Permalänk
Medlem

Byta moderkort, vad händer med raid?

Hallå alla,

Nu är det så att jag har haft mitt moderkort i ett par månader
men tänker se till att få det utbytt av butiken..

på moderkortet har jag två hårddiskar i en Raid1 array, vad händer
med dessa när jag pluggar på dem på det nya moderkortet?

är det något man ska tänka på eller måste man göra på något
speciellt sätt eller hur fungerar det?

// Chris

Permalänk
Medlem

Om det verkligen är raid 1(= mirror) så ska det nog gå bra

Jag antar att du ska ställa in det nya kortet på raid 1 och sedan plugga in diskarna(i samma kontakter som innan).
Men om det är en nyare moderkort, och inte samma model, då bör du nog installera om windows.

Edit:
Funkar nog bra att ställa in nya kortet på raid 1 och stoppa in diskarna ( i rätt kontakter) med alla datorsystem. Men på grund av drivers på windows så vet jag inte om det är bra att byta moderkort utan att göra en ominstallation..

Permalänk
Medlem

Troligen är det som Sag säger, utgångsläget beror juh helt på hur ditt nya moderkort stöder Raid på för sätt...

Är korten helt olika i stödet av Raid så kanske du tillokmed måste blåsa om diskarna för att det skall funka..

Är det dock så att ditt nya moderkort hittar din gamla Raid konfiguration så tror iaf, jag att du måste blåsa om din windows installation beroende på vilket Raid chipset det är på kortet.

/M

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

Erfarenheten har lärt mig att mestadels så går det inte.

Försöker man så kan man hamna i konstiga lägen, där informationen inte går att rädda med rimliga medel.

Endast om du har samma operativsystem och samma HD controller kan det funka.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Hallå alla.. tack för svaren.. dock gäller det inte en windowsdisk utan
en backuparray av två diskar som endast innehåller "data" som jag
själv har sparat..

så inga drivrutiner eller annat spännande på den som kan strula så som ni har tänkt..

vad tror ni om det?

Permalänk
Vila i frid

Vill du absolut ha kvar datat på dina diskar. Köp en tredje disk och låt den vara backup.