Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Sådär nu har min m1330 kommit och den tjuter från höger sida! Är det någon som har lyckats bli av med tjutet? Eller fått en utan tjut?
/gf

Permalänk
Medlem

Hur är det att koppla den till en LCD TV med fullhd?
Inga problem, kör HDMI eller VGA.

Funkar det bra med film/bilder?
Ja

Hur funkar den som speldata (spelar inte mycket).
- Spelar COD4 nu funkar helt okej.

Hur är ljudet i datorn?
- Mycket bra, kopplat till en harman kardon superbra.

---------------------------

Nej, tjutet försvinner inte på något sätt. Kanske med någon uppgradering i framtiden, har ju fått moderkort och processor utbytta utan resultat. Får en ny dator om ungefär 3 veckor får se om den är bättre men jag tror inte det. Får väl helt enkelt leva med det tills Dell släpper en ny bios eller liknande.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gf
Sådär nu har min m1330 kommit och den tjuter från höger sida! Är det någon som har lyckats bli av med tjutet? Eller fått en utan tjut?
/gf

Min är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Jag får mitt moderkort och hårddisk bytt idag förhoppningsvis blir det bättre då. Jag hör av mig när jag fått det bytt.
/gf

Permalänk
Medlem

min är helt knäpptyst också känns skönt!

Visa signatur

XPS M1330

Permalänk
Medlem

Ni som har tysta datorer vilket grafikkort har ni? Killen i jag pratade med på supporten sa att det varit problem med att nvidia korten låtit.
/gf

Permalänk
Medlem

Jag har GeForce i min burk, hjälper knappast att byta delar. Har läst andra trådar där folk har fått moderkort och processor utbytta utan resultat.

Jag får en ny maskin på två veckor, i den kommer det nya moderkortet sitta. Enligt Dell så har swapen på moderkort + processor inte hjälpt för att dom haft dom gamla moderkorten samma som suttit i burkarna sen den lanserades. Detta moderkort ska altså vara en annan typ av moderkort så jag hoppas verkligen den blir tyst nu...

Får systemet på två veckor får väl återkomma då, känns lite surt min config har blivit 1000kr billigare sen jag beställde ändå har jag inte haft en fungerande dator och tillbringat mycket tid i telefon med Dell.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

OK låter ju inte så bra, har du nån källa med det där om att det ska komma nya moderkort? Han jag pratade med på Dell visste inte ens om CPU-whine problemet.
/gf

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med tre olika medarbetare, alla visste om problemet. Alla tre visste om att det skulle/har kommit ett nytt moderkort. Man får inte verka för insatt så får man inte veta någonting, bara spela dum och fråga vad det beror på och hur dom tänker lösa det.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Har fått moderkortet bytt nu och det låter fortfarande. När CPUn inte arbetar tjuter det och när cpn arbetar blir den tyst...
/gf

Permalänk
Medlem

Nu är min äntligen på väg.

Gick ju betydligt fortare än vad jag kunna trott.
Jag beställde med led skärm och draft-n kort.
Tydligen skulle det vara 22 dagars EXTRA leveranstid pga av draft-n kortet.

Men den 8:e kom mina pengar in till Dell och idag den 13:e är den skickad

Ganska snabbt jobbat tycker jag...
Nu är det bara att be en stilla bön att den är ok sen oxå.

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Medlem

GF: Undra vilket moderkort du fick då, billigt för Dell att anlita folk som kommer ut och byter saker som inte gör skillnad. Som privatperson skulle en service (byte moderkort+cpu) kosta 6-8000:- Nu har ju Dell avtal, men det kan ju ändå inte vara billigt.

Hur tänker du göra nu, swap eller full refound?

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Moderkortet är bytt och de kommer ut om nån dag och byter CPUn, så får vi se om den blir tyst.

Jag visade Dell Sverige den här tråden och att du skulle få det helt nya moderkortet i din dator och de sa att det bara var ett rykte. Dell har inget sådant planerat, det finns inget nytt moderkort. Lite trist tycker jag... om du har namn/kontaktuppgifter på den på Dell som vet något om det nya moderkortet så tar jag det gärna i ett PM...

Om det inte funkar efter nu efter CPU bytet eller om inte Dell kommer med nån bra lösning så kör jag på en full refund. Jag har ju köpt datorn klart jag vill ha den kvar men jag tänker inte ha en dator som tjuter hela tiden. Då får det kosta 500kr i retur. Jäkligt trist men hoppas att det löser sig på något sätt.

/gf

Permalänk
Medlem

Har fått besked av xps-support på irland via mail att det är ett nytt moderkort på väg om några veckor.

Visa signatur

badzmeg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalldog
Har fått besked av xps-support på irland via mail att det är ett nytt moderkort på väg om några veckor.

Jag har skickat dig ett PM med mina kontaktuppgifter om du vill/kan skicka mig en kopia på mailet från irland. Vore kalas så har jag något att visa Dell. Är mycket tacksam om jag får en kopia. Tack på förhand
/gf

Permalänk
Medlem

Har läst en hel del om datorn och måste bara fråga, är det fortfarande helt oklat om vad som orsakar CPU tjuten? Massor av er som har problemet och bara i den här tråden har det spekulerats i allt från grafikkortet till hårddisken. Vill verkligen ha en m1330 men innan ens Dell själva vet vad som orsakar det och har åtgärdat problemet är det inte särskillt frestande, datorn ska ju bli en studiekamrat i framtiden och att sitta med en tjutande dator på föreläsningar låter krystat.

Permalänk
Medlem

Tror det är 10% studentrabatt på M1330 tills 24nov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Tror det är 10% studentrabatt på M1330 tills 24nov.

Japp, men blir ju inte mindre sugen direkt...
Men har modellen massa problem, eller bara många som köper den, och där med många med problem?

Permalänk
Medlem

hmm, var ju inte så roligt att se att det nu är 10% rabatt när man själv väntar sin dator imorron och endast fick 5% =(

Edit:
Ännu värre än vad jag trodde, verkar som man kan kombinera 10% och 5% rabatterna =(

Permalänk

Det är mycket riktigt att man kan få totalt 15% rabatt just nu... Man känner sig ju lurad om man endast tittar på rabatten. Kollar man därefter på vad det kostar att uppgradera vissa saker blir det däremot ungefär samma pris som innan. T.ex. en fingertrycksavläsare för 780 kr (kostade runt 400 kr när jag köpte) och 780 kr extra för 7200 varvs istället för 5400 varvs 160 GB hårddisk (kostade runt 120 kr extra när jag köpte).

Köper man däremot datorn i grundutförande kan man spara mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davvel
hmm, var ju inte så roligt att se att det nu är 10% rabatt när man själv väntar sin dator imorron och endast fick 5% =(

Edit:
Ännu värre än vad jag trodde, verkar som man kan kombinera 10% och 5% rabatterna =(

Nja, det lyckas inte jag med, bara den ena som registreras.

Edit: Gick efter lite trix

Permalänk
Medlem

10% rabatten redovisas i systemets konfiguration och 5% rabatten redovisas i "ytterligare rabatter och kuponger"

Permalänk
Medlem

Jag får flipp på Dell och deras prisändringar. Det är alltså inte kul att vara student och vända på pengarna, och så se sånt här...

Jag beställde för lite mer än en vecka sen och får leverans nu i dagarna.
11600 kr kostade konfigurationen, idag går den på 10400 kr.
För de 1200 kronorna i skillnad kunde jag i princip skicka tillbaka datorn för 500 kr och köpa en ny, och ändå få datorn 700 kr billigare. Men orka!
Taskigt Dell.

Jaja, jag vet - så är det alltid med teknikprylar, men håll med om att m1330:n har varit exceptionell!

Permalänk
Medlem

Det är väl CSN som fattar beslut om att de ökat till 10& rabatt och inte dell va?

Permalänk
Medlem

Keng: Det är Dell som bestämmer vad deras produkter ska kosta - det har inte Mecenat/CSN-kortet något med att göra. De presenterar ju bara de erbjudanden som tillverkarna kommer med.

Permalänk
Medlem

Är i precis samma sits som dig stofer, förmodligen nästan samma konfiguration också. Schenker ska komma till mig imorron kväll, tänkte ringa på morgonen och iaf nämna att man kan utnyttja ångerrätten för att se om de kan matcha dagens pris. (Has visserligen redan betalt, så kan bli svårt)

Om man inte tar emot paketet, måste man ändå betala de där 500 kr i returfrakt? (Jag fick för mig att paket kan returneras fritt till avsändaren hos iaf posten?) Kan vara bra att veta när jag ringer dem imorrn.

Permalänk
Medlem

davvel: Du får gärna meddela mig hur det gick med Dell. Rent ekonomiskt borde det väl vara mer lönsamt för dem att betala ut mellanskillnaden än att administrera en retur och ett nybygge - men i praktiken... jag är tveksam! Jag tror dessvärre inte att Schenker låter paketet gå i retur gratis, då de har kostnader för transport åt begge hållen och trots allt ska tjäna pengar på det de gör.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om priset det är fortfarande den mest prisvärde 13" datorn.
Vad jag bryr mig om är att den har kvalitétsproblem. Om jag vetat att den tjuter skulle jag väntat med att beställa. Man får ju som stå sitt kast om man accepterar varans pris och beställer, prissänkningar sker ju i princip på all elektronik.

Tror inte det nya moderkortet är ett rykte, finns ingen anledning att sprida rykten om ny hårdvara. Dell vet inte vad problemet beror på men det är kombinationen av hårdvara som skapar det. Egentligen kommer ju ljudet från en viss del, men skulle den delen sitta i en annan dator skulle nog inte ljudet finnas.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Gick efter lite trix

Någon som kan förklara hur man gör för få både 10% och 5% (alltså totalt 15%) rabatt?

Jag lyckas inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Jag bryr mig inte om priset det är fortfarande den mest prisvärde 13" datorn.
Vad jag bryr mig om är att den har kvalitétsproblem. Om jag vetat att den tjuter skulle jag väntat med att beställa. Man får ju som stå sitt kast om man accepterar varans pris och beställer, prissänkningar sker ju i princip på all elektronik.

Tror inte det nya moderkortet är ett rykte, finns ingen anledning att sprida rykten om ny hårdvara. Dell vet inte vad problemet beror på men det är kombinationen av hårdvara som skapar det. Egentligen kommer ju ljudet från en viss del, men skulle den delen sitta i en annan dator skulle nog inte ljudet finnas.

Men är det så att alla låter, eller är det bara vissa exemplar?