Permalänk
Medlem

Dual channel på ramminnen

Hej

Jag har 2 st 1GB PC2-6400 800mhz
och 2 st 512MB PC2-6400 800mhz

Men i cpuz så står det bara single
Och jag vill ha dual mode.

Jag har ett P5N32-E SLI moderkort
Och dom sitter i par på moderkortet.
Hur gör jag?

Visa signatur

Intel Quad core Q6600 2,4 Ghz | Asus 8800GTX 768 MB | 4 Gb PC2-6400 800 Mhz | Asus P5N32-E SLI PLUS

Permalänk
Medlem

samma mängd minne på varge channel? dvs channel1=1024 + 512 och channel2=1024 + 512

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Du måste ha 2 st 2x1GB eller 2x512 minne i samma storlek. Funkar inte om man har fler än 2 st minnen och du kan inte blanda olika minnen.

Permalänk
Avstängd

Inget illa menat men ni har fel.

Du kan köra dual channel med 512+512 som ett par och 1024+1024 som det andra.

Beroende på andra faktorer så kanske det inte går ändå. Dessa faktorer är, övriga minnesspecifkationer förutom storlek, moderkort och tillverkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Funkar inte om man har fler än 2 st minnen

Lol,varför inte?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Lol,varför inte?

Är inte så kunnig inom Dual Channel området.. men det är vad jag har hört iaf. Vet att med 3 minnen så funkar det inte, med 4 minnen så är det nog en annan sak.

Permalänk
Medlem

OK

Men varför funkar det inte då?
Inne i bios står det memory dual channel
men den står på disabled
och den är grå så den går inte ändra.

så här står det i CPUZ:

Visa signatur

Intel Quad core Q6600 2,4 Ghz | Asus 8800GTX 768 MB | 4 Gb PC2-6400 800 Mhz | Asus P5N32-E SLI PLUS

Permalänk
Avstängd

Du postade nog fel bild, den där säger inget om dual channel eller inte, kolla om det står dual eller single, under fliken memory.

Har du kollat så du satt dem i matchande slots?

Permalänk
Medlem

såg nu detta i manualen:
For Dual-Channel configuration, the total size of memory module(s) installed per channel must be the same (DIMM_A1 + DIMM_A2 = DIMM_B1 + DIMM_B2).

Vad gör jag nu?

ta bort de två 512 mb eller?

Visa signatur

Intel Quad core Q6600 2,4 Ghz | Asus 8800GTX 768 MB | 4 Gb PC2-6400 800 Mhz | Asus P5N32-E SLI PLUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralle1
såg nu detta i manualen:
For Dual-Channel configuration, the total size of memory module(s) installed per channel must be the same (DIMM_A1 + DIMM_A2 = DIMM_B1 + DIMM_B2).

Vad gör jag nu?

ta bort de två 512 mb eller?

Sätter du 1st 1GB och 1st 512Mb sticka på var sin kanal så skall du allt få dual endå, men du kan ju testa att ta bort 512MB stickorna på test å se om det löser sig.

Permalänk
Avstängd

Verkar som asus har sin egen lösnin på minnena, glöm allt jag sagt å lyssna på de som har samma moderkort. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Troligen har du satt 1024+1024 i ena minneskanalen och 512+512 i den andra, eller 1024+512 i ena och 512+1024 i den andra, eller så är inte minnena identiska. Dubbelsidig 1024 kan inte köra i dual channel med enkelsidig 1024.
Förutsatt att minnena är identiska så ska du ha 1GB minnena i tex de gula slotarna och 512MB i de svarta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Är ni säkra på att det går o köra 1 st 1gb och 1 st 512mb på varje channel.
För det tror inte jag.

Visa signatur

Intel Quad core Q6600 2,4 Ghz | Asus 8800GTX 768 MB | 4 Gb PC2-6400 800 Mhz | Asus P5N32-E SLI PLUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralle1
Är ni säkra på att det går o köra 1 st 1gb och 1 st 512mb på varje channel.
För det tror inte jag.

Det skadar ju inte att testa.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd

Jo det finns ju en risk att det inte går, om man läser här "http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture" så bekräftas det jag lärt mig. Nu verkar det dessutom som det i instruktionsboken för moderkortet står att båda kanalerna behöver lika stor mängd minne. Alltså kommer det inte gå.

Läs första stycket samt stycket matching pairs så fattar du. I andra ord 512+1024 i vardera kanal kommer inte fungera.

Permalänk
Medlem

Har du 64bitars OS? Vanliga 32bitars kan inte hantera mer än 2GB minne. Så då lika gärna ta ut de två 512 stickorna.

Permalänk
Avstängd

Kom på att Asus inte alls har någon speciallösning det va jag som läste fel:P

Det är troligen som Hardware guy sa. Du har råkat sätta minnena i fel följd.

Man brukar kalla minnesplatserna för slots. 2 slots i samma färg brukar kallas ett minnespar eller bank 0 resp 1.

Ett minnespar består av en slot från den primära kanalen och en från den sekundära. Du kan sätta olika mängd minne i de båda banks men inom samma bank så måste minnena vara desamma. Samtidigt måste du uppfylla kravet lika mycket mängd minne i den primära kanalen som i den sekundära.

Så här är minnesplatserna placerade:

Slot 1
Primär
bank 0
1024

Slot 2
Primär
bank 1
512

Slot 3
Sekundär
bank 0
1024

Slot 4
Sekundär
bank 1
512

Om du t.ex. bytt plats på minnena i slot 3 och 4 så har du fortfarande samma mängd minne i varje kanal men minnena i resp bank är inte desamma. Dvs. dual channel kommer i så fall inte att fungera.

Efersom "ordningen på slotsen" kan variera mellan olika moderkort och alltså inte följa mitt exempel så kan du göra så här.

Stoppa in 512+1024 i de två första slotsen, börja från vilket håll du vill. Stoppa sedan in de två återstående minnena. Funkar inte dual channel, byt plats på minnena i slot 1 och 2 och du har nu dual channel.

Funkar det inte fortfarande är det kompatibilitetsproblem. Dvs. du måste byta ut nåt/nåra minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Har du 64bitars OS? Vanliga 32bitars kan inte hantera mer än 2GB minne. Så då lika gärna ta ut de två 512 stickorna.

Tyvärr har du fått fel information. Jag orkar inte förklara igen men du kan läsa länken 3of4 i min signatur

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

jag köpte just 2x1Gb till, hade 2x512Mb före, exakt samma scenario mao (svårt att motivera ett köp av 2x512Mb för 690kr när dubbla kostade 960kr). När jag först stoppade i dom fick jag ingen bild.. men nu funkar det iaf efter att jag tagit ur alla och satt i dom från början. Antagligen bara jag som inte lyckades få i dom ordentligt från början, en ninja och 5 hårddiskar gjorde inte petandet lättare. Windows XP hittar dock "bara" 2,93Gb, pga begränsningen av minnesadresser antar jag, skäl nog att byta upp sig till vista?

Hur som helst så funkar det för mig med 2 st 1Gb i 2 slots med matchande färger och 2 st 512Mb i de andra matchande..

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk

Det här förvirrade mig också när jag skulle sätta i mina minnen. Jag har ett MSI P965, där fins fyra minnesslots i två olika färger, 2xOrange och 2xGrön där varje färg representerar en kanal.

Saxat från manualen:
"In dual-channel mode, make sure that you install memory modules of the
same type and density in different channel DDR DIMM slots."

Har man två minnen ska man alltså sätta dom i "varannan" slot för att få dual channel. Har man fyra minnen ska man ha två olika i varje channel, eller färg.

Men uppenbarligen så varierar det här mellan olika moderkort så ett bra tips är nog att kolla manualen.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk

Nej nu förväxlar du channel och färg, dom är grupperade i channels, två och två i olika färg, så man ska sätta samma minnen i samma färg men olika channels så att man totalt får lika mycket minne på varje channel.

Har man två minnen ska man sätta i varannan slot, men har man fyra ska man sätta lika paren i vartannan slot, "färgpara". Alltså olika minnen i samma channel i olika färg. Lika minnen i olika channel med samma färg.

Eller så varierar det bara mellan olika moderkort, men i min manual var dom inte speciellt tydliga alls med hur dom skulle sitta.

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necksnapper
Nej nu förväxlar du channel och färg, dom är grupperade i channels, två och två i olika färg, så man ska sätta samma minnen i samma färg men olika channels så att man totalt får lika mycket minne på varje channel.

Har man två minnen ska man sätta i varannan slot, men har man fyra ska man sätta lika paren i vartannan slot, "färgpara". Alltså olika minnen i samma channel i olika färg. Lika minnen i olika channel med samma färg.

Eller så varierar det bara mellan olika moderkort, men i min manual var dom inte speciellt tydliga alls med hur dom skulle sitta.

Det varierar mellan olika moderkort, så jag har också rätt
Det är fortfarande varannan slot men färgerna är olika.

Så här ser det ut på mitt MSI, sett från processorn:

Grön Channel A DIMM1
Grön Channel A DIMM2
Orange Channel B DIMM3
Orange Channel B DIMM4

Har jag två identiska minnen ska dom alltså sitta i slot 1 och 3. Men jag håller med att dom inte är tydliga, jag satte fel först.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W