Trådlöst nätverk. n00b med problem!

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk. n00b med problem!

Hej, till o börja med e ja helt lost när det gäller linux, har bara suttit med windows innan. Tänkte testa linux ett tag nu, men kan inget om det och för o lära mig vill jag iaf kunna gå in på internet när jag använder mitt linux!

ja till saken..
jag har ett "linksys WMP54G v4.1 (eu)" i min dator som inte funkar med PHLAK disten jag använder, har hittar olika guider o så.. har använt ndiswrapper och det verkar funka och jag hittar min router, men när ja ska connecta till den så kommer jag till "ip configuration started, men sen händer inget mer!

ursäkta min dåliga förklaring men hoppas ni förstår mitt problem... hehe
Tack på förhand

Visa signatur

HaGaLL

Permalänk
Medlem

ndist skapar väl ett ndis0 interface.
Test med ifconfig ndist0 ssid "ditt ssid till routern"
sedan dhclient ndis0.

Har inte använt linux på ett tag så vet inte hur ifconfig funkar där, men på BSD gäller detta.
Kanske är wiconfig i linux.

Permalänk
Medlem

iwconfig heter det troligen för specifikt trådlösa inställningar. ifconfig ger en överblick över nätverksgränssnitt och vanliga nätverksinställningar. Ett grafiskt skal till trådlösa inställningar/scanning som fungerar hyfsat är wifi-radar. Vet inte om det går under ngt annat namn eller finns ngt bättre dock.
iwlist kanske kan ge lite information om hur dina trådlösa inställningar är för tillfället.
Använder archlinux btw.

I övrigt är det ju lämpligt att först prova med ett helt öppet nät utan kryptering eller låsning till hårdvaruadresser och dylikt. Lyckatill!

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem

ok... tack för att det finns folk som kan hjälpa lite...

nu kan jag hitta mitt trådlösa nätverk och den hittar ssid och allt automatiskt, men när ja connectar till min router så aktiverar den trådlösa nätverket sen så står det IP CONFIGURATION STARTED, o sen händer inget mera... är det routern som krånglar eller är det mitt trådlösa i datorn?

Visa signatur

HaGaLL