Komplett och aldrig fungerande dator
Köpte ny dator i våras, mars närmare bestämt, då min gamla en dag inte kände för att vara med längre.
Hade sett reklam för komplett.se på tvn, och tänkte att det borde vara rätt riskfritt att köpa en dator därifrån.. så fel jag hade. Datorn krångla från första början, och har haft olika problem och strul hela tiden.
Datorn har stängt av sig hela tiden.. detta gör den nu flera gånger
om dagen, oftast när jag spelar. Trodde först att det berodde på överhettning, men det hjälpte inte att sätta in fler fläktar. Skaffade mig ett program som mäter tempen i datorn och (även enligt kompletts support)
blev det inga temperaturer höga nog att motivera avstägningarna. Ibland vill datorn inte heller starta efter den stängt av sig. Eller, den startar men inget händer, lampan frampå lyser inte osv.
Efter många omochmen trodde supporten iallafall på att det var mitt nätagg det var fel på, så jag skickade in det till dom. Trodde jag skulle få skicka in hela burken (så enkelt problemet kunde lösas om jag fick det) men eftersom jag köpt en PC i delar från dom får jag inte skicka in hela burken, eftersom dom inte skruvat ihop den åt mej (något som hade varit trevligt att veta innan man köpte den)
Fick i allafall tillbaka mitt nätagg idag, eftersom det enligt Komplett inte var något fel på det, och det första jag och min vän reagerar på är att det luktar bränt.. Och inte så lite bränt heller.. Ringde då till supporten och dom hade inte känt nån lukt, men så hade dom inte heller känt efter (måste själv påstå att den är rätt svår att missa) Dom sa att det va ok att sätta idet i datorn, och om något hände då skulle jag få reklamera. dock hände inget (otur i turen?)
En annan sak, den inbyggda extremt jobbiga Nvidia brandväggen,som gjorde att jag inte kunde få kontakt med nätet. Efter nya drivrutiner blev det lite förbättring, har dock fortfarande problem med nätverket. Använder mozilla firefox, och efter ett tag slutar den fungera, fast jag kan sitta på msn, spela online osv, är bara webbläsaren som inte funkar (har även testat med explorer, funkar inte den heller)
Nu tror komplett att det kan vara mitt grafikkort det är fel på (återigen, vad lätt det hade kunnat lösas om dom bara tog emot hela bruken)
Det jag undrar är ju om man kommer få skicka in del, efter del, efter del, innan man hittar rätt och man kan få det defekta utbytt.. Har ju inget annat hemma att testa med, eftersom det bara var att hiva min gamla dator.
Har mejlat fram och tillbaka med supporten sen den 15 mars, 6 dagar efter jag fått datorn levererad hem, fram till idag, och det lär ju inte ta slut här.. ska man behöva stå ut med det här?
Har mejlat med dom fram och tillbaka MINST en gång i månaden angående olika problem med min dator. Ibland även samma, eftersom jag inte fått tillräckligt med hjälp första gången och dom slutar svara på mejl efter ett tag.
Min dator:
Q-Tec Midi tower ATX L-MD, silver/svart, L-Series, 350W Nätagg
Samsung SpinPoint P120 250 GB SATA2 8MB 7200RPM
Samsung DVD-brännare SH-S182D svart OEM
Sony diskettstation 3,5" 1,44MB floppydisk intern
AMD Athlon 64 X2 3600+ 1.9GHz Socket AM2, 1MB, BOXED m/fläkt
ECS NFORCE4M-A, n-force4-4x, Socket-AM2, ATX, LAN, DDR2, PCI-Ex 16
Corsair Value S.PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched value select 512MB
Gainward GeForce 7300GS 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GS-256-TV-DVI"
Har tröttnat rejält på allt krångel nu, vet inte vad jag ska göra härnäst, tycker jag stått ut med tillräckligt mycket. Hellst skulle jag vilja häva köpet, så man kan köpa en fungerande dator någon annanstanns, eftersom den aldrig verkar bli fixad så man får en fungerande dator!! Jobbar som personlig assistent, med taskig lön där varje krona räknas och som tjej kan jag inte så mycket om datorer.
EDIT: detta är inte en dator jag byggt själv, utan ett ihopplock Komplett själva gjort och sålt som en hel dator, ett såkallat "PC i delar".. Alltså jag har inte byggt denna dator själv!