Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b-george
Jag tror att 2co och medison bluffar tillsammans och kännar stora cash på räntan. sen får alla sina pengar tillbaka.

Det tror inte jag. 2CO incitament för att uppehålla den här charaden är enkel 1000*X*0,055 =

För att flytta lite pengar hit och dit. Den stora frågan är vad är X?

Permalänk
Medlem

Valdi Wonkas mästerplan

Min teori är att Valdis plan är att samla in så många ordrar som möjligt (därför riktar han sig till hela världen) för att SEDAN vända sig till olika OEM-tillverkare.

Valdi vänder sig till tillverkarna med frågan "Kan ni leverera laptops med minst denna specifikation för x-kronor? Jag har 300 000 BETALDA ordrar."

Som garanti för att de verkligen får pengarna har han 2CO (detta förklarar varför han har valt att använda sig av 2CO).

Det som Valdi Wonkas snilleblixt faller på är:

1. Det blir svårt/omöjligt att hitta en OEM-tillverkare som kan leverera en dator nog billigt trots de garanterade ordrarna.

2. Stora OEM-tillverkare gör knappast affärer med en privatperson/ litet okänt företag.

Vad tror ni om denna teori? Det förklarar ju som sagt det annars märkliga valet av 2CO, men även varför han inte vill ange en tillverkare samt varför han på hemsidan skriver att specifikationerna kan ändras (olika tillverkare = något olika specifikationer).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasen2
Min teori är att Valdis plan är att samla in så många ordrar som möjligt (därför riktar han sig till hela världen) för att SEDAN vända sig till olika OEM-tillverkare.

Valdi vänder sig till tillverkarna med frågan "Kan ni leverera laptops med minst denna specifikation för x-kronor? Jag har 300 000 BETALDA ordrar."

Som garanti för att de verkligen får pengarna har han 2CO (detta förklarar varför han har valt att använda sig av 2CO).

1. Det blir svårt/omöjligt att hitta en OEM-tillverkare som kan leverera en dator nog billigt trots de garanterade ordrarna.

2. Stora OEM-tillverkare gör knappast affärer med en privatperson/ litet okänt företag.

Vad tror ni om denna teori? Det förklarar ju som sagt det annars märkliga valet av 2CO, men även varför han inte vill ange en tillverkare samt varför han på hemsidan skriver att specifikationerna kan ändras (olika tillverkare = något olika specifikationer).

Jo, det där har jag funderat på också... Det som är konstigt är dock att han propsar på presskonferansen om att det är JUST en sådan dator kunderna ska få.

För övrigt så blir jag förbannad på 2Co snart: http://www.2checkout.com/community/support/topic.php?id=241&p...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Det där är inget direkt jätteovanligt, det finns många s.k. "IT-företag" som t.o.m. opererar från IT-caféer, så det sänker inte deras trovärdighet i mina ögon iaf.

Jasså? Kan du ge mig ETT exempel på ett sådant företag? Då menar jag alltså inte personer som sitter på internetcaféer och skickar nigeriabrev till oskyldiga... dessa räknar jag inte som IT-företag!

Ett företag som tänkt att omsätta flera miljoner brukar ha ett kontor. Hade Wonka tänkt sätta sig på ett random internetnetcafée eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msdna
Jasså? Kan du ge mig ETT exempel på ett sådant företag? Då menar jag alltså inte personer som sitter på internetcaféer och skickar nigeriabrev till oskyldiga... dessa räknar jag inte som IT-företag!

Ett företag som tänkt att omsätta flera miljoner brukar ha ett kontor. Hade Wonka tänkt sätta sig på ett random internetnetcafée eller?

Nej, jag kan ärligt säga att jag inte kan ge något exempel, men jag såg ett program på Kunskapskanalen nyligen då ett par sådana företag intervjuades.

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Medlem

Re: Valdi Wonkas mästerplan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knasen2

Det som det också faller på är ju tiden. Hur länge är det rimligt att förvänta sig att dessa 300 000 männsikor ska vänta på att få sin datorer. 3 månader har nämts och inte protesterats mot så värst. Är det möjligt att klara av det inom den tiden?

Citat:

Det där är inget direkt jätteovanligt, det finns många s.k. "IT-företag" som t.o.m. opererar från IT-caféer, så det sänker inte deras trovärdighet i mina ögon iaf.

Det må va sant. Det är i alla fall en av de bättre komentarer han har kläckt ur sig enligt min mening. Varför sa ha inte så från början. Jag har lite svårt att ta det på allvar efter den image som har målats upp tidigare med adresser i Sverge, England, Brasilien och flera på väg. Det är nog inte enbart Vonkas fel dock, media och till viss vi själva har hjälpt till att forma den imagen innan han satte stop med den klockrena komentaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag kan ärligt säga att jag inte kan ge något exempel, men jag såg ett program på Kunskapskanalen nyligen då ett par sådana företag intervjuades.

Ja, allt som sägs på TV är sant, och absolut inga detaljer eller verifierbar fakta behövs från din sida. Det är såklart att bara kritiker behöver det!

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare skrivit här och varnat för att inte köpa av vad jag då kallade bonfångare, JAG TAR TILLBAKA DOM ORDEN EFTER ATT JAG LYSSNAT IGENOM HELA PRESSSKONFERENSEN, eftersom jag jobbat i ganska många år i psykvården borde jag begripit bättre, jag träffar ju faktiskt på dessa stackars sjuka människor dagligen, oftast försöker vi då verklighets förankra dom med kognetiv beteende terapi i samband med medicinering, jag tycket faktiskt synd om killen och hoppas att han får hjälp snarast.

Permalänk
Medlem

He He...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reeza
Jag har tidigare skrivit här och varnat för att inte köpa av vad jag då kallade bonfångare, JAG TAR TILLBAKA DOM ORDEN EFTER ATT JAG LYSSNAT IGENOM HELA PRESSSKONFERENSEN, eftersom jag jobbat i ganska många år i psykvården borde jag begripit bättre, jag träffar ju faktiskt på dessa stackars sjuka människor dagligen, oftast försöker vi då verklighets förankra dom med kognetiv beteende terapi i samband med medicinering, jag tycket faktiskt synd om killen och hoppas att han får hjälp snarast.

He He, jag säger ju det, Valdi är en sjuk sjuk individ. Men det är stor skillnad på att vara "sjuk" och att vara "ond", jag tror inte Valdi är medveten om att han är sjuk (precis som många andra psykiskt sjuka).
Antagligen blev Valdi utskriven när dom la ner sinnessjukhusen i Sverige, många av dessa sjuka individer finns dock kvar och irrar runt i områden runt Beckis och Långbro. Om man frågar en av dessa psykon om Valdi så känner dom säkert igen honom och får något lyriskt i blicken )

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt jag också backar angående att det skulle vara ett planerat svindleri, pga ärekränkningslagar är jag förhindrad att berätta min åsikt...

Permalänk
Medlem

Undrar vad hans nästa "företag" skall bli, han börjar bli som en roman-figur - helt klart underhållande. Fortsättning följer, typ.
Lite som P.G.Woodhuse Bertie Woster omgjord till svensk akademiker istället för som rik arvinge ur brittisk överklass, undrar när Jeeves dyker upp och ställer allt till rätta? Eller är det TheNisse?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Fan vad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkan
Jag tror faktiskt jag också backar angående att det skulle vara ett planerat svindleri, pga ärekränkningslagar är jag förhindrad att berätta min åsikt...

Fan vad långsökt att Valdi skulle stämma dig för äreskränkning, det finns ju liksom inte ens....

Permalänk
Medlem

hm, jag försökte beställa en till men får "Permanent error" då jag ska gå vidare på 2CO's sida, har de stängt ner det eller?

Permalänk
Medlem

Verkar funka igen. Jag fick i alla fall komma vidare till adress fälten.

Permalänk
Medlem

Jag mår nästan dåligt när jag ser hur folk kan snacka så mycket skit om en person, anonymt över internet.

Jag skiter i om han är psyksjuk eller vad det nu kan vara, sålänge som han levererar datorerna. Om det är så att han inte gör det så kan jag förstå att folk börjar snacka skit men innan dess tycker jag att man ska vara försiktig med vad man säger och vilka slutsattser man drar om en person som man inte känner.

Jag kan tillägga att jag inte själv har beställt någon dator men att jag funderar på att göra det om det visar sig att de som först beställt får sina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag mår nästan dåligt när jag ser hur folk kan snacka så mycket skit om en person, anonymt över internet.

Jag skiter i om han är psyksjuk eller vad det nu kan vara, sålänge som han levererar datorerna. Om det är så att han inte gör det så kan jag förstå att folk börjar snacka skit men innan dess tycker jag att man ska vara försiktig med vad man säger och vilka slutsattser man drar om en person som man inte känner.

Jag kan tillägga att jag inte själv har beställt någon dator men att jag funderar på att göra det om det visar sig att de som först beställt har fått sina.

Som det redan sagts säkert hundra gånger i tråden så handlar det inte bara om det kommer några datorer eller inte, företaget har redan förbrukat allt förtroendekapital på alla andra lögner och felaktigheter.

Men oroa dig inte, du kommer säkert in i hans regering när han blir statsminister, för det verkar vara få som står upp för honom nu (som tur är)!

Permalänk
Medlem

Re: Valdi Wonkas mästerplan

Iflg PCWorld Norge kommer bærbare PCer (og komponenter til disse) til å bli dyrere på grunn av økt etterspørsel:
http://www.idg.no/pcworld/article60018.ece

Tror ikke Medison kan klare å sikre seg noen gode avtaler med OEM-produsenter dersom dette er korrekt.

Det har forresten vært lite om Medison i norske medier...

MeeSee

Permalänk
Medlem

Ny post på bloggen, eftersom 2CO också verkar störda: http://www.medisonscam.info/2007/08/2checkoutcom-not-checking...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNisse
Ny post på bloggen, eftersom 2CO också verkar störda: http://www.medisonscam.info/2007/08/2checkoutcom-not-checking...

Du verkar arg. Läser nån från 2CO bloggen regelbundet?

Permalänk
Inaktiv

Har iof stått på sidan hela tiden väl att frakt inte ingår... men jo... riktigt illa och underhållande inlägg TheNissa jag satt och skratta lite hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisk47
Du verkar arg. Läser nån från 2CO bloggen regelbundet?

Ingen aning, men jag länkade till inlägget på deras forum iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Har iof stått på sidan hela tiden väl att frakt inte ingår... men jo... riktigt illa och underhållande inlägg TheNissa jag satt och skratta lite hehe

Visst har det stått det på hemsidan, men inte hur mycket och att det kan bli riktigt dyrt eftersom det är UPS. Varför skulle inte det kunna vara fel också förresten, som allt annat på hemsidan?
Och sen just den lilla grejen att det står free shipping när man går igenom orderprocessen.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/2Checkout.com

Lite intressant nattläsning. Måste dock tas för vad det är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
"Valdi Ivancic säger att det finns flera riktigt stora företag som är villiga att betala så mycket som 20 miljoner för en månads partnerskap med Medison"

20 miljoner franc eller?

Han fick den idén under förra semestern i Riccione...

Valutan är Lire

Visa signatur

Dual core Opteron, ATI silent graphics, dual Maxtor 250GB server drives

Permalänk
Medlem

thenisse
om nu datorerna kommer och man får betala frakt som det stått lite motsägelsefullt vad gör du då.
då är det ju du som har svartmålat dom mycket överallt, varnar folk att köpa för att det är en scam tex i 2co's forum "it is now confirmed to be a scam"
och din blog som heter medisonscam.

jag tycker att du kan gå ut med ditt namn om du ska hålla på och kritisera dom "offentligt".

ola

Permalänk
Medlem

Jag gillar den här tråden skarpt. Ville bara få det sagt och jag jag med stor nyfikenhet ser fram mot vad som sägs i pressen om knappt 2 veckor när Mr Wonka inte finns att nå och inga datorer levererats

Jag har fortfarande inte lyckats lura ut vilka planer som ligger bakom den här förmodade scamen, men är till 98.5% säker på att inga datorer kommer att levereras.

Aldrig i hela mitt liv kommer jag att handla på en sajt där varken organisationsnummer eller klara, tydliga och korrekta leverans och avtalsuppgifter finns.

Tillåt mig även att asgarva åt hans intention att bli stadsminister

Personliga påhopp klarar vi oss nog alla bra utan, men jag måste småle lite åt dom som fortfarande verkar tycka att Mr Wonka är en hederlig person som bara vill sprida väl och datorer över hela världen nästan gratis

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk

men thenisse snackar bara här, han är helt anonymn han vet inte äns själv vad han pratar om, den ända tråden han har postat i här på sweclockers är jusst i denna...

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olavo
thenisse
om nu datorerna kommer och man får betala frakt som det stått lite motsägelsefullt vad gör du då.
då är det ju du som har svartmålat dom mycket överallt, varnar folk att köpa för att det är en scam tex i 2co's forum "it is now confirmed to be a scam"
och din blog som heter medisonscam.

jag tycker att du kan gå ut med ditt namn om du ska hålla på och kritisera dom "offentligt".

ola

Det handlar om principen, och mest ett sätt för att få 2CO att avsluta sammarbetet. Som jag har sagt ett jäkla bra tag så handlar det inte om det kommer några datorer eller inte. Och för övrigt kan du tycka precis vad du vill, du kommer säkert bra överens med mariae71 och exxoritas.

Permalänk

Visst har det stått det på hemsidan, men inte hur mycket och att det kan bli riktigt dyrt eftersom det är UPS. Varför skulle inte det kunna vara fel också förresten, som allt annat på hemsidan?
Och sen just den lilla grejen att det står free shipping när man går igenom orderprocessen. [/B][/QUOTE]

Aaa måste ha missat något inlägg antar. Men är de ups som levererar? eller EMEA Services? eller har EMEA Services bara hand om grejerna och ser till att de kommer fram och låter ups köra de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msdna

Dagens Industri hade senast i förra veckan en intervju med en av Sveriges framgångsrikaste IT-företagare. Hans kontor består av ett bord på ett Stockholmscafé och en laptop med trådlöst bredband... Och på frågan om det inte blev ensamt utan en massa kollegor i ett kontorslandskap, svarade han att det alltid fanns andra IT-företagare som också använde sig av andra bord på caféet...

Jag kommer inte ihåg namnet, eller den årliga omsättningen (som var hög), men jag kan säkert hitta artikeln igen vid behov.

Visa signatur

Dual core Opteron, ATI silent graphics, dual Maxtor 250GB server drives

Permalänk

jag tror att TheNisse och valdi har haft något på gång, sen så blev dom osams o nu försöker TheNisse sabotera för honom Menar du har ju bara postat i denna tråden sen du blev medlem...

Detta är fakta ren svartsjuka?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|