Permalänk

washer mount med ultra-120 extreme

testade köra en "washer mount" som jag läste om på XS. det är inget mer än att lägga en bricka mellan kylarens bas och "fästkrysset" för att öka trycket mot processorn. jag trodde inte att det skulle göra någon märkbar skillnad men när jag ändå hade kylaren avmonterad så petade jag dit en bricka som var drygt 1,5 mm tjock. döm om min förvåning när det visade sig att tempen nu är 2c lägre än förut när man loadar med orthos och hela 5c lägre när man loadar med TAT. bra jobbat av en bricka som kostar några ören.

naturligtvis kan det ju vara så att jag lyckades få till en perfekt mount eller nåt men jag är tveksam då jag monterat om kylaren åtminstone fem gånger pga olika anledningar och alltid haft samma temps.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det låter helt klart logiskt att tempen blir lägre då du antagligen får bättre kontakt mellan kylaren och processorn. Däremot så spänner du ju fast kylaren hårdare än vad som är tänkt och risken att du knäcker processorn ökar ju såklart ;). I övrigt är det bara att gratulera!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Det låter helt klart logiskt att tempen blir lägre då du antagligen får bättre kontakt mellan kylaren och processorn. Däremot så spänner du ju fast kylaren hårdare än vad som är tänkt och risken att du knäcker processorn ökar ju såklart ;). I övrigt är det bara att gratulera!

visst är det logiskt. jag var inte beredd på att det skulle göra någon märkbar skillnad dock.

och vad gäller skaderisken så får man ju vara beredd att offra lite för nyfikenhetens skull. speciellt nu när priserna är så låga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar ju onekligen som en god idé. Läste om den också, men inte fått tillfälle att montera om min. Semestern hägrar, och då blir det tid över.

Har trådskaparen några fler bra tips för Ultra-120 extreme?
Eller ngn annan för den delen?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Har trådskaparen några fler bra tips för Ultra-120 extreme?

inte direkt. min var bra out of the box och den obligatoriska lappningen gjorde ingen större skillnad. några få grader bara. och så det här då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några grader här, och några där...

It will sum up...;)

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

fastnar kylaren lika bra då? för märkte att på min så passa ju själv skruven i mitten själva hålet i kylaren så den sitter mer fast om man säger så.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
fastnar kylaren lika bra då? för märkte att på min så passa ju själv skruven i mitten själva hålet i kylaren så den sitter mer fast om man säger så.

det blir ju en aning svårare att montera den eftersom skruven i mitten på krysset inte når ner till hålet. men när man väl fått dit den så sitter den stenhårt. kan inte röra den en millimeter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska montera min ultra 120 extreme idag så jag lägger väl dit en bricka jag med!

Tack för tipset, hade missat det på XS.

Det ska bli skoj att se skillnaden i temps mellan min nuvarande Zalman 9500Led och denna....vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Vågar man skriva att det kan skilja som natt och dag..?...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Vågar man skriva att det kan skilja som natt och dag..?...

Jag hoppas på det då mina nuvarande temps inte är roliga alls (~73 grader i othos)!!
Jag vill klocka högre men det går inte som det är nu som ni förstår....

Permalänk

hehe ja undrar vad alla får för temp med sina extreme har min e6600 oklockad och den har alldrig kommit över 33 grader o ja har provat typ alla program som mäter tempen bara för att kolla är de hyfsat resultat eller är era kallare oklockade ?

Permalänk
Medlem

ALLA är kalla oklockade så gott som , att mäta sin cpu som oklockad i detta forum vore nästa fusk

klart med 1.32v som defualt och 2.4ghz så får man inte nå hög temp.

prova att sätt din vcore på 1.50 sen går du in i windows igen och kollar din kära temp, och lägg load på den sen blir inga 35c i load för din del hehe.

Jag som har vattenkylning får med 1.60 som ja hade innan en load temp med orthos ca 55c E6600.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
att mäta sin cpu som oklockad i detta forum vore nästa fusk

word.

Visa signatur

Permalänk

hehe men ja suger på att klocka så ja kör så ;P

Permalänk
Medlem

ne va inge elakt mot dig så ville bara få det understruket hehe..
tänk på det bara oklockad är den tom sval med stockkylarn...plus att man mäter inte Idle tempen utan när man har LOAD på kärnorna.

Mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W

Permalänk

hehe ja körde med Orthos i typ 11 min men den blev inte varmare än 32 sissta medelandet ja fick var Completed 335000 iterations without errors (4103.75 GFLOP) hur länge ska man köra för att den ska bli riktigt varm ? har en liten fin bild på de om ni ikke skulle tro på de (borde kunna få ner tempen nåra grader till med tanke på att ja har artic silver 5, ska köpa Coollaboratory Liquid Pro i veckan så de kommer bli lite kallare då )

Permalänk
Medlem

heh ok... men du måååste ge dig in på överklockning, det som är hela charmen med en dator. iaf hårdvaran annars kan man köpa AMD heheh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är den monterad och i skrivande stund loadar jag 62 grader vilket är en sänkning med ~11 grader ungefär....vad jag bör tillägga är att det är 26 grader i rummet för tillfället!
Även fast jag la en bricka mellan så kan jag röra flänsen, kan ni göra det? Den sitter inte löst men tar jag i så kan jag vrida den!?

Permalänk
Medlem

Min höll sig under 50 grader i load i orthos. var uppe i 50 nån enstaka gång men aldrig över. sen fick ja blåskärm över nåt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Min höll sig under 50 grader i load i orthos. var uppe i 50 nån enstaka gång men aldrig över. sen fick ja blåskärm över nåt.

Jag har en dålig propp så jag måste mata den med 1.5V i 3.5GHz och nästan 1.6V i 3.6GHz så därav mina temps...

Permalänk
Medlem

hehe, jo men i 3.6ghz så måste ja mata min me 1.6V för o komma in i windows o bra nära 1.7V för o kunna spela typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick just reda på att det gör en del för tempesen att sätta på ny AS5 med....jag bytte bara kylare och det kanske inte är det bästa sättet precis!?

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte bara byta kylare och ha kvar din gammla pasta, du måste ju om-applicera den.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Trodde inte att det skulle göra allt för stor skillnad i tempsen...

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska montera om och lägga på ny pasta, det kan ge mer än du tror.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Ska man bre ut kylpastan så tunt man bara kan med t.ex ett bankkort=P
eller ska man klicka dit en liten klicka sedan sätta på processorn så plattar den till kylpastan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Ska man bre ut kylpastan så tunt man bara kan med t.ex ett bankkort=P
eller ska man klicka dit en liten klicka sedan sätta på processorn så plattar den till kylpastan?

De är två olika "skolor", nyttja det sätt du tycker känns bäst
Men glöm för allt i världen inte vrida kylaren några grader åt vänster resp. höger, om du använder riskorns-varianten....*hehe*...

Lycka till

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

såg någonstans att på tvåkärniga processorer kan du lägga det (AS5) i en jättetunn sträng i mitten, lodrätt. Så att det kommer över båda dom stackars små offren (de snart sönderklockade kärnorna).

Rätta mig nu om jag har fel, det börjar bli sent...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GetMos
såg någonstans att på tvåkärniga processorer kan du lägga det (AS5) i en jättetunn sträng i mitten, lodrätt. Så att det kommer över båda dom stackars små offren (de snart sönderklockade kärnorna).

Rätta mig nu om jag har fel, det börjar bli sent...

Korrekt, det är en utav varianterna ( som även jag kör ).
http://www.arcticsilver.com/ins_route_step2intelas5.html

Visa signatur