SweClockers drop!
Permalänk

Minsta spelbara fps?

Tjena, vad är det minsta spelbara fps på ett spel?

kan tänka mig runt 20 fps eller är jag helt fel ute?

Permalänk
Medlem

över 30 iaf. Hade Vsync på i Bioshock och hade 30 fps kändes som en plåga

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Aha ok jag antog att det var runt 20 för när jag spelade nfsu2 på min gamla dator så låg fps runt 30 och det såg helt okej ut för mig, men det kanske bara är jag som inte är så kräsen.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du spelar för spel också... Om jag inte minns helt fel så har väl t.ex. Tiberium Wars ett tak på 30 fps... Medans man i FPS-spel vill ha så högt som möjligt, 40 och uppåt är spelbart utan att det blir plågsamt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

ok nu har jag ett hum om hur det är tack så mkt för alla svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood

Min kompis berättade att han gjorde alt-tab och sen in i BioShock igen och hade 60 fps (med v-sync alltså).

Permalänk
Medlem

Tja det finns ju inget direkt svar på den frågan för det är personligt. För min del är det ca 25 - 35 FPS minimum beroende på spel (då vill jag inte se konstant sådan hastighet utan bara i vissa partier). Går det lägre än så drar jag ner på kvalité inställningarna istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag spelade igenom Wingcommander på en amiga 500 och imellanåt gick det inte mer än ca 1 fps och det var ju tydligen spelbart eftersom jag klarade spelet. Värt att tillägga är att när jag spelade det på min kompis amiga 1200 som var dubbelt så snabb så tyckte jag det gick för fort

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Ofta stör man sig lättare på låg fps om man har en fps-mätare tickandes. Man blir mycket mer medveten om låg fps som man kanske inte brytt sig om annars.

Jag störde mig mycket på låg fps i Oblivion i början. Sen stängde jag av FRAPS och slutade bry mig

Permalänk
Medlem

Jag stör mig grymt mkt på FPS som GÅR NER till ~30 i BF2 tex. Men jag vet inte, det kan nog minst lika mkt va droppet från ~60 ner till 30 som gör det, även om jag tycker att det går lite småsegt när man ligger strax över 30-strecket.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

beror ju på vilka spel det är, endel funkar 30fps bra...men i vissa vill man ha mycket mycket mer.

Permalänk
Inaktiv

i krävande FPS-spel som cs, o quake vill man ha minst 60 fps. strategispel duger i 10-15 fps imo.

Permalänk
Avstängd

Beror väl på vad man har för krav och vad det är för spel.

För att kunna KÖRA ett FPS räcker väl runt 20 fps eller så, är man pro och kör emot andra människor vill man antagligen ha mer än så.
Men om man bara är nöjd bara det rör lite på sig så.

Realtidsstrategi räcker nog 15 i.

Worms och dylikt har ju inga större krav, inte heller Diablo II antar jag, runt 10 fungerar säkert =P

Civilization och grejer räcker säkert 3-4

"strategispel duger i 10-15 fps imo."

I WC3 skulle jag vilja hävda att hög fps och låg input lag osv faktiskt spelar en roll eftersom det kanske påverkar om din bolt hinner träffa, du hinner tpa undan eller du hinner flytta på den där uniten som har ont. I starcraft sägs det väl inte vara lika mycket micro så där är det kanske inte riktigt lika viktigt utan enheterna får göra sin grej och sedan falla?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att alla konsol spel tidigare endast (max) har legat på 30 fps så är det fullt spelbart. Många PAL spel har t.ex. tidigare bara gått i 25 fps.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
För att kunna KÖRA ett FPS räcker väl runt 20 fps eller så, är man pro och kör emot andra människor vill man antagligen ha mer än så.
Men om man bara är nöjd bara det rör lite på sig så.

Nja, runt 20 fps är nog en smula irriterande för de flesta och i längden ger det lätt migrän... Det är i varje fall min erfarenhet när jag en gång tvunget skulle spela Morrowind på en för slö dator. Snittade kanske 20-30 fps, med droppar ned mot 10-15 fps. Fick bra med huvudvärk och illamående av det...

Minst 30-40 fps för att vara bekvämt spelbart. Krävs det precision, snabba reaktioner m.m. som i FPS-spel på mer seriös nivå bör det vara minst 60 fps. Gärna 80-100 fps om skärmen klarar det(jo, det gör skillnad), men det är absolut inte nödvändigt.

Permalänk
Inaktiv

ja, fast om man spelar på högre nivå än casual gamers så vill man antagligen ha 60 fps i online-spel. men i sp kansek 30 funkar ok.

Permalänk
Medlem

Jag måste värkligen köpa nytt Grafikkort!

Jag snittar ca 10 FPS i FarCry med dom sämsta inställningarna........

Permalänk
Medlem

50fps .... under kan jag ej tåla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
50fps .... under kan jag ej tåla

Ja precis det måste ligga runt det i mina ögon, stänger gärna av AA för att nå målet om jag måste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risby
Min kompis berättade att han gjorde alt-tab och sen in i BioShock igen och hade 60 fps (med v-sync alltså).

V-sync gör så att FPS synkas mot skärmens uppdateringfrekvens. Har du t.ex. en skärm med 60hz så synkas din FPS till 60 om datorn klarar det. Går det en bit under så sjunker den till 30 istället. Om den går ner till 30 så kan du istället testa stänga av V-sync och kanske ha i snitt 50 FPS.

Svar på trådskaparens fråga:
Det beror helt på vilket spel det rör sig om. Diablo 2 var låst till 25 FPS, och det tyckte jag inte var konstigt på den tiden. Nu ser det lite dåligt ut, men 30-35FPS tycker jag går bra i "sega" spel sär man inte rör skärmen så snabbt. I spel som BioShock eller liknande tycker jag man bör ha 70-80 FPS och i quake 3 (med en bugg i fysikmotorn) måste man ha 125 FPS för att det ska vara spelbart. Man märker direkt om det körs i t.ex. 120 FPS eller ännu mindre.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Hur kan det komma sig att man kan märka någon skillnad mellan 60 och 120 fps om man ändå har en monitor med en uppdateringsfrekvens på 60 Hz?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Hur kan det komma sig att man kan märka någon skillnad mellan 60 och 120 fps om man ändå har en monitor med en uppdateringsfrekvens på 60 Hz?

Undrar jag med.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood

Dra av v-sync om du inte kör i 100hz i upplösningen, då? Eller om du nu inte är ute efter mer FPS. Jag själv kör Bioshock utan v-sync och i snitt har jag ~160 fps, och du ska ha mer än så, så.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

runt 20-35fps är okej. Dock absolut ej över 60. Då spyr jag.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Siktar på at least 60 FPS average....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis är man pro och kör emot andra människor vill man antagligen ha mer än så.

...

Worms och dylikt har ju inga större krav, inte heller Diablo II antar jag, runt 10 fungerar säkert =P

I Call of Duty ville man ha 125 fps, något med spelmotorn som gjorde men kunde hoppa längre om den låg på exakt 125.

I Counter-Strike är 100 max, går inte att komma över. Och det är något med rekylen på vapnena, iaf siktet, som blir mer hanterbart desto högre fps man har. Alltså siktet är dynamiskt och rör sig när man skjuter, och desto högre fps desto snabbare går det in igen.

Angående Diablo II minns jag, satt och spelade på min 333 MHz, 64MB RAM och ett Voodoo Banshee. När man dödade en boss (lirade multiplayer) hann jag aldrig ta några drops för det blev inga bilduppdateringar på runt 5 sekunder efter de dog.

Permalänk
Citat:

I Call of Duty ville man ha 125 fps, något med spelmotorn som gjorde men kunde hoppa längre om den låg på exakt 125....

- Ursäkta, 125 FPS!??

Jag har spelat Call of Duty hela mitt liv och varken jag eller någon annan vet att det absolut inte är någon skillnad mellan 60FPS och 100FPS över vad man uppfattar som flytande.

125 FPS-myten måste uppkommit av CS-spelare eftersom man inte blir snabbare i skallen av av mer FPS.

Citat:

I Counter-Strike är 100 max, går inte att komma över. Och det är något med rekylen på vapnena, iaf siktet, som blir mer hanterbart desto högre fps man har. Alltså siktet är dynamiskt och rör sig när man skjuter, och desto högre fps desto snabbare går det in igen..

- Counter Strike var från början ett lågbudgetsspel och de tänkte inte på att de framtida CS-lirarna skulle irritera sig så extremt mycket på deras FPS-inställning, samtidigt som de älskar spelet. Det är högst troligen mer fel på de som spelar än själva spelet.

Citat:

Angående Diablo II minns jag, satt och spelade på min 333 MHz, 64MB RAM och ett Voodoo Banshee. När man dödade en boss (lirade multiplayer) hann jag aldrig ta några drops för det blev inga bilduppdateringar på runt 5 sekunder efter de dog.

- Jag spelade Diablo I & II på en på en Pentium 75Mhz med 16MB internminne. Inget Voodoo Banshee dock utan någon form av Savage, troligen 1MB eller 2MB. No problemás med någon form av FPS drop...

Permalänk
Inaktiv

min. gränsen för mig går vid 25-30. I Bf2 har jag konstant över 100 fps med högsta kvalitet på alla inställningar och kör på max upplösning. Med datorn i sign.

Permalänk
Avstängd

"Jag har spelat Call of Duty hela mitt liv och varken jag eller någon annan vet att det absolut inte är någon skillnad mellan 60FPS och 100FPS över vad man uppfattar som flytande."

personer är olika man kan uppfatta viss skillnad mellan 60-80 fps men där över är det väldigt få som ser någon skillnad... med 90% märker ingen skillnad bättre att vara på säkra sidan än osäkra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Iom att 120 är en multipel av 60 så kan man få fler "up-to-date" uppdateringar. Bildskärmen hoppar bara över varannan bild vilket gör att du får mer detaljer och med låg inputlag så hänger du också med lite bättre än de med bara 60. Lite som att spela UT2004 eller liknande. Man behöver varje ms man bara kan få. Iom att spelet går på en intern klocka och inte efter vad som visas så händer det saker även om man inte ser det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI

- Ursäkta, 125 FPS!??

Jag har spelat Call of Duty hela mitt liv och varken jag eller någon annan vet att det absolut inte är någon skillnad mellan 60FPS och 100FPS över vad man uppfattar som flytande.

125 FPS-myten måste uppkommit av CS-spelare eftersom man inte blir snabbare i skallen av av mer FPS.

- Counter Strike var från början ett lågbudgetsspel och de tänkte inte på att de framtida CS-lirarna skulle irritera sig så extremt mycket på deras FPS-inställning, samtidigt som de älskar spelet. Det är högst troligen mer fel på de som spelar än själva spelet.

- Jag spelade Diablo I & II på en på en Pentium 75Mhz med 16MB internminne. Inget Voodoo Banshee dock utan någon form av Savage, troligen 1MB eller 2MB. No problemás med någon form av FPS drop...

God morgon. Call of duty baserar sig på Quake 3 motorn som vi alla vet lider av ett stort fysik-problem baserat på fps. Det är inget lågbudget.
CS är inte heller lågbudget. Det är från början en mod av half-life som lider av samma problem fast skillnaden är bara att där lider man inte av problemet. Otroligt att du inte fick några fps drops i diablo 2 då jag fick det med min P2 450mhz med voodoo 3500 och 192mb ram. Dock är det lite sorgligt att du satt med en 6 år gammal dator år 2000.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if