Permalänk
Medlem

Ingen aning men jag har hört att moderkortet har problem med vissa agg iaf. Jag höll andan då jag stoppade i mitt NorthQ agg, men det fungerade fin fint.

Permalänk
Medlem

Vet att det fungerar med ett Antec NeoHE

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för Vista 939 Dual Sata 2...????

skulle vilja veta vilka drivisar som funkar för Vista ?? och gärna länk till rätt drivrutin.
lan?
audio?
ev. nytt bios?
enl: asrocks support stöder inte moderkortet Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_s_d
Drivrutiner för Vista 939 Dual Sata 2...????

skulle vilja veta vilka drivisar som funkar för Vista ?? och gärna länk till rätt drivrutin.
lan?
audio?
ev. nytt bios?
enl: asrocks support stöder inte moderkortet Vista?

Moderkortet fungerar galant med Vista.
Det enda jag behövde göra vara att installera grafik- och ljudkortsdrivrutiner för optimal prestanda.

//MrIbra

Permalänk
Medlem

Drivrutiner

Då vore jag tacksam få veta vilka o var du hämtade dom??

Permalänk
Medlem

Re: Drivrutiner

Citat:

Då vore jag tacksam få veta vilka o var du hämtade dom??

Då behöver jag lite mer detaljer om din dator, dvs vilken hårdvara du har.
Nedan följer några populära fabrikat.

Grafikkort:

ATI: http://ati.amd.com/support/driver.html
nVidia: http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Ljudkort:
Creative: http://se.europe.creative.com/support/downloads/

//MrIbra

Permalänk
Medlem

Har ett 939 Dual sata 2 moderkort.......amd 4600 x2 2 GB ramminne.....Nvidia Grafikkort
vad jag förstårt hämtar den drivers själv till Grafiken. o CPU
problemet verkar vara Lan o ljuddrivers?
samt nåt om ett bios version 2.31?

Permalänk
Medlem
Citat:

Har ett 939 Dual sata 2 moderkort.......amd 4600 x2 2 GB ramminne.....Nvidia Grafikkort
vad jag förstårt hämtar den drivers själv till Grafiken. o CPU
problemet verkar vara Lan o ljuddrivers?
samt nåt om ett bios version 2.31?

Windows Vista har ett stort utbud av standarddrivrutiner, både inbyggda eller som kan nås via Windows Update-tjänsten, men dessa är inte alltid tillräckligt optimerade för att utnyttja din hårdvara till fullo. Tänker då främst på grafikkortet.

Jag använder ASRocks integrerade nätverkskort, vilket jag låtit Vista ta hand om drivrutinsmässigt, men till grafikkort och ljudkort som i mitt fall inte är integrerade, laddade jag hem drivrutiner från tillverkarnas hemsidor (ATI & Creative i mitt fall).

Om du vill uppgradera BIOS-mjukvaran, kan du hämta denna här:
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=939Dual-SATA2&s=9...

Senaste versionen är P2.30.

//MrIbra

Permalänk
Medlem

jag har 2.30 i bios men läste här tidigare att det var nåt problem med cool Quit funktionen?..ska visst finnas en version 2,31 att hämta hem som löser det problemet...
menar du att den hämtar hem drivrutiner själv till nätverkskortet?....

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har 2.30 i bios men läste här tidigare att det var nåt problem med cool Quit funktionen?..ska visst finnas en version 2,31 att hämta hem som löser det problemet...

Jasså, det visste jag inte om, då jag inte har CnQ påslaget.
Skall kolla upp detta mer noggrant.

Citat:

menar du att den hämtar hem drivrutiner sjlv till nätverkskortet?....

Om jag inte minns fel så fanns nätverksdrivrutinen redan i det inbyggda biblioteket. Annars bör Vista ladda hem den saknade drivrutinen, förutsatt att den finns på Windows Update.

//MrIbra

Permalänk
Medlem

Asrock 939 med Opteron 185

Hej,

Jag har Asrock dual sata2 med en Opteron 146, och med Corsair XMS Expert 2x1Gb. Jag får inte upp datorn stabilt högre än 2,4Ggz.
Jag undrar om någon har köpt Opteron 185-an vad får man med den? Med tanke på att den ger standard 2,6Ghz. Har någon den konfigurationen?

Visa signatur

Asrock Dual2, Opteron146, Corsair XMS Expert 2x1Gb, Sata HD37Gb, Sata2 250Gb, Grafik Leadtec 6800 LE, Net Tagan 480W 20Amper

Permalänk

Re: Asrock 939 med Opteron 185

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljon
Hej,

Jag har Asrock dual sata2 med en Opteron 146, och med Corsair XMS Expert 2x1Gb. Jag får inte upp datorn stabilt högre än 2,4Ggz.
Jag undrar om någon har köpt Opteron 185-an vad får man med den? Med tanke på att den ger standard 2,6Ghz. Har någon den konfigurationen?

Har du gjort voltmodden för att kunna nå 1,55 Volt VCore? ( http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/voltmods/13... )

Kör själv med ett Asrock 939-Dual SATAII och en Opteron 165:a och når 2,75GHz som max med en FSB på 306 MHz. Moderkortet vill inte alls om jag når 310 MHz fast man ändrar divider samt HTT:n.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, det ser enkelt ut. Frågan är bara hur mycket mina minnen tål. Enligt bilden så är det vid4 är kortsluten det blir då 1,55V. I Bioset går att ändra i tre steg vill jag minnas, då sätter jag det på det lädsta att börja med. Vad använder du själv? Vilka inställningar.

Visa signatur

Asrock Dual2, Opteron146, Corsair XMS Expert 2x1Gb, Sata HD37Gb, Sata2 250Gb, Grafik Leadtec 6800 LE, Net Tagan 480W 20Amper

Permalänk

Kör inte så hög Vcore på den processorn jag har nu då den inte kräver det, körde tidigare med en Opteron 144:a som rullade på i 2,6GHz vid 1,55 Volt VCore. Vet att de flest a Opteron 146 klockar bättre än 144:an så du borde nog komma upp i 2,6-2,8 GHz.

Den modden jag länkade till ger inte högre spänning till minnena. Kör själv med inställningen "High" på spänningen till minnena.

Permalänk
Medlem

Hallå.

O tack för en bra forumstråd om Asrock dual sata2.
Regade mig direkt när jag såg den.

Min fråga är:

Jag tänkte ändra lite i bios så att mina minnen (corsair xms 2x1024-3200c2)som går i Auto på alla....cl,trcd,trp,tras,trc,trfc,cr. osv osv.
Så att dom blir snabbare med "rätta" värde.

Har ju läst här i tråden att man inte ska ha dom på auto.

Jag började att "plugga" bios för två veckor sen och är en "fast learned" kille men är fruktansvärd rädd för att göra fel!

Finns det någon med mer erfarenhet som typ kan skriva vad jag ska ha för värde Gärna då cl=? trcd=?... osv Eller om ni vet en guide ni kan länka till.

Jag har:

Asrock dual sata2
Amd Athlon 4000+ (12x200) 2400Mhz (med Arctic cooling kylning)
Corsair XMS 2x1024-3200c2 DDR
Nvidia 7800GT (med Arctic cooling kylning)-Fabriks klockat
Digital RaptorX 150gb SATA
Seagate 750gb+Seagate120 IDE

Jag hoppas på nybörjartur att det finns nån som kan hjälpa mig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har ett fett problem. Köpte ett sådant moderkort tillsammans med en X2 4400+ av en snubbe för tre månader sen, men har inte installerat det förrän nu. Har kopplat in allt och blabla... men skiten fungerar inte! Alla fläktar går igång och hårddisklampan lyser en stund, men inget mer händer. Får ingen bild. Inget pip ens! Är jag helt fucked?

Systemet ser ut såhär:

*moderkortet*
Athlon X2 4400+
Radeon X850XT PE AGP
Audigy 2-ljudkort på nedersta PCI-platsen
2 hårdiskar. 2 DVD-läsare, varav 1 brännare. Floppy. Fett nätagg på 530W från Tagan.

Provade att återställa BIOS, utan något märkbart resultat.

Jag var hos snubben och såg riggen igång och han monterade ut det medan jag var där, så jag vet att det åtminstonne har fungerat.

Hjälp!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Jag har ett fett problem. Köpte ett sådant moderkort tillsammans med en X2 4400+ av en snubbe för tre månader sen, men har inte installerat det förrän nu. Har kopplat in allt och blabla... men skiten fungerar inte! Alla fläktar går igång och hårddisklampan lyser en stund, men inget mer händer. Får ingen bild. Inget pip ens! Är jag helt fucked?

Systemet ser ut såhär:

*moderkortet*
Athlon X2 4400+
Radeon X850XT PE AGP
2 hårdiskar. 2 DVD-läsare, varav 1 brännare. Floppy. Fett nätagg på 530W från Tagan.

Jag var hos snubben och såg riggen igång och han monterade ut det medan jag var där, så jag vet att det åtminstonne har fungerat.

Hjälp!

Nätagget?

vissa nätagg går inte ihop med asrock.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Nätagget?

vissa nätagg går inte ihop med asrock.

Testade med ett Seasonic S12 med exakt samma resultat

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe

Systemet ser ut såhär:

*moderkortet*
Athlon X2 4400+
Radeon X850XT PE AGP

Hjälp!

Det har nått att göra med ATX 2.x specifikationerna jämfört med den tidigare. Hade samma problem själv, men testade då med ett äldre agg från en annan dator som fungerade fint och satte det nya i den gamla datorn vilket oxå fungerade bra, vilket gjorde mig bra fundersam. Nu kommer jag inte exakt ihåg vad problemet var, men det var nått med att de ändrat specen på ATX 2.x så att nån spänning inte längre var "nödvändig". I detta fallet -5V.

Tyvärr behöver vissa moderkort och även ljudkort denna spänningen för att fungera. Tillverkarna av agg kan ju välja att fortfarande ta med -5V, men inte alla ATX 2.x agg har detta. Inhandlade istället ett Tagan Easycon 530 agg som fungerade perfekt, men eftersom du redan har ett Tagan så är det konstigt. Kolla om det kan leverera -5V och inte bara +5V. Om du kollar på t.ex Komplett på nätagg så ser du att de flesta har +5 volt enbart medans t.ex Tagan Easycon 530W har +-5V. De andra 2 Tagan aggen på 500 och 600W har dock bara +5 så jag antar att ditt oxå har enbart +5V.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades lösa problemet. Det hade med minnena att göra. Provade att ta ut dem och starta. Då reagerade den! Satte in dem igen på plats 3 o 4. Då fungerade det! Ändrade flexibility option till enable för säkerts skull och satte sen tillbaka minnena till sin ursprungliga plats. Voila. Fungerade. Fick dock ställa om hastigheten till 400MHz manuellt.

Just nu sitter Seasonic-agget inne, och vad jag vet så saknar den -5V. Och datorn går igång. Vad är det för problem man får, eller kanske _kan_ få eftersom det funkar såhär långt? Har inte kommit längre än till installationsprogrammet för XP, dock utan att installera det. Bara testat så att det funkade.

Har skummat igenom tråden lite, men knappast orkat läsa igenom allt. Sitter på en urgammal dator som är seg som tusan. All reklam slöar ner nåt så otroligt.

Nu har jag en väldans massa frågor :

1. Om man sätter overclock mode till "Cpu, PCIE, async.", låses även frekvensen på AGP och vanliga PCI då?

2. Vad exakt gör boot failure guard?

3. Spread spectrum har jag aldrig fattat poängen med (även på andra kort). Finns det nån nackdel med att ha den aktiverad?

4. Hur funkar Cool ´n´ quite? Reglerar den bara klockfrekvensen eller även fläkten?

5. Varför bör flexibility option vara avstängd?

6. Mina minnen ska vara inställda på 2-3-3-6 och 2T får det väl bli eftersom 1 verkar ge problem. Men hur gör jag det? Minns inte vad alla förkortningar står för och det finns ju _7_ alternativ istället för 5. Har senaste BIOS, v2.30

7. DRAM voltage kan man bara sätta på "ord" istället för värden. Vad exakt är "high"?

8. Vad är Gated clock function?

9. SATAII-operation mode kan man sätta på IDE och SATA. Vad är detta?

10. SMART och 32-bit transfer ska väl vara på?

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig Gibbe med inställningar till minnena.
Och mina (corsair xms 2x1024-3200c2) minne ska med gå i 2 3 3 6

Vad har du för minne ?

Jag alla inställningar på Auto och det känns inte bra.

Jag har provat mig fram i cl,trcd,trp,tras,trc,trfc,cr med olika värde och har höjt volten till högsta.
Men det är lätt att man blir osäker o ändrar tillbaka till Auto kännde jag....

Jag har läst (hela) tråden och tittat runt på andra forum.Men har inte lyckats att hitta någon bra guide....Än så länge.

Bara snurrar siffror i skallen på en!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kör XP o slipp massa krångel

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Efter en ändrad minnesinställning så starta kontrollera med CPU-Z .
Ordningen i bios är annorlunda än vad man normalt nämner minnestiming. 2 3 3 6 blir i bios
CAS Latency 2
TRAS 6
TRP 3
TRDC 3

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Efter en ändrad minnesinställning så starta kontrollera med CPU-Z .
Ordningen i bios är annorlunda än vad man normalt nämner minnestiming. 2 3 3 6 blir i bios
CAS Latency 2
TRAS 6
TRP 3
TRDC 3

Tackar Hardware gue.

Så skönt att få det bekräftat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ljudproblem?????
installerade nya drivrutiner från Asrock hemsida till mitt Dual Sata 2 moderkort.....
Det vart helt tyst?????? nån vänlig själ som kan tala om vad som vart fel?

Permalänk
Medlem

Interna ljudkortet är kanske "Disabled" ska ändras till "Enable".

Du ändrar det i bios (F2)

bara en gissning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

stod på auto i bios provade att ändra till enable ingen skillnad?

Permalänk
Medlem

Icke kompatibla drivrutiner du hittade. Byt tillbaka till föregående.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

är det fel på Asrocck sida då..tog den som fanns på download för sata 2 kortet... vilka ska jag ha för att ljudet ska funka??
Behöver hjälp för att lösa ljudproblemet.....så tyst*suck*

Permalänk
Medlem

Jag har alldrig använt mitt intigrerade ljudkort. Men har läst att det är endel av dem som bara dött. Har du köpt ett beganat moderkort kanske?

... kan tyvärr inte hjälpa dig med vilken drivrutin du ska ha eftersom jag alldrig har använt mitt eget men...

Beroende på vilket operativsystem du nu har...

ASRocks ftp har de här (realtek-drivrutinerna): ftp://download.asrock.com/drivers/ULi/Audio/

Och Realtek har de här: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...