Frågor för nya macanvändare=)

Permalänk
Medlem

Frågor för nya macanvändare=)

Ok, då kör igen. Utan diskussion om piratkopiering=)
Letar efter ett bra brännarprogram till macen. Vet att det finns ett i itunes, men var väl inte jätte smidigt tyckte jag.. Sen när vi ändå är inne på musiken finns det nått bättre musikprogram?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem

Bränna genom iTunes är smidigast men vill du ha ett bra prgram tycker jag Toast är en av dom bättre idag.
http://www.roxio.com/enu/products/toast/titanium/overview.htm...

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Re: Frågor för nya macanvändare=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.Henk
Ok, då kör igen. Utan diskussion om piratkopiering=)
Letar efter ett bra brännarprogram till macen. Vet att det finns ett i itunes, men var väl inte jätte smidigt tyckte jag.. Sen när vi ändå är inne på musiken finns det nått bättre musikprogram?

Har du använt iTunes mycket?? Har du ängnat tid åt att verkligen sortera och lägga in hela ditt bibliotek? Om inte, lägg några timmar på itunes och du kommer älska det.. Jag var jätte mycket emot itunes och ville ha nåt winamp aktigt när jag fick min första mac.. Nu älskar jag iTunes och tycker det är supersmidigt samtidigt som det är avancerat!

Toast är riktigt bra.. Disco är ett annat program som är väldigt litet och smidigt, dock inte lika avancerat som toast..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Har hört att Burn ska vara ett bra gratis-alternativ, men jag kör själv Toast.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Har hört att Burn ska vara ett bra gratis-alternativ, men jag kör själv Toast.

Burn är riktigt trevligt, använder det till all min bränning... vilket iofs. inte är så mycket, men ändå.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Frågor för nya macanvändare=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Har du använt iTunes mycket?? Har du ängnat tid åt att verkligen sortera och lägga in hela ditt bibliotek? Om inte, lägg några timmar på itunes och du kommer älska det.. Jag var jätte mycket emot itunes och ville ha nåt winamp aktigt när jag fick min första mac.. Nu älskar jag iTunes och tycker det är supersmidigt samtidigt som det är avancerat!

Toast är riktigt bra.. Disco är ett annat program som är väldigt litet och smidigt, dock inte lika avancerat som toast..

Klarar iTunes mycket musik? >8k låtar i sitt bibliotek?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Frågor för nya macanvändare=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Klarar iTunes mycket musik? >8k låtar i sitt bibliotek?

8k låtar? 8*4*10^3~32GB - jajjemensan, det var länge länge sedan jag passerade den mängden...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

SimplyBurns kör jag med.
Fungerar perfekt, är dessutom gratis.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/28245

Visa signatur

,

Permalänk
Avstängd

Ett gratis alternativ till Sleepless kanske?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Frågor för nya macanvändare=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
8k låtar? 8*4*10^3~32GB - jajjemensan, det var länge länge sedan jag passerade den mängden...

Det känns bra. För i Windows så är itunes otroligt segt när jag har så många låtar. Iofs, så är den datorn ganska slö.
Sen vet jag inte om jag kommer ha 8k låtar på datorn.
Jag skulle behöva en lösning där jag kan ha ca 1/2 av musiken på datorn och sen den halvan och den andra på en extern disk.
Musiken som ligger på den externa disken måste gå att söka igenom snabbt och den kommer inte alltid vara ansluten så jag vet inte om det kommer fungera så bra med iTunes (massa låtar som blir markerade som saknade).

Permalänk

Jag tycker om iTunes väldigt mycket. Enkelt att navigera, söka, skapa spellistor, lägga till filer, det synkar bra med iPoden, man kan lägga till skivomslag och man kan visst ha film i iTunes också (aldrig testat). Många jättebra saker. Men! Nu kör jag det på en windowsburk och det blir rätt segt! Har cirka 30gb musik inlagt i iTunes-biblioteket och hoppas att det kommer rulla på smidigare på en mac.

Jag ska köpa min första mac inom två månader är det tänkt (avbetalningen på soffan skall klaras av först ). Tänkte först köpa en svart 13,3" macbook och uppgradera till 2gb ram, men nu har jag snöat in på en macbook pro 15.4" istället (den billigaste i proserien).

Förresten, angående iTunes, finns det möjlighet på något vis att skapa egen EQ genom iTunes till sin iPod? Jag har ett par Kosspluggar till min spelare nu och de är alldeles för basiga och komprimerande tycker jag, men de stänger ute oljud och det är bra. En egen EQ hade varit nice.

Permalänk
Hedersmedlem

henkebarn: Jag kan inte svara på något av det du frågar, men iTunes är bra mycket snabbare under OS X. Helt klart.
När man kör i "List view" (inga albumbilder eller så) så söker den helt i realtid, även om du skriver i bara en eller två bokstäver i sökrutan så filtrerar den innan man hinner lägga märke till det.
Under Windows brukar det kännas segt tills man skrivit 4-5 bokstäver om jag minns rätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
henkebarn: Jag kan inte svara på något av det du frågar, men iTunes är bra mycket snabbare under OS X. Helt klart.
När man kör i "List view" (inga albumbilder eller så) så söker den helt i realtid, även om du skriver i bara en eller två bokstäver i sökrutan så filtrerar den innan man hinner lägga märke till det.
Under Windows brukar det kännas segt tills man skrivit 4-5 bokstäver om jag minns rätt.

Nej det går rätt snabbt att söka på min pc, men att starta iTunes tar lång tid och det kräver mycket kraft ur datorn, så andra program blir lidande (t.ex Firefox)

EDIT:
Förresten, AppleCare Protection Plan, den kostar 4200:- cirka för en MacBook Pro. Är det värt det? Jag menar, vad täcker den garantin? Om jag spiller ut en öl på den? Om den blir stulen? Skulle inte tro det va? Enbart hårdvarugaranti, kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Installerade precis Firefox. Nu ligger där en grej på skrivbordet varje gång man har användt programmet. Drar man det till papperskorgen så så blir det som skiva mata ut. Hur får jag bort det?

Permalänk
Hedersmedlem

Dubbelklicka .dmg-filen (den du laddade hem), dra Firefox-ikonen till Applications, till vänster i Finder. Sen kan du mata ut disken och kasta bort .dmg-filen.
Samma procedur gäller så gott som alla program man laddar hem.
Förresten, kör denna istället, snyggare + snabbare.
http://www.beatnikpad.com/archives/2007/07/02/firefox-2004

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Förstår inte det där med att dra den till applications? Förlåt men jag är ny, tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Para
Förstår inte det där med att dra den till applications? Förlåt men jag är ny, tack för svaren!

det är en mapp där programpaketen ligger, för "installation" av mindre program räcker det oftast att helt enkelt kopiera dom dit. (eller "dra och släpp" som det heter på Macspeak..)

se upp med vilken mapp det är bara, om man har Svenskt OSX så kan det bli lite förvirrande ibland vilken det är.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

http://video.google.com/videoplay?docid=-2446159677494585380&...
Tubonallens demo. Det som fick mig att byta i princip

Lite längre då.
När du laddar hem ett program så är de ofta(st) i dmg (Disk Image)-format, inte helt olikt typ zip, men det är egentligen ett helt (eller till och med flera) filsystem i en fil.
Så du laddar hem något, öppnar disk imagen, och får då en ny enhet med programmet på. Vill du spara det, och köra flera gånger, så installerar du det, genom att kopiera det till hårddisken (oftast /Applications på hårddisken).
Jag tror att Finder har en applications/program/applikationer som standard i sidebaren, om inte så är det bara att dra den till hårddisken, håll muspekaren stilla tills den öppnas och sen in i applications.

Lägg märke till att jag aldrig kört OS X på svenska.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Förstår inte ritigt vart man ska dra det?

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen så kan du spara den var som helst, men man brukar ju samla allt i en mapp.
Har du ingen sidebar? i Finder?
http://clm.ucdavis.edu/rooms/facguide/images/floppy.jpg
Till vänster där har du en genväg till Applications. Har du inte sidebaren så är det bara att dra ut vänsterkanten av fönstret, åt höger då.
Annars kan du trycka shift+äpple+g och bara skriva i ett / och trycka enter, så borde du se mappen... Detta är dock inget man ska behöva göra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Aha :D. Tack så jättemycket! Uppskattas verkligen

Permalänk

Annars kan jag hjälpa Thomas på traven och meddela att Applications-mappen heter "Program" på svenska.

Permalänk
Medlem

Har ett problem med Adium. När jag registrerade mig som ny Mac-användare så använde jag ett annat namn än det jag vill ha som namn hos Adium. Jag har ändrat i menyinställningarna men kompisarna ser fortfarande det andra namnet fast jag ser det nya. Hur ska jag göra för att alla ska se det nya?

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen så ändrar du på fel ställe, Adium har lite förvirrande två ställen att välja på - ett per protokoll ( t ex MSN, ICQ) och ett globalt.
Gå in på inställningarna (command+komma), Accounts, Edit, och så Personal-fliken så kan du ställa in namnet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Varför inte gå in på http://www.download.com och kolla? Finns många bra freeware-program där.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Varför inte gå in på http://www.download.com och kolla? Finns många bra freeware-program där.

För Mac-program är download.com ingen större hit. Bättre med sidor som Versiontracker, MacUpdate eller iusethis.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Är så att mp3n mupparsig så tänkte testa att formatera minnet på den. men hur gör jag det i osx?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem

Öppna disc utility och formatera den, om den ska ha fat vill säga. Följer det med ett specifikt program föra tt göra det får du nog använda det istället.

Permalänk
Medlem

Efter att ha stoppat in en tom skiva så får man upp en bränningsmapp. Går det bra att kasta den efter man har bränt klart?

Permalänk
Medlem

ja, borde inte vara nå problem

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive