Muskampen 2025: Segraren korad!

Har min överclockning nått max, eller vad tror ni ?

Permalänk

Har min överclockning nått max, eller vad tror ni ?

hej.

Jag har en intel c2d e2140 som jag har försökt överclocka så mycket jag bara kan. I nuläget körs den i 333x8 (2662 mhz) med ddr2 667 minnen, dock i 1:1 ram ratio, har för mig att mina minnen inte ska klara mer än så (i mitt fall är det iaf så, höjer jag fsb med 1 snäpp så blir datorn ostabil.)

Undrar nu om det går att ändra ram ration så att jag skulle kunna pressa ur lite mera ur processor, eller köpte jag för dåliga grejjer för att clocka mera en såhär - (ddr2 667 minnen och asus p5b moderkort)

Eller är det något annat jag missat, är relativt ny inom lite mera "extrem" överclockning, öka fsb och vcore kan ju alla så. Nåja om nån har några tips på vad jag ska göra eller om jag helt enkelt ska låta datorn vara som den är nu.

Här är en cpu-z validering ifall det finns nått jag missat, förstår inte riktigt vad allt betyder där.

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=244022

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Hej,

Precis som du säger så är dina minnen (PC2-5300) inte specificerade att klara mer än 333Mhz FSB, så det är inget mysterium om dom inte gör det.

Det betyder dock inte att processorn inte har mer att ge. För att kolla hur mycket processorn pallar ska du ändra minnes ratio, det går att göra från bios, har dock aldrigt ägt ett sådant moderkort som du har, så kan inte säga exakt vart i bios.
När du gjort det kan du öka FSB mer utan att minnet behöver arbeta lika snabbt, då kan du alltså se vart processorn sätter stopp(utan att brinna upp förstås).

Om du vill vara petig kan du även pröva att öka spänningen till nordbryggan, för att vara säker på att det inte är moderkortet som stoppar, men det är inte att rekommendera utan att ha bra kylning på moderkortet.

/mvh

Visa signatur

"Jodå, men tre är mer än en för mycket..."

Permalänk

tackar, precis vad jag ville höra

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Catamenia: Problemet är att du inte kan köra minnena i lägre hastighet än fsbn på Asus P5B, så det kommer tyvärr inte funka.

Testa att sätta dina minnestimings på 5-5-5-15 och höj till vdimm till 2.1v, då bör de klara lite överklockning!

Permalänk

Men det går ju att ändra ram ratio till tex 4:5, men borde det vara andra vägen, så ram ration skulle vara typ 5:4 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din processor bör definitivt gå att klocka högre, då jag nått 3,3Ghz med Intel's standardkylning http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=232625
Mvh

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk

jodå, e2140 clockar relativt bra, 3,8 ghz är det högsta jag sett nån fått upp den i. Men det är antagligen mina minnen som är boven i mitt system.

Men ditt system var ganska intressant, då det är ganska lika komponenter som sitter i min ( samma prisklass iaf )

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
jodå, e2140 clockar relativt bra, 3,8 ghz är det högsta jag sett nån fått upp den i. Men det är antagligen mina minnen som är boven i mitt system.

Säker på det? Har du testat det som jag skrev? Höja volten lite och släppa på latenserna?

Permalänk
Vila i frid

De flesta 667'or går ju att klocka till 800+ MHz så det måste vara något annat än minnena som spökar. Hur är det med PCI-E, är det låst till 100?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Säker på det? Har du testat det som jag skrev? Höja volten lite och släppa på latenserna?

Har tyvärr inte hunnit testa, men ska göra senare idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
De flesta 667'or går ju att klocka till 800+ MHz så det måste vara något annat än minnena som spökar. Hur är det med PCI-E, är det låst till 100?

Jodå, pci-e låst till 101, och pci till 33,33 typ. Det som jag inte testat så mycket är att öka vdimm och testa clocka mera. Har fått den och boota i 350x8 en gång ,tror jag men datorn blev ostabil efter ett tag.

Visa signatur