Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

högtalare och ljudkort?

Hej jag ska och köpa mig ett grymt ljudsystem till datorn.
Har tänkt mig ett 2.1 eller 2.0 för att jag e ute efter att spela musik.
Då letar jag efter 2 saker.

Ett högtalar system runt 1500-2000kr. kan båda betala mera och mindre om det skulle behövas. ^^

Sen ett ljudkort som kan leverera perfekt ljud.
pris spelar ingen roll.

Skriv gärna varför jag ska köpa just den produkten som ni anger.

btw jag har inte word och jag vet att jag e kass på stava

Hoppas någon finner tid att hjälpa mig.. ( finer ser konstigt ut därför fick det bli 2 st N kanske till o med stava rätt haha)

//over and out!

Permalänk
Medlem

Re: högtalare och ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mexxor
pris spelar ingen roll.
[/B]

Skriv gärna ut pris i alla fall. Kan vara bra att veta om du letar efter ett kort för 500kr, 1000kr, 2000kr eller 10000kr (eller ännu dyrare om du nu vill det.)

En viktig fråga: Ska du spela med det? Ska du det så är x-fi att föredra, ska du inte så finns det många bättre.

Permalänk
Medlem

pris på ljudkort då blir 500-2000kr
jag e mera för musik än spel. spelar lite london hellgate.. men inte många timmar i veckan nu pga jobb o uteliv. så jag e mera ute efter musik ljudkort.. vet att creativ e bäst för spel men jag vill ha monster ljud för musik

Permalänk
Citat:

pris på ljudkort då blir 500-2000kr
jag e mera för musik än spel. spelar lite london hellgate.. men inte många timmar i veckan nu pga jobb o uteliv. så jag e mera ute efter musik ljudkort.. vet att creativ e bäst för spel men jag vill ha monster ljud för musik

E-MU 1212M är ett riktigt bra kort för musik, men du kommer ju aldrig få monsterljud med ett datorhögtalarsystem (iaf inte i den prisklassen).

Spara hellre ihop lite mer pengar så du kan köpa dig ett par bra stativhögtalare och en separat förstärkare.

Permalänk
Medlem

jag säger det igen

ESI nEar08 Experience

finns på www.jam.se

8 tummare 2x70w
om du har plats på skrivbordet
dom låter skitbra..
mer åt riktigt hifi
grymt mellanregister och dynamik som slår en i ansiktet

ingen aning om hur lillebroren låter fast den e nog mer lätt placerad..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
jag säger det igen

ESI nEar08 Experience

finns på www.jam.se

8 tummare 2x70w
om du har plats på skrivbordet
dom låter skitbra..
mer åt riktigt hifi
grymt mellanregister och dynamik som slår en i ansiktet

ingen aning om hur lillebroren låter fast den e nog mer lätt placerad..

ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort för PC/MAC 1190kr finns även på samma sida, och det ska vara ett mycket väljudande ljudkort.

Har ingen koll på högtalare, men som Radioactiveman och Foetus säger så kan du få mycket bättre ljud ur ett par riktiga stativare för de priset. Då behöver man väl dock en förstärkare också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Har tänkt att inskaffa Stativare och förstärkare vid senare tillfälle. Kommer dock lägga ut flera tusen mera. Så tills dess tänkte jag fixa pc högtalare och ett ljudkort. Jag fick ett förslag av en polare på ljudkort och högtalare. Vad tror ni om dessa 2.

Asus Xonar D2 7.1 - Ljudkort
http://www.tbh.se/prod_text.asp?unik_id=32656

Altec Lansing FX6021 - Högtalare
http://www.tbh.se/prod_text.asp?unik_id=35765

Permalänk
Medlem

mina jag tipsade om var aktiva med 70w slutsteg i varje...
du kan ha party med dom och behövs ingen förstärkare
dom där plastburkarna från altec e ju dynga i jämnförelse..
kolla på aktiva studiomonitorer som mina istället.

fint ljudkort du valde och bajs högtalare

ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort för PC/MAC 1190kr

om du bara ska spela musik i 2 kanal utan massa lulul

asuskortet e ju fint fast lite dyrt..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan studiomonitorer och vanliga stativare? I det här fallet är monitorerna aktiva, men jag antar att det även finns passiva och då kan ju inte det vara skillnaden?

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

studiomonitorer e mer byggda för att låta så som instrumenten låter irl.
vanliga grejer förskönar kanske lite fram o tillbaka saker lägger till värme etc.
tycker ni ska sticka in o lyssna i någon musikaffär..
sen e studiomonitorer gjorda att man skall sitta ganska nära som man gör vid datorn.. så dom e ju perfekta.

åk o lyssna i någon JAM butik eller musikbörsen eller liknande..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Foetus hur funkar det med att koppla dom högtalarna som du sa till datorn? eller behöver man massor extra grejor för att få ljudet från datorn till högtalarna?

Permalänk
Medlem

Att högtalarna är aktiva innebär att de har inbyggt slutsteg, därmed kan man koppla dem direkt till ljudkällan (i det här fallet datorn). Det enda du kan behöva köpa till är kabeln mellan datorn och högtalarna. Själv skulle jag även köpa en volymkontroll att koppla mellan dator och högtalare, på så sätt behöver man inte förlita sig helt på mjukvaran. En volymkontroll med lite kvalitet kan man få för några hundringar.

Edit:
Angående ljudkort... här är ett test mellan Prelude och Xonar som hjälpte mig när jag skulle välja Test

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

jag kommer köra Xonar o då blir det aktiva högtalare.. :).. lön på fredag så då beställer jag allt :). tack tack alla för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Foetus hur funkar det med att koppla dom högtalarna som du sa till datorn? eller behöver man massor extra grejor för att få ljudet från datorn till högtalarna?

man kan koppla in dom på flera olika sätt

min bror kör med balancerade koppingar till dom högtalarna..
med kortet jag rekomenderade ovan..
fast går även att koppla in på vanligt vis..

man kan köra med en liten skitt mp3 spelare o få skit bra ljud typ

Visa signatur