D-Link introducerar ny gaming-router

Permalänk
Melding Plague

D-Link introducerar ny gaming-router

D-Link var tidiga ut på marknaden med sin DGL-4300 som hade gigabit-nätverksstöd samt på den tiden snabb trådlöst nätverk. De har nyligen lanserat en uppföljare på DGL-4300 som heter DGL-4500.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg. Kanske dags att uppgradera router snart.

Permalänk
Medlem

Äger 4300 idag, aldrig behövt en reboot! 2 år konstant drift.. .(Förutom firmware updates)... Hoppas de inte skiter på stabiliteten denna gången!

Permalänk
Medlem

den ser ju rätt bra ut ^^ tyvärr så har mina erfarenheter med dlink varit allt annat än trevliga. Det har dock handlat om rätt billiga routrar men märket är rätt traserat för min del.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Äger 4300 idag, aldrig behövt en reboot! 2 år konstant drift.. .(Förutom firmware updates)... Hoppas de inte skiter på stabiliteten denna gången!

Typ samma här. Jag är så pass nöjd med min 4300 att jag inte ser varför jag ska upgradera till 4500. Tror det var nån detalj med den jag inte gillade bara... kommer inte på vad det är just nu, men mins att jag saknade något någon gång... typ. (förmodligen inget viktigt eftersom jag inte kommer ihåg vad det va?!) Men _om_ jag hade behövt en ny router hade 4500'n legat högt på önskelistan.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det är samma för mig, otroligt nöjd med min 4300. Stabil och säker med hög throughput för en liten summa, ett av mina bästa hårdvaruköp.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg, hoppas den är lika bra som dess föregångare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv

Hmm, har en DGL4300 ATM, är det värt att uppgradera till denna måntro? För min DGL4300 verkar "överhettas" vilket gör att jag förlorar signalen, och gör att jag måste dra ur den och låta den stå o kallna, har denna bätre kylning då?

Permalänk
Medlem

Äger en DGL-4100 i dagsläget men DGL-4500 var ju klart snygg.

Så ett release datum på den i Sverige vore trevligt. ^^

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Har även en 4300... gillar den överlag, men den är inte utan sina fel.

Firmwaren är största problemet. Den nyaste uppdatering tar till exempel och sänker WiFi hastigheten för mig med 33% jämfört med föregående version.

"Gamefuel" funktionen går i princip aldrig att ställa in heller, oavsätt vilken version man har. Sätter man den på att en viss port till en viss dator ska ha låg prioritet så glömmer den helt enkelt detta efter endast en connection.

Det verkar även omöjligt att få WiFi "dynamic turbo" funktionen att fungera mot deras egna WiFi access punkter. Aktiverar man det så "hackar" WiFin till med 20 sekunder mellanrum.

Aja, skulle vara riktigt kul å se vad den här nya har att ge... för bortsätt från felen i gamla så är det ju en snabb och stabil router.

Permalänk
Medlem

Jag köpte just in D-Link Wireless Router DIR-665 den har också Gigabyte och är snabb.Skulle vara mycket bra som Dustinhome skrev.Mvh....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Inaktiv

Har också en DIR 655 som jag är mycket nöjd med. Snabb och bra täckning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hmm, har en DGL4300 ATM, är det värt att uppgradera till denna måntro? För min DGL4300 verkar "överhettas" vilket gör att jag förlorar signalen, och gör att jag måste dra ur den och låta den stå o kallna, har denna bätre kylning då?

Har precis samma problem! Den höll bra i 6månader, funkade klockrent!! men nu de senaste veckorna har den börjat spöka och man får dra ur konktaten till den och starta om för att få fart på den igen. Fick göra det nyss då den hängt sig inatt =/ Så frågan är, har dess ersättare samma problem??

/Andreas

Permalänk

Om man spelar t.ex. World of Warcraft, och har en vägg mellan router och dator, tappar man hastighet om man kör en sån här?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Nu blir det väl DIR-655 vs DGL-4500 och båda har samma pris. Så vad är det DGL-4500 har som DIR-655 har?

Permalänk
Medlem

ja, jag är inte så superhajj på routrar, men en sak jag lärt mig under årens gång är att orden wireless och gaming Inte är synonymt med varandra, vad någon än påstår. dessutom, skärm på router? underliga tider vi lever i må jag säga. sälv brukar ja försöka stuva undan allt som har med nätverk o göra så gott de går. fast prioritera är ju aldrig fel. även om de finns progam som sköter sånt ypperligt.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Nu blir det väl DIR-655 vs DGL-4500 och båda har samma pris. Så vad är det DGL-4500 har som DIR-655 har?

Tror det svenska priset kommer bli något högre. Detta verkar vara en "upphottad" Dir-655. Den här gången tycker jag dock mest den verkar erbjuda onödigt lull-lull? Dir-655 ligger runt 1300:- på pricerunner, så får man gissa att DGL-4500 landar på 1800:-?

Permalänk

Vad skiljer egentligen denna från kommande DIR-855? Nån som vet? Den ska väl iofs inte släppas förens Q1 men jag tycker den ser väldigt intressant ut och har väntat på den.

www.dlink.com/products/?pid=548&sec=1

Permalänk
Medlem

Haft den sedan första dagen den kom på marknaden, bara vart avstängd när jag flyttade hittils..

Permalänk
Medlem

Eller så kör man Monowall så är man covered för vad man än vill göra. Tillsammans med rätt switch har man nätverket man behöver...

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem

Riktigt cool men den är nog lite för dyr. Men man kan ju hoppas att dom säljer den gammle lite billigare.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Avstängd

Det där med att prioritera paketen har väl redan visat sig vara onödigt?
det finns väl en router som redan gör det men som i princip inte gjorde någon skillnad alls?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem

DGL 4300 är en riktigt bra router, hoppas denna blir ännu bättre. Den klarar allt, och är grymt stabil.

Permalänk
Avstängd

Snygg som fan va den, men tyvärr har jag bara haft problem med D-Links routrar Aja, man kanske skulle ta o ge D-Link en ny chans, de va ju trots allt några år sen man sist hade en router från dom.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Har konstigt nog bara haft bra erfarenheter av d-link, ingen har crashat eller fungerat dåligt, och jag har ändå haft många billiga routrar/switchar från dom.
Antar jag bara haft tur men den här ska jag nog köpa!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Den stora skillnaden som jag ser det är att den har stöd för det mindre störningskänsliga 5 GHz bandet och således 802.11a. Inte så många Gigabit-routrar som har det idag och skillnaden är oerhört viktig om du vill stream HD material över ett trådlöst nät (som när jag vill streama från mitt media center till mina olika Xbox 360:r). 855:an kommer också stödja två band men då 5,8 Ghz vilket jag inte förstår poängen med om det inte är så att det är en proprietär DLink lösning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Äger 4300 idag, aldrig behövt en reboot! 2 år konstant drift.. .(Förutom firmware updates)... Hoppas de inte skiter på stabiliteten denna gången!

Min D-link som jag köpte för en billig peng har inte behövt en reboot heller..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Äger nu DGL4100, DGL4300 och en DIR655. Kvalitets routrar för hemmabruk får man leta efter!

Men den nyaste modellen verkar enbart vara en 655 i 4300 förpackning dvs främst en massa funktioner hämtade från 4300.
För den som behvöer dessa funktioner så kan det vara ett givet val men jag tror man klarar sig gott och väl med DIR655 om det nu bara är lull-lullet som skiljer dessa åt.
För någon högre throughput kan det väl inte vara talan om? Ska bli intressant att se vad den har att erbjuda utöver vad 655 erbjuder.

Nu när det vankas fiber i huset så kanske 4100 får offra sig för 4500:an. Återstår att se.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar på min DGL-4300 är fler antenner, denna verkar väldigt trevlig. Lite dyr dock, får se om det blir ett köp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

De som har dåliga erfarenheter av D-Link har nog mest använt deras billiga routrar. Jag hade stora problem med Netgears billiga routrar, och när den jag hade gick sönder för tredje gången köpte jag en D-Link DGL-4300. Jag kan bara konstatera att man får vad man betalar för, för 4300:an har aldrig svikit mig.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!