Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Jag TROR att alla låter, iaf. alla med GeForce-kortet. Sen hör ju alla olika och vissa kanske inte hör den frekvensen. Jag är ung så jag hör utan problem att den piper, men det brukar vara lite från och till. Som nu är den helt tyst, sitter med ett fönster uppe, msn och laddar upp i 1,5mb/s... belastar inte processorn alls och ändå är den knäpp tyst. Så problemet är lite diffust.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

Jag pratade med XPS killen som hjälpe mig först och han antydde att det ska finnas en fix beroende på vilket grafik chip man har, dock sa han inte vilket. Har skickat in min service tag så får se om det finns fix till mitt 8400GS eller om det är de integrerade grafikchippen.

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra:
1. Köpa en XPS och chansa att den är riktigt när man får den?
2. Vänta några veckor/månader med att köpa?

Vill verkligen ha XPS. Den funkar ju som HTCP samt perfekt när reser p.g.a. storleken samt vikten. Hur lång batteritid är det med 9cells batteri respektiv 6cells? Hur segt är det att köra Vista på mellanstorlken med 2 gig ram?

Permalänk
Medlem

Snackade med dell angående att man nu får 15% rabatt medan jag som beställde för några dagar sedan och ännu inte fått den bara fick 5%, var som att prata in i en vägg

Försäljaren sa antingen behåller du den, eller så returnerar du den och betalar 500kr varpå vi sedan kasserar datorn!?!

Märkligt, men som någon sa, man har ju faktiskt gått med på priset när man köpte den.

Är det dock så att den har några kvalietsproblem när den kommer så är det ju givet att man returnerar den istället för att få hit en tekniker, då tjänar man några hundralappar också på att betälla om.

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna förklara hur man gör för att få 15% rabatt?

10%-koden fungerar utan problem, men när jag matar in 5%-koden händer inget.

Det verkar förrresten som att Dell jonglerar med priserna igen. Jag kollar på mittenpaketet och igår på dagen kostade det 180 kr att uppgradera till 160 gb hårddisk, på kvällen kostade det 290 kr och nu kostar det endast 90 kr.

Det blir nog en beställning så fort jag får båda rabattkoderna att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UJN
Skulle någon kunna förklara hur man gör för att få 15% rabatt?

10%-koden fungerar utan problem, men när jag matar in 5%-koden händer inget.

Det verkar förrresten som att Dell jonglerar med priserna igen. Jag kollar på mittenpaketet och igår på dagen kostade det 180 kr att uppgradera till 160 gb hårddisk, på kvällen kostade det 290 kr och nu kostar det endast 90 kr.

Det blir nog en beställning så fort jag får båda rabattkoderna att fungera.

Jag testade nu igen att bygga ett system från grunden, fungerade utmärkt med båda koderna samtidigt. Angav 10% koden först.

Permalänk
Medlem

Lite planer nu i slutet av November gick i stöpet så har mer pengar än jag behöver just nu, funderar på att dra m1330 köpet lite tidigare än beräknat. Några frågor. Till att börja med, kommer ta performance modellen, så 2gig minne och Nivida kortet är standard. Den enda spikade ändringen änsålänge är att jag tar en 160gigs 7200 hdd. Det här är min första laptop förresten, har ni några tips för en novis så tjut.

Skärmarna, vid ren användning, vilken är skillnaden? För mig är betraktningsvinkeln och hur mycket ljus den reflekterar vad som är viktigast. Tror knappast att varken skärpan eller färgerna kommer göra mig besviken ändera skärm.

Batteri, kommer ta ett 9 cells batteri till datorn, funderar på att ta ett 6 cells sidanom som backup, vad kostar det på en höft? Ni som har en bärbar, är det en vettig investering?

Tilläggsköp, vilka är vettiga? Jag ska kolla till min hemförsäkring men jag har svårt och tro att inte den redan gör allt Dells försäkringar kan göra, vad är er åsikt?

Är väl medveten om CPU tjuten men efter den strålande service jag har hört Dell ger så är jag inte särskillt rädd.

Edit: En sak till, med alla extra erbjudanden som finns online. Brukar man överlag ändån få ett bättre pris om man ringer och prutar?

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara det är att beställa, allt som byggt från och med nu ska vara tyst. Är det inte tyst, räkna med yttligare 1-2 månader innan något händer igen, i form av mjukvara utbytt hårdvara osv. Dell vet ju om problemet jag tror inte dom kommer strunta i alla XPS M1330-kunder bara för att spara pengar. Det handlar ju ändå om deras framtid. Skulle dom ignorera problemet skulle dom inte sälja mycket datorer om 3år då alla ska byta igen, då tar man en Vaio istället

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Gillar inte riktigt tanken att beställa med 4 veckors leveranstid från ett företag som ändrar sina priser oftare än jag borstar tänderna...

Permalänk
Medlem

jaqob, se det som en försäkring på att du får bästa möjliga pris just nu istället. Andra företag sänker kanske priserna var tredje månad, Dell sänker priserna såfort det finns utrymme för en prissänkning.

Har någon svar på mina frågor så skulle jag bli överlycklig, speciellt skillnaden mellan standard och WLED skärmen. Har googlat en del men hittar väldigt lite om hur man upplever skillnaden mellan de olika skärmana i dagligt bruk.

Permalänk
Medlem

3gb ram

Nu får man fri "uppgradering" till 3gb ram (1x1gb+ 1x2gb). Jag funderade lite på konsekvenserna av att förlora dual channel på minnet. Visst har du mer minne, men lite långsammare?? Nån som kan sprida lite ljus över detta

Visa signatur

P4 2,4GHz, 9700pro, 512rambus, mx1000, Views. VX912

Permalänk
Medlem

Fursten, minnet kommer i 2x1gig och 2x 512 gig så du får dualchannel. Kom ihåg att erbjudandet enbart gäller den värsta konfigen av m1330 så standardpriset ligger på 13papp eller mer.

Permalänk
Medlem

Jag snackade med Dell tidigare.. och de sa att det var 1x1gb + 1x2gb, vilket verkar rimligt eftersom datorn bara har 2 ram-sockets..

Vad jag har hört är dock dual-channel mer ett hypat marknadsföringsknep än vad det är faktisk prestandaökning. Dvs att man oftast tjänar mer på att skaffa mer minne (om man nu behöver det) än att försöka bibehålla dual channel. Har jag fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"3072MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024+2x512] [Inkluderas i priset]"

Saxat direkt från Dells konfig system på hemsidan. Om det är hemsidan eller supporten som inte har alla hästarna i stallet har jag dock inte en aning om.

Jag har inga siffror på hur Dual channel eller inte påverkar prestandan men har svårt och tro att det bara skulle vara ett marknadsföringsknep, dom håller inte länge i den här branschen. Inte när privatentusiasterna är så oerhört kunniga och testar allt.

Permalänk
Medlem

Frågan är när man ska våga beställa egentligen. Nu har ju dell sänkt priset på T7500 så mittenpaketet med denna processor, tunnare skärm och 160 gb hårddisk kostar med båda rabatterna 11226. Det känns ganska billigt, men med tanke på hur kvickt priserna dyker så kanske man borde avvakta ett tag till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
"3072MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024+2x512] [Inkluderas i priset]"

Saxat direkt från Dells konfig system på hemsidan. Om det är hemsidan eller supporten som inte har alla hästarna i stallet har jag dock inte en aning om.

Jag har inga siffror på hur Dual channel eller inte påverkar prestandan men har svårt och tro att det bara skulle vara ett marknadsföringsknep, dom håller inte länge i den här branschen. Inte när privatentusiasterna är så oerhört kunniga och testar allt.

Fast som jag sa tidigare, det känns orimligt att det skulle vara 4 minnen med tanke på att det finns totalt 2 sockets för RAM (iaf vad jag vet). Läste för övrigt lite på tomshardware där de testat skillnaden mellan dual/single-channel. Över lag ingen markant skillnad direkt.. http://www.tomshardware.com/2007/10/17/parallel_processing/pa...

Btw, är det Kingston-minnen som sitter i från början? Någon som vet någon bra alternativ tillverkare ifall man skulle uppgradera lite själv?:) Såg att Corsair har minnen som passar m1330 iaf, och inte är alltför dyra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fodralet man får med (för det får man va?), passar det även med 9cells batteriet?

Permalänk
Medlem

Är det någon som om de har bytt moderkortet nu och fixat cpu whinet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Fodralet man får med (för det får man va?), passar det även med 9cells batteriet?

Japp det passar.

Permalänk
Medlem

Kom en updatering till grafikkortet idag. Installerade den men ljudet är fortfarande kvar. Fast jag tror den låter mindre måste sätta örat mot för att höra det, men tror det är placebo eller så har min hjärna börjat ignorera den frekvensen.

Nä, men jag får min nya dator antagligen i slutet av nästa vecka. Den ska då ha nya moderkortet, så vi får väl se.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Kom en updatering till grafikkortet idag. Installerade den men ljudet är fortfarande kvar. Fast jag tror den låter mindre måste sätta örat mot för att höra det, men tror det är placebo eller så har min hjärna börjat ignorera den frekvensen.

Nä, men jag får min nya dator antagligen i slutet av nästa vecka. Den ska då ha nya moderkortet, så vi får väl se.

Har det börjat köra med nya moderkortet som standard nu? Finns det någon här som vet om det nya moderkortet gör skillnad?

Kan man se när man beställer om det har "rätt" moderkort?

Permalänk

Gustavs vad var det för uppdatering till grafikkortet du pratar om? Fanns inget hos dell iallafall vad jag kunde se.

Permalänk
Medlem

Nu är också på båten

Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Fast 8x DVD+/-RW
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort
9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Smokingsvart
LED

11 474 kr inkl gratis frakt, 500 kr onlinerabatt och 15% studentrabatt. Helt ok pris måste jag säga

4 veckors leveranstid dock, kommer vara väldigt ledsen om man inte har den innan jul...
Edit:
ETA 2007-12-06, lite knappt tre veckor om det stämmer.
Skickat 2007-10-20, bra jobbat dell

Permalänk
Medlem

Det var en automatisk updatering som kom via windows update. Har lyssnat ordentligt nu och det gör ingen skillnad på ljudet, bara placebo. Jag får min dator i veckan den har det nya moderkortet enligt supporten.

Min ETA är 2007-11-26 vilket innebär måndag om jag inte har riktigt tur och får den på fredag.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
11 474 kr inkl gratis frakt, 500 kr onlinerabatt och 15% studentrabatt. Helt ok pris måste jag säga

Är det inte 10 % studenrabatt från mecenat? Eller får kombinera med 5 % rabatten som de ger på hela sortimentet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frecon
Är det inte 10 % studenrabatt från mecenat? Eller får kombinera med 5 % rabatten som de ger på hela sortimentet?

Går utmärkt att kombinera

Permalänk
Medlem

Re: Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Tjena!

Såg detta nyss, inte lite krut i en sådan pass liten laptop, priset vill jag dock inte tänka på

http://www.engadget.com/2007/06/04/dell-xps-m1330-performance...

Vad är det för speciellt med den? Såg verkligen ingenting som utmärkte sig. Är väl en vanlig rätt sunkig laptop i mina ögon.. Men jag kanske missade nåt?

Permalänk
Medlem

Beställde en tidigare idag. Mittenpaketet + T7500, 160 gb hårddisk och den dyrare skärmen.
Beräknad leveransdag 6/12.
Jag hoppas att den dyker upp ett par dar tidigare då jag åker bort den 5e och det vore trevligt att ta med datorn

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur den dagliga användningen skiljer sig mellan den dyrare och billigare skärmen?

Permalänk
Medlem

Hur är dells ETA? Överpositiva, eller tilltagna i överkant? Eller stämmer tom?