Permalänk
Medlem

FPS problem,

Hejsan,
jag köpte lite delar i februari för o bygga ihop en dator.
delarna jag köpte vart:

Chassi: Chieftec FullTower Silver/Black 400W ATX

Nätagg: Cooltek 600W, ATX 2.2, avtagbara kablar
Moderkort: Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX

Processor: Intel Pentium D Dual Core 945 3.4GHz 2x2Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775, OBS! Kräver i945+ el. motsv.

Grafikkort: Leadtek WinFast GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Minne: Kingston HyperX 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz (nVidia SLI Certified)

Hårddisk: tog jag ifrån min gamla burk, tyvärr vet jag inte va de är för några men de e ett par år gammla, kanske 4 år. det är en på 80Gb och en på 300gb

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition version 2002 Service Pack 2

Skärm: köpte jag också ny i butik men hittar inte data på den men vet iaf att det är 2ms responstid, 2000:1 lr 3000:1(minns inte säkert), DVI/VGA.. kommer inte ihåg hur många hz den låg på men gissar på 75.

och för o komma till problemen.
Jag brukar sitta o spela Cs, WC3 och WoW, inget av dessa ska ju vara speciellt krävande för min utrustning tycker jag och isf ska det väll vara WoW som tar lite mer änn de andra.
Men, när jag sitter och spelar t.ex CS så går jag in på en server spelar och efter inte lång tid ca 5 min så sjunker min FPS ifrån 60(eller 100 beroende på vsync av eller på) till 2-20 vilket jag tycker verkar ja otroligt löjligt för dessa datordelar.
jag har prövat byta drivrutiner till allt jag hittar och inget verkar funka,
bör kanske tillägga att jag använder dubbla skärmar ena är analog så jag måste ha skart för DVI porten och den andra är den ovannämnda

i WC3 så är det lite annorlunde där kan jag spela med 60fps igenom hela matcher på någon timme o ingenskillnad. men ibland så händer det där också att FPSen sjunker till 5-15 eller något sådant vilket gör det omöjligt att spela.

i WoW så är det helt annorlunda där kan jag få fps drop lite hur som hellst men till skillnad av de andra två så återgår FPSen ibland till 60.

så om jag skulle kunna få lite hjälp med vad som kan va orsaken skulle det vara jättebra

Permalänk
Medlem

Verkar som om datorn bilr för varm och underklockar sig själv. Har du koll på temperaturerna? Prova med att ta av chassi-sidan och provkör spelen igen.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

mm haft det borttaget ett tag trodde också på de men det hjälpte inte och temperaturerna är skyhöga men ska köpa kylning formaterade dock igår och nu ligger jag på stadiga 99fps i cs hoppas bara de stannar :/ så kanske va virus o skit fast nod o norton inte hitta de..

Permalänk
Medlem

Som du själv sa, temperaturerna är/var skyhöga. Klart det skulle kunna vara virus men om du använder två olika AV's för att kolla datorn så måste det alltså vara ett riktigt nytt virus (dvs du fick problemen samma dag som du scannade och formaterade sen). Tar inte särskilt långt till för norton att uppdatera sina definationer från det att dom har hittat ett virus. Skaffa bättre kylning istället!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

nee haft problemet en längre tid ska köpa kylning när man får in lite pengar sisådär en 5-7 fläktar tänkte jag o nån ny kylflens + pasta... borde räcka nåra tips på flens pasta o fläktar? (2st 120mm 5st 90mm fläktar o socket kan ni se i första posten) tack svaren btw

Permalänk
Medlem

Har du testat detta system innan med samma spel??
Om du har och det funkade bra då så kan det bero på att du måste defragmentera datorn. Det var en kille nyligen som hade problem med FPS också och då tippsade jag honom om samma sak, det visade sig att det var exakt det som var problemet.