Permalänk
Medlem

Enbart laptop - hur är det?

Hm,

Jag funderar på alternativet att sälja min stationära dator och sedan enbart kör det jag kör, dvs. programmering/surf/musik osv på den bärbara datorn jag har. Cash får jag , eftersom jag säljer den stationära datorn, jag får mer plats och jag använder den bärbara datorn jag har som bara står och skräpar, betydligt mer.

Är det några här som enbart kör bärbart? Klarar ni er? Vad finns det för/nackdelar? Blir det jobbigt i längden?

Permalänk
Medlem

Jag kör bara bärbart nu, sålde min gamla laptop och min stationära för att skaffa en 17" bärbar med hyffsat grafikkort. Jag gillar det skarpt, tokigt med plats på skrivbordet och under skrivbordet. Använder datorn till spel och skolarbete som innefattar lite CAD. Har inga problem alls med att bara ha en bärbar, kommer aldrig köpa en stationär igen tror jag.

Tangentbord och mus är ett måste, samt eventuellt någon form av kylning på datorn.

Visa signatur

Asus P5KPL, 8800gt 512mb, E4500 2.2ghz, 4gb ram

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart bärbar. Jag ser inga nackdelar med en bärbar i det jag använder den för (mest surf/musik/ordbeh/bildbeh + lite spelande (typ NHL, GTA C&C)). Iofs saknar jag numpaden ibland när jag sitter i Exel.

Fördelarna är flera:
- tar mindre plats
- tyst som en död mus
- transportabel
- drar mindre ström

finns säkert mer men kommer inte på det nu.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Avstängd

japp, bara bärbart. (har i.o.f en rätt stor bärbar (17", inte lika smidig som en 12" såklart, men det funkar helt ok)), gillar stor skärm när man spelar & tittar på film (har haft både 15" och mindre, men efter ha spelat första gången på en 17", kände jag att stor skärm var roligare. en helt annan sak att titta på film & spela på en högupplöst 17" Wide. men å andra sidan inget man stoppar ner i väskan jämt).

nu för tiden kan du få så pass mycket power i en bärbar, så den nästan ersätter en stationär.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Medlem

jo, jag har en Macbook från i julas, helt ny osv, som jag bara använt 4 gånger, gick på 14 lax. Då den också är bättre än den nuvarande stationära jag har, känns det fel att sitta på denna stationär när jag har en sådan fin dator som bara ligger och skräpar.

En 21´ skärm har jag också, kanske bättre om jag kör den tillsammans med bärbara eller skall jag bara köra bärbara datorn?

Permalänk
Inaktiv

Jag gav min stationära till min far. Just nu sitter jag på en "gammal" Asus... som inte är vidare snabb eller fungerande (pga diverse klydd med drivers som jag inte pallar fixa). Sitter dock och väntar på en ny Dell XPS1330. Jag har kört enbart bärbar en tid nu och det är bra. 15,4" är skärmen jag använder nu... jag har inget externt tangentbord eller mus. Men ska bli skönt med en snabbare dator och en bättre skärm. Det är inga problem med denna dator iaf. Jag pluggar på LTH och programmerar en hel del med. Finns risk för att man får jävligt liten arbetsyta i eclipse på nya datorn bara men man får överleva... eller koppla extern skärm

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera extern skärm, tangentbord och mus hur lr hur..
Den stora fördelen är ju ändå att den är portabel, fast själv har jag fortfarande en stationär jag använder 70% av tiden hemma, även att min laptop är mycket bättre..

Nackdelen jag ser i att bara lira laptop är ju att det blir svårt att uppgradera allt förutom ram och eventuellt hdd.. Och svårt att få ut mycket lagrings utrymme, så enbart laptop är inget alternativ för mig då jag tycker att 2TB är tight.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv

hehe NAS? jag har 1TB i nasen här sen får jag 160GB i disken och har 4*200GB som kan kopplas till Nas med ;). Så utrymme är ju lungt :). Mus kan va skönt, tangentbord och skärm är lite mer "onödigt" så som jag känner det. Men styrplattan är effektiv den med, när man lärt sig att inte flytta händerna och styra med högertummen

Permalänk
Medlem

jag hart själv använt enbart en bärbar senaste året, har inget extra tgb. har blivit van att skriva med det lilla på den bärbara så nu när jag köpt en stationär så skriver jag skitdåligt med ett vanligt tangentbord..

fast otroligt smidigt att ha en bärbar, hur mycket plats som helst.
sen så är det bara koppla in en extra skärm om man vill ha det..

Permalänk
Medlem

Kör bara på Laptopen, det enda jag saknar lite är pillandet med den stationära. Annars går det hur bra som helst!

Har en extra skärm, extern hårddisk, mus å tangentbord.

Om du ska ha massa bös inkopplat kan det vara bra att kolla på laptops som har dockingsstation, vilket min inte har :|.

Underbart när du ska på lan också, eller till uteplatsen!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Slängde iväg mitt härk till PC för ungefär en månad sen för att få plats med en ny fräsch Macbook. Fungerar alldeles utmärkt enbart med en laptop. Kör för tillfället med en 21" monitor, mus å högtalare inkopplat och det rullar på bättre än förr. Körde enbart med mus ikopplad till en början, vilket också fungerade bra, men 2 skärmar är bättre än en

Det största pluset är ju också, om jag vill dra iväg någonstans och vill slita med datorn, så rycker jag bara ut alla kablar och tar den under armen.
Bärbart <3

Allt jag stör mig på är att mitt gamla fotstöd som var under bordet (burken) nu är borta. Ska försöka ersätta den med en pall eller liknande

Visa signatur

 Macbook 2.16GHz, 1GB RAM, 120GB HDD
 iPhone, 8GB
 iPod Nano, 4GB

Permalänk
Medlem

Haha, något liknande jag har tänkt mig. Ingen risk för överhettning eller liknande, om jag har igång datorn 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan?

Permalänk
Medlem

well, den blir inte mycket varmare än den blir efter en 30min lr ngt.. bör inte bli det iaf.. min laptop har jag haft på 5dagar i sträck nu, kanske mer, inga probs.. samma temp nu som efter ungefär 30min användning.. om inte 10..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Är man tvungen att fråga om man behöver en laptop så behöver man den troligtvis inte.

Många skaffar en laptop bara för att pengarna bränner i fickan - men en laptop är inte avsedd för att användas jämt, alldeles för dålig ergonomi och pris - prestanda för det.

Att skaffa en bärbar som bara står på bordet 95% av tiden är att skaffa en dyr och dålig stationär dator.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

Jag sitter alltid vid min laptop. Köpte den som tågvän då jag satt 22 timmar i veckan på tåg förut, och ju mer jag satt vid den ju mer gillade jag den. Jag använder rdesktop för att ansluta till den stationära då och då men inget mer. Är så skönt att ha en stationär som står och puttrar medans man bara kan slita ut laptopen och dra hem till någon kompis och se på film från den etc.
Använder varken externt t-bord eller skärm (15,4" Wide på laptopen), tycker det fungerar smidigt.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Jag använder faktiskt min lilla 12" Thinkpad mycket mer än min stationära fastän de står precis bredvid varandra. Den bärbara är helt enkelt mycket skönare att använda, och man kan flytta runt den lite hur som helst osv. Det är riktigt skönt att kunna lägga sig i sängen med datorn framåt kvällen. Den stationära är förpassad till spelmaskin numera.

Folk snackar om extern mus och tangentbord. Jag föredrar faktiskt tangentbordet och TrackPointen på min bärbara framför musen och tangentbordet till min stationära.

Hårddiskutrymme har jag på servern, så det är inga problem.

Med det sagt så tror jag inte att bärbar är något för alla. Har du inte behov av att flytta runt datorn mycket så får du mycket bättre prestanda för pengarna i en stationär. Iofs behövs det ju ingen monsterprestanda för att surfa och lyssna på musik.

Permalänk
Medlem

Verkar som om många kokar soppa på en spik. "Bara en bärbar", men sedan ansluta mus, tgt-bord, skärm, HD. Bättre då att köpa en stationär i smidigt format som man kan hänga under bortre kanten på skrivbordet. Den och kringutrustningen tar då mindre plats än laptop+kringutrustning. För pengarna man sparar i långa loppet, med uppgraderingar osv., kan man köpa en enkel laptop som komplement.

Fast många tycker ju det är inne och hippt att ha en laptop stående på skrivbordet. Det är dem man ger rådet att köpa trendiga skor, en dekorativ vas, och en funktionell dator, men som inte följer det rådet. Kvinnor och Stockholmare med New York-komplex.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Enbart laptop: Kul i början, känns mobilt och trevligt, sen inser man att man behöver en stationär också. Att t.ex. unpacka rarfiler/rendera saker osv känns verkligen drygt på laptops...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Bor man inte så att man kan/vill avvara 4 kvadratmeter till datorplats så är det alldeles ypperligt med en bärbar oavsett om man bärden utanför hemmet eller inte. Man behöver inte köpa en bärbar för 15000+ som ser ut som en Rolls eller Lamborghini. Don efter person.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Inaktiv

Bartil, jag tycker en hel del verkar köra utan tillbehör? Nas hade jag innan jag slängde ut min stationära... router likså. Men håller med, ska man koppla till skärm, tangentbord, mus och hdd så är det lite väl :). Men samtidigt har du all din data mobilt och du kan använda en dokningsstation. Samt du drar mindre ström

Quack, jag packar upp en MASSA på min laptop? inga problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
Enbart laptop: Kul i början, känns mobilt och trevligt, sen inser man att man behöver en stationär också. Att t.ex. unpacka rarfiler/rendera saker osv känns verkligen drygt på laptops...

Nu vet jag ju inte vad du har testat för bärbara men... Allt det du nämner går bra at göra på min bärbara iaf

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Bartil, jag tycker en hel del verkar köra utan tillbehör?

Ja, jag gick kanske lite overboard :). Skulle kanske sagt att en del har laptop trots att det inte alls är ett bra alternativ för dem.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Saken är den att en stationära datorer kommer altid vara bättre men frågan du ska ställa dig är, behöver du verkligen en bärbar?

Nu för tiden är de senaste bärbara riktigt bra men om du nu inte har nån användning för det är det dumt att slänga en massa pengar på det.

sen fattar jag inte varför man ska ha en massa skit till den iaf,

Jag kör på bärbar pga av skolan och sen tycker jag det är smidigare att sitta där jag vill och inte där datorn måste stå.

/T

Permalänk
Medlem

Frågorna är väl:
*Behöver jag en bärbar?
*Behöver jag kraften i den stationära?

Har haft enbart laptop i ca 5 år nu. I början kändes det konstigt, men nu känns det konstigare att inte kunna ta med sig datorn när man sitter vid en stationär..

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Klarade mig galant på laptops i fyra år, men tröttnade och ville ha nåt nytt så köpte en stationär.

Och nu vill jag å¨terigen ha en laptop ^^

Once You go Lap, you never go... back(?) (Nån som kommer på ett bättre avslut på rimmet?^^)

nej men frågan besvaras helt och hållet av laptopen som köps, finns ju en uppsjö och väljer du en som är fel så kommer du inteklara dig, men köper du en bra så är det imo enbart av fördelar jämfört med stationära.

Permalänk
Medlem

Själv så skulle jag ställa mig frågan om jag överhuvudtaget behöver uppgradera, vad det är jag pysslar med på min nuvarande dator och om jag behöver mer prestanda.

Personligen så har jag en AMD 2500+ med knappt 1gb ram. Vilket medför att vilken dator jag än uppgraderar till kommer att vara bättre än den jag har nu, bärbar som stationär. Och eftersom att jag har klarat med med prestandan hittils så blir valet alltså att jag inte behöver uppgradera men om pengarna bränner alldeles för mycket så väljer jag en smidig och tyst bärbar eftersom att jag inte behöver prestandan.

Vad har du för dator i dagsläget och vad använder du den till?

Det är många som anser att man köper en laptop för att det är en innegrejj och man vill stila för kompisarna eftersom att den ändå står på samma ställe till 95% av tiden.
Bara vetskapen om att den går att ta med sig på semestern, eller till kompisen gör att den blir överlägsen en stationär OM MAN INTE renderar film eller spelar det häftigaste spelet vilket blir en alldeles för dyr bärbar, därför köper man en stationär.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Själv har ja bara kört Bärbar senaste 2 åren elr så Gav min stationära till brorsan sen bara köpt bärbara, älskar det Lägringen tar juh en liten billig nas hant om som nån annan tidigare nämde

Funkar hur bra som helst helt klart rekommenderat att dumpa sin stationära om man inte spelar elr kör tunga bild/videoredigeringar =D

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

Fördelar:
Tar mindre plats smidigare skärm och allt i ett.
Drar mindre ström.
Är bärbar.
Tystare.

Nackdelar:
dyrare om man vill ha samma prestanda som en likvärdig stationär dator inom samma prisklass.
Svårt att reparera själv vid hårdvarufel.

Har datorn i sign och klarar mig bra att surfa, Samt openoffice spela Nhl 07 och warcraft 3.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Bytte ut min desktop för ett år sedan när jag köpte min XPS. Ett mycket bra val, har den med mig till sängen, soffan, sommarstugan, resan osv.

Skärmen (17") är tillräckligt stor för att jag inte ska behöva koppla in vanliga skärmen också, även om det är trevligt ibland förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag väntar på att zepto ska montera dvi ut på sin 6024 (14.1" skärm och gma x3100), behöver bara en mus för seriösare arbetande och sen ska jag köra ut bilden till platt-tv'n.. lagring, 120 gb räcker långt, och annars kostar en exter disk inte mycket mer än en intern 3.5"

Kort sagt, det är underbart med en bärbar, och jag spelar inte mycket heller, surfar på en gammal thosiba med 800 mhz p3a och 256 mb minne, trevlig liten sak som följer med hit och dit

Visa signatur