Permalänk

Försvunnet nic, freebsd

Hej!

Har lite problem med ett nic som försvunnit.

Satte igår in ett extra PCI-nic (Netgear FA311) i min Ultra Sparc 5 som kör FreeBSD 6.2.

Efter lite googlande hittade jag att det använde modulen if_sis.ko, laddade den och allt funkade fint. Det dök upp som sis0 under ifconfig. Var även kvar efter flera reboots.

Sen skulle jag lägga till lite options på generic-kerneln och kompilerade om. Fick inga errors utan det gick fin fint. Glömde visserligen att kompilera in stödet för sis så den laddas fortfarande i /boot/loader.conf.

Startade om.

Sen finns inte interfacet sis0 kvar.

Första jag gjorde var att byta tillbaka till den gamla kerneln, men problemet kvarstår.

dmesg | grep net hittar bara mitt interna kort. Där det förut hittade båda.

kldstat säger att modulen if_sis.ko är laddad.

Några idéer?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Antingen har kortet glidit ut eller så har det lämnat in.
Tryck in det igen och testa. Passform på en del kort är inte helt ok.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Vad säger dmesg | grep -i sis0

Annars är det som tidigare person säger.

Permalänk

EDIT: Tog bort och satte tillbaka kortet, nu funkar allt prima. Svårt att testa sånt på distans bara

Tackar så mycket för hjälpen!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4