Kommande nätverk med webbserver, tips?

Permalänk
Medlem

Kommande nätverk med webbserver, tips?

Halloj!

Sitter och funderar lite hur jag ska kunna lösa detta på lättaste vis, jag ska snart flytta till en studentkorridor.
Kommer ha en stationär dator till allmäna behov, sen har jag lite delar liggandes så jag skulle kunna bygga en liten server, på Celeron 900mhz. Har också en switch som ligger och dammar.

Hur bör jag lösa detta, skulle nästan behöva en brandvägg, men vill inte ha 3 maskiner som står och arbetar i mitt lilla korridorsrum, känns lite overkill.
Går det att lösa med att man kör tex, smoothwall och torrentflux-b4rt/webbserver på servern, "vanligt" eller virtuellt?
Eller bör jag köpa en liten router?
Eller någon som har tips på en annan lösning? -helst seriös

Den här tråden kanske anses ligga i nätverk och uppkoppling, men då jag ansåg att grundproblemet var hur jag ska fixa biten med smoothwall-webbserver etc, så la jag den här.

//Nyken

Permalänk

Två nätverkskort i servern är det enklaste, sedan kan du köra vilken dist du vill.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Två nätverkskort i servern är det enklaste, sedan kan du köra vilken dist du vill.

Med/utan smoothwall/brandvägg?

Permalänk

Du kan NATa trafiken med ett simpelt (eller mer avancerat) IPTABLES-script. Finns diverse på nätet man kan använda, i vilken dist som helst.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"