Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Kortslutning?

Jag köpte denna CPU fläkt till min nya dator igår:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=35284

Men när jag skulle sätta in den i burken så insåg jag att chassit kanske var för litet, Kyl flänsarna som sticker upp från CPU fläkten slår i/tar i gallret som skyddar fläkten på Nätaggregatet.

Tror ni att det kan bli "rundgång" från CPU tillbaka till nätagget och kortsluta eller liknande, eftersom cpu:un praktiskt taget nuddar nätagget, flänsarna leder ju CPU vidare tillbaka till nätagget.

Ska jag klippa av några flänsar (dom är ju rätt tunna)
eller ska jag försöka böja dom åt sidorna (vilket kommer klumpa ihop alla flänsplattor)
eller funkar det även om jag inte gör något alls?

Permalänk

Det skall inte hända något (såvida inte flänsarna sticker in i nätaggregatet och är i vägen för fläkten). Fläktgallret och kylaren bör ha samma potential. Men jag skulle nog klippt av den biten av flänsarna som tar emot ändå. (hängslen och livrem vettu )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Nej, det borde inte hända något eftersom det inte ligger någon spänning på kylflänsen...
Jag skulle nog hellre böja flänsarna än klippa av de.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 3060 12GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 3 SSD + 2 HD, Aerocool 850W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Swede
Nej, det borde inte hända något eftersom det inte ligger någon spänning på kylflänsen...
Jag skulle nog hellre böja flänsarna än klippa av de.

Det beror ju på hur mycket som behövs klippas, är det bara ett par millimeter på 7-8 flänsar, så blir inverkan på den totala kylförmågan minimal.

Klumpar man ihop flänsarna istället, så lär ju avkylningen minska lika mycket pga mindre yta för avledning mot luft.

Visa signatur

~Pelle~