Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
TEXT

Imo har du tillfört mest till diskussionen, nämligen bra synpunkter angående frågan och rätt mycket självupplevelse och egna tankar, som många, inklusive jag saknar i frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Bara det faktum att det inte fyller någon logisk plats längre gör helt enkelt "gudar" överflödiga. De anledningar till att man trodde på gudar för 2000 år sedan är sen länge överbevisade och andra teorier som har testats har tagit över. Hade jag levt för 2000 år sedan så hade jag troligen trott på gudar av olika slag, för jag skulle inte haft chansen att ta del av den kunskap som finns idag.

1. Överflödiga är väl att ta i? Det är ju inte så att vi kan förklara allt med vetenskap. Där vetenskapen inte lyckas kan en gudatro göra det. Men det säger i sig inte att det är vettigt att fylla i luckorna med en gud.

2. Överflödighet eller inte så är det knappast ett bevis.

Citat:

Sedan får faktiskt argument som "avsaknande av bevis" användas som ett ypperligt argument för att en gud inte skulle existera.

Ja, det är ett bra argument men inte ett bevis.

Håller med Daniel på den här punkten. Att vetenskapen är sann är ett metafysiskt antagande som inte går att bevisa eller motbevisa. Ärligt talat, nu när jag tänker på det, så är det inte vetenskapligt att anta att vetenskapen är absolut sann då det är en icke-falsifierbar hypotes. Däremot är den det enda vi har och det är dumt att inte lita på det enda som går att bekräfta.

Hmm..., det där blev kanske lite OT. Men för att ändå tillföra nått till debatten så tycker jag DrRotmos har formulerat det rätt bra. Annars, för att svara på en fråga som inte blivit besvarad än:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Tycker du det är bättre att dödas än att ha ett underbart liv?

Nej, men det är inte sämre heller. Det 'är' inte alls. Så för den som dör är det ingen förlust och ifall det blir bättre för de som fortsätter leva så är det väl bara bra? Hur ser du på döden? För det lär väl vara rätt relevant vid ett ställningstagande till abort. Inte bara hur man ser på livet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är ju inte så att vi kan förklara allt med vetenskap.

Och det påståendet grundar du på...?

Alla problem vi hittils riktat den vetenskapliga metoden mot har fullkomligt försvunnit.

Vad får dig att tro att de vi ännu inte tittat på eller de vi inte är klara med skulle vara annorlunda.

Stämmer filosofisk naturalism (och det finns faktiskt ingen orsak till att anta motsatsen, inte än åtminstånne) så finns det visst potential för den vetenskapliga metoden att förklara allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Överflödiga är väl att ta i? Det är ju inte så att vi kan förklara allt med vetenskap. Där vetenskapen inte lyckas kan en gudatro göra det. Men det säger i sig inte att det är vettigt att fylla i luckorna med en gud.

2. Överflödighet eller inte så är det knappast ett bevis.

Som sagt, jag har inte letat efter ett bevis. Varför kan du läsa tidigare i tråden där jag och många andra berättat varför. Däremot kan jag berätta för dig att en gud inte längre fyller någon funktion, därför finns det ingen som helst anledning att tro att en osynlig gubbe gråter när det regnar eller tycker att spädbarn som dör har syndat och troligen förtjänar att komma till helvetet. För övrigt har jag aldrig någonsin hört talas om någonting som skulle kunna förklaras med gudar, än mindre något som behöver förklaras med gudar - förutom troendes dåliga självförtroende.

Hur som helst, säger detta igen, knäpp gärna av detta till en ny tråd om kristendom moderatorer! *rapporterar*

Citat:

Ja, det är ett bra argument men inte ett bevis.

Håller med Daniel på den här punkten. Att vetenskapen är sann är ett metafysiskt antagande som inte går att bevisa eller motbevisa. Ärligt talat, nu när jag tänker på det, så är det inte vetenskapligt att anta att vetenskapen är absolut sann då det är en icke-falsifierbar hypotes. Däremot är den det enda vi har och det är dumt att inte lita på det enda som går att bekräfta.

Läs ovan vad jag skrev om bevis, ingenting är bevisat, bara att det är olika stor chans att något inte existerar med såna premisser.

Först och främst måste du få bort dina kristna tankar om att vetenskap skulle vara en förening eller en grupp människor. Börja trycka in i bakhuvudet att det är ett verb som väldigt enkelt förklarat är ett sätt att komma fram till vad som är mest troligt i vissa situationer gärna genom empiriska tester och observationer.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Och det påståendet grundar du på...?

Alla problem vi hittils riktat den vetenskapliga metoden mot har fullkomligt försvunnit.

Vad får dig att tro att de vi ännu inte tittat på eller de vi inte är klara med skulle vara annorlunda.

Stämmer filosofisk naturalism (och det finns faktiskt ingen orsak till att anta motsatsen, inte än åtminstånne) så finns det visst potential för den vetenskapliga metoden att förklara allt.

... idag.

Citat:

Som sagt, jag har inte letat efter ett bevis. Varför kan du läsa tidigare i tråden där jag och många andra berättat varför.

Citat:

Tyvärr, vetenskap fungerar inte så. Det finns miljoner "bevis" för att gud inte existerar, dock inte absoluta bevis såsom i t.ex matematik eller annat.

Om det inte är bevis, sluta kalla det bevis bara för att det låter starkare i en argumentation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
"Tyvärr, vetenskap fungerar inte så. Det finns miljoner "bevis" för att gud inte existerar, dock inte absoluta bevis såsom i t.ex matematik eller annat."

Ge mig ett enda bevis på att någonsorts gud inte existerar

Jag är inte troende men väldigt nyfiken

... och på det svarar du, Skogix, med det jag citerade i mitt förra inlägg. Hur kan man INTE tolka det som att du letar bevis, eller iaf försöker övertyga andra om att det är bevisat?

Citat:

Däremot kan jag berätta för dig att en gud inte längre fyller någon funktion, därför finns det ingen som helst anledning att tro att en osynlig gubbe gråter när det regnar eller tycker att spädbarn som dör har syndat och troligen förtjänar att komma till helvetet. För övrigt har jag aldrig någonsin hört talas om någonting som skulle kunna förklaras med gudar, än mindre något som behöver förklaras med gudar - förutom troendes dåliga självförtroende.

Uppenbarligen är han inte överflödig eftersom folk tror på honom. Han kanske är överflödig för DIG. Att saker inte kan förklaras med gudar tänker jag inte ens svara på då det är så uppenbart när det är det de har varit till för i alla tidsåldrar.
Försök se saker ur andras perspektiv och anta inte att du alltid har rätt. Du kommer lära dig så mycket mer då.

Citat:

Läs ovan vad jag skrev om bevis, ingenting är bevisat, bara att det är olika stor chans att något inte existerar med såna premisser.

Vetenskapen säger ingenting om chansen att det skulle vara på det sättet den beskriver ur ett metafysiskt perspektiv eller att andra metafysiska antaganden inte är sanna.
Ex: Oavsett hur många gånger du bekräftar en hypotes med experiment så minskar inte det chansen att vi alla lever i The Matrix.

Citat:

Först och främst måste du få bort dina kristna tankar om att vetenskap skulle vara en förening eller en grupp människor. Börja trycka in i bakhuvudet att det är ett verb som väldigt enkelt förklarat är ett sätt att komma fram till vad som är mest troligt i vissa situationer gärna genom empiriska tester och observationer.

Ursäkta här nu, men JAG måste få bort MINA KRISTNA tankar? Sen när hade jag kristna tankar? Läste du ens igenom HELA mitt inlägg?! Jag citerar mig själv:

"Försök se saker ur andras perspektiv och anta inte att du alltid har rätt. Du kommer lära dig så mycket mer då. ;)"

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Alla troende som har åsikt i frågan abort ska bara påverka andra trooende.
Dvs som gudstroende så ska du skita i alla ateister/agnostiker + andra hädiska religioner nu står inför valet om abort , de är ju ändå dömda att brinna i helvetet.

Endast gudstrooende som vill göra abort räknas , oops! där försvann ju allt beslutsunderlag eftersom ingen trooende får ju det!

Då har vi plockat bort religionsbiten och så håller jag med Frux med att då fostret är livsdugligt utanför modern det är först då jag kan anse att det är en individ som har rättigheter, innan detta så har föräldrarna all beslutsrätt och särskilt modern eftersom det är i hennes kropp detta sker.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Alla troende som har åsikt i frågan abort ska bara påverka andra trooende.
Dvs som gudstroende så ska du skita i alla ateister/agnostiker + andra hädiska religioner nu står inför valet om abort , de är ju ändå dömda att brinna i helvetet.
...

Du har missförstått varför de är emot abort. Pespektivet ligger utifrån den mänskliga individ som dödas, inte att man vill förbjuda kvinnan hit och dit.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har missförstått varför de är emot abort. Pespektivet ligger utifrån den mänskliga individ som dödas, inte att man vill förbjuda kvinnan hit och dit.

Vad ger en trooende rätt att påverka en icketrooendes beslutsrätt utan att först omvänt dessa till troende först?

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, och om jag hittar på min egen religion så skall Sverige forma sina lagar efter den?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad ger en trooende rätt att påverka en icketrooendes beslutsrätt utan att först omvänt dessa till troende först?

Av samma anledning som vanligt folk har bestämt att mord inte är ok och att dom som vill mörda får anpassa sig efter rådande lag som är valt av folket.
Att sen inte majoriteten vill förbjuda abort gör ju att det är som det är nu, dvs det är fullt lagligt med abort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja, och om jag hittar på min egen religion så skall Sverige forma sina lagar efter den?

Om riksdagen tycker som dig så kan du kanske få igenom dina ideer.
Men givetvis har du rätten att propagera för din åsikt och försöka ändra folket så du kan driva igenom dina åsikter. Likväl som de som vill värna om de som dödas vid en abort har rätt att propagera för sin ståndpunkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Av samma anledning som vanligt folk har bestämt att mord inte är ok och att dom som vill mörda får anpassa sig efter rådande lag som är valt av folket.
Att sen inte majoriteten vill förbjuda abort gör ju att det är som det är nu, dvs det är fullt lagligt med abort.

Precis , som troeende måste du då bortse från din religion, då faller mycket av argumentationen , detta pga eftersom en övervägande del av de som detta berör EJ är gudstroende och därmed inte håller med en troende.
De som nu skulle vara troende har man ju såklart rätt att påverka och tycka de gör fel.
Majoriteten är såklart inte av denna åsikt eftersom vi i majoritet röstat för fri abort och som du ser tydligt och klart på detta forum är det svårt att omvända folk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis , som troeende måste du då bortse från din religion, då faller mycket av argumentationen , detta pga eftersom en övervägande del av de som detta berör EJ är gudstroende och därmed inte håller med en troende.
De som nu skulle vara troende har man ju såklart rätt att påverka och tycka de gör fel.
Majoriteten är såklart inte av denna åsikt eftersom vi i majoritet röstat för fri abort och som du ser tydligt och klart på detta forum är det svårt att omvända folk.

Man har rätt att försöka påverka andra också.

Det som du skriver sist håller jag fullt med om, jag har aldrig påstått att jag tror att jag kommer kunna övertala folk kring abortfrågan då jag är medveten om att det i grunden handlar om ens människosyn.
Därför har jag försökt fokusera på att förklara hur de som inte ser abort som något bra tänker då många verkar ha missuppfattat hur dessa individer tänker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Man har rätt att försöka påverka andra också.

Det som du skriver sist håller jag fullt med om, jag har aldrig påstått att jag tror att jag kommer kunna övertala folk kring abortfrågan då jag är medveten om att det i grunden handlar om ens människosyn.
Därför har jag försökt fokusera på att förklara hur de som inte ser abort som något bra tänker då många verkar ha missuppfattat hur dessa individer tänker.

Det jag försöker förklara är att bara personer av samma tros-uppfattning har nån som helst genomslagsröst i frågan som kan slå igenom hos kvinnan/paret som nu har det svåra valet om abort el inte.
En troende har lika stor chans att påverka en ateists beslut att bli troende och skippa abort som en ateist har för en troendes beslut (dvs ingen abort alls).
Därmed måste man plocka bort all religion ur formeln för att lyckas med sin argumentation och påvisa andra aspekter , därav möjligheten för kristna att ta abort trots allt.

Du är alltså positiv till abort men försvarar motståndarna?

Jag har själv varit i situationen där det varit tal om abort med en dåvarande flickvän där jag själv stödde henne 100%
Jag var redo att ta mitt ansvar som far , nu blev det inte så då det var falskt alarm men jag vet precis hur man känner sig då man är i den situationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

...
Du är alltså positiv till abort men försvarar motståndarna?
...

Nä, jag är inte positiv till abort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag funderar lite över angående abort är hur man ställer sig till frågan när ena föräldern vill göra abort och den andra inte. Vems ställning går först?

Tänker vänta lite med min position för att se hur andra svarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag funderar lite över angående abort är hur man ställer sig till frågan när ena föräldern vill göra abort och den andra inte. Vems ställning går först?

Tänker vänta lite med min position för att se hur andra svarar.

Du som fader har inget i frågan att göra, moderns "val" till 100%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du som fader har inget i frågan att göra, moderns "val" till 100%.

Motivering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Motivering?

Det är så det är?

Vill modern göra abort har faderns vilja inget i beslutsfattandet att göra och vice verca.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är så det är?

Vill modern göra abort har faderns vilja inget i beslutsfattandet att göra och vice verca.

Jag frågar inte om gällande lagstiftning, jag frågar om era åsikter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då jag är emot abort så tycker jag dom ska föda barnet oberoende av om fadern/modern vill döda det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag frågar inte om gällande lagstiftning, jag frågar om era åsikter.

Ok, tolkade det du skrivit fel då.

Det så ska det varas bådas beslut, men i och med att det är kvinnan som kommer göra allt jobb under (men även efter graviditeten) så borde kvinnorna ha lite mer att säga till om när de är oense, typ en sorts veto kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Då jag är emot abort så tycker jag dom ska föda barnet oberoende av om fadern/modern vill döda det.

Jag tycker du använder en hel del begrepp väldigt flyktigt, ett foster är knappast ett barn.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att jag är nyfiken här. Totalt fantasi-scenario men inte helt omöjligt.
Säg att läkarna utför diverse olika tester och kommer fram till att barnet som en kvinna bär på kommer födas skadat. Säg missbildat, hjärnskadat och med den där skadan som gör att man aldrig känner av hur mycket man äter. Livet för detta barn skulle vara att aldrig kunna gå, aldrig kunna kommunicera ordentligt och att varje dag hela sitt liv leva med smärtorna och känslan av att svälta ihjäl. Med andra ord ett helt liv av isolering, utanförskap och smärtor bortom vad de flesta kan föreställa sig.

Är det rätt att tvinga denna individ att gå igenom det? Är det rätt att låta honom/henne leva ett liv av psykisk och fysisk tortyr, dag efter dag hela livet? Inte en lycklig stund någonsin? Är ett helt liv av smärtor och tortyr, men fortfarande vid liv värt mer än att slippa allt det onda men vara utan liv?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jag tycker du använder en hel del begrepp väldigt flyktigt, ett foster är knappast ett barn.

Det är helt beroende på vad man har för människosyn.
När man föds är man helt klart ett barn. Ett foster kan även samtidigt vara ett barn, det ena utesluter inte det andra. Varför skulle folk annars säga att dom är med barn? Jag har inte hört nån säga att dom är med foster.

Kan du förklara skillnaden mellan två tvillingar, båda ca 30 veckor, ena befinner sig i livmodern, den andra har fötts fram. Varför skall den ena definieras som barn och den andra inte?
Jag kan inte se någon principiell skillnad mellan dessa som motiverar att man inte kan använda termen barn även för ofödda mänskliga individer. Var en individ befinner sig har för mig inte med huruvida den räknas som barn eller ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Bara för att jag är nyfiken här. Totalt fantasi-scenario men inte helt omöjligt.
Säg att läkarna utför diverse olika tester och kommer fram till att barnet som en kvinna bär på kommer födas skadat. Säg missbildat, hjärnskadat och med den där skadan som gör att man aldrig känner av hur mycket man äter. Livet för detta barn skulle vara att aldrig kunna gå, aldrig kunna kommunicera ordentligt och att varje dag hela sitt liv leva med smärtorna och känslan av att svälta ihjäl. Med andra ord ett helt liv av isolering, utanförskap och smärtor bortom vad de flesta kan föreställa sig.

Är det rätt att tvinga denna individ att gå igenom det? Är det rätt att låta honom/henne leva ett liv av psykisk och fysisk tortyr, dag efter dag hela livet? Inte en lycklig stund någonsin? Är ett helt liv av smärtor och tortyr, men fortfarande vid liv värt mer än att slippa allt det onda men vara utan liv?

Jag håller det för totalt fantasi-scenario som du beskriver det som och koncentrerar mig på de övriga 99.99 % som inte är sådana fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag håller det för totalt fantasi-scenario som du beskriver det som och koncentrerar mig på de övriga 99.99 % som inte är sådana fall.

Inte förvånad över undvikandet måste jag säga.

Men i vilket fall, det är inte ett omöjligt scenario, bara väldigt otroligt och det har så vitt jag vet aldrig inträffat. Men det betyder inte att det inte kan inträffa. Det är liksom inte sannorligheten för att det inträffar som är poängen. Poängen är det klassiska "leva vs. vara vid liv". Är ett liv av inget annat än smärtor och lidande att föredra än inget liv alls (alltså inte förlusten av liv, utan inget liv från första början)?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte ett omöjligt scenario, bara väldigt otroligt och det har så vitt jag vet aldrig inträffat. Men det betyder inte att det inte kan inträffa. Det är liksom inte sannorligheten för att det inträffar som är poängen. Poängen är det klassiska "leva vs. vara vid liv". Är ett liv av inget annat än smärtor och lidande att föredra än inget liv alls (alltså inte förlusten av liv, utan inget liv från första början)?

Det du vill få fram är om det är rätt att sätta ett barn till världen om man vet att dennes livskvalité är markant mycket sämre (kanske obefintligt) jämfört med andra barns/människors. Och att det på så vis är kvalitén som avgör om livet är värt att leva?

Eller?

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det faktiskt varit förbjudet med abort i Sverige en gång i tiden. Det resulterade i att "kloka tanter" och andra kvacksalvare fick en marknad för "illegala aborter" som utfördes i hemlighet. Andra åkte utomlands och fixade det. Många komplikationer uppstod och det hände att kvinnor dog på grund av detta. De som verkligen ville göra abort gjorde det ändå men fick lida mycket på grund av detta och en del dog på kuppen.

Bland vissa troende så är till och med preventivmedel förbjudet. Man dödar ju de ofödda barnen genom att förhindra att de blir till. Vissa preventilmedel som spiral gör att det befruktade ägget inte fastnar i livmodern och alltså istället åker ut, räknas detta som abort? Nu har väl till och med påven lättat lite på detta då han tycker att det i vissa fall kan vara OK att använda kondom för att förhindra HIV-smitta, t.ex. för att hindra att en gift kvinna smittas av en HIV-smittad make... Han borde ju propagera för massvis av oskyddad sex för att det ska födas så många barn som möjligt, varje ofött barn är ju att betrakta som mord. Ska man införa lag på att man måste ha oskyddad sex minst X antal gånger i veckan för att förhindra att något ägg som kunde blivit befruktat inte blir det?

Alltså om man förbjuder abort, var går då gränsen för abort? Inkluderas preventivmedel när man talar om att ofödda barn mördas? Hur ser man på de så kallade abortpillren eller dagen-efter-pillren som i princip framkallar en väldigt tidig abort?

Jag tycker alternativet till att tillåta abort inte känns något vidare. Det kommer säkerligen fram de som vill flytta gränsen mer och mer och kanske vill även förbjuda vissa typer av preventivmedel eller kanske alla typer inklusive kondom som i sin tur medför att folk dör på grund av de sjukdomar de drabbas av. Är det rätt att döda levande människor för att andra ännu ej födda människor ska få leva i framtiden? Det som påven förespråkade när kondom inte var tillåtet enligt hans religion medförde ju att många istället drabbas av AIDS t.ex.

Nu vet jag väl att abortmotståndare inte är samma sak som motståndare till preventivmedel men om man ska flytta gränsen innebär detta att man får dra en ny gräns och då är jag lite nyfiken på var abortmotståndarna tycker att denna gränsen ska dras någonstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det du vill få fram är om det är rätt att sätta ett barn till världen om man vet att dennes livskvalité är markant mycket sämre (kanske obefintligt) jämfört med andra barns/människors. Och att det på så vis är kvalitén som avgör om livet är värt att leva?

Eller?

Nja, jag vill inte få fram att det är just si eller så, jag var nyfiken på hur hur en abortmotståndare, och en troende sådan på det, ställer sig till det hela. Om man struntar fullständigt i vad föräldrarna vill eller hur deras liv kommer förändras, är det rätt eller fel att utsätta en annan individ för vad som helst, även det värsta tänkbara, så länge de är vid liv?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, jag vill inte få fram att det är just si eller så, jag var nyfiken på hur hur en abortmotståndare, och en troende sådan på det, ställer sig till det hela. Om man struntar fullständigt i vad föräldrarna vill eller hur deras liv kommer förändras, är det rätt eller fel att utsätta en annan individ för vad som helst, även det värsta tänkbara, så länge de är vid liv?

okej, drar tillbaka min teori då

Angående aborter, att förbjuda aborter löser inga problem, ungefär hälften av världens aborter är illegala sådana...

"Of the 46 million abortions occurring worldwide each year, 20 million take place in countries where abortion is prohibited by law.3"
http://www.abortionaccess.org/AAP/publica_resources/fact_shee...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är helt beroende på vad man har för människosyn.
När man föds är man helt klart ett barn. Ett foster kan även samtidigt vara ett barn, det ena utesluter inte det andra. Varför skulle folk annars säga att dom är med barn? Jag har inte hört nån säga att dom är med foster.

Kan du förklara skillnaden mellan två tvillingar, båda ca 30 veckor, ena befinner sig i livmodern, den andra har fötts fram. Varför skall den ena definieras som barn och den andra inte?
Jag kan inte se någon principiell skillnad mellan dessa som motiverar att man inte kan använda termen barn även för ofödda mänskliga individer. Var en individ befinner sig har för mig inte med huruvida den räknas som barn eller ej.

Nu ägnar du dig åt semantiska krumbukter, vad folk säger och inte säger när de är gravida har knappast något att göra med om ett foster är ett barn eller inte.
Begreppet "jag är med barn" är bara en förenklad version av "Jag har blivit befruktad och därmed har ett foster skapats i min livmoder. Om 9 månader kommer det bli ett barn jag skall föda".

Någonstans så blir fostret ett barn, men du häver ur dig att "man mördar barn" genom att göra abort vilket beror på omständigheterna. Aborter i 30e veckan sker väl i princip inte så jag förstår inte varför du tar det som exempel.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se