Permalänk

8800 vs. 9800

Tja, så här till jul så funderar jag stark på att önska mig det ny nVidia grafikkortet. Är det någon idé eller kommer 8800gtx fortfarande att ligga i topp? Får väl hoppas att inte ett nytt 9800 kommer ut veckan efter det första släppts

Sen en annan fråga, är det värt att köpa quad core eller borde man hålla sig till dual?

Detta frågar jag för att kunna köra crysis, dessutom kör jag det hyper säkerrelaterade, mega prestanda krävande Windows Vista, då man måste ha 3.2 GHz för att nå minimum... Drar priset iväg väldigt mycket på en sådan quad core processor (om det nu finns, har inte sett någon själv än men....)

Permalänk
Medlem

skulle jag sattsa på ny dator nu igen så skulle jag ta NYA quad core (som ska vara äkta quad och inte 2 st dualcore's).

sen skulle jag ta nya 8800GTS som kommer i december är det sagt om jag inte har fel. vet dock inte om det är rykten eller inte.

men annars så presterar 2 st 8800GT bättre än 1 GTX och är dessutom billigare

Permalänk

ok, det är nice
Jag är inte så involverad i det här med kylning, men måste ja ha vatten kylning eller klarar man sig på original fläkten på datorn för 2 grafikkort, eller sitter det fläktar på korten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEDEN4EVER

Detta frågar jag för att kunna köra crysis, dessutom kör jag det hyper säkerrelaterade, mega prestanda krävande Windows Vista, då man måste ha 3.2 GHz för att nå minimum... Drar priset iväg väldigt mycket på en sådan quad core processor (om det nu finns, har inte sett någon själv än men....)

Minimum för crysis med vista är 3.2 ghz PENTIUM 4. Så du behöver inte oroa dig eftersom pentium 4 och quad core inte är jämförbara i prestanda. Quad core är klart överlägsen redan vid betydligt lägre frekvenser och tex en q6600 (2.4 ghz) är mer en nog.

I övrigt instämer jag i att ett 8800gt eller nya gts är det självklara valet, beroende på budget. Och ja, det sitter fläktar på korten som normalt räcker till om du inte skall överklocka rejält.

Permalänk

ahh, ok
Justnu kör jag orginalar processorn, en Intel core 2CPU, 1.8 GHz

Jag kan inte säga att det laggar direkt men ändå...

Permalänk
Medlem

Crysis gör sig nog bäst på grafikkort som kommer ut om ett år eller så. Nu får man lira utan aa även med det bästa kortet om man skall ha native upplösning och höga inställningar.

Permalänk
Medlem

ingen vet om 9800 skall komma eller om det ens kommer heta så? quad core är ju bättre eftersom fler spel kommer stödja det. antagligen kommer patchar komma ut till crysis oxå så den andvänder quad core, i dags läget andvänder den dual core men ofta inte mer än 80% av båda cpuerna, behöver nog bara patchas lite.
alan wake som kommer nästa år kommer med stor sannolikhet stöja dualcore, gjorde det på någon mässa där dom visade upp det på.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Crysis gör sig nog bäst på grafikkort som kommer ut om ett år eller så. Nu får man lira utan aa även med det bästa kortet om man skall ha native upplösning och höga inställningar.

Om ett år?

Det tror jag inte direkt. Jag tror att nvidia kommer göra många varianter av G92 kärnan runt februari/mars, typ GTS GTX m.m. Dessa kommer nog kunna spela Crysis fullt ut.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

om jag vore trådskaparen, som uppen barligen är ute efter en del prestanda skulle jag köpa 2st 8800gt och köra SLI dom tar ett 8800ULTRA, sen kan du även voltmodda dom små liven och då kan du klocka dom så att ett single 8800gt tar ett 8800 ultra, just det lite bättre än 2st 8800 ultra i SLI, det är lite prestanda, priset kommer bli ungefär vad ett 8800gtx kostar runt 4500kr.

och då bör du kunna tugga ganska många polygoner i crysis!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: 8800 vs. 9800

Citat:

.... Windows Vista, då man måste ha 3.2 GHz för att nå minimum... Drar priset iväg väldigt mycket på en sådan quad core processor (om det nu finns, har inte sett någon själv än men....)

Inte alls, jag kör Crysis i 1280x1024, alla inställningar på high och 4xAA med mitt system i vista 64, inte ens en tillstymmelse till fpsdrops..

Och då kör jag en AMD som nu alla hävdar ska vara sjukt dåliga jämfört med C2D

Permalänk
Medlem

Re: Re: 8800 vs. 9800

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Inte alls, jag kör Crysis i 1280x1024, alla inställningar på high och 4xAA med mitt system i vista 64, inte ens en tillstymmelse till fpsdrops..

Och då kör jag en AMD som nu alla hävdar ska vara sjukt dåliga jämfört med C2D

amd är inte SJUKT dåliga dom är bara sämre, jag kör själv på en gammal 939 bräda med en opty 170@2.8ghz, alla spel funkar för mig, sen att jag har 80fps istället för 100 bekommer mig inte så mkt endå

Visa signatur

Permalänk
Citat:

ahh, ok
Justnu kör jag orginalar processorn, en Intel core 2CPU, 1.8 GHz

Jag kan inte säga att det laggar direkt men ändå...

Du sitter ju på en klockvänlig liten rackare till processor, så prova att klocka upp den lite. Jag antar att du har en E4300 eller en E2160 och båda klockar med sisådär en 90% sannolikhet upp till 3GHZ med ett hyfsat moderkort (i de flesta fall över 3GHZ) och då är det inte processorn som drar ned prestandan. Även med lite lägre klock är det ofta inte processorn som drar ned prestandan, Crysis som de flesta nya FPS-spel är GPU-begränsat ssnarare än CPU-begränsat.

(och om någon redan påpekat så är det en P4:a de refererar till i systemkraven, core2duo presterar mycket bättre sett till sin klockfrekvens och dual core gör sitt till också)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag kollar också efter ny dator just nu.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=784...

jag funderar på dubbla gtxkort då jag är ute efter det bästa of the bästa så att säga. typ.

men efter att ha läst denna tråd så börjar jag fundera. Vad kan prestandaskillnaden bli mellan dual gt och dual gtx ?

jag har fått rekomendation om detta i sli:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LT8800GT...

värt det ? eller är det bara onödigt

Permalänk
Medlem

sjuuuukt onödigt, dels för att det inom kort kommer nya modeller, G92 GTS kommer ju snart tex.

GTX känns iaf för mig som en produkt som bara ska utfasas nu...det är verkligen inte rätt tid att köpa monstergraffe nu, spec inte i SLI

jag skulle satsat på ett 8800GT om jag verkligen behövde ett nytt grafikkort idag!

Sen är det bara att vänta nån månad så kommer det förmodligen en helt ny serie, eller "nya" GTX och ULTRA.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du sitter ju på en klockvänlig liten rackare till processor, så prova att klocka upp den lite. Jag antar att du har en E4300 eller en E2160 och båda klockar med sisådär en 90% sannolikhet upp till 3GHZ med ett hyfsat moderkort (i de flesta fall över 3GHZ) och då är det inte processorn som drar ned prestandan. Även med lite lägre klock är det ofta inte processorn som drar ned prestandan, Crysis som de flesta nya FPS-spel är GPU-begränsat ssnarare än CPU-begränsat.

(och om någon redan påpekat så är det en P4:a de refererar till i systemkraven, core2duo presterar mycket bättre sett till sin klockfrekvens och dual core gör sitt till också)

OK, tyvärr har jag hitills bara spelat spel på min dator och inte brytt mig om prestanda osv. så däför vet jag inte exakt hur man överklockar, tror någon kompis sa att man skulle gå in i BIOS och trixa runt lite. Dessutom rävs väl bättre kylning om man överklockar skiten. (BTW är det en E4300)

Sen har jag ingen aning om jag har ett bra moderkort, det som sitter i är ett ASUS P5LP-LP (Leonite). Är det något som känns igen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
om jag vore trådskaparen, som uppen barligen är ute efter en del prestanda skulle jag köpa 2st 8800gt och köra SLI dom tar ett 8800ULTRA, sen kan du även voltmodda dom små liven och då kan du klocka dom så att ett single 8800gt tar ett 8800 ultra, just det lite bättre än 2st 8800 ultra i SLI, det är lite prestanda, priset kommer bli ungefär vad ett 8800gtx kostar runt 4500kr.

och då bör du kunna tugga ganska många polygoner i crysis!

De testerna jag har sett med 8800GT i SLI har faktiskt inte sett sådär toppenbra ut. Det varierar mycket från spel till spel från att faktiskt SÄNKA frameraten till att öka den med 80% och ligga på en medelökning på omkring 25 % och ligger faktiskt väldigt nära GTX:en i riktigt höga upplösningar, så att påstå rätt av att de tar ett ulktra tycker jag itne att man kan göra. Hurpass bra optimerade spelen är för SLI varierar rätt kraftigt och i de dåligt optimerade spelen så kommer nog SLI-lösningen bli slagen av singelkort som GTX och ULTRA. Däremot är prisvärdheten i dessa kort dåliga som fan idag, men det är en annan sakfråga...

Du kommer med en SLI-lösning ALLTID att vara beroende på SLI-optimeringsgrad i spelet.

sen får man ju tänka på grejer som ökad temperatur, ökad effektförbrukning och val av SLI-moderkort. Det kommer säkert fler spel som är quad-optimerade men crysis är det i dagsläget inte särskilt bra och i motsats till vad crytek själva säger så tjänar man på högre frekvens. Dessutom vid höga inställningar så utgör grafikkortet flaskhalsen vilket innebär att du inte ser någon skillnad i framerat mellan exvis en C2D på 2,4 GHZ och en överklockad C2D.

Orakr inte leta fram alla tester som jag baserar det jag säger på men är du intresserad av något särskilt av något som jag sagt så säg till så skaj ag nog hitta dem på sidorna jag hänger på.

Jag ska strax också köpa en dator som jag hoppas ska klara crysis hyfsat

Ska nog vänta på nya GTS:en baserad på G92 som jag hoppas finns i lager innan jul...

Good luck!

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Tja, så här till jul så funderar jag stark på att önska mig det ny nVidia grafikkortet. Är det någon idé eller kommer 8800gtx fortfarande att ligga i topp? Får väl hoppas att inte ett nytt 9800 kommer ut veckan efter det första släppts

Sen en annan fråga, är det värt att köpa quad core eller borde man hålla sig till dual?

Men Core-arkitekturen är 3 ggr effektivare än P4 per klockcykel, vilket betyder att en 1066 mhz Core2-kärna skulle behövas för vista (533 mhz dual core teoretisk max peak värde), dessutom är ju core2 minst 2 kärnor, så med vilken core2-processor idag bör du vara säker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
De testerna jag har sett med 8800GT i SLI har faktiskt inte sett sådär toppenbra ut. Det varierar mycket från spel till spel från att faktiskt SÄNKA frameraten till att öka den med 80% och ligga på en medelökning på omkring 25 % och ligger faktiskt väldigt nära GTX:en i riktigt höga upplösningar, så att påstå rätt av att de tar ett ulktra tycker jag itne att man kan göra. Hurpass bra optimerade spelen är för SLI varierar rätt kraftigt och i de dåligt optimerade spelen så kommer nog SLI-lösningen bli slagen av singelkort som GTX och ULTRA. Däremot är prisvärdheten i dessa kort dåliga som fan idag, men det är en annan sakfråga...

Du kommer med en SLI-lösning ALLTID att vara beroende på SLI-optimeringsgrad i spelet.

sen får man ju tänka på grejer som ökad temperatur, ökad effektförbrukning och val av SLI-moderkort. Det kommer säkert fler spel som är quad-optimerade men crysis är det i dagsläget inte särskilt bra och i motsats till vad crytek själva säger så tjänar man på högre frekvens. Dessutom vid höga inställningar så utgör grafikkortet flaskhalsen vilket innebär att du inte ser någon skillnad i framerat mellan exvis en C2D på 2,4 GHZ och en överklockad C2D.

Orakr inte leta fram alla tester som jag baserar det jag säger på men är du intresserad av något särskilt av något som jag sagt så säg till så skaj ag nog hitta dem på sidorna jag hänger på.

Jag ska strax också köpa en dator som jag hoppas ska klara crysis hyfsat

Ska nog vänta på nya GTS:en baserad på G92 som jag hoppas finns i lager innan jul...

Good luck!

Det behövs inte letas fram några sidor, jag tror dig.

Jag hopaas verkligen att du köper Crysis, det är sjukt snyggt och roligt att spela, alla borde köpa det
Många säger att "det är en kloning av FarCry"... inte alls! Jag skulle vilja säga att det är så långt ifrån Far Cry man kommer (Blev lite offtopic där, men vill bara få alla att inse hur grymt bra det är )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach

finns så man kan tvinga spel att köra sli som inte stöder det, men jag tror inte det har med spelen att göra alls då jag körde 2st 7900gt i SLI och dom skalade väldigt bra i alla spel jag testade, varför nya kort skala dåligt kan bero på att pcie bussen inte pallar kraften men o andra sidan så finns ju 2.0 ute nu men hur mkt bättre än 1.0 den är vet jag inte, sen flaskar nog cpu'n ganska mkt med 2st dubbla grafik kort och man får kräma på bra med AA och AF i mkt höga upplösningar för att slippa att cpu'n flaskar. eller oxå är det drivrutinerna som är pissiga.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
finns så man kan tvinga spel att köra sli som inte stöder det, men jag tror inte det har med spelen att göra alls då jag körde 2st 7900gt i SLI och dom skalade väldigt bra i alla spel jag testade, varför nya kort skala dåligt kan bero på att pcie bussen inte pallar kraften men o andra sidan så finns ju 2.0 ute nu men hur mkt bättre än 1.0 den är vet jag inte, sen flaskar nog cpu'n ganska mkt med 2st dubbla grafik kort och man får kräma på bra med AA och AF i mkt höga upplösningar för att slippa att cpu'n flaskar. eller oxå är det drivrutinerna som är pissiga.

PCI-E 2.0 har exakt dubbel bandbredd mot gamla, men vilken betydelse det sedan spelar har jag ingen aning. Ja jag tror säkert att dethar med drivrutiner att göra, är nog ett jäkla jobb att synka alla delar osv...

jag gillar din sign, långt ifrån alla som fått det där rätt hehe man måste nog nästan ha spelat på modem för att verkligen känna skillanden

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T