Permalänk
Melding Plague

Gigabyte P35T DQ6

En av de stora nyheterna med Intels nya styrkrets P35 är att tillverkarna kan implementera stöd för ddr3-minnen. De modeller som finns för ddr3 har antingen stöd för både ddr2 och ddr3 eller enbart ddr3. Gigabytes toppmodell (av deras P35-kort) är P35T DQ6 med fyra ddr3-platser. En av fördelarna med de nya minnena är att de klarar högre frekvenser, vi skall dock se om det finns andra fördelar jämfört med ddr2-versionen av samma modell som heter P35 DQ6.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

hm..
nä inte för 2k kr.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Nån som vet om G33-kretsen klarar DDR3?

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Avstängd

Om man inte bara är ute efter det allra senaste inom teknik så är detta inget att satsa på. Speciellt inte om man vill få vad man betalar för.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Vill man vinna 0 sekunder när det ska omkodas, eller tappa lite när man ska RAR'a - köp DDR3. Vill man dessutom ha samma prestanda i spel, och samtidigt bli fattig - fortsätt köp DDR3!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Vill man vinna 0 sekunder när det ska omkodas, eller tappa lite när man ska RAR'a - köp DDR3. Vill man dessutom ha samma prestanda i spel, och samtidigt bli fattig - fortsätt köp DDR3!

tja en del vil väl ha något att läga pengar på även om det suger...

Permalänk
Avstängd

Giga... tänkte ej på att folk ej kör med stock kylaren när dom vill OC trist tänkte köpa detta men jag vill kunna meka dit en bra kylare utan att slita mitt hår...

Permalänk
Medlem

Köttis, Thermalright Ultra 120 eXtreme går bra att montera på den där plankan. Lite tajt är det men det går, såvitt jag vet är det den bästa luftkylaren som finns på marknaden just nu.

En Ultra: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=THULTR...

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Giga... tänkte ej på att folk ej kör med stock kylaren när dom vill OC trist tänkte köpa detta men jag vill kunna meka dit en bra kylare utan att slita mitt hår...

Äsch, är man inte helt handikappad kan man få på alltifrån Thermalright Ultra-120 Xtreme till Scythe Ninja och Infinity, har ett DS4 vars kylanordning är identisk med detta kort, bortsett från plattorna under kortet då, var inte speciellt mycket svårare att montera den på detta moderkort jämfört med mitt gamle som saknade Silent-Pipe.. Det lilla extrapillet kan jag faktiskt stå ut med i utbyte mot effektivare kylning av moderkortets vitala komponenter, är man oerfaren av datorbyggen så finns det mer nybörjarvänliga alternativ att tillgå.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

En sak som jag tycker är dumt med DDR3 är att det, ännu, inte finns 2Gb minnen . Ska jag köpa ny dator så får det faktiskt bli med 2 x 2 Gb så man har två platser över ifall man skulle bli lite mer våldsam med photoshop eller nått

Permalänk
Medlem

Har Gigabyte P35-DQ6 (dvs DDR2-versionen) och det var inga större problem att få dit en Schythe Ninja Plus. Visst, lite småpillrigt, men absolut inte omöjligt och inget som bör avskräcka dig från att köpa moderkortet.

Permalänk
Medlem

Man öppnar som ögonen när man ser vad minnena går för i cpuz iallafall men klockar min e6400 till 3,4ghz mycket enkelt med mitt budget moderkort. P5N-E sli nästan ftw.

ddr3 + vattenkylning = olalala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Köttis, Thermalright Ultra 120 eXtreme går bra att montera på den där plankan. Lite tajt är det men det går, såvitt jag vet är det den bästa luftkylaren som finns på marknaden just nu.

En Ultra: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=THULTR...

Hur är den jämfört med Zalman 9700LED?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

FireFox.. min vän.. den spöar arselet av Zalman 9700LED.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
FireFox.. min vän.. den spöar arselet av Zalman 9700LED.

Har du någon källa på det?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan vara skumögd, men det tycks mig som om Gigabyte fortsätter med att löda fast BIOS chip; ingen PLCC socket vad jag kan se. Jag bryr mig därför inte speciellt mycket om huruvida moderkortet presterar bra i övrigt, för så länge de inte ids "slösa" pengar på en PLCC socket så aldrig att jag köper deras moderkort.

Permalänk
Medlem

Skulle nästan kunna tänka mig att köpa det bara för det var så snyggt

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Har du någon källa på det?

http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2981&p=3

i load när de börjar klockas så är de ganska stor skillnad

Ultra 120 eXtreme 43 grader
Zalman 9700 58 grader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wix
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2981&p=3

i load när de börjar klockas så är de ganska stor skillnad

Ultra 120 eXtreme 43 grader
Zalman 9700 58 grader

Inte bara ganska stor - utan rejält stor enligt mig

Fin recension!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Svårt att säga något om DDR3 prestanda efter detta test då det nu finns 1600mhz minnen att köpa. Jag tror att man inom ett år kommer kunna köpa 2ghz+ minnen till ddr3. Att dessa minnen inte klarade mer än 1664 mhz (som man inte testade prestandan på) betyder lite då 1333mhz c9 minnen nog är långt ifrån det värsta jämfört med Crucial Ballistix 8000 är kända för att prestera bra. Jag kommer ihåg när DDR2 kom då var det betydligt längre efter DDR1 än vad DDR3 är efter DDR2 nu.