Permalänk
Medlem

Recension: Asus G2S

Asus G2S

Specifikationer:

2.2GHz Intel Core 2 Duo processor T7500 (Santa Rosa platform)
Windows Vista Home Premium
Intel 965 PM Express chipset
2GB SDRAM DDR2 667MHz (2 X 1GB) with up to 4GB supported (3GB as reviewed)
17.1 WXGA (1440x900) glossy display
nVidia GeForce 8600M GT w/256MB VRAM support
160GB (5400rpm) S-ATA HDD
8x Super-Multi DVDRW dual layer LightScribe optical drive
Card Reader (MMC, SD, MS, MS-Pro)
One 8-cell Li-Ion battery
10/100/1000 Base T, integrated 802.11a/b/g/n, and built-in Bluetooth V2.0+EDR (optional)
1.3 megapixel web camera
Optical Gaming Mouse
Gaming Backpack
Vikt: Runt 4 kilo tror jag.
Storlek: Inte större än någon annan 17''

Beställde denna på datorbutiken och allt gick smidigt med betalning osv.

Byggkvalité:

Byggkvalitén ör som förväntat, mycket bra. MAn känner att den är välbyggd med hög kvalite. Materialvalen är väl helt okej. Men eftersom allt är i glansigt material får man passa sig för flottiga fingrar. Högtalarna är väl som på alla andra bärbara, inget att hurra för direkt, men dom duger. Dock tycker jag tangentbordet inte har det där sista. Visst, det fjädrar inte tillbaks nämnvärt när man skriver men tangenterna känns lite "slaskiga".

Skärm:

Blev lite besviken på att jag fick den modell med dålig upplösning på skärmen, tyvärr verkar det vara så att man bara kan få tag på denna i Europa.. Men kvaliten på bilden tycker jag är riktigt bra. Iofs har jag inte mycket att gämföra med mer än min Philips 19'' crt samt en värsting Sony lcd tv. Men gämfört mot dessa så tycker jag skärmen är mycket bra.
Kollar man på en helsvart bild kan man se att ljuset läcker lite uppe och nere på skärmen. Men det är inget iaf jag tänker på.

Prestanda:

Ja, ni ser ju i specifikationerna vad den har innanför skalet och det är väl inte mer med det.

Super pi 1M går på 21 sekunder.
3d Mark 06 ger 4328 poäng i 1152x864.
3d Mark 05 7718 poäng i 1024x768

Har inte hunnit testa spel än.

Värme/ljudnivå:

Eftersom jag inte har haft någon bärbar innan har jag inte mycket att gämföra med direkt. Men helt ljudlös är den inte. Och varm blir den efter man har kört 3d mark men det känns inte överdrivet. Just nu ligger processorn på 30 grader enligt speedfan med ie igång.

Tillbehör:

Man får en hel del tillbehör med datorn.
Fjärrkontroll, antenn, kabel till video in/ut, ryggsäck, Stalker, extern ir-mottagare och någon logitech mus.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Verkar vara en trevlig maskin, har du hunnit testa tv-delen ännu?
Lite nyfiken mer på ljudnivån, du skriver helt ljudlös är den inte, går fläktarna hela tiden eller är det ett konstant ljud? du får ursäkta att jag är tjatig men min första Dell jag hade så gick fläkten i gång var 5 min ungefär o blåste på cirka 30 sek relativt högt och det är inget jag vill uppleva igen.
Min nuvarande Dell är helt tyst ( är ingen gamer ) men vid normalt användande så är kräsen.

Till TV delen är det bara en antenn kabel som du kopplar in i ett antenutag på datorn? så att det inte är någon extern tv del?

Stefan

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen ;D.. tänkte bara ställa en fråga :D.. hur varmt är grafik kortet i idle och load?.. Ifall du testar något spel på den så får du gärna berätta lite om hur det funkar osv :D.. Tack än en gång

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Kan du inte testat 3dmark06 i 1280x800, så kan man jämnföra med zepto 3415w.

Permalänk

Tack för recensionen!

Permalänk
Medlem

Tv-kortet är integrerat. Bara att plugg in antenn och starta media center så kan man se tv. Kvaliten på bilden där är helt okej, går snabbt att byta kanaler osv.

@Sabeln. Jag vet inte hur man gör det.

@RawN. Det verkar inte gå att kolla temperaturen i drivrutinerna till grafikkortet som man brukar göra. =/

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
@Sabeln. Jag vet inte hur man gör det.

Gjorde en jättefin guide till dig, vassegod:

Permalänk
Medlem

@flraer jag har för mig att det går att kolla via programet Rivaturner och även Everest.

Föresten flraer, hur menar du med slaskigt tangentbord, jag förstår ej vad du menar :/.. Tack iaf

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@rawn.

Det hörs lite mycket när man skriver tycker jag. Enligt mig borde det inte göre det på en maskin för 17K..

@sabeln.

Jag har gratisversionen så jag kan inte ändra där nu.. Men kolla på notebookreview, där har dom testat med andra upplösningar.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen flraer!

Jag har frågat många på www.notebookreview.com angående G2S och alla säger att den är väldigt tyst och hur bra som helst.

Kan det vara så att USA versionen skiljer sig på annat än bara skärmen?

Diskriminering!

G2P modellen tyckte Sweclockers lät rätt mycket.

De här röda grejerna runt tangentbordet, har dem någon funktion?

Synd att tangentbordet inte är på topp. Måste ha en bra då jag skriver mycket.

Permalänk
Medlem

min G1S är väl inte helt tyst iaf.
Den är tyst så länge den är kall, men så fort man börjar lasta CPUn lite och den går upp i värme, så hör man fläkten ganska tydligt!

Kanske är en laptopkylning något att fundera över.

Annars tycker jag skärmen är ganska bra! lite grynig dock. 1680x1050 på min.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Gallerna vid sidan är extra kylning. Sen om det gör skillnad vet jag inte.

Om du läsar recensionen på notebookreview så har deras G2S inte tv-mottagare samt Av in. Det har jag på min. Så det är väl det som skiljer. Förutom skärmen då. Men jag kan säkert ha fel det verkar vara rena soppan.. =/

Tangentbordet är där väl inget fel på förutom att det hörs lite mycket. Men sen vet jag inte hur det är på andra bärbara eftersom detta är min första.

Och ja, fläkten går hela tiden. Är man i ett normalt rum så hör man den dock inte om man inte lägger örat till. Fast då gäller det att köra på batterispar-läget. Annars varvar det lätt upp om man inte har batterispar igång.

Men det är väl inte förvånande att fläkten går, det är ju rätt bra saker som sitter i så..

Sen verkar grafikkoret klocka hyffsat med. Hade ca 5500 poäng i 3d mark 06 igår:)

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Gallerna vid sidan är extra kylning. Sen om det gör skillnad vet jag inte.

Om du läsar recensionen på notebookreview så har deras G2S inte tv-mottagare samt Av in. Det har jag på min. Så det är väl det som skiljer. Förutom skärmen då. Men jag kan säkert ha fel det verkar vara rena soppan.. =/

Tangentbordet är där väl inget fel på förutom att det hörs lite mycket. Men sen vet jag inte hur det är på andra bärbara eftersom detta är min första.

Och ja, fläkten går hela tiden. Är man i ett normalt rum så hör man den dock inte om man inte lägger örat till. Fast då gäller det att köra på batterispar-läget. Annars varvar det lätt upp om man inte har batterispar igång.

Men det är väl inte förvånande att fläkten går, det är ju rätt bra saker som sitter i så..

Sen verkar grafikkoret klocka hyffsat med. Hade ca 5500 poäng i 3d mark 06 igår:)

Jaha, jag trodde att de var högtalare det där på sidorna av tangentbordet.

Det verkar iaf vara en väldigt trevlig maskin :D.. Du har inte hunnit testa något spel eller kollat upp värmen på grafikkortet?

Tack för allt ditt arbete du har lagt ner på att svara dessa frågor

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Har bara lirat Test drive unlimited. Maxar det och enligt mig flyter det på mycket bra.

Kan kolla tempen senare när jag kommer hem.

Det är alltid skoj att svara på frågor där man kan svaret

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Great ;D.. Tack igen

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk

Tjoho
Jag har själv kollat mycket på den här modellen och är mycket sugen på att köpa en. Men ang tangenterna, är dom hårda? Jag vill inte ha mjuka tangenter, gillar när det är lite motstånd.

Sen undrar jag om det är HDMI utgång på den här modellen? Samt om du har provat att spela upp 1080p antingen på bärbara eller kanske på större lcd? Isf hur funkade det?^^

Det verkar ju som sagt finnas lite olika typer av den här datorn. Jag har tänkt använda min som media maskin. Spela upp HD material osv via HDMI utgången som jag vet finns på iaf någon modell av den. Och den verkar ju duga fint till det

/Mvh

Permalänk

Såg att du köpte din dator hos datorbutiken.com

Hur mycket såna dära extra poäng fick du ?

Permalänk
Medlem

@ Microsoft.

Eftersom detta är min första bärbara kan jag inte gämföra tangenterna på ett bra sätt mot andra. Men gämfört med mitt vanliga Logitech standardtangentbord så är dom lite mjukare.

Yes, det är Hdmi utgång. Har själv inte testat än eftersom jag inte har hunnit köpa sladd än. Men enligt dom som har provat går det mycket bra att föra över både ljud och bild med bra kvalite.

@Danny1891

150 eller något, minns inte riktigt.

@RawN

Det idlar just nu på 60. När jag körde 3d mark låg det runt 75-80.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

tjenare flraer

du jag undrar finns det någon DVI port på denna dator??

för va jag har kunnat läsa mig till så är det typ ingen som har lagt till det på specifikationerna medans det finns på dem andra G2:/

vore grymt bra om du kunde skriva en lista på alla kontakter som finns på den:)

annars har du gjort ett grymt bra jobb med recensionen:D;)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Tackar för recentionen, jag hade väntat på G2S för att jag gillade idén med att ha en bra bärbar men en bra upplösning (1920x1200, som det fanns på G2S-A1) men när jag såg din recention så hajjade jag till och kollade runt A1 säljs visst inte i noden enl ASUS och jag bestämde mig för att köpa en DELL istället

Dell Vostro 1700
2 GB 667MHz DDR2
Core 2 Duo-processor – T7500
NVIDIA® GeForceTM Go 8600M GT med 256 MB DDR2
17-tums UltraSharp Widescreen WUXGA-skärm (1 920 x 1 200) med TrueLife

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bl00m
tjenare flraer

du jag undrar finns det någon DVI port på denna dator??

för va jag har kunnat läsa mig till så är det typ ingen som har lagt till det på specifikationerna medans det finns på dem andra G2:/

vore grymt bra om du kunde skriva en lista på alla kontakter som finns på den:)

annars har du gjort ett grymt bra jobb med recensionen:D;)

Nej, den har ingen DVI. Den har HDMI istället. Vill du tvunget köra DVI finns ju Hdmi till Dvi adapter.

@ H8R3D

Jo, nu när jag vet att min har den "dåliga" skärmen skulle jag nog köpt en annan modell eftersom jag är lite skärm fetichist

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
@ H8R3D

Jo, nu när jag vet att min har den "dåliga" skärmen skulle jag nog köpt en annan modell eftersom jag är lite skärm fetichist

Förstår precis hur du känner, jag kollade upp lite hur det hade varit om man hade beställt den från usa.
Jag fick svaret att det går ju bra men om man behöver utnyttja garantin så var man tvungen att skicka den till usa.
ett svenskt tangentbord kunde man dock beställa direkt från asus för ~20€

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H8R3D
Förstår precis hur du känner, jag kollade upp lite hur det hade varit om man hade beställt den från usa.
Jag fick svaret att det går ju bra men om man behöver utnyttja garantin så var man tvungen att skicka den till usa.
ett svenskt tangentbord kunde man dock beställa direkt från asus för ~20€

Är ju nädtsn värt det! Hittar man en bra Åf i staterna så

För skärmen är ju halva grejjen, visst, det är bra bild på den jag har nu med. Men, man vill ju alltid ha mer =/

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
man vill ju alltid ha mer =/

Ja den dagen man är nöjd så är det ju nått fel på en

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

va kan man beställa från staterna då??:) och hur ska man göra för att kunna få en med svenskt tgb??:D

men det borde bli ganska dyrt med frakten därifrån
så de kan bli dyrare än att köpa någon annan dator från sverige:/

men vilken av Asus G2 är bäst alltså dem som säljs i sverige först och sen i staterna:)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Den som finns på andra sidan pölen har bättre skärm.

Men då blir den nog för dyr som du säger. Säkerligen bättre att köpa typ dell då istället för att hålla på å klödda.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

jo men den jag funtade på att köpa har dem höjt pricet på:P:S

och de gillade jag inte:P:P

men vadå så du tycker inte att man ska köpa ASUS G2s elr??:/

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Hur är det med digital tv mottagaren? Kan man bara ta emot gratis kanalerna för det finns väll ingen plats för ett kort? Tar den emot HDTV sändningar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den tar bara emot gratiskanalerna. Det om HDTV vet jag inte, men man ksn väl bara få det via satellit änsålänge?

@BlOOm

Jovisst, den är bra. Men vill du ha bättre skärm så..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Den tar bara emot gratiskanalerna. Det om HDTV vet jag inte, men man ksn väl bara få det via satellit änsålänge?

Finns på marknätet i några regioner, men det kommer väll komma till "hela" sverige så småningom.

Hur kan man ställa in den lilla OLED displayen ovanför tangentbordet, kan man t.ex. konfigurera den så att den visar låttitlar från winapm m.m. eller är det bara klocka och andra förinställa funktioner?

Visa signatur