Permalänk

Göra hål i chassit för fläkt, hur?

HEj!

Hålplunch eller "borr-såg" ..eller vad det kallas(?)

Eller kan man montera en extrafläkt där man har portar för PCI på baksidan? Ta bort dessa flänsar som sitter där på de tomma plasterna, o montera fläkten där?

Fläkten skall ju vara 120mm så hålpluch blir väl för litet.

Permalänk

det är väll bara att testa? du kan nog skära ut ett hål för en fläckt med en sten om du vill!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Avstängd

o du har fläcktplats på sidan så går det inte men jag har gjort det på mitt chassi det fungerade det är bara att mäta 120mm kvadrat sedan borrar du ett hål så du får plats med sågen och sågar ut fyrkanten men kom ihåg att fyrkanten ska vara mindre än 120 kanske kan du ta 100mm och sen så har du skruvhålen som är 120mm kvadrat, sen så köper du ett galler som är 120mm och du kan köpa en sånhär style sak som du sätter utan på och gallret i mitten av stylesaken och fläckten sedan 4 skruvar in där som håller altihop;D om du har några frågor så kontakta mig;D

Visa signatur

AMD 4400+ X2 1MB 2.3ghz @3.1ghz, 3GB RAM DDR2 667mhz, Asus 2600Pro 512MB (Welcome to tray)

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig vad en "Hålplunch" och en "borr-såg" är för något ??

Har aldrig hört talas om något liknande faktiskt.

Hålstans och hålborr (håltagare i dagligt tal) har jag däremot hört några gånger

Har du en riktig press (typ en excenter-press på ett par ton ) och rätt verktyg så är det ju att föredra att stansa ut hålet eftersom det ger perfekt form och även perfekta kanter som bara behöver putsas lite för att inte vara vassa.

Nu antar jag dock att du *inte* har en verkstad att tillgå utan bara "hemmagrejor" så en hålsåg avsedd för plåt är väl isf det bästa antar jag, glöm bara inte att markera mittpunkten av hålet lite nätt med typ hammare och ett spik om du inte vill att hålsågen ska fara omkring på plåten som en nackad höna

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Sånt här funkar ju alldeles utmärkt http://www.esska-teknik.se/s/haalsaagar.html

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag inte köpa en hålsåg för typ 500:- eller mer bara för att dunka i en fläkt. Borra några hål och kör med bågfil/sticksåg istället.
Nu kostar väl iofs bågfil/sticksåg en slant också, men det är väl troligare att man kan låna av grannen om man inte har egna verktyg.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Det går nog att få tag på en "hålsåg" för en billig slant. Och det ger ett finare resultat än Sticksåg.

Så får du tillgång till en hålsåg så är det det enda rätta.

// JimiEm

Permalänk

Jag köpte en billig hålsåg ich det blev katastrof, repor o inget hål. Fick borra 30 småhål i en cirkel, sen banka loss de sista. Blev fult hål, men det syns inte med filter-galler på utsidan Dock så drar jag mig för att gör aom det, tog 2 timmar minst med städning o allt.

Måste finnas bättra sätt, hålpluch tror jag inte finns så stora som 90-100mm, små har jag sett. Sticksåg är nog det bästa, men fy fan vad det låter!!!!!!! Sjukt högt, måste nog ta ner chassit i källaren o såga, ananrs kommer grannarna få spader. Dock så hade jag inget sågblad för metall, bara trä, så nu blir det att köpa metallsåg då skall det nog gå helt okej.

Permalänk
Medlem

Jag gör alla mina hål och andra mods med min Dremel.
Går hur bra som helst att göra snygga runda hål med,
gäller bara att hålla tunga i rätt mun........