Permalänk
Medlem

Webbhotell vs. hemma-webbserver?

Nu till hösten så är det tänkt att jag ska plugga vidare, och när man är student är pengar en av de saker man har lite av.

Så jag har funderat på att köpa en liten server och sätta hemma för mina hemsidor, kanske någon ventserver och som fil-server.
Hemsidans trafik kommer förhoppningsvis bli rätt hög, men det får vi se sen.

Frågan är, är det värt att ha en webbserver hemma eller rekommenderar ni att jag ska köra webbhotell? Med tanke på det strul man kan få på sin egna webbserver, som nog kan vara svårt att lösa då man är totalt nybörjare.

Har funderat och sätta en liten router före, eller ja, en äldre dator och sen ha en brandvägg installerad, typ m0n0wall.

Något jag bör tänka på om jag skulle sätta upp en webbserver hemma?
-Hört att vissa ISP'n inte tillåter att man har server hemma, och definitivt inte för kommersiellt bruk

Permalänk
Medlem

Jag kör själv server hemma och kan säga att bara man har intresset för o driva den samt lösa problem, så satsa på det! Man lär sig otroligt mycket med tiden samtidigt som man märker hur svårt det kan vara att ha hög uptime.

Ett webbhotell är säkerligen mycket säkrare om man kräver hög uptime. Kostnaden, vilket som är billigast hemma/webbhotell är jag inte säker på.. beror nog på vad man har för krav.

En till fördel med att ha egen server är att du i princip kan ha obegränsat med utrymme.. det är upp till dig själv att bestämma. Man får även större möjlighet att bestämma vad man vill ha på servern, konfigurationer m.m

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j04r
Jag kör själv server hemma och kan säga att bara man har intresset för o driva den samt lösa problem, så satsa på det! Man lär sig otroligt mycket med tiden samtidigt som man märker hur svårt det kan vara att ha hög uptime.

Ett webbhotell är säkerligen mycket säkrare om man kräver hög uptime. Kostnaden, vilket som är billigast hemma/webbhotell är jag inte säker på.. beror nog på vad man har för krav.

En till fördel med att ha egen server är att du i princip kan ha obegränsat med utrymme.. det är upp till dig själv att bestämma. Man får även större möjlighet att bestämma vad man vill ha på servern, konfigurationer m.m

Lycka till!

Mjo, så jag tänkt också, har man intresset lär man sig mycket.

Och som du sa, har jag den hemma är det jag som bestämmer, vilket är en väldigt stor fördel, då mitt webbhotell som jag har nu, web10, inte är det bästa.

Permalänk
Medlem

I runt fem år hade jag en e-post & webbserver i garderoben. Jag har alltid haft som krav att det skall vara tillgänglig 24/7/365 från Internet och att det är viktigare med säkerhet än uptime.
De första åren var riktigt roliga då man lärde sig en hel del. Till en början körde jag OpenBSD och bara att konfigurera tjänsterna (Apache, Postfix, Courier-imap och pureftpd) tog flera månader, men då har jag också som krav att allt skall fungera som jag vill. Det senaste året blev jag rätt så nyfiken på vad Microsoft och Windows-världen hade att erbjuda så jag ersatte OpenBSD med Windows server 2003 standard och installerade och konfigurerade IIS, hMailserver, och filezilla server. Givetvis konfigurerade jag allt som jag ville ha det - och lyckades.
På fem år har jag lärt mig en hel del och det har varit väldigt roligt att underhålla och konfigurera alla tjänster och operativsystem, men när tiden började tryta och intresset dala kollade jag på webbhotellslösningar.
Mitt krav var minst 200 MB diskutrymme, runt 1 GB dataöverföring/månad, PHP med olika tillägg, webbmail, e-postserver som stödjer egna imap och egna regler ("om ämnesrader börjar med reply to post flytta meddelandet till Prenumerationer") samt så nära 100% uptime som möjligt. Jag spenderade runt en vecka på att läsa kritik om olika webbhotell på diverse forum. När veckan var slut tecknade jag ett provkonto hos svenska (men med servrarna i USA) Manufrog. De uppfyllde alla mina krav och till en kostnad av 100 kr/året trodde jag att det var ännu ett b-one-företag. Jag blev dock glatt överraskad när Supporten tillmötesgick alla mina önskemål och frågor. När provmånaden var slut betalade jag med glädje räkningen för ett års hotellhyra eftersom jag äntligen slipper oroa mig för säkerhetskopiering, att min isp ska ligga nere eller något annat som gör att min server blir oåtkomlig. I dagsläget har jag använt Manufrog i mer än fyra månader och jag är jättenöjd med tjänsten.
Om man som jag inte har speciellt stora behov av utrymme eller stor dataöverföring samt inte riktigt har tid eller lust (men väl kunskaperna) att underhålla en server finns det inga som helst fördelar med att köra en server hemma.
Vidare håller jag på att under ett halvårs tid testa Servage, ett webbhotell som bl.a. erbjuder 360 GB diskutrymme och 3600 GB dataöverföring. Jag använder det i kombination med Cobian Backup för att förvara säkerhetskopior av mina dokument och foton utanför hemmet. Jag testar även att köra ett fotogalleri där. Hitils är jag nöjd med filöverföringen, men mitt fotogalleri är riktigt segt att besöka.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

@Linux Lover
Det där tackar jag dig jättemycket för.
Var intressant att läsa dina tankar och hur det gått.
Hur snabb är uploaded? Rätt smart att ha bilder och sånt utanför hemmet, har själv funderat på att ha en hårddisk liggande i bankfack fast känns lite väl.. out of date nästan, då man behöver ständigt lägga in det senaste man gjort och ja.. bankfack, haha.

En grej man kanske bör fundera på också är att elräkningen för att ha en server stå påslagen 24/7/365 kostar mer än vad ett webbhotell kostar.

Har nästan funderat lite på om jag ska fortsätta köra webbhotell, men samtidigt köra hemma för att lära mig lite om det samtidigt. Ha min projekthemsida på webbhotell och min personliga hemma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
I massa test.

har du tillgång till pop/imap el äre bara webmail som gäller?

vad använder dom för OS?, annan info om dom

e lite sugen att plocka bort servern min hemma så ja g kollar efter alternativ själv

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Har man bandbredd till det, plats till en maskin som står och brummar, samt inte bekymmrar sig om elräkning, så tycker jag man kan ha det.

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag har kört server hemma i ett otal år nu. Linux Lover har rätt, orkar man är det skitskoj.

Personligen har jag dock ledsnat på att slanta upp pengar för elen, så nu flyttar burken till datahall. Det kanske kan vara något för dig att kika på?

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Även jag har kört server hemma i ett otal år nu. Linux Lover har rätt, orkar man är det skitskoj.

Personligen har jag dock ledsnat på att slanta upp pengar för elen, så nu flyttar burken till datahall. Det kanske kan vara något för dig att kika på?

En fråga, kanske inte hör hemma här med vad kostar det igentligen att driva en "hemma" server? Om man har servern inne i huset så får man ju ut det mesta som värme och kan vara bra framåt vintern.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Börja hemma (om du redan har hårdvaran) så ser du ganska snart om det är värt det eller inte.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

jag har en Linux-server igång och den är billigare att ha igång än en 40W än en glödlampa

nu är min disklös (kör från minneskort) och prestandan är inte direkt på topp - men vad gör det...det är snarare ett "Proof of concept"

den ligger fn på ~22W - om jag stoppar dit en strömsnål 2.5"disk för att köra FTP o dyl ökar det till ca 25-30W

räkna sedan ut KW-priset på det via din leverantör...

vad gäller jobbet att ha den igång så handlar det inte om det utan det är "Set it and Forget it" som gäller... jag har inte meckat med den flera veckor utan den bara står där och gör vad den skall....

se sign...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag har en Linux-server igång och den är billigare att ha igång än en 40W än en glödlampa

nu är min disklös (kör från minneskort) och prestandan är inte direkt på topp - men vad gör det...det är snarare ett "Proof of concept"

den ligger fn på ~22W - om jag stoppar dit en strömsnål 2.5"disk för att köra FTP o dyl ökar det till ca 25-30W

räkna sedan ut KW-priset på det via din leverantör...

vad gäller jobbet att ha den igång så handlar det inte om det utan det är "Set it and Forget it" som gäller... jag har inte meckat med den flera veckor utan den bara står där och gör vad den skall....

se sign...

Min VIA Epia tar 45/80W i (idle/load) och när diskarna rör sig (4st)
Detta är mätt med energimätare inann ATX-nätagget

Så jag är tveksam till att de är så strömsnåla som det sägs. Min AMD64 med GeForce 6600GT tar 62W idle

Permalänk
Medlem

det stämmer troligen för mitt fläktlösa 80W nätagg slukar 13W om datorn är avslagen (mätt med energimätare i väggen)

direkt efter POST går det upp till 29W sedan lugnar det ner sig och landar på 22 när datorn startat upp

(jag har skrivit om det på sidan i sign)

kontrollera gärna dina egna mätningar mot Epia-kalkylatorn
(mina stämmer väldigt bra med deras uppgifter)

http://resources.mini-box.com/online/powersimulator/powersimu...

(eller via deras sida direkt för att få en snyggare sida)
http://www.mini-box.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
kontrollera gärna dina egna mätningar mot Epia-kalkylatorn
(mina stämmer väldigt bra med deras uppgifter)

http://resources.mini-box.com/online/powersimulator/powersimu...

(eller via deras sida direkt för att få en snyggare sida)
http://www.mini-box.com

Hmm okej, tja enligt den så borde mitt system käka 75W, vilket kan stämma rätt bra då faktiskt.

Permalänk
Medlem

så bra - det verkar fungera rätt bra med den däringa saken...

jag har testat den med mer hårdvara och fått väldigt korrekta svar varje gång

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Jag kör en burk hemma som server (apache) just nu, mest för att leka å pilla lite.
Just nu känns det inte så värt att köra tyngre saker på den iomed att jag har adsl men om några veckor så får man fiber och jag kommer att ha endel trafik då jag kommer att hosta filmsnuttar och diverse sånt åt vänner.

Jag tycker apselut att du skall ha en egen server hemma i skrubben om du känner för det, sen är det som flera tidigare sagt, man lär sig mycket genom att testa å labba själv osv..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!

En fråga bara, bör jag ha en dator som router/brandvägg efter modemet om jag kör en webbserver hemma?

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Mac mini hemma som webserver, det fungerar skitbra och drar otroligt lite ström, om ens nån alls

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
@Linux Lover
Det där tackar jag dig jättemycket för.
Var intressant att läsa dina tankar och hur det gått.
Hur snabb är uploaded? Rätt smart att ha bilder och sånt utanför hemmet, har själv funderat på att ha en hårddisk liggande i bankfack fast känns lite väl.. out of date nästan, då man behöver ständigt lägga in det senaste man gjort och ja.. bankfack, haha.

Jag har runt 200 KB/s i upload från 100Mbit/s BBB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ditx
har du tillgång till pop/imap el äre bara webmail som gäller?

vad använder dom för OS?, annan info om dom

Jag kör imap med ssl-kryptering, det finns även pop3 och Webmail (RoundCube & SquirellMail). De kör någon GNU/Linux distribution. Supporten är väldigt bra. Servern jag ligger på gick ner, skickade ett sms till Manufrog och fick svar nästan direkt att serverhallen hade problem med deras internet-linor.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Vill man ha egen domän är ju webhotell en fördel också.
Har för mig att man måste driva egen DNS också annars....iallafall om man ska ha en se-domän.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

en .se domän måste ha minst två namn-servrar, dvs. på två olika IP-adresser.

Permalänk
Medlem

Server hemma är bäst i alla lägen, enda nackdelen är om man har ADSL samt att strömförsörjningen kan gå ner.
Webhotell suger ofta mycket (men prq är bra!), man får aldrig tjänsterna man behöver och så får man någon sån där "CPANEL" att styra allt med. FTP är ofta enda filuppladdningsalternativet osv.
Att det ska vara så svårt att fixa bra shellkonton där man kan editera i realtid och köra script förstår jag inte. Men man får väl vad man betalar för.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
en .se domän måste ha minst två namn-servrar, dvs. på två olika IP-adresser.

Ehm va? :S Jag kör min andreas-skoglund.se genom Loopia, då sköter väl de den saken gissar jag? Har då ingen DNS installerad på min server därhemma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ehm va? :S Jag kör min andreas-skoglund.se genom Loopia, då sköter väl de den saken gissar jag? Har då ingen DNS installerad på min server därhemma.

Kanske bara är om man kör direkt via IIS....om det ens är möjligt.
Annars kanske man kan köpa tjänsten, redirect av nåt slag, av ett webhotell, utan att behöva betala för något konto och diskutrymme.
Webhotell har ju ofta flera DNS'er....ONE har 3 tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Kanske bara är om man kör direkt via IIS....om det ens är möjligt.
Annars kanske man kan köpa tjänsten, redirect av nåt slag, av ett webhotell, utan att behöva betala för något konto och diskutrymme.
Webhotell har ju ofta flera DNS'er....ONE har 3 tex.

Vet inte vad du menar med IIS där riktigt, jag kör Apache. Och ja, är väl Loopias dnser som pekar ut för de andra var min server hör hemma. Så ja, går ju såklart inte utan DNS öht, men man behöver inte en egen för att det skall fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Server hemma är bäst i alla lägen, enda nackdelen är om man har ADSL samt att strömförsörjningen kan gå ner.
Webhotell suger ofta mycket (men prq är bra!), man får aldrig tjänsterna man behöver och så får man någon sån där "CPANEL" att styra allt med. FTP är ofta enda filuppladdningsalternativet osv.
Att det ska vara så svårt att fixa bra shellkonton där man kan editera i realtid och köra script förstår jag inte. Men man får väl vad man betalar för.

Man får vad man betalar för, på mitt företag kör vi med en Joyent Accelerator M, och där får man root på sin egen Accelerator. Men smakar det så kostar det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Vet inte vad du menar med IIS där riktigt, jag kör Apache. Och ja, är väl Loopias dnser som pekar ut för de andra var min server hör hemma. Så ja, går ju såklart inte utan DNS öht, men man behöver inte en egen för att det skall fungera.

http://www.iis.se/

Vad jag vet kan man inte få in sin domän-IP-koppling direkt hos iis namnservrar, utan där listas endast andra namnservrar.
Var bara det jag menade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
http://www.iis.se/

Vad jag vet kan man inte få in sin domän-IP-koppling direkt hos iis namnservrar, utan där listas endast andra namnservrar.
Var bara det jag menade.

Haha, och jag som trodde du menade Microsofts webbserver, sorry

Permalänk

Lånar tråden lite, har liknande problem.

Jag har drivit en server hemifrån på min ADSL lina nu i ett par månader men det funkar väldigt dåligt, jag har fått stora problem med mitt lokala nätverk plus att linan pallar inte trycket så jag ska nu flytta servern till ett webbhotell... men jag har lite problem med att hitta ett som uppfyller mina krav.

Kraven är väldigt simpla egentligen men det verkar inte vara mer än en i hela sverige som kan erbjuda dem utan att det kostar multum.
Kravet är stöd för ASP .NET 2.0 och en Access databas, det är där skon klämmer, inte många erbjuder access databaser... endast en som jag hittat, Crystone, men jag drar mig lite för att välja dem då jag hört en hel del dåliga grejer om dem.

Någon som kan tipsa om ett webbhotell som har stöd för dessa två sakerna till ett rimligt pris?
Diskutrymme spelar ingen större roll, några hundra MB räcker gott, fri trafik är inget krav men ett plus...

Permalänk
Medlem

En accessdatabas kan du ju ansluta till utan konstigheter med hjälp av openrowset.

Access är kass när det gäller att ha fler användare samtidigt så det är ju inte att rekommendera direkt...

Visa signatur