Permalänk
Medlem

Sätta upp server, hur?

Efter införskaffande av ny dator hade jag tänkt låta gamla burken stå och gå som server här hemma.

Men hur ska jag gå tillväga? Nu är modemet kopplat till en router som i sin tur alla (3) datorerna i huset är kopplade till.

Var i det hela ska servern kopplas in? Vilket OS rekommenderar ni? Självklart ska det ju vara både lätt att installera och konfigurera eftersom mina kunskaper verkligen är noll.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på ad du menar med SERVER.
Är det en SPEL SERVER eller en FIL SERVER du menar ?
Ska den ENDAST nås av den andra datorerna i det INTERNa nätverket ??

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som han vill ha en dator router, då rekommenderar jag pfsense, om den dessutom ska klara av att vara filserver + kanske även mail server säger jag clarkconnect.

Permalänk

säger som föregående talare, pfsense är hyfsat lätt att konfigurera, clarkconnect har jag ingen erfarenhet av däremot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den ska först o främst stå som filserver, är det svårt o konfigurera den som en router också? för hade ju varit bra att ha det med. Men jag vet inget om att konfigurera den som router:S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb$on
Den ska först o främst stå som filserver, är det svårt o konfigurera den som en router också? för hade ju varit bra att ha det med. Men jag vet inget om att konfigurera den som router:S

Då ska du nog köra Clarkconnect (http://www.clarkconnect.com/)
Det är ganska enkelt egentligen, 2 nätverkskort behöver du ju dock, 2 st som stöds av Clarkconnect, se hemsidan för vilka som stöds.

Edit: Fast om du vill göra det riktigt enkelt för dig, så kan du ju köra windows xp, och använda dess internet utdelning, fast det e rätt kasst och inget som håller i längden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du är lat så kan du ju bara dela ut diskarna och sedan montera dom på din nya dator... vipps så har du en "filserver" utan att behöva göra ett piss
Om du ska köra den som router så behöver du ju handla några nätverkskort...

Permalänk
Medlem

Hm jag tror jag hoppar över att köra den som router.
Men hur ska jag göra för att dem andra datorerna här hemma ska kunna få tillgång till filerna utan att behöva dela ut dem i xp för tkr inte det funkar något vidare.. Har hör att man ska kunna styra en dator med en annan?

Permalänk

Vanlig fildelning är väl ändå det lättaste? Kör själv Windows 2003 Server och delar ut mapparna som vanligt, och det funkar perfekt här.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Högerklicka på den disk du delat ut på datorn (via din worksation) och välj montera volym eller vad det nu står... då kan du använda den utdelade disken på samma sätt som om den hade suttit i din andra dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Högerklicka på den disk du delat ut på datorn (via din worksation) och välj montera volym eller vad det nu står... då kan du använda den utdelade disken på samma sätt som om den hade suttit i din andra dator...

Blir som när du delar ut en mapp i nätverket då lr hur menar du? jag kör xp som OS nu men ska installera windows 2003server.

Permalänk
Medlem

I en mapp: "verktyg" --> "anslut nätverksenhet" --> leta upp disken på nätverket --> sätt en enhetsbokstav --> klart.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/networking/maintain/...
Inte samma sätt som jag beskrev, men det blir samma resultat.

Det blir inte som en utdelad mapp utan precis som om det hade suttit en fysisk disk i din burk (asså windows beter sig som, om)