Få winrar att jobba snabbare, vad ska jag uppgradera?

Permalänk

Få winrar att jobba snabbare, vad ska jag uppgradera?

Vilka delar i datorn är det som jobbar när man packar upp tex en rarar dvd. Hårddisken såklart, processorn. Vilka delar kan man uppgradera för att få det att gå fortare? Är det i princip bara hddn till tex en raptor om man har en ny dator? Eventuellt köra Raid0 med då.
Finns det något mer man kan göra? Hur mycket påverkas uppackningen om man klockar processorn?

Permalänk
Hedersmedlem

hd, cpu, ram.

Permalänk

Har en c2d på 3ghz och 4gb minne. Dock en vanlig 7200 hdd. Är det enda jag kan göra i princip att köpa en raptor eller liknande sak?

Permalänk
Medlem

när du packar upp ska du göra det över 2 st hårdiskar..

med en hårdisk som du har kan det ta en djävla tid runt 20min ibland.
klocka minskar tiden med fast hårdiskprestanda och cache e nog det viktigaste.

samt att köra med ett bra defragmentringsprogram kanske någon gång var 14e dag eller något.

EDIT: köp en hårdisk till så tar det ca 2 min..
filen på din samsung packar upp till din wd
exempel.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
när du packar upp ska du göra det över 2 st hårdiskar..

med en hårdisk som du har kan det ta en djävla tid runt 20min ibland.
klocka minskar tiden med fast hårdiskprestanda och cache e nog det viktigaste.

samt att köra med ett bra defragmentringsprogram kanske någon gång var 14e dag eller något.

EDIT: köp en hårdisk till så tar det ca 2 min..
filen på din samsung packar upp till din wd
exempel.

Så det fungerar alltså ungefär så att den ena disken slipper skriva så en läser och medans den andra skriver och behöver alltså bara göra hälften så mycket. Smart. Har en Lacie 250gb extern hdd, fungerar det på detta sättet med den också eller kommer usb2-anslutningen att ta bort den eventuella vinsten?
Gör ett test på en gång föresten, återkommer.

Permalänk

Packade upp en dvdfilm.

från extern: 2:21
direkt på disken: 3:30

Ganska stor skillnad ändå, då var det ändå en extern disk. Hur mycket fortare ändå skulle det gå om man packade upp från en raptor till en annan? Eller är det något annat som kommer flaska där än hårddiskarna? Typ cpun som inte hinner med?

Permalänk

Om jag packar upp mellan mina två raptordiskar så tar det strax över 1 minut att packa upp en 4.4 Gb stor rarfil.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk

Men med andra ord är de bättre att packa upp från en hårddisk till en annan?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

japp går mycket snabbare

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

oki
jag kör en extern och den går iof fort att zippa upp på. 16 mb cache.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
oki
jag kör en extern och den går iof fort att zippa upp på. 16 mb cache.

Det har jag också på båda mina diskar men som du ser så sparar jag ändå en minut på att packa upp från den ena till den andra.

Permalänk

Gött

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill man inte lägga ut pengar på en till disk så gör man som så att man ger winrar läget "Realtid" i aktivitetshanteraren. Det snabbar upp processen avsevärt.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

Men dumma Winrar lägger ju filen i temp-mappen medan den packar upp och sen flyttar den dit jag vill ha den, hur fixa?:)

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Men dumma Winrar lägger ju filen i temp-mappen medan den packar upp och sen flyttar den dit jag vill ha den, hur fixa?:)

Vad jag hört gör den endast så när du högerklickar och väljer "extract to...". Startar du istället programmet och sedan extractar lägger den det direkt på rätt ställe. Inte sett om det verkligen stämmer dock, men gör alltid så av gammal vana så för mig spelar det ingen roll.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver

Ctrl+s, gå till paths och välj en ny tempmapp.

Permalänk
Medlem

Eller högerdra bara valfri rar-fil till rätt ställe och välj "extract here" så skippar den temp.

För övrigt alltid bra om du har "pre-allocate files" aktiverat i ditt/dina nerladdningsprogram. Så skapar den ett "skal" som är lika stort som det du ska ladda ner som den fyller eftersom. Så blir inte filfragmenten utspridda över hårddisken. För fragmenterade rar-filer kan sega ner ganska rejält. Sen är väl även en hårddisk slöare ju längre ut mot slutet man kommer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

1.41m tog det att packa upp 4.4gb då tog jag bara packa upp här
1.38m då c till d
kör med 2 nya samungdiskar på raid

Permalänk

Va? Tar man extract to så slipper man ju temp mappen.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin12345
1.41m tog det att packa upp 4.4gb då tog jag bara packa upp här
1.38m då c till d
kör med 2 nya samungdiskar på raid

Hur har du dina diskar kopplade? SATA på varsinn kanal, eller PATA på samma?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Hur väl utnyttjas en tvåkärning processor?

Skulle det gå fortare att (om man ska packa upp två eller fler arkiv) köra två uppackningar samtidigt med var sin kärna än att starta dem efter varandra?

Fast nu är nog snarare hårddiskarna flaskhalsen så det kanske inte har något betydelse.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Processor och minne spelar inte så stor roll här, mest accesstiden på disken.

Mitt bästa tips är att alltid packa upp från en annan fysisk disk till en annan. På sätt så slipper det skriva/läsa på samma disk samtidigt.

FireFox: Det ger inget att öka prioriteten på processen, bara riskerar balla ur systemet.

Permalänk
Avstängd

Tar 1,15-1,30min att packa upp en rar-fil på ~4,3GB på mitt system..
2 st Seagate Barracuda 7200.9 SATA-2 i RAID-0 -->Single baracuda 7200.7 SATA.
Märkte ingen skillnad vid uppgradering från 1GB till 3GB RAM.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
FireFox: Det ger inget att öka prioriteten på processen, bara riskerar balla ur systemet.

Jo, testa själv får du se.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Ger det verkligen något att använda raptordiskar i det här avseendet? De streamar väl inte snabbare än en standarddisk med 7200rpm.

Permalänk
Medlem

Så man tjänar på att tanka nån laglig stor fil till raptor disken sen packa upp den till 320gb disken? Jag tankar till 320gb disken och packar upp till en annan map på samma ställe nu.. Fast då slöar man ner raptor disken om man tex spelar samtidigt som man tankar väl?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Den bästa uppgraderingen man kan göra för att minska tiden det tar att packa upp komprimerade filer är RAID0 enligt min erfarenhet. Det spelar ingen roll om det är Raptors, mjukvaru-raid eller hårdvaru-raid, kör du RAID0 så går det rejält mycket snabbare. Exempelvis minne och processor spelar mindre roll.

Jag kör en NAS-enhet med fyra stycken 400 GB-diskar, och där tar det väldigt kort tid att packa upp komprimerade filer.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro