Permalänk
Medlem

Jag har 5 gitarrer, 4 elgitarrer och 1 akustisk som inte ens är strängad längre.

Min första gitarr som jag fick av föräldrarna när jag fyllde 10 eller 11.
Av märket Kimaxe, nån sorts billig jackson-kopia tror jag.

När jag fyllde 16 fick jag denna underbara sak, Epiphone Les Paul.

Jag köpte denna Washburn DIME333 för 7500,- , nedsatt från 12800,- och det var ett par smärre skönhetsfel på den. Skön som fan, enda jobbigt är att den gärna stämmer om sig p.g.a whammyn

Senaste inköpet är en BC Rich Art Work nånting.. Månad Mars.
Riktigt skön att lira på, funderar dock på att byta mickar i den till EMG-mickar istället för de som är på nu, standardmickar.

hixz
Om du gillar strängplockning, kolla upp Andy McKee, beställde hans album häromveckan efter att ha sett hans videos på youtube.

Smakprov:

http://www.youtube.com/watch?v=Ddn4MGaS3N4 - Drifting
http://www.youtube.com/watch?v=JsD6uEZsIsU - Rylynn

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hixz
Jag undrar vilka låtar ni kan komma på som man enbart/nästan plockar strängar.
Är helt såld på sådana låtar.

Jag kan komma på;

Lars Winnerbäck - Faller
Scarborough Fair
Marie Lindberg - Trying to recall.
Metallica - Noting else matters
Led Zeppelin - Stairway to heaven.

Vad finns mer?!

Red hot chili peppers - Road Trippin'

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Har spelat lite akustisk gitarr nu i några veckor och tycker det är mycket skoj. Då jag främst försöker spela med i olika enklare elgitarrlåtar har jag dock börjat fundera på att skaffa en elgitarr.

Jag tittade nyss in på 4sound's hemsida eftersom de har en butik här i stan och tittade lite på elgitarrspaket. Då jag inte söker något avancerat utan mest en gitarr att träna med så vill jag ha något som är billigt.

T.ex. hittade jag det här i de lite lägre prisklasserna; http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=234&s=0&articl...

Vad jag undrar är helt enkel om detta är något som kan vara värt att satsa på. Jag har nämligen ingen som helst kunskap om vad man ska tänka på och dylikt. Åter vill jag nämna att jag bara vill ha en gitarr att träna lite på. Att satsa på något dyrt känns inte aktuellt eftersom jag inte har en aning om jag någonsin kommer spela något särskilt avancerat

EDIT; Hittade en ännu billigare; http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=234&s=0&articl...

Innebär det ngåot speciellt att det står att det är en "rock'n'roll-modell"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Har spelat lite akustisk gitarr nu i några veckor och tycker det är mycket skoj. Då jag främst försöker spela med i olika enklare elgitarrlåtar har jag dock börjat fundera på att skaffa en elgitarr.

Jag tittade nyss in på 4sound's hemsida eftersom de har en butik här i stan och tittade lite på elgitarrspaket. Då jag inte söker något avancerat utan mest en gitarr att träna med så vill jag ha något som är billigt.

T.ex. hittade jag det här i de lite lägre prisklasserna; http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=234&s=0&articl...

Vad jag undrar är helt enkel om detta är något som kan vara värt att satsa på. Jag har nämligen ingen som helst kunskap om vad man ska tänka på och dylikt. Åter vill jag nämna att jag bara vill ha en gitarr att träna lite på. Att satsa på något dyrt känns inte aktuellt eftersom jag inte har en aning om jag någonsin kommer spela något särskilt avancerat

EDIT; Hittade en ännu billigare; http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=234&s=0&articl...

Innebär det ngåot speciellt att det står att det är en "rock'n'roll-modell"?

Eastone/Kustom lär vara det sämsta du hittar, frågan är om det inte är värt att spara och köpa en sak i taget, isf rekommenderar jag Squier, Fenders budgetmärke. Har inte haft nån själv men om jag skulle köpa min första elgitarr nu så skulle det bli en sån. Eller en Yamaha Pacifica 112/012, fruktansvärt lättspelad gura. Eller en valfri Harley Benton från Thomann, tror det är gratis frakt därifrån, billigt är det iaf.

Permalänk
Medlem

Man kan säga att det finns två olika "genrer" vad gäller gitarrer, det har mest att göra med vilken typ av mikrofon det sitter på guran.

De två olika typerna är Single coil (hittas t.ex på Fender Stratocaster):

..och humbucker (hittas t.ex på Gibson Les Paul):

De ger två olika signaturljud som kan vara viktigt att tänka på även fast du inte ska spela så "avancerat".

Single coils förknippar man ofta med blues eller rock åt blues-hållet (tänk Jimi Hendrix, Red hot chili peppers, Eric Clapton, John Mayer osv.). Väldigt härligt "rent" ljud men man kan såklart spela med distortion också.

Humbuckers förknippas mera med hårdrock/metal/punk osv och har ett "grötigare" ljud (tänk Guns'n'Roses, Led Zeppelin, Metallica, Foo fighters osv.). Det går givetvis att spela "rent" med dessa men ljudet får en helt annan karaktär.

Det är givetvis nästan omöjligt att beskriva sånthär på nätet, och det är lite dumt att köpa en gitarr på nätet utan att ens ha provat något. Gå till din lokala musikhandel och snacka med en försäljare. Tala om vilken typ av musik du lyssnar på och vill kunna spela så kommer du få ett antal förslag att prova. Om du vill kan du bara säga tack och hej, traska hem, och beställa budgetvarianten av hans förslag från nätet

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Spelade Gitarr under skolåren, spelade med band och har bra gehör. Dock så slutade jag spela när skolan var slut. 6 år sen, sen när man tagit upp en gitarr så kommer man knappt ihåg ett skit. Ångrar att man inte fortsatte plinka lite.

Iof så tar man ut låtarna igen relativt fort.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Var nere på stan igår och köpte mig en övningsgitarr. Det blev en billig Squire tillsammans med en Roland Micro Cube-förstärkare. Hela kalaset kostade 2400:-.
Till min förtjusning känns den lättare att spela på än min akustiska. På den här gitarren klarar jag t.o.m. av att ta de där akorden som är som barré men med lång-, ring- och lillfinger som i A-läge (ingen aning om vad det heter ).

En sån här gitarr är det (den ser iaf precis likadan ut så ); http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/F031-0600-506.JPG

Visa signatur
Permalänk

Lars Winnerbäck - Hjärterdams sista sång

också en "plocklåt"

Själv har jag en Gibson vixen, och har lite halft en Fender Strata... ;D

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Jag har en Washburn X-10 för tillfället. Har spelat på den strax över 2 år.
Ska köpa mig en sån här när jag har råd.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

Får förhoppningsvis hem min nya baby imorgon En american standard stratta.

Håller bara tummarna på att jag får ett grymt ex:)

Kommer se fin ut me min andra skönhet:

Och den ska spelas genom min trippel xxx efx:
Här!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Som en liten revival så föreslår jag att vi kan posta lite favoritgitarrsolon, eller låtar med bäst solon. Jag kan börja med:

Låt - Artist - Gitarrist

Tornado Of Souls - Megadeth - Marty Friedman
Mr Crowley - Ozzy - Randy Rhoads
Fade to Black - Metallica - Kirk Hammett

Finns ju såklart väldigt många fler solon jag gillar, och såklart även utanför metalgenren, men dessa tre har jag valt.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Håller själv på att lära mig själv barré-ackord. För övrigt funkar det ganska bra, men det jag har lite problem med är "barrén" vad är tricket?
Om jag tar ackordet snabbt (kör med F till att börja med och lär mig från en av sidorna trådskaparen länkade till) så är det alltid någon sträng som inte låter =/ får rätta till "barrén" i några sekunder sen funkar det bra. De övriga fingrarna (lång-, ring- och lillfinger) funkar utan problem.

Tack på förhand

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

knepet är att få fram handen så man kan lägga pekfingret helt platt emot greppbrädan, annars kommer det lyfta lite någonstans och därmed orsaka ett dämpningsljud istället för en klar ton

Permalänk
Medlem

Barré-ackord brukar alltid vara kluriga i början, men det enda som gäller är att träna att hålla fingret hårt mot så du verkligen trycker ner alla strängar och inte missar någon. Det kommer efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag (också lite nybörjare) att det är svårare att hålla barréackorden på F (första strängen), jämfört med lite längre ner, säg G eller A. Vet inte riktigt varför men känns som om strängarna är enklare att trycka ner just på första bandet. Så om du ska öva så kanske det är bättre att öva där det är lite enklare. Sen ska det väl dock iofs också sägas att F nog är det vanligaste ackordet som inte gå att ta med öppna strängar också.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ofta spela F så här då jag spelar "öppna-ackord-låtar"

xoooox ||||1| |||2|| |34|||

och dämpa E-strängen med tummen.

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstått det hela men är det inte så att Major barré ackord tas på två olika sätt?
Dvs. som F

Och som B

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rragon
Jag kanske missförstått det hela men är det inte så att Major barré ackord tas på två olika sätt?
Dvs. som F
http://www.activeguitar.com/images/beginner/chord-f.gif

Och som B
http://www.activeguitar.com/images/beginner/chord-bb.gif

Givetvis, i exemplet jag visade så "fuskar" man genom att bara spela ett C på B-strängen med pekfingret istället för att hålla ner alla strängar på första bandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rragon
Dvs. som F
http://www.activeguitar.com/images/beginner/chord-f.gif

Och som B
http://www.activeguitar.com/images/beginner/chord-bb.gif

Det är skoj och bra träning att spela låtar där man får byta mellan de två typerna hela tiden.
Själv börjar jag få in F-typen rätt bra nu, men B-typen känns fortfarande svår - särskilt när det går fort.
En låt jag använder för att träna på det är t.ex. Dandy Warhols Bohemian like you.

Det jag mest tränar på just nu är att dels "strumma" fort, och dels att klara ta bara två strängar. Kan spela med ganska bra i Sonata Arctica - Paid in Full, där det mest bara är Power chords, men tempot är fortfarande ltie för högt. Det blir lätt att man slår till en tredje sträng när man försöker spela på två strängar fort som attan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukar spela barré-ackord av F-typen ni postat med tummen på E-strängen. Sen greppar jag det som i övrigt. Det tillåter mycket mera frihet och jag finner det lättare och roligare att spela så.

Alltså:

e|--1---------------- Pekfinger
B|--1---------------- Pekfinger
G|--2---------------- Mellanfinger
D|--3---------------- Lillfinger
A|--3---------------- Ringfinger
E|--1---------------- Tumme

Ni som nån gång sett hendrix spela kanske har sett det, är ett relativt vanligt sätt att spela den typen av barré. Här kan man också fuska och bara spela de 4 mittersta strängarna, alltså hoppa över den översta och nedersta. Allt efter smak och tycke

Den andra typen (B-ackorden som postas ovanför nånstans) brukar jag ta med pekfingret och ringfingret som så:

e|-------------------
B|--4---------------- Ringfinger
G|--4---------------- Ringfinger
D|--4---------------- Ringfinger
A|--2---------------- Pekfinger
E|-------------------

Rock on

Visa signatur

Permalänk

Har väl inte direkt några värsting-gitarrer.

Här är nog den jag är mest "stolt" över, just pga. arbetet jag har lagt ner på den:
http://iloblog.freddelito.se/blog?ShowFile&image=m1180538935....

Sen har jag en nyinköpt Cort stålsträngad och en gammal skutten Yamaha Nylon.

Visa signatur

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

fan vad dött det var, piggar upp med en cover av Joe Satrianis - Always with me always with you

Lite stressat och surt ibland men man är ju inte perfekt, nämen har inte nött den riktigt, och tekniken ska ju förbättras också så! here is da länk!

http://uppit.com/d/JN47F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
fan vad dött det var, piggar upp med en cover av Joe Satrianis - Always with me always with you

Lite stressat och surt ibland men man är ju inte perfekt, nämen har inte nött den riktigt, och tekniken ska ju förbättras också så! here is da länk!

http://uppit.com/d/JN47F

Den verkar korrupt på något vis, kan inte spela den i wmp/vlc/winamp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm det var konstigt, prova ta den igen?

Permalänk
Medlem

Jag får lätt kramp i handen efter en stunds barré-spelande. Någon som har tips för detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag får lätt kramp i handen efter en stunds barré-spelande. Någon som har tips för detta?

Spela skitmycket barréackord.

Permalänk
Medlem

bra akustisk gitarr för en som ska börja nybörjarkurs i september?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
bra akustisk gitarr för en som ska börja nybörjarkurs i september?

Köp nån billig nylonsträngad "skolgitarr" bara..

Permalänk
Medlem

Jag har spelat ett bra tag men inte riktigt vågat fråga mina mer skolade kompisar om detta.

Varför använder man just barrE ackord, alltså man använder E dur ackordet över brädet (eller A moll för den delen) istället för tex BarrG. Finns det en bakomliggande tanke eller är det bara för att det är smidigt att greppa?

Permalänk
Medlem

För att det låter annorlunda, blir andra oktaver, smidigare, lättare, snyggare osv.

Visa signatur