Permalänk
Medlem

Stor skillnad på UDP och TCP-trafik

Vad brukar oftast detta bero på, har i dagsläget 30Mbit, men får bara ut runt 10Mbit på TCP, men nästan alltid 28-30Mbit på UDP värdet. Mäter med TP-test 3.

Permalänk
Medlem

Du kanske visste det redan. Men den stora skillnaden mellan TCP och UDP är att TCP skickar en massa kontrollpaket också. för att verifiera att data kommer fram rätt osv.
Medans UDP bara larmar på för full halls och det får bära eller brista.
Därför kan man ibland får helt skilda resultat när man testar ibland beroende på vad för sorts trafik som prioriteras och vad som går på tråden.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om skillnaden, men oftast brukar skillnaden inte vara så stor. Vi prata om 20Mbit som bara försvinner vid TCP. Jämförelse med tex Telia 24Mbit som jag hade förut brukade det vara UDP 22Mbit och TCP runt 19Mbit.

Verkar nästan som någon form av routingproblem hos leverantören.

Permalänk
Medlem

När det är högt UDP värde men lågt TCP värde så brukar det bero på ens egna utrustning, dålig router eller inte ställt in TCP opimimizer rätt.

Är det tvärtom dvs högt TCP men lågt UDP så kan det bero på Internetleverantören, för vid hög belastning hos Internetlverantören så droppas först den trafik som anses minst viktig dvs UDP.

Permalänk

Så som jag försått det så prioriteras udp trafik över tcp trafik om inte isp:n gör någoting aktivt mot det.

Detta beror på att tcp är ett väldigt icke agressivt protokoll. Om ett paket droppas halverar den hastigheten. Medan UDP inte behöver göra så utan kanske bara sänker med 10% (det är upp till programmet).

Detta gör att i längden så kommer UDP trafiken att "roffa åt sig" en större del av den tilgängliga badbredden.

Permalänk

Re: Stor skillnad på UDP och TCP-trafik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
Vad brukar oftast detta bero på, har i dagsläget 30Mbit, men får bara ut runt 10Mbit på TCP, men nästan alltid 28-30Mbit på UDP värdet. Mäter med TP-test 3.

Vilken internetleverantör har du?

Jag har ett liknande problem men bara efter kl. 18 på kvällen fram till runt 2 på morgonen, vilken tyder på nån form av kapacitetsproblem hos leverantören (TDC i mitt fall). Pingtiderna blir riktigt dåliga i mitt fall också, har varit så i 1½ vecka nu, men det är tydligen nåt generalfel som TDC inte lyckats få bukt med än...alla deras tekniker är väl på semester kan man anta :/

Permalänk
Medlem

Testa TCPoptimizer..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Låter det vara osagt vilken operatör jag har, då jag jobbar på bolaget

Saken är den att problemet med största säkerhet inte ligger hos mig då jag vet att många (näst intill alla) våra kunder upplever samma problem. Verkar inte som vi får bukt med problemet.

Permalänk
Medlem

Om det är flera kunder som har problemet skulle jag med relativt stor sannolikhet gissa att det handlar om en flaskhals. dvs att någon eller flera delar i ledet är överbelastade. Beroende på vad för teknik ni använder för att koppla upp er kan de ju vara den som spökar också. Men om det är Fiber eller DSL så lär det vara ett flaskhals problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
Låter det vara osagt vilken operatör jag har, då jag jobbar på bolaget

Gotcha

Citat:

Saken är den att problemet med största säkerhet inte ligger hos mig då jag vet att många (näst intill alla) våra kunder upplever samma problem. Verkar inte som vi får bukt med problemet.

Vad säger era tekniker/nätansvariga då? De borde väl ha bäst koll på problemet, även om de inte lyckats lösa det ännu (frågar då jag är intresserad OM det nu är TDC du menar, även om du inte vill säga det ).

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med låga TCP-värden i jämförelse med UDP tills min ISP uppgraderade uppkopplingen till mitt område.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Vi hade samma problem i hela vårt samhälle för ett par år sedan. Vi kallade det Fritsla-ping och symptomen var 250-500 i ping när man lirade CS. Detta var CS's guldera i området så vi var måttligt roade av detta fenomen.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RippleCarry
Gotcha

Vad säger era tekniker/nätansvariga då? De borde väl ha bäst koll på problemet, även om de inte lyckats lösa det ännu (frågar då jag är intresserad OM det nu är TDC du menar, även om du inte vill säga det ).

Kan säga att det inte är TDC, dock köper vårat bolag halva kapaciteten av just TDC-song som för övrigt verkar ha en hel del problem. Våra tekniker jobbar på att lösa problemen för fullt, men det går inte fort

I detta fallet gäller det fiber, ett stadsnät. Men samma sak upplevs av våra ADSL-kunder.

Enligt teknikerna är dessa stora skillnader mellan UDP och TCP helt normala, vilket jag har svårt att köpa, då jag på andra uppkopplingar (Telia, BBB) inte alls upplever samma sak.