ny tft ägare-slog av vsync för cs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det finns ingen Hz att tala om. Såg du inte vad jag skrev?

Elektronkanonen i en CRT-skärm ritar upp bilden ett antal gånger per sekund,
först den översta pixelraden, sedan nästa, ner till den sista. Sedan börjar det om från början. Detta antal anges med Hz. Om du kör din CRT i 60 Hz så ritar elektronkanonen alltså upp bilden 60 gånger på en sekund. Ju fler gånger ju stabilare bild och mindre flimmer.

En TFT ritas inte upp på samma sätt. Enskilda pixlar tänds och
släcks fristående från de andra så det finns ingen svepfrekvens (Hz) att tala om.

På dig låter det som det inte finns nån hz alls på en tft.
Hz är inte lika på crt som på tft det vet jag.
Varför gör på dom då tv apparater som finns i 100hz? Om det nu inte finns nån hz på dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
På dig låter det som det inte finns nån hz alls på en tft.
Hz är inte lika på crt som på tft det vet jag.
Varför gör på dom då tv apparater som finns i 100hz? Om det nu inte finns nån hz på dom.

Hz och Hz. Talar vi hertz så talar vi svepfrekvens och det finns det inget på TFT/LCD. LCD har till exempel flytande kristaller istället för lampor som på en TFT. Hz existerar inte i den form som Hz existerar i en CRT. Därför ska man strunta i allt som har med hz att göra i en TFT/LCD.

I en TV ritas bilden upp 50 gånger per sekund = 50 Hz. För att minska flimret så låter man TV:n rita upp varje bild två gånger innan den byter till nästa på en del modeller. Därför ser man många gånger 100Hz Tv vilket inte alls stämmer.

EDIT: Tv ugår vi från att det är en med en elektronkanon. Alltså inte Plasma eller LCD för då är det samma som svar ovan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hz och Hz. Talar vi hertz så talar vi svepfrekvens och det finns det inget på TFT/LCD. LCD har till exempel flytande kristaller istället för lampor som på en TFT. Hz existerar inte i den form som Hz existerar i en CRT. Därför ska man strunta i allt som har med hz att göra i en TFT/LCD.

I en TV ritas bilden upp 50 gånger per sekund = 50 Hz. För att minska flimret så låter man TV:n rita upp varje bild två gånger innan den byter till nästa på en del modeller. Därför ser man många gånger 100Hz Tv vilket inte alls stämmer.

EDIT: Tv ugår vi från att det är en med en elektronkanon. Alltså inte Plasma eller LCD för då är det samma som svar ovan.

Ok.
Får lita på det du säger då
Finns roligare saker än att ha nån jobbig diskution. Tex spela

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Ok.
Får lita på det du säger då
Finns roligare saker än att ha nån jobbig diskution. Tex spela

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Är man så besatt av CS så det låter en styra sitt liv så.. men men

En TFT uppdaterar bilden mycke oftare än en CRT, däremot så skickas bara bilden 60 ggr/sek dvs. 60Hz normalt. Tyvär är det inte många TFT-skärmar som klarar ta emot mer än 75Hz VGA (Och DVI är låst i 60Hz)

Du kan få tearings på en CRT med, men det syns inte lika lätt. Sitter du på 60Hz på din CRT skärm så kommer du snart få problem med synen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Är man så besatt av CS så det låter en styra sitt liv så.. men men

En TFT uppdaterar bilden mycke oftare än en CRT, däremot så skickas bara bilden 60 ggr/sek dvs. 60Hz normalt. Tyvär är det inte många TFT-skärmar som klarar ta emot mer än 75Hz VGA (Och DVI är låst i 60Hz)

Du kan få tearings på en CRT med, men det syns inte lika lätt. Sitter du på 60Hz på din CRT skärm så kommer du snart få problem med synen.

Vad skriver du för något? Hur kan en TFT som uppdaterar sig 60 gånger per sekund uppdateras snabbare än en CRT som uppdateras 100 gånger per sekund? En elektronkanon i en CRT sveper över ytan X gånger per sekund medans en TFT har lampor som enskilt måste tändas och släckas ett X antal gånger per sekund vilket tar längre tid och den tiden mäter vi i MS. Därför kan du aldrig få en CRT lika snabb som en TFT (idag).

Anledningen till varför man får ont i ögonen (individuellt) på en 60hz CRT är för att elektronkanonen sveper endast 60 gånger per se kund vilket är väldigt sakta på en CRT. På en TFT så tänds och släks lamporna 60 gånger per sekund men eftersom det är lampor så uppfattar inte ögat det som lika irriterat. Det finns fortfarande ingen hz att tala om.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

På en CRT så skickas elektronerna till fosforskiktet med x Hz gånger per sekund. Den lyser dock bara en kort kort tid vilket gör att det alltså är svart mellan uppdateringarna.. Detta mörker upplever vi inte då det är för kort tid att se med ögonen. Skillnaden märker vi endast om man jämför med andra källor, t ex en snabbare skärm (hz) eller en vanlig tv (som i sverige oftast är 50 hz).

En LCD visar dock en färg konstant tills dess att den ska ändra färg och därför finns inte det svarta mellan uppdateringarna vilket är mycket bättre för synen och gör det till en bättre och smidigare bild.

Sen kan man diskutera detta i evigheter med för och nackdelar men .. CRT - ja det är bra för snabba spel som CS, men TFT är fullt dugligt för spel som t ex RTS eller vanlig OS-miljö.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Tror det dags att reda ut lite saker här,

CS är felkodat så att man MÅSTE ha 100fps för att det ska vara spelbart. Spelet beter sig annorlunda i olika fps. Det går således inte att använda en TFT med vsync på om man vill kunna spela spelet på någon högre nivå än public.
Att spela på en tft med vsync av fungerar, då spelet renderas i 100fps. Dock blir det då i sin tur ospelbart på grund av tearing. Spelar man CS finns det bara ett val och det är en CRT som klarar av 100hz i den upplösning man vill spela.

"Anledningen till varför man får ont i ögonen (individuellt) på en 60hz CRT är för att elektronkanonen sveper endast 60 gånger per se kund vilket är väldigt sakta på en CRT. På en TFT så tänds och släks lamporna 60 gånger per sekund men eftersom det är lampor så uppfattar inte ögat det som lika irriterat. Det finns fortfarande ingen hz att tala om."

Nej nej nej och nej.

Jag vet inte exakt hur en tft fungerar (men det går ju att ta reda på) dock vet jag att det inte är så som du beskriver. Vad har du för källa?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad skriver du för något? Hur kan en TFT som uppdaterar sig 60 gånger per sekund uppdateras snabbare än en CRT som uppdateras 100 gånger per sekund? En elektronkanon i en CRT sveper över ytan X gånger per sekund medans en TFT har lampor som enskilt måste tändas och släckas ett X antal gånger per sekund vilket tar längre tid och den tiden mäter vi i MS. Därför kan du aldrig få en CRT lika snabb som en TFT (idag).

Anledningen till varför man får ont i ögonen (individuellt) på en 60hz CRT är för att elektronkanonen sveper endast 60 gånger per se kund vilket är väldigt sakta på en CRT. På en TFT så tänds och släks lamporna 60 gånger per sekund men eftersom det är lampor så uppfattar inte ögat det som lika irriterat. Det finns fortfarande ingen hz att tala om.

En LCD skärm har också en uppdaterings frekvens som mäts i Hertz, så visst är LCD-skärmar också beroende av hur många hertz som skickas till dom från grafikkortet. Ju fler gånger den klarar av att rita om bilden desto högre Hz. Och bara för att LCD'n inte släcker de enskilda pixlarna mellan varje uppdatering så betyder det inte att den "inte har hertz". Med ms på en LCD skärm menas hur lång tid det tar för en pixel att ändra färg, inget annat. När ms är högt så kan det uppstå sk "ghosting" då pixlarna inte hinner byta färg tillräckligt snabbt innan det är dags för nästa byte, som bestäms av hur många Hertz uppdateringsfrekvensen ligger på.

Edit: En vanlig tv har en uppdateringstid på 25Hz. Dock är bilden uppdelad ("interlaced") och ritas då upp med varann del åt gången i 50Hz.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Tror det dags att reda ut lite saker här,

CS är felkodat så att man MÅSTE ha 100fps för att det ska vara spelbart. Spelet beter sig annorlunda i olika fps. Det går således inte att använda en TFT med vsync på om man vill kunna spela spelet på någon högre nivå än public.
Att spela på en tft med vsync av fungerar, då spelet renderas i 100fps. Dock blir det då i sin tur ospelbart på grund av tearing. Spelar man CS finns det bara ett val och det är en CRT som klarar av 100hz i den upplösning man vill spela.

"Anledningen till varför man får ont i ögonen (individuellt) på en 60hz CRT är för att elektronkanonen sveper endast 60 gånger per se kund vilket är väldigt sakta på en CRT. På en TFT så tänds och släks lamporna 60 gånger per sekund men eftersom det är lampor så uppfattar inte ögat det som lika irriterat. Det finns fortfarande ingen hz att tala om."

Nej nej nej och nej.

Jag vet inte exakt hur en tft fungerar (men det går ju att ta reda på) dock vet jag att det inte är så som du beskriver. Vad har du för källa?

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCD

kabanen:

Citat:

Edit: En vanlig tv har en uppdateringstid på 25Hz. Dock är bilden uppdelad ("interlaced") och ritas då upp med varann del åt gången i 50Hz.

Nja inte riktigt så.. En sk. 50Hz tv visar 25 helbilder/sekund eller 50 halvbilder/sekund...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
kabanen:

Nja inte riktigt så.. En sk. 50Hz tv visar 25 helbilder/sekund eller 50 halvbilder/sekund...

Var det inte det jag skrev? En PAL signal består av 25 bilder per sekund, 25Hz. Dock så ritar en vanlig tv upp varann fält i 50Hz.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
Signalen som en Dvi port klarar att sända till skärmen ligger på 60hz och mer behövs inte

då en Crt byter bilden hela tiden även om den inte förändras så måste hz'en på en crt ligga mycket högre på den än på en Tft där den bara byter dom pixlarna som förändras mellan bilderna.

så om du står på skrivbordet i datorn med en Crt så byter den hela bilden med 100ggr per secund (om skärmen är inställd på 100hz) även om den är exakt samma bild

i en tft så på skrivbordet så byter den inga pixlar förän du t.ex rör på musen eller öpnar ett nytt fönster och då byter den bara dom pixlarna som måste för att musen ska se ut att röra sig eller fönstret öppnas

Menar du att tftn vet om vilka pixlar det är som byts? Det kan inte vara så att alla pixlar gås igenom för varje ny information skärmen får från grafikkortet men att den endast skiftar de som ändrar sig.
Så den stora skillnaden är att crt blinkar, tftn lyser konstant men informationsflödet är mycket lika varandra. tftn kan inte byta enstaka pixlar utan byter hela bilden. Därav tearing när informationen ändras mitt i så att säga. Medans skärmen ritar upp bilden.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Menar du att tftn vet om vilka pixlar det är som byts? Det kan inte vara så att alla pixlar gås igenom för varje ny information skärmen får från grafikkortet men att den endast skiftar de som ändrar sig.
Så den stora skillnaden är att crt blinkar, tftn lyser konstant men informationsflödet är mycket lika varandra. tftn kan inte byta enstaka pixlar utan byter hela bilden. Därav tearing när informationen ändras mitt i så att säga. Medans skärmen ritar upp bilden.

Japp, exakt så. Signalen från grafikkortet innehåller naturligtvis färginformation för varje pixel på skärmen, men eftersom en pixel som får samma information hela tiden inte ändrar ljusgenomsläppet alls mellan uppdateringarna så blir en statisk bild just statisk och flimmerfri på en tft.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
En LCD skärm har också en uppdaterings frekvens som mäts i Hertz, så visst är LCD-skärmar också beroende av hur många hertz som skickas till dom från grafikkortet. Ju fler gånger den klarar av att rita om bilden desto högre Hz. Och bara för att LCD'n inte släcker de enskilda pixlarna mellan varje uppdatering så betyder det inte att den "inte har hertz". Med ms på en LCD skärm menas hur lång tid det tar för en pixel att ändra färg, inget annat. När ms är högt så kan det uppstå sk "ghosting" då pixlarna inte hinner byta färg tillräckligt snabbt innan det är dags för nästa byte, som bestäms av hur många Hertz uppdateringsfrekvensen ligger på.

Edit: En vanlig tv har en uppdateringstid på 25Hz. Dock är bilden uppdelad ("interlaced") och ritas då upp med varann del åt gången i 50Hz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Japp, exakt så. Signalen från grafikkortet innehåller naturligtvis färginformation för varje pixel på skärmen, men eftersom en pixel som får samma information hela tiden inte ändrar ljusgenomsläppet alls mellan uppdateringarna så blir en statisk bild just statisk och flimmerfri på en tft.

Bra. Tack grabbar, så är det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
En LCD skärm har också en uppdaterings frekvens som mäts i Hertz, så visst är LCD-skärmar också beroende av hur många hertz som skickas till dom från grafikkortet. Ju fler gånger den klarar av att rita om bilden desto högre Hz. Och bara för att LCD'n inte släcker de enskilda pixlarna mellan varje uppdatering så betyder det inte att den "inte har hertz". Med ms på en LCD skärm menas hur lång tid det tar för en pixel att ändra färg, inget annat. När ms är högt så kan det uppstå sk "ghosting" då pixlarna inte hinner byta färg tillräckligt snabbt innan det är dags för nästa byte, som bestäms av hur många Hertz uppdateringsfrekvensen ligger på.

Edit: En vanlig tv har en uppdateringstid på 25Hz. Dock är bilden uppdelad ("interlaced") och ritas då upp med varann del åt gången i 50Hz.

Precis som du skrev så har jag alltid trott det varit
Men kan inte alla tekniska termer och är urkass på att förklara så tur att du gjorde det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Var det inte det jag skrev? En PAL signal består av 25 bilder per sekund, 25Hz. Dock så ritar en vanlig tv upp varann fält i 50Hz.

NJa, det är så att uppdateringsfrekvensen är 50Hz men eftersom linjesvepet går så ritas först jämna linjer & sedan ritas ojämna linjer upp vilket resulterar i 50 sk. halvbilder/sekund eller 25 helbilder/sekund men frekvensen är alltid 50Hz.

Kolla sidan 8.
www.amt.kth.se/om_amt/publicerat/pal.pdf

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
hur mycket är det ögat uppfattar nu igen. runt 35fps tror jag... sen blir det omedvetet.

Nä, det trodde man på 40 talet, det är sedan länge redan bevisat att människans öga kan uppfatta minst 1000 fps, troligen högre.
Därimot är vår hjärna så funtad att den försöker tolka allt till en begriplig info = den "fixar" till så det inte blinkar hela tiden.
Sitter du med 100 fps i ett par dagar och ändrar till 60 fps, så har hjärnan lärt sig 100 fps och du tycker din skärm blinkar som sattan.

Så glöm den gammla 40 tals forskningen och kliv in i 2000 talet
Lite info i ämnet: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

EDIT:
Därimot är TFT inte lika känsliga för Hz som CRT är. En CRT byter HELA bilden varje Hz, en TFT byter bara ut de pixlarna som har ändrats vilker gör att man inte tycker bilden hackar på samma sätt.
Därimot är det väldigt irriterande med hög Ms på en TFT. Bilden blir suddig/blurrig vid snabba musrörelser och man kan uppleva ghosting.

8Ms ÄR för mycket när man spelar CS...talar för egen erfarenhet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
hur mycket är det ögat uppfattar nu igen. runt 35fps tror jag... sen blir det omedvetet.

Dock så är CS byggt på ett sådant sätt att om du har 100fps så minskar rekylen snabbare osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Re: ny tft ägare-slog av vsync för cs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
Hejsan,
har precis fått hem min helt nya skärm, nec 20wgx2, och skulle testa lira cs för att se om det är mycket släpningar i det spel som är det snabbaste jag lirar.

Första kollade jag utan v-sync, får 100fps väldigt nöjd, men får såkallade tearings... så jag sätter igång v-sync, vipps så har jag inga tearings, men o andra sidan bara 60 fps.

Så undrar om jag måste lämna tillbaka min tft och köra på med min crt lr om det är så att det går att fixa mitt dilemma.

Vill alltså ha 100fps med vsync på eller, inte tearings utan v-sync och 100fps.

Du har ju bara 60 fps hur som helst, bara det att bilderna utan vsync "är mer uppdaterade"

Jag skulle köra med vsync.

"60 fps är väl rätt mycket känsla? 100fps och liknande i t.ex. quake 3 och CS är ju inte pga känsla utan pga hur spelen är uppbyggda."

Om det bara är det det hänger på kan man ju med exempelvis fuhquake få "rätt" fysik oavsett fps på skärmen. Borde ju gå i andra spel med kan man tycka.

För visst är det fuh som är den bästa varianten? Eller var det ezquake eller något sådant?

"TFT har inte Hz på samma sätt på CRT. Det finns egentligen ingen Hz att tala om i en TFT då det är lampor som tänds och släcks i hastighet millisekunder, MS."

Du snackar i nattmössan, de har precis samma förmånga att visa x antal bilder per sekund, och CRT visar fler, oftast. Responstiden har att göra med hur fort den gamla färgen försvinner så att säga. Inte med hur många bilder du ser.

"Asså hur kan du hoppa längre när du har högre fps?
Går ju knappast att hoppa längre än det dom gjort spelet för."

För att fysiken i spelet är knasigt uppbyggd, antagligen lite avrundningsfel här o där som gör att det lönar sig med högre FPS. I Quake tror jag att det finns en hastighetsbegränsning när du rör dig framåt och bakåt men inte åt sidan, och därför kan du strafea + svänga siktet och hoppa i ett och röra dig snabbare än vad du normalt hade kunnat vilket leder till att du hoppar längre/snabbare.. Just det har ju iofs kanske inget att göra med fps, men i vilket fall som helst så utnyttjar man ju brister i fysiken i spelet.

"Det finns ingen Hz att tala om. Såg du inte vad jag skrev?

Elektronkanonen i en CRT-skärm ritar upp bilden ett antal gånger per sekund,
först den översta pixelraden, sedan nästa, ner till den sista. Sedan börjar det om från början. Detta antal anges med Hz. Om du kör din CRT i 60 Hz så ritar elektronkanonen alltså upp bilden 60 gånger på en sekund. Ju fler gånger ju stabilare bild och mindre flimmer.

En TFT ritas inte upp på samma sätt. Enskilda pixlar tänds och
släcks fristående från de andra så det finns ingen svepfrekvens (Hz) att tala om."

Jag vet inte huruvida en TFT kan uppdatera random pixel när som helst eller måste uppdatera dem en och en efter varandra, men jag skulle tro att det är det förstnämnda som sker, i vilket fall som helst så kan ju inte en TFT uppdatera bilden snabbare än 60 bilder per sekund (om den nu kör 60Hz...) oavsett om den kan uppdatera lite här o där eller hela bilden, medans en CRT trots att elektronstrålen sveper över hela ytan kommer att uppdatera bilden fler än 60 gånger per sekund.

Jag fattar inte varför folk som inte förstår något eller inte har koll skall försöka förklara och lägga sig i saker och ting. Om man inte vet vad man snackar om kan man väl lika gärna vara tyst.

"Därför ska man strunta i allt som har med hz att göra i en TFT/LCD."
Hah, du är en idiot, varför skall man strunta i hur ofta bilden kan uppdateras? Även om den inte flimrar.

"Var det inte det jag skrev? En PAL signal består av 25 bilder per sekund, 25Hz. Dock så ritar en vanlig tv upp varann fält i 50H"
Jag vet inte huruvida det är 50 bilder per sekund där varje bild bara består av varannan rad eller om det är som du säger med 25 bilder per sekund fast där varannan rad visas med 0.02 sekunders fördröjning. Jag skulle ju tro det förstnämnda för att det skulle ge bättre flyt i bilden men å andra sidan är ju filmer och dylikt 24 bilder per sekund och då måste det ju vara enklare att bara ta det som 25 bilder och visa varannan linje 50 ggr per sekund än att på något vis få försöka få ut 50 bilder per sekund när de inte existerar i källan ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Du har ju bara 60 fps hur som helst, bara det att bilderna utan vsync "är mer uppdaterade"

Ja i de flesta spel finns det ingen anledning att köra med vsync av, men i cs så får man mindre rekyl med högre fps.

Permalänk
Medlem

Re: Re: ny tft ägare-slog av vsync för cs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

"TFT har inte Hz på samma sätt på CRT. Det finns egentligen ingen Hz att tala om i en TFT då det är lampor som tänds och släcks i hastighet millisekunder, MS."

Du snackar i nattmössan, de har precis samma förmånga att visa x antal bilder per sekund, och CRT visar fler, oftast. Responstiden har att göra med hur fort den gamla färgen försvinner så att säga. Inte med hur många bilder du ser.

Nja, nu är det så att på en TFT så uppdateras bara bilden om där blir en förändring, det är inte så att pixlarna står & blinkar direkt... så på en TFT så är inte uppdateringsfrekvensen samma sak som linjesvepets uppdateringsfrekvens på en CRT

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Avstängd

adzer: Men jag skiter i CS, och i Quake1 går det att få flera-bilders-fysik utan att ha flera bilder på skärmen..

skruvis: Och vem bryr sig? Alla vet redan att en lcd/tft inte flimrar, men det är ju fortfarande bara 60 bilder per sekund som mest.

Permalänk
Medlem

aliquis: Men nu är det just cs som trådskaparen pratar frågade/pratar om.

Permalänk

Re: Re: Re: ny tft ägare-slog av vsync för cs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja, nu är det så att på en TFT så uppdateras bara bilden om där blir en förändring, det är inte så att pixlarna står & blinkar direkt... så på en TFT så är inte uppdateringsfrekvensen samma sak som linjesvepets uppdateringsfrekvens på en CRT

Fast den har fortfarande en uppdateringsfrekvens. Skillnaden är ju bara att dioderna slutar inte lysa som fosforen gör mellan kanonens svep.
TFTn ritar ju upp hela bilden iallafall fast du märker ju inget förrän något förändras tillskillnad från CRT som bara flimmrar hela tiden om det inte är väldigt hög hz.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Re: Re: ny tft ägare-slog av vsync för cs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

"TFT har inte Hz på samma sätt på CRT. Det finns egentligen ingen Hz att tala om i en TFT då det är lampor som tänds och släcks i hastighet millisekunder, MS."

Du snackar i nattmössan, de har precis samma förmånga att visa x antal bilder per sekund, och CRT visar fler, oftast. Responstiden har att göra med hur fort den gamla färgen försvinner så att säga. Inte med hur många bilder du ser.

Japp, det med MS var helt fel av mig. Men det finns fortfarande ingen svepfrekvens på en TFT/LCD och kan därför inte jämföras med en CRT när vi talar om Hertz. Jag tror det är du som snackar i nattmössan och inte jag. Hz är alltid Hz visserligen men att jämföra 60Hz på en TFT är inte som att jämföra 60Hz på en TFT eller hur monsieur?

Vilken skärm med hertz uppfann människorna först och hur fungerade den? Går den skärmen och dess Hz att jämföras med en TFT idag? Möjligt jag har fel men skulle inte tro det.

Citat:

"Det finns ingen Hz att tala om. Såg du inte vad jag skrev?

Elektronkanonen i en CRT-skärm ritar upp bilden ett antal gånger per sekund,
först den översta pixelraden, sedan nästa, ner till den sista. Sedan börjar det om från början. Detta antal anges med Hz. Om du kör din CRT i 60 Hz så ritar elektronkanonen alltså upp bilden 60 gånger på en sekund. Ju fler gånger ju stabilare bild och mindre flimmer.

En TFT ritas inte upp på samma sätt. Enskilda pixlar tänds och
släcks fristående från de andra så det finns ingen svepfrekvens (Hz) att tala om.

"

Jag vet inte huruvida en TFT kan uppdatera random pixel när som helst eller måste uppdatera dem en och en efter varandra, men jag skulle tro att det är det förstnämnda som sker, i vilket fall som helst så kan ju inte en TFT uppdatera bilden snabbare än 60 bilder per sekund (om den nu kör 60Hz...) oavsett om den kan uppdatera lite här o där eller hela bilden, medans en CRT trots att elektronstrålen sveper över hela ytan kommer att uppdatera bilden fler än 60 gånger per sekund.

Jag fattar inte varför folk som inte förstår något eller inte har koll skall försöka förklara och lägga sig i saker och ting. Om man inte vet vad man snackar om kan man väl lika gärna vara tyst.

Men det är väl precis det jag skriver?

Nu fungerar inte länken men den kommer nog upp snart:
www.sv.wikipedia.com/TFT

Det är saxat därifrån att enskilda pixlar tänds och släcks fristående från de andra och därför finns det ingen svepfrekvens (Hz) att tala om på en TFT.

Citat:

"Därför ska man strunta i allt som har med hz att göra i en TFT/LCD."
Hah, du är en idiot, varför skall man strunta i hur ofta bilden kan uppdateras? Även om den inte flimrar.[/B]

För att du förmodligen kan öka från 60Hz till 75hz på en TFT utan att det blir någon skillnad förutom att du kan ha mer fps med V-sync på om skärmen stödjer mer än 60Hz vilket jag inte riktigt är säker på. Men det är struntsamma i Cs för då kan du lika gärna köra en developer 1 , fps_max 100 i Cs och komma runt problemet med v-sync avstängt eller hur? Visserligen blir det inte "äkta" fps men det känner inte Cs av ingame. Om du provat så vet du. Det blir tearings på detta sätter men det är struntsamma för krävande människor som jag för det märker man ändå oavsett hz+v-sync på en TFT/LCD.

Citat:

adzer: Men jag skiter i CS, och i Quake1 går det att få flera-bilders-fysik utan att ha flera bilder på skärmen..

Det är ju Cs topic och vi snackar om. Sedan detta med dina attitydproblem Johan, dom kan du ta någon annanstans utanför Sweclockers forum. Det är bara tråkigt att läsa om du tycker andra är idioter för att du själv inte kan argumentera så att det håller.

EDIT: korrigeringar, formuleringar, stavning tror vi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

iofs är ju pixlar som tänds/släcks anledningen till att ghosting uppstår.

Permalänk
Medlem

pixlarna släcks ju egentligen aldrig, dom byter mer färg, det är det som pixlarna inte ör nog snabba på, därav eftersläp.

det blir ju inte svart om du snurrar runt i FPS(ooter så du/ni inte skriver något onödigt, förutom typ halva tråden då...), det blir ju mer utdraget eller hur!

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
TFT-skärmar kör 60Hz, live with it, det funkar.

Inte min.
Om man har låg hz på den kan den flimmra/uppdatera sig diagonalt, ja typ som vågor som rör sig sakta (ja sakta) från övre vänstra hörnet och neråt. fast det syns bara om hela skärmen är täckt med samma färg...

Den är även på ~25ms och jag har aldrig upplevt nå eftersläpningar eller vad det va trådskaparen kallade det.

Man kan föressten inte se mer än 24 fps, så mer än 30 är inte nödvändigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man ser visst mer än 24. men 24 är det minsta antalet bilder människan uppfattar som flytande. ett minimum alltså!

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x