Permalänk
Medlem

HP Pavilion DV2580 något att ha?

Går i tankarna på att köpa en mindre typ av bärbar dator max 14tums.
Det har lutat åt Dell's XPS 1330 men nu har jag kollat in nya HP Pavilion DV2580 och den datorn kanske inte jämförbar men den känns prisvärd.

Dessutom så kan jag idag lördag den 18 aug köpa den över disk hos webhallen i Sthlm vilket jag tycker är bra då man bestämt sig för en dator vill man ju hest inte vänta i flera veckor på datorn.

Så gott folk, tacksam för era kommentater innan jag köper HP'n i eftermiddag.

/André

Länk till webhallen:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=78507&traff=1

Permalänk
Medlem

Tycker efter at ha läst de recensioner som finns att den verkar vara ett bra köp. Ska antagligen köpa en jag med när lönen trillar in.

Enda jag kan störa mig på är de envisas med att ha 56k modem i alla datorer, gillar inte att ha portar som inte används.

Permalänk
Medlem

Nizze, jag håller med dig där.
Undrar hur batteritiden är på DV2580 och hur det går att spela med den en annan nackdel är ju också att inte grafikkortet har enskilt minne och det verkar inte går att fläska på med mera minnen heller.

En annan sak är att Vista är förinstallerad det vill jag inte utan jag kommer att formatera disken och installera XP professional istället om det nu är kompatibelt men det skall det väl vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandera
Nizze, jag håller med dig där.
Undrar hur batteritiden är på DV2580 och hur det går att spela med den en annan nackdel är ju också att inte grafikkortet har enskilt minne och det verkar inte går att fläska på med mera minnen heller.

En annan sak är att Vista är förinstallerad det vill jag inte utan jag kommer att formatera disken och installera XP professional istället om det nu är kompatibelt men det skall det väl vara?

Grafikkortet har faktiskt 64mb dedikerat:)

Jag har hört att vissa nya HP modeller har svårt att hitta hårddsiken när man formaterar till XP, men det borde gå att lösa ändå tycker man.

Permalänk
Medlem

Varför gillar man inte Vista? Är det buggit?
Drar de för mycket kraft grafikmässigt?

Min dator som jag tänkt köpa har oxå Vista. Därför undrar jag.

/total-rokkie

Permalänk
Medlem

En del program som jag använder som inte stödjer vista, vilket är synd.
Så jag måste då tyvärr formatera och installera win xp pro istället.

Permalänk

Kommer någon idag ihåg Windows Millenium..ren installation lika med fel i alla fall........kan Vista bli nåt liknande?

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Kommer någon idag ihåg Windows Millenium..ren installation lika med fel i alla fall........kan Vista bli nåt liknande?

Ingen aning, men var nu inne på HP's support sida för drivrutiner för XP istället för vista då fanns knappt några drivare alls

Känns som att man måste leta efter en annan dator...

Permalänk
Medlem

Jag tänker nog vänta på motsvarighet till SP2 innan jag ens överväger Vista, det jag tycker är fördelen med vista i dagsläget är att Xp inte har möjlighet att utnyttja hårdvaran på annat sätt, tex Santa Rosa, Robson (intel hightech stuff) vilket jag råkar ha, men försummar genom XP

För övrigt har jag intrycket av att XP kompitabla program lirar bra på vista också, bara att vista inte fanns när dem skrev ut kompabilitets kraven, eller har du testat och sett det inte funkar?

För övrigt använder sig väl modellen i fråga sig av intels chipset? isåfall bör intel tillhandahålla xp drivrutiner om det ehm finns överhuvudtaget..

Kolla på http://downloadcenter.intel.com och leta upp moderkortet/chipset eller dator modellen..

För övrigt skulle jag nog ändå rekommendera xp, speciellt då datorn inte har robson/santa rosa osv som vista behövs till, då xp drar märkvärt mindre va datorn.

Sry den hade visst Santa Rosa.. vilket för övrigt är intels kodnamn för teknologin, ger processorn lite speciella egenskaper.. och robson vet jag inte ifall datorn i fråga har, men det är i princip ett flash minne ppå moderkortet som minsakr energiförbrukning och laddningstider.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Hej Reoshi, så du tror inte att det är några problem ifall jag köper DV2580 och sen tar bort vistan och lägger in XP pro istället? Ifall det fungerar så känns ju DV2580 som en fin dator till vettig peng.

/André

för övrigt så bokar jag resor och genom mitt bokningssystem krävs det att man startar det programmet genom explorer 6 för att hämta någeslags certifikat innan själva (amadeus) flygboknings program startar up. Står så här på Amadeus tech sidan. Bara så ni känner till mitt dilemma. Ifall man kunde köra IE 6 ihop med Vista hade ju det vart klart. Men det går väl inte vad jag vet. Och när det är kompatibelt med IE 7 verkar ju dröja ett tag till... :S

===

IMPORTANT: Microsoft Internet Explorer version 7 and Amadeus Selling Platform (Vista) are not yet compatible.
Please do not upgrade your Internet Explorer to version 7.

===

Amadeus Selling Platform (Vista) offers you a fully graphical interface to the Amadeus system making it easier for you to sell travel, increase your productivity and focus on delivering great customer service.
Designed using the latest web technology, the intuitive graphical interface enables both new and expert users to make the most out of the Amadeus system.

Amadeus Vista has been recently renamed Amadeus Selling Platform. All users of version 2.3P200 upwards will see the new name Amadeus Selling Platform in the user interface. The users of current versions will not be impacted in their use of the product until they migrate to release 2.3P200.
To launch your current version of Amadeus Selling Platform (Vista), just click on the left side on LAUNCH AMADEUS SELLING PLATFORM.

Permalänk
Medlem

aha, det är därför.. hm ja jag är inte säker ifall IE 6 rullar på vista.. Och inte helt säker hur bra Xp fungerar på HP Pavilion DV2580, att få igång Xp och IE 6 borde inte vara några problem, men hur bra det fungerar och om all hårdvara stödjs vet jag inte, kan kolla upp det..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
aha, det är därför.. hm ja jag är inte säker ifall IE 6 rullar på vista.. Och inte helt säker hur bra Xp fungerar på HP Pavilion DV2580, att få igång Xp och IE 6 borde inte vara några problem, men hur bra det fungerar och om all hårdvara stödjs vet jag inte, kan kolla upp det..

SUPERSHYSST !!

Uppskattar det verkligen om du kunde kolla upp det tills måndag, vad vad tror du om det? Alternativet är att jag själv ringer upp en tekniker på HP och frågar dom.

/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrbysa
Varför gillar man inte Vista? Är det buggit?
Drar de för mycket kraft grafikmässigt?

Min dator som jag tänkt köpa har oxå Vista. Därför undrar jag.

/total-rokkie

Tycker att vista fungerar alldeles utmärkt. Har inte upptäckt några buggar, och inte heller några program som som jag använder som inte fungerar. Visst det drar mer kraft än XP, men med en kraftfull dator t ex dv9575 som du var inne på borde det inte spela nån större roll.

Jag är nöjd med vista, och har ingen som helst lust att byta till XP, snarare köra vista även på min andra dator som nu kör XP.

EDIT: pga inlägget nedan, för att säga något som tillhör topic, så har jag ju själv en dator i Pavilion serien, och tycker att den är hur fin som helst..snygg på bild, och snygg i verkligheten. Håller inte alls med vissa som klagat på att tochpaden inte är skön, utan gillar även den. Tycker Pavilion har en gedigen byggkvalité, så om man gillar prestandan i en Paviliondator, ska man inte oroa sig över byggkvalitén enligt min åsikt...

Ska tilläggas att jag bara haft min bärbara i ca 3 veckor, så kan inte säga så mycket om långtids kvalité, lätthet för slitage, mm

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Jäger, det är noterat men i denna tråd disskuteras HP DV2580.

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på den här datorn. Snygg, helt ok prestanda för att vara en 14" även om man kanske hade önskat ett bättre grafikkort. Jag har aldrig havt en HP bärbar tidigare men jag har varit och känt och klämt på HPs datorer i butiker och de känns helt ok.Datorn har också diskuterats i nedanstäden tråd så det kan vara värt att ta en titt där. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Adrian håller med dig om grafikkortet men kolla in priset, inte dumt alls.
Vad finns det för andra i samma prisklass så-att-säga som har ink. HDMI

Permalänk
Medlem

Jo den är verkligen prisvärd. Sen har jag också haft kravet/önskemålet till dockningsstation, och här har man 2 schyssta varianter att välja på

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011