Permalänk
Permalänk

Riktigt snygga bilder. Lite liten fokuspunkt på fyran och sexan kanske, men annars riktigt fina bilder!

Hur fick du till himlen på nummer två?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Riktigt snygga bilder. Lite liten fokuspunkt på fyran och sexan kanske, men annars riktigt fina bilder!

Håller med, riktigt läckra bilder!

Ser ut som el-ledningar eller dylikt, om du menar linjerna?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Musikälskare

Fick göra om lite i väskan

Nu ska jag ut å ta lite pics! <3 <3 <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

vilken väska är det?

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

hur jag fick till himlen? syftar du på något särskilt då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Håller med, riktigt läckra bilder!

Ser ut som el-ledningar eller dylikt, om du menar linjerna?

Tack för kritiken, faktiskt första fotorundan sen jag skadade axeln, så det var väldigt roligt att komma ut och fotografera lite

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
hur jag fick till himlen? syftar du på något särskilt då?

De mörka strecken på himlen. Är det elledningar eller?

Lite smått offtopic, men alla i Stockholmsområdet är ju hjärtligt ihjälkomna (Nile City ftw) på en fotorunda på lördag om en vecka - alltså den nionde juni.
Det är inte skrivet i osuddbart sten än, men det verkar som vi kommer starta vid Hornstull runt klockan 13:00, det är Stockholm maraton vilket inte skulle va så pjåkigt o fota.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7785...

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

De mörka strecken på himlen. Är det elledningar eller?

Lite smått offtopic, men alla i Stockholmsområdet är ju hjärtligt ihjälkomna (Nile City ftw) på en fotorunda på lördag om en vecka - alltså den nionde juni.
Det är inte skrivet i osuddbart sten än, men det verkar som vi kommer starta vid Hornstull runt klockan 13:00, det är Stockholm maraton vilket inte skulle va så pjåkigt o fota.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7785...

Japp det är kraftledningar. Märkte inte effekten förrens jag lade in bilden i datorn.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

Fina bilder! Men jag ser att du gör lite fel då du tar dessa bilder. Du har antagligen hört att objektivet är skarpare när de bländas ned. Men inte så mycket som du bländar ned dem.

Som bilden på containern och med graffittin över. 1/50s, f/14, ISO800. Jag hade personligen kört på lägre ISO och en större bländare där. Och den sista bilden, tjejen med glassen, 1/200s, f/22, ISO800. När man bländar ned så mycket som till f22 så händer något som kallas diffraktion. Alltså att du får en motvänd effekt, du tappar alltså skärpa så.

Bilden på barnet som äter glass hade jag personligen haft så stor bländare som möjligt för att isolera barnet mot bakgrunden med ett kort skärpedjup.

Mitt tips är alltså att inte blända ned så mycket och sänk ISOn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Fina färger ficklampa och Chew men jag föredrar nog en aning mindre, sticker nästan i ögonen

En bild till från student grejen!

Kommentera gärna eller nått ^^

http://nordfoto.se/dump/stu4.jpg

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 38.0mm
Exposure Time: 0.0020 s (1/500)
Aperture: f/2.8
ISO equiv: 400

Den hade nog tjänat på en liten svag upplättning med blixten. Speciellt skuggorna under ögonen på killen är rätt massiva.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
Mycket snyggt fångat, gillar sanden som stänker upp när dom hoppar

Tack så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7891victor
Asfräck bild! Tycker inte alls att bänken är trist, tycker den passar bra med resten av bilden. Sjukt snyggt fångat!

Tackar! Hade dock hellre haft en yta i någon slags metall att göra detta på men man tager vad man haver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Speciellt skuggorna under ögonen på killen är rätt massiva.

Att han säkert festat i flera veckor i sträck och säkerligen är bakis på bilden gör det nog heller inte bättre (Jag menar, han har ju inte ens fattat vilket håll man ska ha mössan på ):D

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tog en sväng ut i naturen för att testa lite bokeh. Bilden med fåret är rätt hårt croppad. Omanipulerade bortsett från RAW-konverting (bl.a. lite extra kontrast)

Permalänk
Medlem

Ut genom fönstret på bilen igår när det var partaj

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Fina bilder! Men jag ser att du gör lite fel då du tar dessa bilder. Du har antagligen hört att objektivet är skarpare när de bländas ned. Men inte så mycket som du bländar ned dem.

Som bilden på containern och med graffittin över. 1/50s, f/14, ISO800. Jag hade personligen kört på lägre ISO och en större bländare där. Och den sista bilden, tjejen med glassen, 1/200s, f/22, ISO800. När man bländar ned så mycket som till f22 så händer något som kallas diffraktion. Alltså att du får en motvänd effekt, du tappar alltså skärpa så.

Bilden på barnet som äter glass hade jag personligen haft så stor bländare som möjligt för att isolera barnet mot bakgrunden med ett kort skärpedjup.

Man tackar så mycket för den kritiken. Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Citat:

Lilla Johan har inte lärt sig sin kamera än, så det är bra att du utbildar honom.

Tror han testade P-läget där, med lite olika skärpedjup (jag var med brevid honom).

Bländare 11 är enligt recension skarpas med 18-135 gluggen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite bilder från helgen
(lite humor på slutet)

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Den hade nog tjänat på en liten svag upplättning med blixten. Speciellt skuggorna under ögonen på killen är rätt massiva.

Jo de e sant, dock inget jag hann tänka på när man stod på flaket med runt 20+ galna studenter

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Från Combined challenge 07 (Armens slutövning i skåne)

Samma bild, fast med helt annan slutartid

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Cool bild m3rnel, lite "budskap" eller vad man ska kalla det. Har du testat att merga till hdr?

Permalänk
Medlem

Har tänkt skaffa en kompaktkamera för runt 2500:- att ha framtills dess att man känner att man kan lägga ut massa pengar på systemkamera istället för bilen

Vad är då bättre än att höra med er om tips / erfarenheter?

Dustin har Canon Ixus 70 + 1GB minneskort för 2495:- ..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Fick göra om lite i väskan

Nu ska jag ut å ta lite pics! <3 <3 <3

http://nordfoto.se/dump/gear.jpg

Skiter du pengar eller

eller har du ett bra jobb / vart jobbar du ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Cool bild m3rnel, lite "budskap" eller vad man ska kalla det. Har du testat att merga till hdr?

Nope de har jag icke.
Fotar då hellre i RAW format.

Anledningen till att det är ett kors är att det var vårat bästa skytte värn som vi hade byggt och fick gräva igen, sorglig nog men sant

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Lilla Johan har inte lärt sig sin kamera än, så det är bra att du utbildar honom.

Tror han testade P-läget där, med lite olika skärpedjup (jag var med brevid honom).

Bländare 11 är enligt recension skarpas med 18-135 gluggen.

Hmm, inte bländar väl P ned så mycket som f22? jag har aldrig upplevt att kameran bländat ned mer än till f9. O andra sidan kör jag aldrig P

Btw, som jag tolkar mätningar av objektivet så är det som skarpast (om man ser till sin helhet genom hela zoom-registret) på f5,6 och f8.

http://photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18135_3556/index.h...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah

Den skulle nog vara ganska cool som HDR, men då skulle det behövas någon bild som inte är underexponerad och tittar man på de två bilderna som finns så går inte de att använda till en merge (inte tagna med stativ, båda är underexponerade. Skulle behövas några bilder med normal- och överexponering för en snygg HDR.)

m3rnel: Fota gärna i RAW, det utesluter inte på något sätt att göra en HDR-merge i efterhand, det underlättar snarare.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, inte bländar väl P ned så mycket som f22? jag har aldrig upplevt att kameran bländat ned mer än till f9. O andra sidan kör jag aldrig P

Btw, som jag tolkar mätningar av objektivet så är det som skarpast (om man ser till sin helhet genom hela zoom-registret) på f5,6 och f8.

http://photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18135_3556/index.h...

Ingen aning, jag kör inte heller P, men den ska ju ändra bländare och slutare för att variera skärpedjup när man snurrar på hjulet?

Hm, det är nog möjligt. Läste i Practical Photography (engelsk fototidning) och de ansåg att det var skarpast vid F/11. Vet dock inte hur seriösa de är jämfört med photozone förvisso! men tack för informationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

m3rnel:
Du har lite bättre möjlighet att lätta upp skuggor med RAW pga fler tonsteg, men det dynamiska omfånget blir inte bättre. Du har fortfarande bara runt 7-8 steg och det är inte så sällan omfånget på motivet är betydligt större än så, så beroende på vad man vill ha ut av bilden så måste man ändå lägga ihop två eller flera bilder.

radaradam:
På Nikon så kan man bläddra runt mellan olika kombinationer av bländare och slutartid med inmatningshjulet i P-läget. Nikon kallar det något ballt som jag inte kommer ihåg.

Permalänk
Medlem

Från bröllopet i lördags. Plockade ut några från bunten

Permalänk

fina bilder.

vad använde du för objektiv under bröllopet ?