Homeplug snart en standard?

Permalänk
Melding Plague

Homeplug snart en standard?

Marknaden för nätverk över elnätet växer dagligen och de flesta stora elektronikkedjor har idag produkter för att skapa nätverk över det befintliga elnät i lägenheter och villor. Dock saknas fortfarande en standard, något som standardiseringsorganet IEEE förmodligen kommer ändra på.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

undrar om det kommer betyda att de fungerar efter en standardisering eller om standardiseringen bara innefattar att dess funktion är dörrstoppar man kan fästa i vägguttagen så de inte åker omkring på golvet..

en simpel och lite billigare standard för optiska hemmanät hade vart roligare. ge mig det för hundan!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
undrar om det kommer betyda att de fungerar efter en standardisering eller om standardiseringen bara innefattar att dess funktion är dörrstoppar man kan fästa i vägguttagen så de inte åker omkring på golvet..

en simpel och lite billigare standard för optiska hemmanät hade vart roligare. ge mig det för hundan!

Jo, det undrar faktiskt jag också. Nu är jag inte speciellt insatt i det här området men det dök upp samma sak i skallen på mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Visst självklart om man kan få ner priserna runt optiska nät och om det sker nyrenoveringar/nybyggnationer så är det så klart att det är att föredra men jag antar att redan idag om man nyrenoverar/nybyggnationer att man satsar på cat6 kablar som ju ändå är bättre än elnätet.
Vidare så kan man fråga sig om dessa manicker måste sitta på samma fas, eller kanske till och med innanför samma propp, är det någon som vet?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Visst självklart om man kan få ner priserna runt optiska nät och om det sker nyrenoveringar/nybyggnationer så är det så klart att det är att föredra men jag antar att redan idag om man nyrenoverar/nybyggnationer att man satsar på cat6 kablar som ju ändå är bättre än elnätet.
Vidare så kan man fråga sig om dessa manicker måste sitta på samma fas, eller kanske till och med innanför samma propp, är det någon som vet?

Fick se prototyper av liknande när jag besökte kista, vi väntar sjuka grejer kan jag säga.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hjälpsam

Dom kan skicka signaler via nollan så det skall inte behöva vara samma fas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Dom kan skicka signaler via nollan så det skall inte behöva vara samma fas.

och alla neutral i ett hus är är kopplade till neutralskenan i centralen

Permalänk

Känns inte detta ganska onödigt med tanke på farten man börjar komma upp i med trådlösa nät nu för tiden?
Men det är väl ett sätt att minska på den så kallade IT-smogen kanske...

Permalänk
Medlem

Det råder sånn fiber-hysteri. Det går hur bra som hellst med vanlig cat5e/cat6 lokalt. Det är bara vissa som blir helt våta i byxan när det pratars om optikskt.

Via elnätet är lika kass som trådlöst, kommer aldrig bli bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det råder sånn fiber-hysteri. Det går hur bra som hellst med vanlig cat5e/cat6 lokalt. Det är bara vissa som blir helt våta i byxan när det pratars om optikskt.

Säg inte det.

Jag känner på mig att detta kan vara lösningen på Bredbandsproblemen, alla som har el kan få bredband... Vilken kanon-ide. Kablarna ligger redan i backen så det kostar inte skjortan för företagen/privatpersonerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Säg inte det.

Jag känner på mig att detta kan vara lösningen på Bredbandsproblemen, alla som har el kan få bredband... Vilken kanon-ide. Kablarna ligger redan i backen så det kostar inte skjortan för företagen/privatpersonerna.

'

Varför skulle detta skilja sig från ADSL?. Något sånt skulle heller inte byggas ut där det inte är lönsamt. O andra sidan tror jag mer på Mobil Bredband. 7.2Mbit är bara början...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
'

Varför skulle detta skilja sig från ADSL?. Något sånt skulle heller inte byggas ut där det inte är lönsamt. O andra sidan tror jag mer på Mobil Bredband. 7.2Mbit är bara början...

Du har bara läst på papper va?

som max går det i 40 KB/s . Och det behöver ju inte byggas ut. Elnätet finns redan.

Permalänk
Citat:

som max går det i 40 KB/s . Och det behöver ju inte byggas ut. Elnätet finns redan.

Telefon finns ju också överallt, men ändå måste telestationerna modifieras för att det ska gå att använda (A)DSL.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

mja, nu talar jag inte för alla (och jag har iof inte byxor på heller) men anledningen till att jag vill ha optiskt överallt handlar om störningar i el och telenäten, inte hastigheten. 8 kopparsnören duger fint för mig om det bara gäller fart mao.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

mja, nu talar jag inte för alla (och jag har iof inte byxor på heller) men anledningen till att jag vill ha optiskt överallt handlar om störningar i el och telenäten, inte hastigheten. 8 kopparsnören duger fint för mig om det bara gäller fart mao.

Men den där prylen, och standarden det skrivs om här är väl bara för hemmanätverk? Gillar man inte den så är det ju bara att lägga in optiska kablar, eller ännu enklare, dra vanliga nätverkskablar hemma. Själv tycker jag den bara är praktisk, plugga in den ena i ett vägguttag och den andra i ett annat och slippa sladdarna eller en trådlös router. Elnätet är redan utbyggt hemma. Eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Men den där prylen, och standarden det skrivs om här är väl bara för hemmanätverk? Gillar man inte den så är det ju bara att lägga in optiska kablar, eller ännu enklare, dra vanliga nätverkskablar hemma. Själv tycker jag den bara är praktisk, plugga in den ena i ett vägguttag och den andra i ett annat och slippa sladdarna eller en trådlös router. Elnätet är redan utbyggt hemma. Eller har jag missuppfattat något?

Att kunna fixa hemmanätverket på det sättet, verkar hur smidigt som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Det är hur smidigt som helst. Bara att plugga in. Det kommer dessutom snart routrar/modem med inbyggd homeplug. Bara att plugga in en HP där man vill, så har man en stabil uppkoppling (jämfört med WiFi).
Testar Zyxels PLA-401 lite åt jobbet, inga problem att streama HD iaf.
Ca 50mb/s blir hastigheten i en stor villa.

Visa signatur

• Massa fräcka prylar •

Permalänk
Medlem

tele-modem -> adsl-modem -> cat-lan -> fiber-lan

så kommer det stå i historieböckerna om hundra år angående internets historia. något elnäts-lan tror jag inte ens kommer att nämnas i en parantes.

edit: tror fan det är större sannolikhet att buttplug blir standard i folkhemmet än homeplug.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

det var väl tal om att leverera internet uppkopplingar via elnätet för några år sedan men det har ju runnit ut i sanden också.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag vet inte hur det ser ut nu, men för ett tag sedan var dessa produkter helt värdelösa, man fick typ ISDN-hastigheter mellan dem. Inte ens när de var inkopplade båda två i samma förgreningsdosa kom man nära specad maxfart.

Har produkterna blivit bättre? Eller är det fortfarande så att man måste punga ut 3000kr om man villha en sådan här produkt som verkligen fungerar? Isf är det ju bättre att köpa en riktig Accesspunkt för pengarna så man får ett stabilt WLAN istället, då har du mycket lägre kostnad om du ska koppla in fler datorer sen.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Mycket skitsnack det är om WiFi, de är inte alls fel på det så länge man köper vettiga produkter. Precis som MaDa skriver, vad är vitsen med att ha ett lokalt fibernät? Låter i mina öron totalt korkat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag vet inte hur det ser ut nu, men för ett tag sedan var dessa produkter helt värdelösa, man fick typ ISDN-hastigheter mellan dem. Inte ens när de var inkopplade båda två i samma förgreningsdosa kom man nära specad maxfart.

Har produkterna blivit bättre? Eller är det fortfarande så att man måste punga ut 3000kr om man villha en sådan här produkt som verkligen fungerar? Isf är det ju bättre att köpa en riktig Accesspunkt för pengarna så man får ett stabilt WLAN istället, då har du mycket lägre kostnad om du ska koppla in fler datorer sen.

Radikalt bättre, har kopplat in netgears 85Mbps och D-links 200Mbps dosor och har mest väldigt god erfarenhet. Dålig koll på hastigheten dock men de har inte slöat ner de 8Mbps linor jag testat i vart fall ;).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Mycket skitsnack det är om WiFi, de är inte alls fel på det så länge man köper vettiga produkter. Precis som MaDa skriver, vad är vitsen med att ha ett lokalt fibernät? Låter i mina öron totalt korkat.

Flervånningshus med gott om armering i väggarna är i princip omöligt att få stabil förbindelse i hus med normala konsumentprodukter. Homeplug eller kombination av homeplug och WLAN är ibland enda vettiga lösningen (förutom att dra kabel i hela huset).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Men den där prylen, och standarden det skrivs om här är väl bara för hemmanätverk?

Gillar man inte den så är det ju bara att lägga in optiska kablar,

eller ännu enklare, dra vanliga nätverkskablar hemma.

Själv tycker jag den bara är praktisk, plugga in den ena i ett vägguttag och den andra i ett annat och slippa sladdarna eller en trådlös router. Elnätet är redan utbyggt hemma. Eller har jag missuppfattat något?

jo det är nog målgruppen ja.

visst, men peka mig i riktning mot en optisk hemmalösning (router eller switch + och ett par nätverkskort samt 20m kabel var duger fint som start) för under 5000 så blir jag glad.

det har jag redan, en lösning som säkert funkar bra för de flesta givetvis. inget fel på den i sak heller.

jovisst, men av samma anledning. (störningar) sen har jag prövat 3 olika såna där hempluggar, av den utlovade hastigheten 15Mb blir det inte ens 3-5 kvar ens om de sitter i samma grendosa. och allt detta gäller innan de slutar samarbeta alls dessutom..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag laddar ner med ca 300kb/s dagligen med mitt mobila bredband. Når säkert högre men har inte testat att maxa utan detta är bara när jag kört bittorrent.

Permalänk
Medlem

OfTopic. Köra bitorrent är väll att maxa.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabben
OfTopic. Köra bitorrent är väll att maxa.

Jag ligger nog ganska nära max men har inte kollat så noga utan bara såg en gång att jag låg stabilt på den hastigheten.

Permalänk
Citat:

jo det är nog målgruppen ja.

visst, men peka mig i riktning mot en optisk hemmalösning (router eller switch + och ett par nätverkskort samt 20m kabel var duger fint som start) för under 5000 så blir jag glad.

det har jag redan, en lösning som säkert funkar bra för de flesta givetvis. inget fel på den i sak heller.

jovisst, men av samma anledning. (störningar) sen har jag prövat 3 olika såna där hempluggar, av den utlovade hastigheten 15Mb blir det inte ens 3-5 kvar ens om de sitter i samma grendosa. och allt detta gäller innan de slutar samarbeta alls dessutom..

Vet inte vad du kört men de jag kört har då inte haft några problem att leverara 8Mbps genom olika faser i en stor uråldrig kåk. Då motivet varit bara var att leverera internet till en dator i andra änden av huset brydde jag mig inte om att kolla hastigheten mer dock.

Permalänk
Medlem

Jag beställde 2 uppsättningar (4st totalt) Siemens AV200 Duo nu för att testa. Har varit så sugen på D-link men tydligen verkar de ha stora problem med tillförlitligheten. Får hoppas Siemens variant är bättre, de är iaf lite större kan ju vara bra då värmen verkar vara problemet med D-links.

Ingen som aktivt spelar spel som COD2 som har testat att spela med sin D-link 655 eller 4300? Jag har Belkin pre-n (8230 tror jag den heter) och den duger absolut inte att spela med då man måste ha maxpackets i spelet inställt till 60-100. Om man justerar till 30 så fungerar det ganska ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag laddar ner med ca 300kb/s dagligen med mitt mobila bredband. Når säkert högre men har inte testat att maxa utan detta är bara när jag kört bittorrent.

Du har en mast väldigt nära då. För hastigheten sjunker sjukt mycket på korta avstånd. Egentligen heter det Mobilt Internet men leverantörerna vill att det ska låta snabbare än vad det är. Och pingen, huh, timed out vart jag en testade, hade telia.

Jag surfar lika fort med min W850i föressten, inte har man bredband i mobilen inte,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
tele-modem -> adsl-modem -> cat-lan -> fiber-lan

så kommer det stå i historieböckerna om hundra år angående internets historia. något elnäts-lan tror jag inte ens kommer att nämnas i en parantes.

edit: tror fan det är större sannolikhet att buttplug blir standard i folkhemmet än homeplug.

Haha, vem fan har inte en sån?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180