AMD Phenom eller Intel Penryn [RÖSTA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
har 100 procent AMD so far så jag hoppas på phenom men det känns inte som de kommer greja det

Som gamla Vader sa:

Don't underestimate the power of the dark side

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Som gamla Vader sa:

Don't underestimate the power of the dark side

Förlorade inte den mörka sidan på slutet?

När reklamen kom om att AMD hade en dark side tänkte man ju direkt på sledgehammer som hade Palpatine som avatar.
Fast du kanske inte hängde här på den tiden så du kanske inte minns? ;):P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Förlorade inte den mörka sidan på slutet?

När reklamen kom om att AMD hade en dark side tänkte man ju direkt på sledgehammer som hade Palpatine som avatar.
Fast du kanske inte hängde här på den tiden så du kanske inte minns? ;):P

Det stämmer, men i denna saga är det knappast någon förlorare än

Nja jag minns inte

PS. Sök på mig på XS forum och kolla avataren

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

2.5 ghzPhenom har tydligen lite ruff: ~likadan flyttalsprestanda som en 3.0ghz c2d
och har en heltalsprestanda som en c2d med samma frekvens.
Detta borde ju medföra att phnom kommer knäcka som spelprollle i hastigheter över 2.6 ghz och vara jämbördig en c2d i samma hastigheter annars. tror att den blir lika klockovänlig som k8 på tidiga 90 nm dock.

Det är helt och hållet priserna kom kommer avgöra här.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
2.5 ghzPhenom har tydligen lite ruff: ~likadan flyttalsprestanda som en 3.0ghz c2d
och har en heltalsprestanda som en c2d med samma frekvens.
Detta borde ju medföra att phnom kommer knäcka som spelprollle i hastigheter över 2.6 ghz och vara jämbördig en c2d i samma hastigheter annars. tror att den blir lika klockovänlig som k8 på tidiga 90 nm dock.

Det är helt och hållet priserna kom kommer avgöra här.

Källa ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Bild på Asus 790FX

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det är ju på tok för tyst om Phenom. Inga "spänna musklerna"-events, typ Intel, alls. Jag tycker det talar för att processorn inte är så kalas :(.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

AMD FTW.
Nya penryn är på tok för dyr. Och Phenom lär bli riktigt intressant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det stämmer, men i denna saga är det knappast någon förlorare än

Nja jag minns inte

PS. Sök på mig på XS forum och kolla avataren

Kan inte söka på deras forum, behövs att man fyller i en sifferkod från en bild som aldrig syns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Det är ju på tok för tyst om Phenom. Inga "spänna musklerna"-events, typ Intel, alls. Jag tycker det talar för att processorn inte är så kalas :(.

AMD brukar inte göra sånt, de hade väldigt lite med A64. Men annars får man se vännu mindre innan och ibland överraskar de med saker ur det blå.
Athlon var det inga benches eller skryt alls om, och då vände den ändå hela AMDs värld upp och ner. 2400+ och 2600+ kom också ur det blå för att fira Athlons treårsdag.

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att det inte kräver mycket ström, att heatpipen bara är där för syns skull.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det ser ljust ut för Penryn.

4,7 GHz på luft

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=162638

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Inte särskilt oväntat, AMD kommer som sagt säkert bli utklockade av Intel.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om dom verkligen har moderkort på lager...Lite dyrt men det kommer gå ner.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339838

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Undrar om dom verkligen har moderkort på lager...Lite dyrt men det kommer gå ner.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339838

Tja, först hade dem 5st, nu finns det 2st kvar.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

Den 3de versonen som är på gång just nu. som ingen vet om som händer i i övriga uni ,El övr under djup under, som kommer upp mejbe for dej el inte. ja vet vad ska bli av detta. Men ska du bry dej inte om, Nytt är det inte än, men det kommer aldrig bi nytt heller för vi vet vad som händer nästan i
förskott i allt dag förutom de Jä Frutimmmer som stör mer hela tidejn. Fan ej ej ,Jobbig KKKKKKKärrring

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Avstängd

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.126655

amd ligger 6 mån efter intel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir nog Phenom inte bli så snabb som alla hoppas på.
Penryn (45nm) gör 4,5GHz på luft och Super Pi1m under 10 sec på det.

Hipro slog 8 sec gränsen i super pi vid 5,6GHz med flytade kväve och det finns mer att hämta. Efter helgen vet vi, han kör med den nu.
Han körde även den vid 5,2 - 5,3GHz med SS.

Om AMD (Om man tittar på A64) skall matcha detta i klock. De har problem med att nå över 4GHz. Vissa få ex gör upp emot 4,2 - 4,3GHz.
Tveksamt då de klockar sina nya något lägre än vad deras gamla. De va tal om 40%. Kanske är Phenom 40% snabbare vid samma klock än A64. Dem sa dock att det var mot C2D. Dom behöver fortfarande upp emot 4GHz under extrem kyla för att tävla med Intel då.

Vist, det kan gå. Samtidigt säger dem som kör med Penryn att det finns marginal och att retail kommer troligen vara bättre än ES.

Intel är över ett år före AMD idag. Kommer nog ha ett större då AMD introducerar sina 45nm processorer som nyligen gått i utvecklings produktion i FAB36.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.126655

amd ligger 6 mån efter intel!

Första 45nm (av typen Penryn) som kom från Intel rullade windows på.

Tyvärr fanboys, men Penryn är än så länge sjukt snabb.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Hjälpsam

Så om man kyler med flytande kväve och sitter och räknar ut Pi skall man köpa Penryn annars köper man Phenom?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Så om man kyler med flytande kväve och sitter och räknar ut Pi skall man köpa Penryn annars köper man Phenom?

Vill du ha en snabb och effektiv processor köper du Penryn, vill du sitta å vänta på framtiden så kan du vänta på AMD. Penryn finns ute i form av ES och den går att få tag på med rätt kontakter.

De som har suttit med A64 sedan C2D kom med denna inställningen. "AMD's nya kommer bli snabbare."

Ungifär samma som när x2900XT skulle släppas å alla satt å väntade på 8800gtx dödaren. Som dessutom inte är snabbare och går varmare.

Finns de som väntar på något nytt. Men det kommer ALLTID komma något nytt, så finns det dem som accepterar och köper det senaste och är nöjd.

Tror du är en av dem som väntar på AMD's processor som släpps år 2018. För att den är snabbare än vad något som finns idag.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd

Man köper det som passar. Jag vill inte tokklocka då jag vill ha en tyst dator, jag klockar lagom, sedan är det pris, prestanda och värmeutveckling som avgör. Moderkortsutbud möjligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man köper det som passar. Jag vill inte tokklocka då jag vill ha en tyst dator, jag klockar lagom, sedan är det pris, prestanda och värmeutveckling som avgör. Moderkortsutbud möjligen.

Det är väl det som är litegrann som är grejen, vad som är "tokklocka" och vad som är "lagom" helt olika på olika processorer som på t.ex c2d och a64. Där kanske 10% är betydligt mer än "lagom" på vissa a64 så är det en bagatell för alla c2d's...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Det är väl det som är litegrann som är grejen, vad som är "tokklocka" och vad som är "lagom" helt olika på olika processorer som på t.ex c2d och a64. Där kanske 10% är betydligt mer än "lagom" på vissa a64 så är det en bagatell för alla c2d's...

4.5GHz på luft blir varmt och högljutt på båda. AMD processorer stiger inte i temperatur snabbare än Intel-processorer vid klockning. Dock klockar intel högre. tänker man inte utnyttja den potentialen utan prioriterar mest prestanda för pengarna och dessutom låga varv på fläkten, ja då kan Phenom bli riktigt fint, X2 är redan nu väldigt bra på det.
Dessutom vet vi ju inte hur Phenom presterar, en 2GHz Phenom verkar ta en 2.8GHz X2 på spel som HL2. Och då under omständigheter där den uppgraderade minneskontrollern inte fick komma till användning ens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
4.5GHz på luft blir varmt och högljutt på båda. AMD processorer stiger inte i temperatur snabbare än Intel-processorer vid klockning. Dock klockar intel högre. tänker man inte utnyttja den potentialen utan prioriterar mest prestanda för pengarna och dessutom låga varv på fläkten, ja då kan Phenom bli riktigt fint, X2 är redan nu väldigt bra på det.

Sanning med modifikation, inte sant? Jag framställer det som en fråga, då jag inte kan tänka mig att du inte redan när du skrev det, var medveten om att eftersom vi inte han en aning om utgångs spänning, och vilken spänning som kommer vara nödvändig för överklockning, inte kan göra mer än en ytterst grov uppskattning av vad som blir resultatet vid en överklockning.

Att bara höja frekvensen gör inte speciellt mycket för effektförbrukningen, att höja drivspänningen gör en attans massa.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Vill du ha en snabb och effektiv processor köper du Penryn, vill du sitta å vänta på framtiden så kan du vänta på AMD. Penryn finns ute i form av ES och den går att få tag på med rätt kontakter.

De som har suttit med A64 sedan C2D kom med denna inställningen. "AMD's nya kommer bli snabbare."

Ungifär samma som när x2900XT skulle släppas å alla satt å väntade på 8800gtx dödaren. Som dessutom inte är snabbare och går varmare.

Finns de som väntar på något nytt. Men det kommer ALLTID komma något nytt, så finns det dem som accepterar och köper det senaste och är nöjd.

Tror du är en av dem som väntar på AMD's processor som släpps år 2018. För att den är snabbare än vad något som finns idag.

Penryn är inte lanserad och släpps ungefär i samband med Phenom. Dom som sitter med K8 har redan en processor som inte räknar Super-Pi på 8s, men som klarar _allt_ annat man skall göra då dom fortfarande är tillräckligt kraftfulla, varav man kan lika väl hoppa C2D när Phenom släpps, speciellt dom som har AM2 som bara behöver flasha bios och trycka i processorn och bytt upp sig, inte bara från 1 eller 2 kärnor till 4 kärnor, utan också mycket större beräkningskraft per kärna.

Penryn ser lovande ut, men Phenom ser minst lika lovande ut den också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Sanning med modifikation, inte sant? Jag framställer det som en fråga, då jag inte kan tänka mig att du inte redan när du skrev det, var medveten om att eftersom vi inte han en aning om utgångs spänning, och vilken spänning som kommer vara nödvändig för överklockning, inte kan göra mer än en ytterst grov uppskattning av vad som blir resultatet vid en överklockning.

Att bara höja frekvensen gör inte speciellt mycket för effektförbrukningen, att höja drivspänningen gör en attans massa.
B!

Folk dissar Phenom när de förutsätter att den klockar på ungefär samma sätt som en K8, alltså inte jättehögt, tack vare dålig respons på höjda spänningar. Men när man då på samma grunder anser att det inte spelar jättestor roll så har man plötsligt fel?

Vi ska säga att phenom klockar sämre än penryn precis lika mycket som vi ska anta att Phenom inte kommer klockas mycket med höga spänningar. Då det baseras på precis samma grund.
Vi har ju sett ända sedans SOI kom att AMDs processorer inte svarar bra på höjda spänningar längre. T.ex så brukar det inte löna sig att höja spänningen över 1.4v på 5000+ black edition där jag kollat. Då kör den original på 1.35. Hade den svarat bra på spänning, vem vet hur bra den klockat då?

Permalänk
Avstängd

jepps å en BED 5000+ ska ja snart inskaffa mig

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Folk dissar Phenom när de förutsätter att den klockar på ungefär samma sätt som en K8, alltså inte jättehögt, tack vare dålig respons på höjda spänningar. Men när man då på samma grunder anser att det inte spelar jättestor roll så har man plötsligt fel?

Det är ju just det, "folk" förutsätter att den klockar dåligt, för att de förutsätter att den ska svara dåligt på höjda spänningar. Den kan klocka fantastiskt bra, utan att behöva höjd spänning, eller klocka skit oavsett vad man gör med den. Själv är jag väll av den typen att jag gissar på att den klockar ungefär som K8'a men inte för att den skulle svara bra eller dåligt på ökad spänning, utan för att det är ganska typiskt för SOI. Att inte behöva höjda spänningar är en av ideerna bakom SOI, men det behöver inte automatisk utesluta att den skulle svara bra på höjda spänningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vi ska säga att phenom klockar sämre än penryn precis lika mycket som vi ska anta att Phenom inte kommer klockas mycket med höga spänningar. Då det baseras på precis samma grund.

Det tycker jag är ganska självklart. Tyvärr har vi en del fakta att ta med i beräkningen. Det finns Penryn ex ute, som klockar bra, medan AMD till synes har vissa problem med att få upp hastigheten på Phenom "in house" vilket tyvärr ger att vi kommer att förutsätta vissa skillnader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vi har ju sett ända sedans SOI kom att AMDs processorer inte svarar bra på höjda spänningar längre. T.ex så brukar det inte löna sig att höja spänningen över 1.4v på 5000+ black edition där jag kollat. Då kör den original på 1.35. Hade den svarat bra på spänning, vem vet hur bra den klockat då?

Lite av moment 22. SOI är en teknik som är till för att minimera läckage, men som har visat sig vara ett hinder för överklockare just för att den "äter upp" den eventuella förtjänsten av ökad spänning. Utan SOI hade AMD i dagsläget antagligen haft högre hastigheter, och klockvänligare CPU'er. Jag har iofs hela tiden påstått att SOI är orsaken till AMD's problem, men det har jag enbart fått höra "Det har du inga belägg för" så jag låter helt enkelt bli att tjata om det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

självklart det blir en K10 .. alla andra man känner kör bara med intel för att alla andra kör med det.. på 80 talet när datorn kom så vägra folk köpa en dator som det inte stod att den innehöll intel, så inpräglat äre för vissa om intel .. äre inte intel köper dom inte det .. men har kört med amd riggar dom senaste 7 åren och är nöjd ..ok nu har amd dåligt med klockningsbara prollar .men det är för dom som finns nu, fortfarande ligger på 90nm så vad finns det att vänta..allt går klocka till en gräns och den verkar vi ha nått nu på amd:s 90nm ..härligt att det blir 65nm och nya möjligheter

Visa signatur

ll AMD Ryzen 7 1700X ll GA-AX370-Gaming 5 ll RX480 4GB ll Corsair 32GB DDR4 ll MSI Core Frozr L ll Corsair Carbide Air 540 Cube ll Acer Predator XF240H ll Windows 10 64bit

//pedrosso

Permalänk

När kommer de nya AMD2+ moderkorten att lanseras här i Sverige ungefär. Finns det några datum eller någorlunda "trogna" spekulationer ikring det. Står nämligen och ska köpa helt ny dator. Tänkte slå till på ett sånt moderkort iaf. Så man slipper byta 2ggr sen.