Linux/BSD-dist designade för compactflash-kort.

Permalänk
Medlem

Linux/BSD-dist designade för compactflash-kort.

Jag har ett 4 GB compact flash-kort som jag kan boota med hjälp av en IDE-> Compact flash-konverterare.
Just nu håller jag på bygga ett NAS med hjälp av FreeNAS, iden vad jag förstått det är att disten bootas från minnet för att sedan skapa en ramdisk/lägga sig i minnet för att minimera skrivandet till kortet.

Jag söker en friare (fri=Kan användas till mer än ett nas) dist med samma egenskap (att använda ramminnet. Inte något webinterface eller liknande).

Har ni några förslag? Jag har hört talas om att FreeBSD har en sådan funktion men har inte hittat något konkret, vet ni något? Alla sparkar i rätt riktning är uppskattade! Länka på.

Permalänk
Medlem

ordet du söker är Flexiblare. Du kan ju såklart modifiera freenas hur du vill till ditt eget system.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för två snabba svar.

Petrucci du har givetvis rätt men det känns som att ge sig på att modifiera FreeNAS från grunden är ett större projekt än jag vill starta. Det får bli min nödlösning om jag inte hittar något bättre.

Systemet som levereras ska helst vara minimalt (i stil med en minimal install för debian) och då går Mandrake också bort.

Permalänk
Medlem

Vi har en användare här på forumet som heter UndCon, han har koll på såna här grejjor. Tor han kör på webserver router och filserver och sånt från CF kort. Han änvänder en dist som heter Eisfair.
- http://www.eisfair.org/en/

Permalänk
Medlem

FreeBSD har stöd för detta serruu..

Saxat från defaults/rc.conf:

tmpmfs="AUTO" # Set to YES to always create an mfs /tmp, NO to never tmpsize="20m" # Size of mfs /tmp if created tmpmfs_flags="-S -M" # Extra mdmfs options for the mfs /tmp varmfs="AUTO" # Set to YES to always create an mfs /var, NO to never varsize="32m" # Size of mfs /var if created varmfs_flags="-S -M" # Extra mount options for the mfs /var populate_var="AUTO" # Set to YES to always (re)populate /var, NO to never cleanvar_enable="YES" # Clean the /var directory

mfs = Memory filesystem aka. RAMdisk.

Det är ju just /var, /tmp och sånt man vill hålla på minnet istället för att inte skriva sönder filsystemet. Det kan även vara bra att read-only mounta rootfilsystemet som standard, samt inaktivera 'atime'.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
FreeBSD har stöd för detta serruu..

Saxat från defaults/rc.conf:

tmpmfs="AUTO" # Set to YES to always create an mfs /tmp, NO to never tmpsize="20m" # Size of mfs /tmp if created tmpmfs_flags="-S -M" # Extra mdmfs options for the mfs /tmp varmfs="AUTO" # Set to YES to always create an mfs /var, NO to never varsize="32m" # Size of mfs /var if created varmfs_flags="-S -M" # Extra mount options for the mfs /var populate_var="AUTO" # Set to YES to always (re)populate /var, NO to never cleanvar_enable="YES" # Clean the /var directory

mfs = Memory filesystem aka. RAMdisk.

Det är ju just /var, /tmp och sånt man vill hålla på minnet istället för att inte skriva sönder filsystemet. Det kan även vara bra att read-only mounta rootfilsystemet som standard, samt inaktivera 'atime'.

Hur är det tänkt att man ska göra med swap-partitionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Hur är det tänkt att man ska göra med swap-partitionen?

Man överlever faktiskt utan swap. Kolla bara på embeded system, aldrig sett nått som heter swap där. Snåla inte på minnet bara somsagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man överlever faktiskt utan swap. Kolla bara på embeded system, aldrig sett nått som heter swap där. Snåla inte på minnet bara somsagt.

Du får ursäkta min okunnighet men hur installerar man FreeBSD utan en giltig swap-partition?

Permalänk

Testa nanobsd-scriptet i FreeBSD, det genererar en flash-image som innehåller ett färdigt system. Se tex man nanobsd eller http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/nanobsd/i...

Då får man ett system med ramdisk för /etc, /var och sen readonly-mountad /.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Testa nanobsd-scriptet i FreeBSD, det genererar en flash-image som innehåller ett färdigt system. Se tex man nanobsd eller http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/nanobsd/i...

Då får man ett system med ramdisk för /etc, /var och sen readonly-mountad /.

Jävlar, det där kände inte ens jag till, måste hitta på något projekt nu där jag kan använda det.

Citat:

...

Snyggt kök!

Visa signatur

qw q b