion 64 X2 TL-52 2 x 512 KB cache
Tx 1020 AMD Turion 64 X2 TL-50 2 x 256 KB cache

Om det är värt det beror förstås på vad du ska ha den till. För film, surf, word och liknande räcker ju tx1020 gott.

o Hur varm tycker du den blir om du sitter och slackar framför TV:n med den i knät ett tag?
Den kan bli aningen varm på höger sida, men inte så man bränner sig.

o Hur bra funkar den digitala TV-mottagaren?
Har faktiskt inte lyckats få igång den, men det kan kanske bero på att min signal inte har stöd för DVB-T vad det nu är, inte så insatt i detta.

o Orkar den med att du kollar på en HD-mpeg?
Har inte tillgång till någon film att testa med just nu, får återkomma.

o Vilka BT-drivrutiner är förinstallerade? Klarar den A2DP och liknande?
Inte den blekaste, någon annan får nog hoppa in här.

o Hur stort är det stora batteriet?
Det är 6-cells och sticker ut ca 2.5 cm baktill.

Permalänk
Medlem
Permalänk

varför inte köpa en tablet pc ist? ultra portabel laptop som du kan ha med dig överallt?
kolla denna: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASR2H-B...

Har själv beställt hem en nyligen..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def
Ta en titt här

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331332&cks=WYO

Woho! Tack för tipset... men fan! Hade ju tänkt köpa efter sommaren när man fått lite stålar men detta kan bli svårt att stå emot

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xelius

Batteritiden är inte dålig men kanske inte den bästa. 1-2 timmar med det lilla och 2-4 timmar med det stora batteriet, och då är wlan och bluetooth avslaget.

Hej.
Har några små frågor jag skulle villja ha svar på, ang tx1040.

jo, Det här men batteritiden.. du säger att man har 1-2 timmar med det lilla och 2-4 timmar med det stora batteriet. Vad gör du med datorn då?
om vi säger att du skulle titta på en film, hur länge skulle batteriet räcka då?

Sedan det här med prossesorn och grafikkortet, jag har läst lite recesioner om grafikkortet, och fått intrycket av att det är ganska bra för att vara ett delat 128 eller va det är.
att man ska kunna spela halflife2 och obivion på det. men skulle villja höra lite av dina erfarenheter

Touchscreen'en, går det att ha handel emot skärmen när man ska skriva något med pennan utan att den känner av handel och allt blir cp?

en annan sak jag skulle villja veta är hur stor addaptern är, på min bärbara jag har nu är den lika stor som en tegelsten, och väger lika mycket, så det blir riktigt klumpigt..

Andra erfarenheter och nackdelar av datorn vore jättetrevligt att höra,
hmm, vart visst en hel del text och frågor, om du inte orkar svara kan du väl iallafall svara på det där om batteriet, känns viktigast.

Tack på förhand.

Permalänk

Skulle ochså villja ha svar på frågorna Cluny ställer

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att svara?, har ställt samma fråga på flera forum, och tråden dör så fort jag gör det :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
Hej.
Har några små frågor jag skulle villja ha svar på, ang tx1040.

jo, Det här men batteritiden.. du säger att man har 1-2 timmar med det lilla och 2-4 timmar med det stora batteriet. Vad gör du med datorn då?
om vi säger att du skulle titta på en film, hur länge skulle batteriet räcka då?

Sedan det här med prossesorn och grafikkortet, jag har läst lite recesioner om grafikkortet, och fått intrycket av att det är ganska bra för att vara ett delat 128 eller va det är.
att man ska kunna spela halflife2 och obivion på det. men skulle villja höra lite av dina erfarenheter

Touchscreen'en, går det att ha handel emot skärmen när man ska skriva något med pennan utan att den känner av handel och allt blir cp?

en annan sak jag skulle villja veta är hur stor addaptern är, på min bärbara jag har nu är den lika stor som en tegelsten, och väger lika mycket, så det blir riktigt klumpigt..

Andra erfarenheter och nackdelar av datorn vore jättetrevligt att höra,
hmm, vart visst en hel del text och frågor, om du inte orkar svara kan du väl iallafall svara på det där om batteriet, känns viktigast.

Tack på förhand.

Jag kan säga att om du har handen på skärmen samtidigt som du skriver blir det en massa problem.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Jag kan säga att om du har handen på skärmen samtidigt som du skriver blir det en massa problem.

Konstigt, jag har hört frän annat håll att dett finns någon mjukvarygrej i datorn som förhindrar att just detta sker. Har du en tx1020/40 själv?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54

Nej det gör det inte, förutsatt att det är samma eGalax skärm som i tx1020. Iallafall inte när jag antecknar. Det kanske blir lite småfel men inget märkbart. Detta är under Ubuntu där det är lite sämre med den funktionen än under Vista.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Tja alla glada!

Jag har funderat på en tx1020/1040 och har egentligen bara en fråga:

o: Är det lönt att lägga 4K:- (9621:- vs. 14234:- på prisjakt.se) på att få en lite bättre processor och ett större minne (minne som man säkerligen kan byta ut för lite över tusenlappen)? Hårddisken fixar man ju med en extern som man har hemma med filmer m.m som man inte vill ha med sig överallt.

o: Är det något förutom HDD, Processorn & Minnet som skiljer dessa åt?

Ska förövrigt ha denna till vardagsdator hade jag tänkt (bära med mig till undervisningarna, titta film, lyssna på musik, surfa, ladda hem från torrents m.m) sen kanske något lite enklare spel som Tomb raider Anniversary (som inte kräver så mycket)

Tack för svar!
Mvh
Tom

Visa signatur

X800XT 550/550 | P4 3.4 @ 3.7 | Abit Ag8 | 1024 Ram | 200 + 250 GB hårddiskar

Permalänk

Vad är det för skillnad på tx1040ea och tx1151ea?

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/23355-186369-12...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hittade en sida där dom testar grafikkortet med olika spel:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3591

en fråga, går det att byta ut cd-läsaren mot ett batteri som det går på vissa bärbara?

använder aldrig cd-läsaren..

http://h10010.www1.hp.com/wpa/comparetool/compareProds.do
skillnaden mellan tx1000 och tx1100 = typ ingenting alls :/

Permalänk
Medlem

De går inte att byta cd-läsaren mot ett batteri men du får med en atrap som du kan stoppa in i stället. Så väger den mindre men det är ju marginellt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyRoX
De går inte att byta cd-läsaren mot ett batteri men du får med en atrap som du kan stoppa in i stället. Så väger den mindre men det är ju marginellt

synd :/
för cd-läsaren tar verkligen mycket utrymme i onödan..
Jag kommer nog vänta på nästa ultraportabla tablet-dator hp gör, om de nu gör några fler..