Permalänk

COD från 2CO

Jag läste svaren från kristin/2CO Staff till thenisses frågor.

http://www.2checkout.com/community/support/topic.php?id=241&p...
"
We're still here, monitoring the situation closely and committed to ensuring that the customer does receive the product that they expect to receive at a cost they can afford.
"

Jag har ej testat bet.processen själv, men har förstått av forumet att summan som presenteras när man klickar OK på 2CO´s "betalsida" för laptopen är 150US$.

Jag är fullständigt övertygad om att det är olagligt att debitera kundens konto med ett annat belopp än det som man angett vid betalnings tillfället.

Permalänk
Inaktiv

TrickOrTreat, kan väl få betala vid avhämtning? tex när tullavgift tillkommer blir det väl så? (sen står det på sidan vad som tillkommer...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
TrickOrTreat, kan väl få betala vid avhämtning? tex när tullavgift tillkommer blir det väl så? (sen står det på sidan vad som tillkommer...)

Terms from Medison

Citat:

Pricing is based on the value of US Dollar and may therefore vary between countries and may also change without notice.

Specifiactions on the laptop can change without notice. The specifications can not be lower technology, though.

Availability of the Medison Celebrity model depends on how many orders we get per day. It might take one or two weeks longer to get the laptop.

Terms (date and price) of offer may change without notice.

Taxes vary from country to country and from state to state. Medison is not responsible for paying any additional taxes in your country or state.

Fees taken by our authorized partner 2CO are U$6.45 + 5,5% and extra on the price. Some smaller fees might be taken by your bank and varies on what bank and card you have.

Shipping and handling is taken care of by our partner EMEA Services with its network reaching out over several continents.

Var står det att frakt tillkommer?

Edit
Jag såg just att dom har nämt shipping&handling på en annan sida, sorry.

Permalänk
Medlem

lol (http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=62603):
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
#---
{Del.1-00:33} V.I: Ni får ursäkta så hemskt mycket för att konferansen blev framflyttad några timmar, jag var tvungen att åka ner till köpenhamn, jag hade ett möte med UNICEF, och därför så var jag tvungen till att flyttas på grund av att flygresan , den gick inte som jag hade önskat då. [rätt otydligt där på 'flygresan']
#---
{Del.2-01:03} Journalist: du nämnde tidigare att [otydligt].. om en politisk karriär, vad är det för politisk karriär?
V.I: Ehm, jag har funderat på, att kandidera till stadsminister faktiskt.
Journalist: ok.... med vilket parti?
V.I: Ingen speciellt parti, utan som enskild person.
#---
{Del.2-00:21} Journalist: Kan du berätta hur detta projektet startade från första början?.
V.I: Det började som så att jag hade varit pappaledig i Brasilien ett tag, och kännde at jag gärna ville hjälpa till i hushållet lite grann, och inte bara leva på min frus inkomster, i Brasilien så får man inget barnbidrag, och ingen pappaledighet och man får inga inga resurser och efterssom min dotter var född där nere så hade jag ingen möjlighet till att få pengar härifrån och jag bodde där nere så att jag var tvungen att på något sett hitta något någon typ av project, företag, inkomstkälla helt enkelt. Så det gjorde att jag tittade mig runt och såg at priser på blah blah blah.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.cint.se/test/070801_medison_presskonferens_del1.mp...
http://www.cint.se/test/070801_medison_presskonferens_del2.mp...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrickOrTreat
Terms from Medison

Var står det att frakt tillkommer?

Edit
Jag såg just att dom har nämt shipping&handling på en annan sida, sorry.

Det konstiga är

Citat:

Terms från 2CO

Shipping & Handling Charges

Shipping and handling charges originate at the vendor for which 2CO is a reseller.

Shipping and handling charges are only appplied to tangible products resold by 2CO.

All shipping and handling charges will be made available to the customer during the purchase process and are not subject to change.

Kan någon juridiskt kunning person förklara detta upplägg.

Permalänk

"If the customer receives the order and they need to pay for delivery, then they are welcome to refuse delivery and receive a full refund from 2Checkout"

detta har 2co svarat angånde frakten om man anser att den är för hög.

Permalänk

hahaha så jäkla rolig mytoman...

"Det började som så att jag hade varit pappaledig i Brasilien ett tag, och kännde att jag gärna ville hjälpa till i hushållet lite grann, och inte bara leva på min frus inkomster, i Brasilien så får man inget barnbidrag, och ingen pappaledighet"

Han var pappaledig fast man får inte vara pappaledig??

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
hahaha så jäkla rolig mytoman...

"Det började som så att jag hade varit pappaledig i Brasilien ett tag, och kännde att jag gärna ville hjälpa till i hushållet lite grann, och inte bara leva på min frus inkomster, i Brasilien så får man inget barnbidrag, och ingen pappaledighet"

Han var pappaledig fast man får inte vara pappaledig??

Alla fattar ju att han menade pappaledighet med ersättning.

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Efter att ha lyssnat på presskonferensen en gång till tycker jag det på många av deras svar nästan verkar som att Medison egentligen bara har ett uppdrag från någon annan större aktör att vara front för detta, och att denna aktör inte har gett Medison tillräcklig frispråkighet för att Medison skall klara av att odla ett förtroende. Någon som av något skäl ännu inte vill synas.

En del av svaren har mellan raderna typ lite av "det får jag inte säga för pappa" över sig.

Du behöver inte ens gå mellan raderna, det är precis vad han försöker säga. Allt för att slipa svara på någon av de frågor som faktiskt skulle kunna kasta lite ljus över hur det här är tänkt att fungera.

Mycket av den här soppan hade kunnat undvikas om man låter en trovärdig journalist bekräfta vissa frågetecken. De skulle kunna be honom eller henne att inte publicera några namn eller vitala strategiska hemligheter.

Det gick alldeles utmärk i mindre skala när Anders på Cint kunde bekräfta att en presskonferans faktiskt var bokad och folk inbjudna utan att avslöja platsen för allmänheten. Var väl ingen som inte trodde på honom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hondahornet
Gott att någon vet svaret, då slipper kanske jag kontakta 2co. Jag hittar inte svaret på mitt problem i tråden i alla fall. Lust att hjälpa mig?

Det beror på ditt kreditkort hur länge pengarna reserveras. Dom kommer reserveras igen när det är dags att genomföra köpet på riktigt. Man kan ju lätt tro att det här är för köparnas skull. Men hela processen med reservation är bara för att kolla att du verkligen har täckning för ditt köp.

Permalänk
Medlem

Vad man än skriver om honom så blir det till slut löjeväckande så är det inte bäst att låta bli och låta honom dra sig tillbaka? Tänk om det är något allvarlig bakom -sjukdom eller något så hemskt att hans fru och barn blivit kidnappad och han desperat behöver pengar? Hur som helst så kan det inte vara roligt, efter att han landat efter en sådan här utflykt, att sedan läsa om sig på alla "smickrande" sätt överallt på internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monnexs
Jag håller på att konstruera Valdis officiella fan club på internet. Där kan man bland anat köpa tröjor med texten "Vote for Valdi! Prime minister"
Det kommer även finnas tips på hur du ska klara ett liv efter Medison affären.
En ny eventuell bluffmakare att rikta sin ilska och frustration på kommer fortlöpande att uppdateras på en lista.

Jag kommer även ha med information som visar på att Valdi inte är en bluff.

Håll utkik efter Valdis fan club på ett nät nära dig!!

Vote for Valdi.....Vote for Valdi....Vote for Valdi....Vote for valdi.....Vote for Valdi

http://www.medison.se/weblog/valdi/images/100_2483brightxcrop...

Skitbra idé! Väntar med spänning.

Själv vill jag filmatisera hela grejen. Iaf en trailer till filmen "Waldi Wonka and the laptop factory"

Annars kan vi alltid starta en välgörenhetsfond, Waldi Wonkas Pappaledighetsfond... Pengarna går oavkortat till Valdi Ivancic

Så slipper vi kanske den här typen av jokrar i framtiden.... vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msdna
Skitbra idé! Väntar med spänning.

Själv vill jag filmatisera hela grejen. Iaf en trailer till filmen "Waldi Wonka and the laptop factory"

Annars kan vi alltid starta en välgörenhetsfond, Waldi Wonkas Pappaledighetsfond... Pengarna går oavkortat till Valdi Ivancic

Så slipper vi kanske den här typen av jokrar i framtiden.... vad tror ni?

aaahh klockrent!! jag bidrar med 50kr!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maickel84
"If the customer receives the order and they need to pay for delivery, then they are welcome to refuse delivery and receive a full refund from 2Checkout"

detta har 2co svarat angånde frakten om man anser att den är för hög.

Phurchase terms har en legal mening, vad en ev. anställd svarar på ett forum är av mindre värde. (hade personen rätt att utala sig i frågan etc.)

Om jag vill köpa en laptop från medison så besöker jag följande web platser i nedanstående turordning:

http://www.medisoncelebrity.com/

Som den seriösa konsument du är, kollar du villkoren

Du har rätt, det finns inga köp villkor på sidan, så du klickar på Terms of Use och Privacy Policy.

Du ger upp och tänker att villkoren kommer att visas senare.

http://www.medisoncelebrity.com/ -Klicka på BUY

Som den seriösa konsument du är, kollar du villkoren

https://www.2checkout.com/2co/buyer/orderpage/1257876?p1=1 -Klicka på Purchase Terms

https://www2.2checkout.com/documentation/purchaseterms.html

Citat:

DELIVERY AND TAX

Separate charges for shipping and handling may apply. If there are separate charges, such charges will be shown on your order form. 2CO Suppliers select the method of delivery, so delivery options will vary.

Sen är det bara att "checkout" kolla villkoren en extra gång för säkerhets skull och betala.

Uppgifter om att fraktkostnad tillkommer finns inte på någon av de web platser som man måste passera för detta köp.

Jag tror att 2CO kommer att få det besvärligt när kunderna börjar att klaga över att leveransen ej är enligt de villkor som 2CO presenterade vid köptillfället. (speciellt i USA

Det vore väldigt intressant om en juridisk kunnig person kan förklara detta upplägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxertur
Vad man än skriver om honom så blir det till slut löjeväckande så är det inte bäst att låta bli och låta honom dra sig tillbaka? Tänk om det är något allvarlig bakom -sjukdom eller något så hemskt att hans fru och barn blivit kidnappad och han desperat behöver pengar? Hur som helst så kan det inte vara roligt, efter att han landat efter en sådan här utflykt, att sedan läsa om sig på alla "smickrande" sätt överallt på internet.

Det du skriver är givetvis hemskt. Första gången jag får ett styng av dåligt samvete över det här, även fanst jag inte vet för vad exakt.

Borde han inte gå till doktorn eller polisen istället om något av det du föreslår är sant?

Jag tycker ingen ska behöva skämmas över att kritisera, spekulera och undersöka ett företag. Att sen företaget och personen har smält samman här är olyckligt. Men vems fel är det?

Permalänk
Inaktiv

Du kollar väl ändå priset när du köper? "Price" och där står:
"Pricing, specifications, availability and terms of offers may change without notice. Taxes, fees, shipping and handling and any applicable restocking charges are extra, and vary."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxertur

Jag håller med. Har inte tänkt så men det kanske inte är så bra egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kollar väl ändå priset när du köper? "Price" och där står:
"Pricing, specifications, availability and terms of offers may change without notice. Taxes, fees, shipping and handling and any applicable restocking charges are extra, and vary."

Det där är endå en standard disclaimer och har inte någonting med ändringar att göra efter ett köpesavtal har ingåtts. När du har fått en orderbekräftelse så är alla konstnader specificerade på den. Inget seriöst företag går in och tar mer betalt utan att ge dig chansen att säga upp ordern.

Permalänk
Citat:

Du kollar väl ändå

Har ingen juridisk mening

Sen säger dom att frakt kostnaden tillkommer utan att vidare förklara när och hur.

1. Jag behöver inte gå till sidan som nämner shipping&handling carges för att fullfölja köpet.

2. Även om jag har sett sidan är det inte orimligt att tro att frakten ingår i det belopp som jag betalar speciellt när PURCHASE TERMS HOS DET FÖRETAG JAG BETALAR HOS tydligt visar att alla kostnader är inkluderade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monnexs
Jag håller med. Har inte tänkt så men det kanske inte är så bra egentligen.

Om det nu är så att han har allvarliga psykiska problem, så är det naturligtvis tragiskt. MEN, det skulle innebära att hans två kamrater som var närvarande på presskonferensen också är psykiskt labila, hatar honom till den grad att de försöker sätta dit honom på något lustigt sätt.... eller är rent av dumma-i-huvudet.

Om hans familj nu blivit kidnappade, är det då inte "bättre" att råna en bank än att försöka dra igång "världens billigaste dator"-scam?

Hela situationen är bara väldigt tragikomiskt på ett mycket underligt sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet på Cint sid 70 av sokrates
Så här ser bekräftelsen ut när man beställer en Medison-dator:

http://fabofarg.se/medison.htm

Skulle jag se det där skulle jag nog förutsätta att det ingår frakt.. det står ju frakt till Skandinavien 0.00kr.

Permalänk
Medlem

Haha ska bli riktigt intressant och se om det kommer några datorer

En 75 sidor lång tråd och fortfarande vet ingen säkert hur det ligger till..
Jag väntar med beställning tills jag ser att det dyker upp några datorer iaf

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Från: http://www.2checkout.com/community/support/topic.php?id=214&p...

"One gray area we don't have is how 2Checkout works. The total charges from 2Checkout for any Medison Celebrity order to this point is $150. We do not go back and change the amount that we charged people. If Medison decides to increase the price or set up shipping charges, that will apply to any order that happens after the change is made. It will not be retroactive or anything like that.

Of course, Medison has the option of going through all of the orders and canceling them at the lower price then asking everyone to pay again. I doubt they will, but if they do it will be up to the customer to decide if they want to pay a higher price.

Medison can also charge for shipping on delivery. Yes, they should have stated up front that they would do this. And if they do go this route for shipping charges, the customer can refuse delivery and contact us for a refund, which we will be more than happy to provide."

Man kan ju undra varför det inte händer nånting. Varje ny order är nu en stor förlust. Deleta alla ordrar och låta folk beställa om till ett högre pris skulle antagligen minska order volymen markant vid det här laget. Låta folk betala för frakten när dom får sin order kan mycket väl resultera i att många datorer kommer tillbaka. Undrar vart dom hamnar då tillslut.

Skamligt att inte redogöra ordentligt att fraktkostnader tillkommer och vad dom kan tänkas vara vid leverans i vilket fall som helst. Som vanligt är vi lämnade åt spekulationer om vad detta kan tänkas kosta.

Om man nu lutar åt att dom faktiskt blev överraskade över uppmärksamheten. Borde inte en sån elementär sak som att finansierar fraktkostnader vara klara innan men ens funderar på att ta emot en order? Eller var idén så brilliant att det inte behövdes.

Permalänk
Medlem

Det stod ju Free shipping to scandinavia eller något liknande när man beställde.

Visa signatur

iMac 27"

Permalänk
Medlem

Ok jag har satt upp en webbsida där vi kan samla våra konspirationsteorier och spekulera, om vad vi 'tror' kan ligga bakom affären

Alla är välkomna att skriva sina teorier, ingen registrering behövs. Hade varit kul att se vems teori det är som vinner om vi nånsin får reda på hela historen =).

url:

http://medisontheory.d.la

Permalänk
Medlem

En Medison-wiki? Nice, men om de skeppat en last till Brasilien varför säljer de dem inte för 1000Kr/st i Brasilien? Dåligt utvecklad spedition i Brasilien, eller mer arga konkurrenter?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Efter att ha lyssnat på presskonferensen en gång till tycker jag det på många av deras svar nästan verkar som att Medison egentligen bara har ett uppdrag från någon annan större aktör att vara front för detta, och att denna aktör inte har gett Medison tillräcklig frispråkighet för att Medison skall klara av att odla ett förtroende. Någon som av något skäl ännu inte vill synas.

En del av svaren har mellan raderna typ lite av "det får jag inte säga för pappa" över sig.

Hej Wonka.

Jag har ju bara lagt 2 timmar och bara lyssnat pa presskonferensen 1 gang men tyckte nog det kandes mest som att det drogs ut pa tiden i allt som var fullstandigt ovesantligt och att det ljogs friskt i vanlig ordning.

Finns inte en storre aktor i varlden som skulle ga pa hans grej eller vilja arbeta med honom. De som han kan lura ar ett fatal naiva enskilda individer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
En Medison-wiki? Nice, men om de skeppat en last till Brasilien varför säljer de dem inte för 1000Kr/st i Brasilien? Dåligt utvecklad spedition i Brasilien, eller mer arga konkurrenter?

Vet inte, vill helst inte disskutera konspirationsteorier här var alla är så seriösa

Permalänk
Medlem

Kom bara att tänka på

Kom bara att tänka på
Skapad:2007-08-03 16:41:27
Kejsarens nya kläder, saga som berättar om en kejsare som bara brydde sig om sina kläder och som spenderade alla sina pengar på nya kläder. En dag erbjuds kejsaren att köpa ett nytt, fantastiskt tyg som var så fint att de som inte var tillräckligt skickliga för sitt ämbete inte kunde se det. Ingen kunde se tyget, men då ingen ville erkänna det (och därmed att de inte var tillräckligt skickliga) spelade alla med och sade att tyget var mycket vackert, och kejsaren ville naturligtvis inte säga att han själv inte kunde se det.

När "kläderna" väl var färdiga tog kejsaren på sig dem och gick på en parad genom staden. Alla de vuxna låtsades se kläderna, till dess ett litet oförstående barn ropade: "Han har ju ingenting på sig!". Då började folk förstå att de hade blivit lurade. Snart insåg också kejsaren att han hade blivit lurad men tänkte att han skulle hålla ut till processionen var över och låtsades inte om någonting.

Sensmoralen torde vara att om någonting presenteras som fantastiskt och alla som inte håller med per automatik klassas som idioter, är det risk att alla kommer att nicka och hålla med oavsett vilka meriter det "nya och fantastiska" än har.

Termen kejsarens nya kläder används idag framför allt bildligt för något som opinionen svalt med hull och hår utan att ifrågasätta, men som efteråt visat sig vara ett luftslott.

<<<< Här och på andra forum är det väl ingen som längre sväljer "hull och hår utan att ifrågasätta" men svenska media borde agera starkare

Permalänk
Medlem

BLUUUUUUUUUUUUUUUUF! Ni har blivit lurade, eller kommer bli det när pengarna dras, och då jävlar blir det fest hemma hos mig för de som har blivit av med cash, det lovar jag.

Permalänk

Kundregister

En tanke

Medisons Terms of Use & Privacy Policy

Citat:

LEGAL INFORMATION

We are reviewing our legal information and will update this page as soon as possible.

De uppgifter som du lämnar när du köper en laptop och som jag förstår vidarebefodras till medison.

Citat:

Personal Information
Name:
Email:
Phone:
Format: xxx-xxx-xxxx 8 char minimum
Phone Extension:
Address Line 1:
Address Line 2:
City:
State:
Postal Code:
Country:

Shipping Information
Ship To Name:
Address 1:
Address 2:
City:
State:
Postal Code:
Country:

Det borde bli ett ganska bra kundregister som kan säljas till vem som helst pga avsaknaden av "Terms of Use" på Medisons hemsida.

Undrar hur mycket registret kan vara värt för en viagraförsäljare e.dyl