Frågor från en blivande macnyttjare

Permalänk

Frågor från en blivande macnyttjare

Jag vill köpa en mac till hösten. Varför spelar ingen roll för frågans skull, men anledningen är att jag är väldigt fascinerad av deras OS. Trivs väldigt bra med det. Behöver en bärbar dator och då det är så enkelt att köra windows på en mac och INTE vice versa (för en som inte är så teknisk) så blir valet ganska enkelt

Så mina frågor lyder:

Snabbtangenter/-kommandon för mac?

Till att börja med: Jag har sökt på forumet på "snabbtangent", "snabbkommando", "tangent", "kommando" osv utan resultat - men jag har en stark känsla av att detta är ett ämne som behandlats tidigare. Sorry om jag uprepar äldre trådar. I så fall får ni gärna länka till dessa.

Som inkörd windowsanvändare kan jag en hel del snabbkommandon/-tangenter vars funktion jag skulle vilja replikera på macen. Därför undrar jag vad det finns för kommandon till mac.
Såvitt jag förstått det är t.ex. Alt+F4 på windows samma som Äpple+Q på mac.
Äpple+Z är väl Ctrl+Z osv. I många fall kan man väl byta ut Ctrl mot Äpple, men vad använder ni för kommandon?

Nätverk mellan OSX och windows xp pro?

Är det "inga problem" att köra nätverk mellan plattformerna?
Har ju en windowsburk hemma och det hade ju varit gött att ha ett nätverk med film och musik emellan de båda stationerna.

Features

Berätta gärna lite av era favoritfunktioner i era macar. Till exempel hur vissa program arbetar tillsammans, estetiska funktioner, saker som man inte behövt förrän man insåg att de fanns!

Bootcamp

Ingår det vid köp av mac?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk

Angående snabbtangenter kan du kolla in denna sida, här finns allt du behöver veta: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
Och det går alldeles utmärkt att köra nätverk mellan OSX och Windows...
Några program jag kan tipsa om är Adium och Quicksilver. Adium är en instant messenger, den bästa som finns enligt mig. Den ersätter MSN (Microsofts egna är hopplöst dålig) och klarar även av andra IM som t ex AIM. Quicksilver är en app launcher och gör lite andra saker... Bör upplevas.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Ganska gamla trådar som jag har skapat, finns dock en del information om snabbkommandon m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Ganska gamla trådar som jag har skapat, finns dock en del information om
snabbkommandon m.m.

Tack så mycket! Där stod mycket nyttigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodstock
Angående snabbtangenter kan du kolla in denna sida, här finns allt du behöver veta: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
Och det går alldeles utmärkt att köra nätverk mellan OSX och Windows...
Några program jag kan tipsa om är Adium och Quicksilver. Adium är en instant messenger, den bästa som finns enligt mig. Den ersätter MSN (Microsofts egna är hopplöst dålig) och klarar även av andra IM som t ex AIM. Quicksilver är en app launcher och gör lite andra saker... Bör upplevas.

Quickslver låter lite som Trllian, verkar det som - fast kanske bättre?
När det gäller chatprogram undrar jag även om det är möjligt att använda iChat för andra typer av konton än AIM och .Mac? Eller har Quicksilver bra webbkameramöjligheter?

Thanks!

Permalänk
Hedersmedlem

Adium låter som Trillian menar du...? Adium klarar MSN, webbkamera vet jag inte.
Quicksilver är en app launcher (och mycket, mycket mera). Den gör det mesta, men ett chattprogram är det inte...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Tack så mycket! Där stod mycket nyttigt!

Quickslver låter lite som Trllian, verkar det som - fast kanske bättre?
När det gäller chatprogram undrar jag även om det är möjligt att använda iChat för andra typer av konton än AIM och .Mac? Eller har Quicksilver bra webbkameramöjligheter?

Thanks!

Hehe, Adium är chatprogrammet, inte Quicksilver
www.adiumx.com. Klarar fasen allt i protokollväg. Inget stöd för webbkamera dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Adium låter som Trillian menar du...?

Så klart

Hade velat använda iChat, men jag har inte särskilt många bekanta som använder mac och iChat. Fast MSN har ju också stöd för webkamera, och msn har alla mina bekanta redan, så man kanske får stanna där.

Permalänk

Som sagt, adium är chattprogrammet... Jag var kanske lite otydlig. Och nej, det finns tyvärr inte någon webcamsupport för adium (inte i nuläget iaf). Vill du ha en IM som har webcamstöd bör du prova aMsn eller mercury messenger. Vi får heller inte glömma att Skype finns...

Permalänk
Medlem

Det går att köra MSN via iChat, det gör jag. Fast du måste gå omvägen via Jabber. Vad det gör för filöverföringar kan jag inte svara på, det håller jag inte på med. Webbkamera stöds ej via Jabber.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

aMSN stöder webcam men inte voicechat tyvärr samt filskickningen går peer to peer ip till ip så det går snabbast med aMSN av MSN klienterna som finns till Mac.
Webcam utan voice känns lite tråkigt på nått sätt men det kommer väl i kommande releaser.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Tack för alla tips!

Hur är det med funktioner i OSX som ni tycker är värda att nämna? Kan ni till exempel säga 3 stycken favoritfunktioner som ni tycker att man borde utnyttja när man har en mac?

Jag känner till en hel del fina funktioner och apps så klart, som iCal som verkar jävligt behändig, Finder som verkar skitsmart med mera, men era utlåtanden hade varit roligt att höra! Några godbitar som inte tas upp på apple.se, kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Quicksilver är guld. Jag blir knäpp när jag är utan det, även en kort stund! Har hotkeys för att styra iTunes, för att få upp google-sökning, till att söka låtar iTunes (option+space, opeth, enter för att spela allt som Opeth gjort), för att köra allmänna saker, sätta alarm... Sjukt mycket kraft i ett program. Det får räknas som mina topp tre

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Quicksilver verkar var "ok", hehe. Ska absolut testa det när jag köpt min macbook!

Något annat?

Permalänk
Avstängd

Re: Frågor från en blivande macnyttjare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Berätta gärna lite av era favoritfunktioner i era macar. Till exempel hur vissa program arbetar tillsammans, estetiska funktioner, saker som man inte behövt förrän man insåg att de fanns!

Quicksilver! Det ser ut som ett flashigt sätt att starta program på vid första anblick men det här programmet är så jävla bra att det nästan är larvigt. I stort sett allt kan man göra med några enkla knapptryck.

http://www.idg.se/2.1085/1.100746
http://macworld.idg.se/2.1038/1.99185
http://macworld.idg.se/2.1038/1.99767

Man kan alltså söka på (nästan) vilken sökmotor du vill (ThePirateBay till exempel ), öppna program, öppna och slänga filer, skala om bilder till 50% och konvertera om den till png, skicka bilden till en kontakt i din adressbok via mail, lägga till saker på din "to do"-list i kalendern, ladda upp saker till FTP och mycket mycket mer. Allt genom att trycka äpple+space (eller vad du nu vill) och skriva lite enkla bokstäver. Lär dig Quicksilver, jag kommer aldrig kunna använda en dator utan det igen.

Ser att många tipsat om det men det är värt att sägas igen

EDIT: Lite trist att Adium inte har stöd för webcam men å.a.s kan man få den att se ut såhär.. http://img249.imageshack.us/img249/6470/adiumsz0.jpg

F.ö tog det mig 5 sekunder att ta den där bilden och ladda upp den på imageshack m.h.a deras upload-widget Skulle vara schysst om det fanns en sån plugin till QS med

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Håller med om Quicksilver, helt underbart program. Annars är Exposé en sak som jag använder konstant, och om jag nån gång måste sitta vid en PC så får jag genast abstibens!

http://www.apple.com/macosx/features/expose/

Permalänk
Medlem

Re: Re: Frågor från en blivande macnyttjare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave

EDIT: Lite trist att Adium inte har stöd för webcam men å.a.s kan man få den att se ut såhär.. http://img249.imageshack.us/img249/6470/adiumsz0.jpg

Haha skrämmande, våra Adium ser nästan exakt likadana ut, med transparens och meddelandetema Jag har inga användarbilder i listan dock, är väl det.

Permalänk
Medlem

Men om man vill använda micken när man snackar, vad är lättast att använda? skype?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.Henk
Men om man vill använda micken när man snackar, vad är lättast att använda? skype?

Jag tror på Skype. De har en bra macklient.

Permalänk

Adium verkar ju skitsmidigt. Snyggt också! Så som ni ställt in utseendet, går det att göra ursprungligen, eller är det någon plugin/add-on som ni pulat med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Adium verkar ju skitsmidigt. Snyggt också! Så som ni ställt in utseendet, går det att göra ursprungligen, eller är det någon plugin/add-on som ni pulat med?

DEt kommer från början med massa olika inställningsmöjligheter och skit, men vi lata brukar föredra att tanka hem något från http://adiumxtras.com och fippla lite i inställningarna tills det passar oss

EDIT: Jag kan ju bidra med de två saker jag nyttjar mest på mina macar. För det första, TextMate (http://www.macromates.com) vilket faktiskt är anledningen till att jag köpte en mac utan att knappt ha lagt fingrarna på en tidigare. Det är en sanslöst bra texteditor, inget mer. Kostar en fyrahundring, men jag tycker nästan det känns som om jag borde ge dem mer.
För det andra, iTerm, som är en ersättning för Terminal.app. Precis som många andra som kom från nåt annat *NIX så trivs jag bäst på prompten och Terminal.app har egentligen inte så mycket att komma mer.

Bonusprogram är...
a) UNO som tar bort den ruskiga borstade metallen
b) Gridwars som är världens bästa spel

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Eftersom alla verkar vara så glada och lyckliga i Quicksilver i den här tråden så ville jag bara svänga förbi och säga att jag hatar det programmet. Om ni inte överlever med Finder så har ni inte använt Finder på rätt sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Hedersmedlem

xerent: Hädelse!
Du kan inte jämföra det med Finder, du har du inte använt Quicksilver på rätt sätt!
Hur sätter man hotkeys till iTunes i Finder? Söka på låtar, bläddra igenom album? Googla? Lägga till events i iCal? Skapa hotkey för att visa den markerade texten över hela skärmen? Ändrar storlek på en bild och skickar den till en kontakt på Adium?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
xerent: Hädelse!
Du kan inte jämföra det med Finder, du har du inte använt Quicksilver på rätt sätt!
Hur sätter man hotkeys till iTunes i Finder? Söka på låtar, bläddra igenom album? Googla? Lägga till events i iCal? Skapa hotkey för att visa den markerade texten över hela skärmen? Ändrar storlek på en bild och skickar den till en kontakt på Adium?

Det viktigaste av allt, man gör det i mångt och mycket utan att använda den satans musen, som borde varit borta från alla skrivbord vid det här laget!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Eftersom alla verkar vara så glada och lyckliga i Quicksilver i den här tråden så ville jag bara svänga förbi och säga att jag hatar det programmet. Om ni inte överlever med Finder så har ni inte använt Finder på rätt sätt.

Håller med. Eller ja, hatar och hatar, men tycker inte att det ger mig något.

Permalänk
Medlem

Inte ger, sparar!

Använder Quicksilver instinktivt till vissa grejer. Programmet i sig har inget självändamål dock, det får man tänka på innan man dömer ut det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
xerent: Hädelse!
Du kan inte jämföra det med Finder, du har du inte använt Quicksilver på rätt sätt!
Hur sätter man hotkeys till iTunes i Finder? Söka på låtar, bläddra igenom album? Googla? Lägga till events i iCal? Skapa hotkey för att visa den markerade texten över hela skärmen? Ändrar storlek på en bild och skickar den till en kontakt på Adium?

var har du hittat adium plugin?
jag googlade, och google visade mig den här tråden så jag tog det som ett tecken

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Men jag vill inte använda tangentbordet! Jag vill sitta med höger hand på musen och vänster hand på kaffekoppen och kunna göra ALLTING!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
var har du hittat adium plugin?
jag googlade, och google visade mig den här tråden så jag tog det som ett tecken

Hm, bra fråga... Googla vidare.
Jag har den inte inne just nu, har inte lagt tillbaka den sedan jag installerade om för ett bra tag sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Men jag vill inte använda tangentbordet! Jag vill sitta med höger hand på musen och vänster hand på kaffekoppen och kunna göra ALLTING!

Quicksilver är uppenbarligen fel program till dig isåfall! Det är till för folk som föredrar tangentbordet, som sagt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klaar
Inte ger, sparar!

Använder Quicksilver instinktivt till vissa grejer. Programmet i sig har inget självändamål dock, det får man tänka på innan man dömer ut det.

Jag dömer inte ut det, tvärtom, jag tror absolut att många har en enorm nytta av det, men jag är nog lite som Xerent...

Permalänk

Fan, Quicksilver låter ju som min bästa kompis!

Tack för tipsen!

Fler, någon?

Förresten! När det gäller externa hårddiskar och USB-minnen, är det något särskilt man ska tänka på?
Måste man formatera externa hårddiskar olika för att de ska funka till Mac eller PC?

Jag har en PC också, som jag inte tänker göra mig av med och det kan ju vara bra att kunna köra samma externa hårddisk till båda datorerna. Jag vet att Iomega Minimax funkar till båda, men är det sant att man bara kan föra över 2,5 gb åt gången om man har en hdd formaterad för båda systemen?

Dessutom, är USB-minnen kompatibla med båda operativsystemen?