Permalänk
Medlem

Kan min dator överklockas?

Jag skulle vilja överklocka min processor lite grann, men jag vet inte om mitt nätagg (300w eller kanske 350w) klarar mer.

Jag har en Intel P4 på 3,2 GHz, Geforce 8800 GTS 640 MB, 2,5 GB DDR 400 MHz minne(2 st 256 MB + 2 st 1GB), Asus P5GD1 moderkort med inbyggt ljudkort, hitachi 160 GB hdd, benq DVD-brännare, D-link 300 Mb/s trådlöst nätverkskort och firewirekort. Det var nog alla delar och kort.

Tror ni att näragget klarar överklockning? Grafikkortet tar väl en hel del?
Och så undrar jag vad det finns för bra program för att kolla temp på P4. Jag testade coretemp men det funkade inte.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

speedfan, TAT kan du prova...

du får väl testa, ingen vet exakt hur mkt ditt system tar utan att testa det + ingen vet vad det är för 350w agg du har

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Men en uppskattning då? Ska mäta det när pappa tar hem mätaren från sommarstugan.

Testade speedfan, säger 77 grader på cpu och 71 grader på core efter bara surfande och sånt i två timmar. Hmmm... inte bra.
Och efter lite spel var det 93 på cpu och 75 på core... ajajaj

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Hoho är det den beryktade supervarma prescott p4 du har? Om det är det (kolla med CPU-Z) så är temperaturerna någorlunda normala. För att bättra på temperaturerna så kan du i ett första steg ta bort och rengöra kylare och CPU, applicera ny pasta och prova om tempen sänks. Om inte detta hjälper så får du nog inhandla en ny kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Hoho är det den beryktade supervarma prescott p4 du har? Om det är det (kolla med CPU-Z) så är temperaturerna någorlunda normala. För att bättra på temperaturerna så kan du i ett första steg ta bort och rengöra kylare och CPU, applicera ny pasta och prova om tempen sänks. Om inte detta hjälper så får du nog inhandla en ny kylare.

Japp, det är prescott. Jag vet inte om det finns nån kylpasta, brukar datorförsäljarna kleta på det? Är det svårt att ta bort kylaren och rengöra? Har en Zalman 7700 ALCU kylare med 120mm fläkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

säger du att du har 90C med en zalman 7700???
Nåt är fel enligt mig då

Permalänk
Medlem

De som satte ihop datorn till dig borde ha gjort det, men det skadar inte att titta. Att ha på för mycket pasta leder också till ökade temperaturer, de kanske bara kletade på och satte dit kylaren.

Nejdå, det är inget krångel att ta bort kylaren, http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=146&code=009 , bara att lossa två skruvar så kan du ta bort kylaren (du behöver inte ta bort baksidan, så inget behov att ta bort hela moderkortet).

För borttagning av pasta kan jag rekommendera Isopropylalkohol, köpes på Apoteket (man får fråga efter den). Kostar ca 50 kr och den lär inte ta slut innan bäst-före datum (100 ml). Sedan ngt luddfritt att ta kletet med, högkvalitativa tops funkar bra, annars vet jag att det finns de som använder kaffefilter (några andra bra förslag?).

När det gäller valet av kylpasta så finns det en uppsjö, själv använder jag Zalman ZM-STG1 som är lättapplicerad som få eftersom den kommer i en nagel-lacksburk. Bara att pensla på ett tunt lager så är man färdig.

En annan teori är att sensorn rapporterar fel temperatur, men detta är lätt att kolla upp genom att känna på kylaren. Om din sensor rapporterar de temperaturer och du bränner dig när du tar på den, ja då är också processorn väldigt varm. (känn med baksidan av handen)

Permalänk
Medlem

ja lånar tråden lite för en fråga, hr också en p4 540 prescott, har precis bytt till en zalman 7700 alcu kylning men tempen ligger som minst på 43 i idle är detta alltså normalt för denna processor?

I full load ligger ja på ca 65c tycker själv detta verkar väldigt högt när man jämför med andras cpu temp... är prescotten alltså känd för att vara varm??

Visa signatur

Henke

Permalänk
Avstängd

jepps.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hhw
ja lånar tråden lite för en fråga, hr också en p4 540 prescott, har precis bytt till en zalman 7700 alcu kylning men tempen ligger som minst på 43 i idle är detta alltså normalt för denna processor?

I full load ligger ja på ca 65c tycker själv detta verkar väldigt högt när man jämför med andras cpu temp... är prescotten alltså känd för att vara varm??

Du har tur, jag ligger ju på 93! DET är högt!!!!

Visa signatur

Permalänk

7700 ALCU... Jag skulle rekomendera att inhandla en bättre kylare. (93 grader är inte bra)

Valet av kylare beror på vilken budget du har, att rekomendera är att kolla hur stort ditt chassi är, då vissa av dom nyare högpresterande kylarna är ganska skrymmande,

rekomendationer är som följande,

Budget: AC freezer 7 pro, den är bra och kostar inte så mycket, eller en CM Hyper TM 2

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ACFZ775P

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMHYTX-2

Om pengar inte är något problem så skaffa en Thermalright Ultra 120 (extreme)
eller nått liknande

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTRA1...

sen när du liks håller på och handlar kan du skaffa ett bättre nätagg, typ ett Hiper 530 watt eller nått sånt, som inte kostar skortan men med bra värden.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HIPPSU-5...

eller om du känner för det kan du köpa 580wattaren som tydligen ska stödja det nyare ATX 2.2 men ja, det spelar nog ingen större roll.

Med ett sådant agg klarar du lätt av en relativt högpresterande dator bara du inte ska köra sli/crossfire (vilket för mig är lite oförståligt då det är bättre att ha kvar sina pengar då man klarar sig på 1 grafikkort, enda möjliga är att man köper ett grafikkort och sedan köper ett till likadant när dom gått ner i pris)

men om du kör med ett 8800 GTS så ska det inte vara några problem med grafik prestanda heller och ett sådant nätagg (som jag länka åvan) ska lätt palla ditt system.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hhw

Låg på 37-43C i idle och 63C i load med min Intel Celeron D 340 2,93Ghz och då hade jag en zalman 7700 Cu kylare med "fågelskit" kylpasta och inte så bra genomdrag i lådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Du har tur, jag ligger ju på 93! DET är högt!!!!

Lugna ner dig lite, om jag var på ditt sätt så skulle jag tagit av kylaren och kollat hur det ser ut. Sen skulle jag rengöra allting och byta till AS5 kylpasta istället och följa instruktionerna ordentligt.

Vad har du för låda, är det varmt där inne?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Förresten, de där inställningarna i speedfan där man kan ändra speed01, speed02, speed03 och speed04, vad är det?

Visa signatur

Permalänk

Mitt speedfan visar också jätte höga temps. Men sen i bios visar det mer normala temps. Så kolla med annat program tex CPU-Z eller i bios.

Permalänk
Medlem

CPU-Z kan inte visa temperaturer. Prova CoreTemp, TAT eller Everest.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat elförbrukningen. Den kom upp i 301w som max under spel (NFS Pro Street demo, kräver 2,8 GHz cpu). Går det att överklocka då och ev byta till bättre kylare när jag har ett 350w nätagg från FSP? Lådan är en Microtech PlexiBlack och cpu-kylaren är bara nån mm från nätagget. Ingen plats för en större kylare alltså. Borde jag sätta in en chassifläkt kanske? Vad har en sån för elförbrukning?

Jag testade även en annan "kylare". Jag körde med lådan öppen och blåste in i lådan med en 30 cm bordsfläkt. Då kom cpu-tempen upp i 60 grader i idle och 84 grader under spel. Fortfarande jättevarmt... Men kylflänsarna är väldigt dammiga. Får se om jag ska byta kylare. Får testa och rengöra den här först.
System-tempen är bara 24 grader, med vanlig kylning var den på typ 45 grader.

Visa signatur