Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Evolutionsteorin är inte en hypotes.

Det är en teori, dvs den starkaste statusen ett påstående kan ha.

Jag är mer säker på evolutionsteorin än att min mamma är min biologiska mamma, trots att jag vet hur ovanligt det är att barn blir ihopblandade på BB.

Evolutionsteorin stämmer, måste du vila din tro på att den kanske inte stämmer så är du förbaskat lättlurad.

Citat:

...nåde den som ens yttrar något som skulle kunna tolkas/misstolkas som minsta lilla kritik av din HELIGA TRO.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd

På samma sätt som du har en "helig tro" att du har 10 fingrar.

Jag tycker bara att ditt ifrågasättande om att den kanske inte stämmer är skrattretande.
Det är fascinerande hur du måste förvrida sanningen för att få din religiösa tro att gå ihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

På samma sätt som du har en "helig tro" att du har 10 fingrar.

Jag tycker bara att ditt ifrågasättande om att den kanske inte stämmer är skrattretande.
Det är fascinerande hur du måste förvrida sanningen för att få din religiösa tro att gå ihop.

Jag har på intet sätt ifrågasatt evolutionsteorin i denna tråd. Läs vad jag skriver istället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag har på intet sätt ifrågasatt evolutionsteorin i denna tråd. Läs vad jag skriver istället.

Så vad är din poäng då?

Gud skapade oss inte, eftersom detta är i direkt motsättning mot evolutionsteorin och dess implikationer.

Vill du trycka in din gud i någon annan del av den fysiska världen för att han ska kännas mer verklig så får du leta dig någon annanstans.
I biologi finns det somsagt ingen plats att fylla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så vad är din poäng då?
...

Att du har en väldig övertro på vetenskapen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har en övertro på saker som kan visas vara sanna?

Ehm... all tro på saker som definitivt inte går att visa är sanna är galet mycket mer övertro än det jag har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det handlar inte om någon "övertro". Det handlar om att man tror på ett system av regler som bevisats igen och igen med identiska försök. Det fina är att det står vem som helst fritt att försöka igen, och om den ser något som inte stämmer med tidigare teorier hävda detta och på så sätt ifrågasätta en viss teori.

Man får fram sanningen helt enkelt, inga konstigheter.

Denna kan dock komma att ändras, vilket skett många gånger. Men då handlar det oftast om förbättringar eller specialfall av en vedertagen teori.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Trist att åter igen behöva läsa "du tror på flygande osynliga gubbar"-argument. De har aldrig lett till något konstruktivt och fungerar bara till att förstöra debatten.

Frågan om abort är mord är en svår sak. Emedan de flesta säkerligen inte ser ett avbrutet en timme gammalt foster som mord så ser nog de flesta en abort av ett foster en timme före normal förlossning som just mord. Det i sig borde ju innebära att det finns någon slags gräns där emellan där det upphör vara ok att abortera.
Jag är verkligen inte tillräckligt påläst för att sätta en sådan gräns, men jag tycker att den borde vara vid den senaste tidpunkt då läkarkåren/biologer etc med stor säkerhet (så stor den nu kan bli) kan säga att barnet inte är medvetet.

Jag tycker det är extremt viktigt att religiösa skäl inte får ligga till grund för t.ex. ett förbud mot abort. Frågan om att behålla eller abortera ett barn som inte var menat att komma till livet från första början är nog redan tillräckligt svårt - och förhoppningsvis är det inte ett beslut man tar utan att ge det en ordentlig tankeställare. Ingen person har genom sin religiösa övertygelse rätt till att bestämma en sådan sak.

Vetenskapsmännen och läkarna är nog, enligt min åsikt, de mest kapabla att hitta någon lämplig gräns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser inte hur det kan vara för den döda individens bästa att bli dödad vid en abort.

Måste älska religion ibland...

Med andra ord så är det livet i sig och inte livskvalité som är det viktiga? Du är fullt medveten om att det i sig tillåter att man gör precis vad som helst bara man inte dödar någon? Det spelar liksom ingen roll om ett barn föds missbildat, dömt att leva sitt liv i eviga smärtor utan varken möjlighet att prata, tänka klart eller ens krypa själv... för det är vid liv. Eller kanske att ett barn föds in till en situation där ingen vill ha det, och det lämnas att svälta ihjäl istället? Hur rättfärdigar man det egentligen? Hur går resonemanget när man hellre låter någon leva ett liv av ständiga plågor eller dö på fruktansvärda sätt än att man gör någonting åt det?

Att folk tror på gud är helt upp till dem, jag kunde inte bry mig mindre faktiskt. Jag är mest nyfiken på hur man som person kan leva med alla de grymheter man rättfärdigar genom det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Om abort är mord som flera har pratat om, så är väl mord bara olagligt dödande av människor? Alltså i Sverige enligt brottbalken kap 3, sedan finns det fall där andra länder, FN etc. lägger sig i med deras religösa värderingar och kallar det mord.

Därav är det fel att kalla laglig abort för mord, likaså dödande av soldater vid krig eller dödsstraff mot grovt kriminella. Detsamma gäller liknande saker som att kalla skatt för stöld.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
...
Man får fram sanningen helt enkelt, inga konstigheter.
...

Det där är ett metafysiskt antagande. Det är din TRO att det förefaller sig på så sätt.

Att något är vetenskapligt sant innebär inte nödvändigtvis att det är absolut sant. Huruvida det är absolut sant eller ej är en trosfråga som du inom vetenskapen aldrig kommer få svar på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Trist att åter igen behöva läsa "du tror på flygande osynliga gubbar"-argument. De har aldrig lett till något konstruktivt och fungerar bara till att förstöra debatten.
...

När det gäller etik/moral finns det inget som säger att du med nödvändighet kan komma fram till något meningsfullt gällande dessa frågor enbart med hjälp av vanlig vetenskap. Det är en trosfråga att vetenskapen på något sätt skulle ge en fulltäckande och sann bild.
Jag tror att gällande etik/moral kommer du aldrig att kunna komma undan att de reliösa aspekterna är viktiga. Det kan ju faktiskt vara så att det finns en Gud mm och för att då ge en korrekt och sann bild av verkligheten behöver du ta upp sådana aspekter.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Därav är det fel att kalla laglig abort för mord, likaså dödande av soldater vid krig eller dödsstraff mot grovt kriminella.

Jag var också för dödstraff för ett tag sen.
Nu uppmanar jag dig, ge upp den idén. De som är terrorister och blir dödade blir "martyrer" istället för att ruttna i fängelset. "Vanliga människor", ja, de kanske är oskyldiga? Efter ett dödstraff finns det ingen överklagan eller frigivning.
Usch. /:

OnT: Daniel, etik/moral är ett subjektivt påhitt. Det finns inget sätt rent vetenskapligt att avgöra moralitet. Däremot kan vi ta hjälp av vetenskapen för att göra våra val. Enligt mig är hjärnan den viktigaste komponent vi har, sålänge den inte är aktiverad så är man inte vid liv. Så gränsen går när hjärnan sätter igång (på riktigt) och barnet får ett medvetande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om abort är mord som flera har pratat om, så är väl mord bara olagligt dödande av människor? Alltså i Sverige enligt brottbalken kap 3, sedan finns det fall där andra länder, FN etc. lägger sig i med deras religösa värderingar och kallar det mord.

Därav är det fel att kalla laglig abort för mord, likaså dödande av soldater vid krig eller dödsstraff mot grovt kriminella. Detsamma gäller liknande saker som att kalla skatt för stöld.

Du har rätt, en laglig abort är per definition inte ett mord. Det jag ville belysa var det jag tycker är intressant, dvs i början av en graviditet är en abort inte ett mord, medan dödandet av ett barn sekunden efter förlossningen skulle vara just ett mord. Om det är ett mord precis efter förlossningen, hur är det då precis före förlossningen när barnet fortfarande är i magen? Det är ju knappast någon skillnad i barnets livsförmåga. Det är en intressant fråga tycker jag. Därför tycker jag att det borde finnas någon gräns för var det är ok att abortera upphör.

Citat:

När det gäller etik/moral finns det inget som säger att du med nödvändighet kan komma fram till något meningsfullt gällande dessa frågor enbart med hjälp av vanlig vetenskap. Det är en trosfråga att vetenskapen på något sätt skulle ge en fulltäckande och sann bild.
Jag tror att gällande etik/moral kommer du aldrig att kunna komma undan att de reliösa aspekterna är viktiga. Det kan ju faktiskt vara så att det finns en Gud mm och för att då ge en korrekt och sann bild av verkligheten behöver du ta upp sådana aspekter.

Men man behöver ju inte vara religiös eller vetenskapsman för att ha en vettig moral och etik. (Om någon tänker; Men våra lagar etc är ju baserade på religion... Jag tycker inte det är argument som håller. Man behöver inte vara religiös för att inse att det är fel att mörda, stjäla, etc etc)

Din sista mening tycker jag är lite underlig. Det är ju svårt att hela tiden behöva ta i beaktelse att det skulle kunna finnas en högre makt när man tar beslut - en tro på en högra makt är just en tro.
Tänk då hur frustrerande det måste vara för någon som blivit gravid med ett oönskat barn när andra personers tro ska få styra och t.ex. tvinga föräldrarna att behålla barnet, enbart pga andras religiösa tro.

Jag tycker det är en självklarhet att föräldrarna ska ha rätten att bestämma en sådan sak hellre en andras religiösa tro. Det känns mer moraliskt korrekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Det där är ett metafysiskt antagande. Det är din TRO att det förefaller sig på så sätt.

Att något är vetenskapligt sant innebär inte nödvändigtvis att det är absolut sant. Huruvida det är absolut sant eller ej är en trosfråga som du inom vetenskapen aldrig kommer få svar på.

Ja då ingen hitills bevisat motsatsen. Religiösa personer har dock gång på gång blivit motbevisade av vetenskapliga framsteg.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Du har rätt, en laglig abort är per definition inte ett mord. Det jag ville belysa var det jag tycker är intressant, dvs i början av en graviditet är en abort inte ett mord, medan dödandet av ett barn sekunden efter förlossningen skulle vara just ett mord. Om det är ett mord precis efter förlossningen, hur är det då precis före förlossningen när barnet fortfarande är i magen? Det är ju knappast någon skillnad i barnets livsförmåga. Det är en intressant fråga tycker jag. Därför tycker jag att det borde finnas någon gräns för var det är ok att abortera upphör.

Därav gränsen för senaste aborten som i Sverige ligger vid v.18.
Finns dock undantagsfall där tex graviditeten är ett direkt hot mot moderns liv vilket leder till at tabort kan utföras senare också, men det är inget som svenssonkvinnan självmant kan välja efter tycke.

Permalänk
Medlem

"Finns dock undantagsfall där tex graviditeten är ett direkt hot mot moderns liv vilket leder till at tabort kan utföras senare också, men det är inget som svenssonkvinnan självmant kan välja efter tycke."

Det räcker att man t.ex lever under svåra förhållanden för att socialstyrelsen ska bevilja abort fram till vecka 22

vad svåra förhållanden sen är är nog ganska luddigt

I vilket fall tror jag ganska få aborter utförs efter vecka 18

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Ja då ingen hitills bevisat motsatsen. Religiösa personer har dock gång på gång blivit motbevisade av vetenskapliga framsteg.

Det är ett argumentationsfel. Att hävda att något är sant för att man inte kan bevisa motsatsen.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
"Finns dock undantagsfall där tex graviditeten är ett direkt hot mot moderns liv vilket leder till at tabort kan utföras senare också, men det är inget som svenssonkvinnan självmant kan välja efter tycke."

Det räcker att man t.ex lever under svåra förhållanden för att socialstyrelsen ska bevilja abort fram till vecka 22

vad svåra förhållanden sen är är nog ganska luddigt

I vilket fall tror jag ganska få aborter utförs efter vecka 18

Då man kräver tillstånd för att göra en abort efter v18 så granskas alla de fall och de som får göra abort antar jag har "bra" skäl...

Permalänk
Medlem

Preventivmedel fungerar inte alltid. Det fick jag och en tjej surt uppleva för två år sedan. Vi tycker inte om varandra (som föräldrar ska). Ingen av oss har jobb och därmed kass ekonomi. Vi bor långt ifrån varandra. Vi är inte mogna att uppfostra ett barn. Vi vill helt enkelt inte ha barn, och ett barn vill inte heller ha oss som föräldrar. Tacka vet jag abort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är ett argumentationsfel. Att hävda att något är sant för att man inte kan bevisa motsatsen.

Om det är något som inte faller in inom normala ramar så är det inte ett argumentationsfel, då kallas det en bevisbörda. Om jag påstår att det finns rosa elefanter med prickar som spelar fotboll på mars, då är det upp till MIG att bevisa att det existerar. Fram tills JAG kommer med ett bevis är det fullt accepterat att avfärda såna argument med "visa varför det skulle vara så?".

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Om det är något som inte faller in inom normala ramar så är det inte ett argumentationsfel, då kallas det en bevisbörda. Om jag påstår att det finns rosa elefanter med prickar som spelar fotboll på mars, då är det upp till MIG att bevisa att det existerar. Fram tills JAG kommer med ett bevis är det fullt accepterat att avfärda såna argument med "visa varför det skulle vara så?".

Och därmed liggerbevisbördan på de religiösa att inte bara bevisa Guds existens, utan också inblandning i olika händelser.

Permalänk
Medlem

Good luck with that!!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Och därmed liggerbevisbördan på de religiösa att inte bara bevisa Guds existens, utan också inblandning i olika händelser.

Precis! Egentligen vill jag gå så långt att säga att det inte finns någon anledning att diskutera om gud ingriper inom vissa saker förrän de bevisat att gud existerar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Gör skillnad på religion och tro, religion är komplett skit imo. Men orden jesus predikade behöver inte ha varit det. Guds son eller inte spelar mindre roll. Han startade inte korstågen. Muhammed spränger inga bomber. Allt det där är andra människans göre och grundar sig nog i annat. Det är inte guds eller jesus ansvar att göra något bra av de budskap vi presenterats med.

Jag är inte troende på något vis, men att skylla onda saker i världen på religion är dumt tycker jag. Vi är alla samma skrot, vetenskapen skapade atombomben. Betyder det att vetenskap är fel?

Ganska offtopic det föregående. Abort kommer vi tycka olika angående beroende på vår tro(tråkigt för ateisterna). Det bästa vorre om man filosoferade kring varje barns framtid i kanske en vecka innan beslut togs men jag tror det är mycket stämpelmani där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix

Det är alltid ett argumentationsfel, vart bevisbördan ligger har inget med saken att göra.

Men värt att notera är att båda följande påståenden är argumentationsfel:

Det finns inga bevis för att en gud existerar, således existerar ingen gud.
Det finns inga bevis för att en gud inte existerar, således existerar en gud.

Inom vetenskap brukar man lägga bevisbördan på den som påstår att något existerar, men det ändrar inte att båda de där argumenten är felaktiga.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det är alltid ett argumentationsfel, vart bevisbördan ligger har inget med saken att göra.

Men värt att notera är att båda följande påståenden är argumentationsfel:

Det finns inga bevis för att en gud existerar, således existerar ingen gud.
Det finns inga bevis för att en gud inte existerar, således existerar en gud.

Inom vetenskap brukar man lägga bevisbördan på den som påstår att något existerar, men det ändrar inte att båda de där argumenten är felaktiga.

Tyvärr, vetenskap fungerar inte så. Det finns miljoner "bevis" för att gud inte existerar, dock inte absoluta bevis såsom i t.ex matematik eller annat. Det vetenskapen gör -inom de flesta delarna- är att uppskatta chansen att något är sant eller inte.

Ta t.ex satsen "solen går upp i morgon" tar de flesta som sant, medans vetenskapen skulle formulera satsen "det är väldigt troligt att solen går upp i morgon", just för att det inte går att bevisa att solen går upp förrän det har hänt. På samma sätt så går det aldrig att bevisa någots icke-existens, även om det finns på gränsen till oändliga bevis till att en gud inte existerar - speciellt inte den abrahamiska guden :p.

Så nej, ditt resonemang håller inte. Vetenskapen bevisar inte att gud inte existerar, men den uppskattar chansen att saker har hänt eller inte, samt om saker existerar eller inte. Chansen att gud existerar är på samma nivå som tandtroll och jultomten, otroligt liten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Tyvärr, vetenskap fungerar inte så. Det finns miljoner "bevis" för att gud inte existerar, dock inte absoluta bevis såsom i t.ex matematik eller annat."

Ge mig ett enda bevis på att någonsorts gud inte existerar

Jag är inte troende men väldigt nyfiken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
"Tyvärr, vetenskap fungerar inte så. Det finns miljoner "bevis" för att gud inte existerar, dock inte absoluta bevis såsom i t.ex matematik eller annat."

Ge mig ett enda bevis på att någonsorts gud inte existerar

Jag är inte troende men väldigt nyfiken

Bara det faktum att det inte fyller någon logisk plats längre gör helt enkelt "gudar" överflödiga. De anledningar till att man trodde på gudar för 2000 år sedan är sen länge överbevisade och andra teorier som har testats har tagit över. Hade jag levt för 2000 år sedan så hade jag troligen trott på gudar av olika slag, för jag skulle inte haft chansen att ta del av den kunskap som finns idag.

Sedan får faktiskt argument som "avsaknande av bevis" användas som ett ypperligt argument för att en gud inte skulle existera. Märk dock väl skillnaden på "finns inga bevis för att gud inte existerar" och "man har inte hittat jesus i sin grav, därför är det bevisat att han har återuppstått". Den sista är faktiskt ett vanligt "bevis" bland kristna på att jesus återuppstod :D.

Det faktum att det inte finns någonting inom någon vetenskaplig gren som talar för en gud räcker precis lika väl som att det inte finns det för tomtar eller tandtroll. Hade det funnits hade en seriös vetenskapsman skrivit en artikel om det, GARANTERAT fått det publicerat i varenda tidning i världen, blivit miljonär och fått precis vad han ville. (Om det nu inte är så att han blivit nedtystad av djävulen? )

( Rapporterar denna så kanske den kan avgrenas till en ny tråd som handlar om ämnet? För det hamnade väldigt off topic även om det finns en ganska direkt koppling till kristna och motstånd till abort. )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Evolutionsteorin är inte en hypotes.

Det är en teori, dvs den starkaste statusen ett påstående kan ha.

" There is no theory of evolution. Just a list of animals Chuck Norris allows to live."
http://www.chucknorrisfacts.com/

Förlåt, jag kunde inte låta bli och sprida lite glädje

Permalänk
Medlem

Jag är inte motståndare till abort, men man ska ha klart för sig att man går miste om mycket i livet om man inte får uppleva att bli förälder. Jag har själv två döttrar och den första bara kom utan planering kan man säga och först var man ju lite fundersam om hur det skulle bli (vi övervägde aldrig abort) men allt blev mycket bättre än man trodde.

Vår andra dotter var planerad men det satt långt inne innan det blev något. Det tog två år från det att vi började försöka tills hon föddes. Det var mycket svårare än vi trodde att "skaffa barn" men mycket enklare än vi trodde att "bli med barn"...

Så man bör nog tänka efter mer än en gång innan man bestämmer sig hur man vill göra. Har man otur kanske det inte blir några barn när man sedan äntligen försöker. Många väntar med att försöka få barn tills de är över 30 år men då ska man ha klart för sig att fruktsamheten börjar avta ganska snabbt och efter 35 kan det vara för sent (för kvinnan i alla fall).

Jag tycker det är enbart föräldrarnas sak att avgöra om man vill göra abort, och då särskilt mamman som ju får besväret med att vara gravid och föda barnet. Ingen annan ska bestämma detta. Däremot så ska man inte tro att det är världens undergång att bli förälder, snarare tvärtom! Numera kan jag tänka att fy vad tråkigt man skulle haft det om man inte hade några barn. Vad skulle man hitta på att göra då egentligen? Tänk att bli gammal och inte har några barn som kan komma och hälsa på, och har man inga barn blir det inga barnbarn...

Det har varit lite debatt om fosterdiagnostik här i Borås (Borås Tidning). Visst är det bra att kunna få veta om barnet blir handikappat i god tid. Men å andra sidan så svarade en mamma som hade ett barn med downs syndrom att hon för allt i världen inte velat vara utan sitt barn och ifrågasatte om det verkligen är rätt att t.ex. råda föräldrar att göra abort vid sådana fall. Självklart är det upp till var och en att bestämma men jag tycker som sagt att man ska tänka efter noga. Själv valde vi att inte göra någon fosterdiagnostik eftersom själva fostervattensprovet i sig kan resultera i missfall och när vi försökt så mycket ville vi inte ta den risken... Som tur var har vi ändå fått välskapta barn!

Erkänner även att jag inte orkat läsa hela tråden, men jag kanske ändå tillfört något?