Muskampen 2025: Segraren korad!

Officiella Q6600@3,5Ghz+ tråden [endast luft]

Permalänk
Medlem

Hej Hej har ett litet problem har följt alla guider mm har även clockat förut ! men nu har jag stöt på ett mycket konstigt problem jag kommer ej högre än 3,2 ghz med min q6600. Den blir mycket MYCKET ostabil har ändrat volten har nästan varit uppe i 1.5 på 3,4ghz men det hjälpte inte, den sitter på ett gigabyte p35 ds-4 kort. har testat olika v till minen clockat ner minnen högt v till nord\syd bryggan, stängt av allt i bios vad jag vet. någon som har ett tips ??? (har uppgraderat bios med)

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumbi
Hej Hej har ett litet problem har följt alla guider mm har även clockat förut ! men nu har jag stöt på ett mycket konstigt problem jag kommer ej högre än 3,2 ghz med min q6600. Den blir mycket MYCKET ostabil har ändrat volten har nästan varit uppe i 1.5 på 3,4ghz men det hjälpte inte, den sitter på ett gigabyte p35 ds-4 kort. har testat olika v till minen clockat ner minnen högt v till nord\syd bryggan, stängt av allt i bios vad jag vet. någon som har ett tips ??? (har uppgraderat bios med)

Taskig processor kanske...

Vilken stepping har du, B3 (SLUM) eller G0 (SLACR)?
Vilka minnen har du och vilken FSB kör du med?

Edit: Lade till lite frågor bara...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt moderkort igen och precis börjat att leka lite...

Cpu: Q6600 G0
Moderkort: DFI UT P35 T2R
Multiple: 9
FSB: 400
Clock: 3600mhz
Vcore: 1.36
Vdimm: 2.19
vNB: 1.33
vSB: 1.05
RAM: BallistiX PC8500 (4-4-4-5, 1000MHz)
Kylare: Thermalright Ultra 120
Temp avg idle: 37
Temp avg load: 58
Stabilitet: Prime, SuperPI, 3Dmark2006

Övrigt: Ett mycket roligt att kort att klocka med med massor av inställningar. Inga fler här som kör med samma?

Permalänk
Medlem

Tjenare
Undarar lite.. max vcore enl. Intel på Q6600 är väl 1.372V eller nåt sånt.
Hur mycket vågar man öka här innan det verkligen är farligt för processorn?
Ligger just nu på 1.392V @ 3.5ghz (osäker på om det är stabilt ännu men tror inte det)

Försökte köra 3.6 ghz men misstänker att jag måste mata med minst 1.4-1.5 någonstans..

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Tjenare
Undarar lite.. max vcore enl. Intel på Q6600 är väl 1.372V eller nåt sånt.
Hur mycket vågar man öka här innan det verkligen är farligt för processorn?
Ligger just nu på 1.392V @ 3.5ghz (osäker på om det är stabilt ännu men tror inte det)

Försökte köra 3.6 ghz men misstänker att jag måste mata med minst 1.4-1.5 någonstans..

"max vcore enl. Intel", vart har du läst det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
"max vcore enl. Intel", vart har du läst det?

Vet inte vart han fått det från, men aag har för mig att jag läste något sånt i manualen som följde med cpu:n... Om jag inte minns helt fel, men jag har också läst någopt sånt, om max vcore...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vet inte vart han fått det från, men aag har för mig att jag läste något sånt i manualen som följde med cpu:n... Om jag inte minns helt fel, men jag har också läst någopt sånt, om max vcore...

Kan vara menat för org. kylningen..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjenare
Har inte länken men det var på Intels hemsida någonstans

Ang. hur högt man vågar gå, ser ju att det finns de här som ligger på 1.45 osv.. därför jag undrar.

Jag är ostabil nu också =/
395x9
3.554mhz
1.408V enl. CPU-Z

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

'Stabilt' har jag benchat i diverse i 4070MHz, prime kör jag inte då jag inte var ute efter en stabil 24/7-klock. Och med det fläktljudet så vill jag inte ha en 24/7-burk vid den hastigheten...

Maxklock:

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=261978

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av börnen
Taskig processor kanske...

Vilken stepping har du, B3 (SLUM) eller G0 (SLACR)?
Vilka minnen har du och vilken FSB kör du med?

Edit: Lade till lite frågor bara...

Har G0 stepp och dominator 6400 just nu i (940mhz) kör just nu med 8x400 kommer inte högre blir ostabils som ett as !

skulle behöva lite hjälp

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan vara menat för org. kylningen..

Jo, det skulle i så fall vara med originalkylningen då.

Visste faktiskt inte själv att man kunde öka vcore högre än den rekommenderade om man bytte (till en bättre) fläkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
'Stabilt' har jag benchat i diverse i 4070MHz, prime kör jag inte då jag inte var ute efter en stabil 24/7-klock. Och med det fläktljudet så vill jag inte ha en 24/7-burk vid den hastigheten...

Maxklock:
http://www.loppmarknader.nu/blossas_album/albums/userpics/100...

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=261978

Hehe...du var inte feg med spänning inte!!

Permalänk
Medlem

O herrejäklar.. fattar inte hur ni gör.. jag har inte en chans att komma stabilt över 3.44ghz nu när jag skaffat 4gb ram. =/

Ang. temps
Känns som att jag har för hög temperatur om jag jämför med er.

Q6600 m. Thermalright Extreme Ultra och 1200rpm Noctua fläkt.
Idle 45-47C Load: Tempsen hälsar på 70 sträcket.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Hehe...du var inte feg med spänning inte!!

Ändå ganska safe.

Igår var det ganska svalt så det fick bli en test till

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=263732

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Ändå ganska safe.

Igår var det ganska svalt så det fick bli en test till
http://www.loppmarknader.nu/blossas_album/albums/userpics/100...

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=263732

Ja, vad ska jag säga...nice klock iaf!
Jag kanske ska testa lite jag med. Min gjorde inte så bra ifrån sig på P5K Premium kortet men nu med DFI kör jag 3.7GHz med 1.4V vilket är ruskit bra enligt mig!
Vad kör du på för planka Blossa?

Permalänk
Medlem

Det var på Blitz Extreme. Ska försöka hinna testa på P5K SE ikväll. Inga höga förhoppningar men man får ju prova.

Permalänk
Medlem

Moderkort: ASUS P5B-Plus Vista Edition
BIOS: 0804
Stepping: G0
Clock: 3600MHz
Vcore [enligt BIOS] Auto
Vcore [enligt CPU-Z] 1.528
Vdimm: Auto
vNB: Auto
vSB: Auto
RAM tillverkare: Crucial BallistiX DDR2
specifierad hastighet: PC 6400
Egentlig RAM hastighet: 800MHz (1:1)
Kylare: Thermalright Ultra-120 eXtreme
Fläkt: Noctua S12-1200
Temp avg idle: 33-42 (CPU:n ligger dock på 19)
Temp avg load: 52-32 (CPU:m ligger på 38)
Stabilitet: För tillfället enbart 10 minuter i Everest Ultimate.

Skulle behöva lite hjläp med mian värden, tex volten, är den för hög? Enligt Everest så håller den sig dock stabilt uner belastningen, så kandke det inte gör något att den ligger där den gör?

En fråga jag undrar över är om Everest benchmark är lika "duglig" som tex orthos eller prime95.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vcore [enligt CPU-Z] 1.528

Det var inte nådig vcore

Vattenkylning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Det var inte nådig vcore

Vattenkylning?

nope, luft^^

Som skrivet så är det auto, dvs datorn bestämmer själv spänningen.

Ska jag sänka den gradvis för att hitta nåt stabilt läge? Behövs det ens en sänkning? För de första som skrev i tråden har ju liknande spänningar på sina...

Edit: Nu kör jag med 420 i FSB och vcoren hamnar på 1,53 enligt cpu-z o everest.

Tempen ligger på 34-43.

Bra eller anus?

Edit2: kör jag med exakt samma inställningar som ovan, men ökar fsb till 421 så får jag blåskärm och datorn startar om... I everest så hittar jag att maximal klockhastighet ligger på 3800MHz, står det så på någon annans med? Eller är det där något unikt för varje cpu?

Permalänk

Ni får ursäkta mej.. Jag lånar tråden lite..

Herre gud.. A, jag började klocka mitt system igår pga att jag fick nya skruvar till min processor (Skruvade av en >.<) Okej.. Allt gick åt helvete, men till slut hittade jag en stabil (?) clock på 3 ghz.. Men när jag höjjer fsb:n till 350 från 333 så dör datorn efter typ 1 minuts prime..

Så jär ser det ut:

Original MHz: 2400
Klockad MHz: 3000
FSB: 333
Multiplier: 9
Original Vcore: 1.35 (?) Right?
Nuvarande Vcore: auto, 1.38 enligt CPU-Z
Kylning: Tuniq Tower 120
Temp (idle/full): ca 46/59
Moderkort: Asus P5KC
Minnen: Corsair TWIN2X 6400 CL5
Vmem: 2.0
Minneshastighet: 667
Timings: 4-4-4-12
Stabilt: Efter 6 timmar crashar en rååd i Prime95.. Räknas som stabilt?

Är det bara att inse att min bäda inte klarar något? Eller tror ni att det är ngt annat som gått snett? Är även medveten om att kylaren inte siterr helt toppen.. Kan det vara därför den är så ostabil?

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Kör ni era fläktar på max varvtal eller kör ni dom under 1000 RPM för att hålla oljudet nere när ni klockar upp mot 3.6 Ghz?
Själv började jag klocka igår och har 5 st. Silverstone fm121 som ligger och snurrar på 900RPM. Klockade direkt till 3.6 Q6600 med 1.3 V på CPU'n men han inte köra tester

MVH Anders

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

Ja då är jag till slut stabil i 3.6ghz. Men mina tempraturer är kanske för höga eller vad tror ni?

Moderkort: Gigabyte DS4 rev.2
BIOS: F7
Clock: 3600MHz
Vcore [enligt BIOS] 1.48
Vcore [enligt CPU-Z] 1.46
Vdimm: 2.22
vNB: Auto
vSB: Auto
RAM tillverkare: 4x1gb Corsair XMS2 C44
specifierad hastighet: PC 6400
Egentlig RAM hastighet: 800MHz (1:1)
Kylare: Thermalright Ultra-120 eXtreme
Fläkt: Noctua S12-1200
Temp avg idle: 44-44-38-38
Temp avg load: pendlar mellan 60-70C under 100% load prime95
Stabilitet: +6timmar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång min Q6600 och Gigabyte P35-DS4 och tänkte börja testa klocka lite.

Det kostiga är dock att om jag testar höja både FSB och multip i bios och/eller Gigabyte EasyTune så står ändå x6 i CPU-Z. Är detta någon bugg eller har jag missat någon inställning?

Sen tycker jag Windows Vista ser lite konstigt på processorn eftersom det alltid står Q6600 @ 2.2ghz även om jag kört upp den till 2.6. Är det alltid såhär?

Vilket program använder ni i Windows för att kolla temp, volt, fsb, multip osv. ni som kör Vista?

edit: hehe oookej... nu säger Easytune "2,9ghz 330x9", cpu-z säger "1,9ghz 330x6". Vem ska jag tro på?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja då är jag till slut stabil i 3.6ghz. Men mina tempraturer är kanske för höga eller vad tror ni?

Jag ligger på 32-32-39-39 @ 3,78GHz i idle och runt 55-65 i load.

Nån som kan kolla hur mycket de har som "maximal överklockning" i everest under fliken DMI - Processor?

Permalänk
Medlem

Ok.. känns som att jag borde ha lite lägre temps med den kylningen jag har i chassit och på processorn..

Det står att jag har max clock 4ghz i everest.
mvh Cyn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det står att jag har max clock 4ghz i everest.
mvh Cyn

Hmmm =( På min står det 3,8 och hittills har det varit omöjligt att ens få igång datorn med en högre klock än så... tråkigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmmm =( På min står det 3,8 och hittills har det varit omöjligt att ens få igång datorn med en högre klock än så... tråkigt...

Jag har också 4GHz som max i Everest men det är nog inget att bry sig om...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Jag har också 4GHz som max i Everest men det är nog inget att bry sig om...

Då måste det bara vara jag som är kass på att klocka då

Men vad exakt ska jag göra för att få upp den till tex 4ghz?

kör jag med inställningarna som jag har nu men ökar fsb:n till tex så går datorn igång men det händer nada, måste slå av nätagget och starta om. Om den väl går igång så kommer jag inte längre än xp-loggan och samma åtgärd måste göras när datorn startar om...

Permalänk
Medlem

troligen mata ström som fan till processorn. Men jag skulle inte dra upp min dator till 4ghz om jag inte hade full koll på vad jag höll på med

Visa signatur