Öppet brev ang ASUS 8800 GT och dess försäljning på DreamHack (DH)

Permalänk

Öppet brev ang ASUS 8800 GT och dess försäljning på DreamHack (DH)

Hej!

Detta brev går ut till dig som ansvarig för Datorbutikens (DB) kundrelation och kommer att postas i sin helhet på Sweclockers forum , konsumenträtt.

Det har kommit till vår kännedom att DB under DreamHack (DH) vinter 2007 sålt ASUS 8800 GT samtidigt som denna vara uppgets vara ej tillgänglig för kunder som beställt och betalat för varan så tidigt som 30 dagar innan DH.

Frågan som då dyker upp är varför dessa kunder som bevisligen beställt och betalat för produkten så tidigt som en månad innan EJ fått utlovad vara samt hur solidt DB:s kösystem är om det så enkelt kan kringgås med kortsiktig vinst som ledstjärna.

Vad har ni att säga till dessa kunder som känner sig väldigt åsidosatta och har fingret på AVBESTÄLL-knappen?

Personligen har jag en innestående order hos er på runt 7.000, samt en total betalning på runt 9500 kr, vill ni ta ett lån av mig istället för att leverera tillgängliga produkter så gärna för mig! Jag tillämpar vanlig lånränte-satts och räknar med att datumet för början av lånet sätts till det datum jag satte ordern, nämligen 07-11-01

Mvh Coop

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk
Medlem

Ush va tråkig still utav DB. Finns det några bildbevis på deras försäljningsplats från DH, kanske finns det t.o.m folk som har kvitton på sina köp därifrån?

Permalänk
Medlem

Ja mm reagerade på det också. De tar med en massa kort till dreamhack och säljer det där när det är mängder med folk som står i kö och väntar på att de ska få in det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Dh-delen har ett "eget" lager har jag för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Dh-delen har ett "eget" lager har jag för mig

spelar ingen roll du tror inte att det är DB som står för dessa kort längst bak i ledet ? Har folk beställt dessa varor och inte ännu fått dem och dom säljer denna produkt på DH så ska företaget bara försvinna från marknaden för sånt där är extremt dålig kundservice.

Stämmer detta så ska jag bojkotta detta företag för all framtid.

Visa signatur

| AMD Barton XP2500+ @ 2200Mhz Abit NF7-S 2.0 Temp 40/48 Asus Radeon 9600XT |
| AMD San Diego 4000+ 1mb cache ASRock 939Dual-SATA2 Temp 34/43C3D X800GTO|

Permalänk
Medlem

Eller så allokerade Asus ett pari kort till dh, som db fick sälja på plats.

Permalänk
Medlem

Riktigt uselt, och att sedan tro att det inte ska märkas. Det verkar ju som db är mer ute snabba pengar än långsiktiga kundrelationer..

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Avstängd

Snacka om att bli ertappad med pitten i brödrosten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fy fan. Jag har lagt min sista order hos dom där skojarna.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

tycker det är dålig stil av DB men som keyser säger: Eller så allokerade Asus ett pari kort till dh, som db fick sälja på plats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Snacka om att bli ertappad med pitten i brödrosten

ok?

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Jo det är ju troligt att Asus bryr sig mer om DH än vad Datorbutiken gör.

Om det vore så kunde även Datorbutiken gått ut med den informationen långt innan för att förhindra missförstånd.

Neh luktar det skit är det oftast skit...

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Jo det är ju troligt att Asus bryr sig mer om DH än vad Datorbutiken gör.

Om det vore så kunde även Datorbutiken gått ut med den informationen långt innan för att förhindra missförstånd.

Neh luktar det skit är det oftast skit...

Det kan också vara ost!

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det kan också vara ost!

Och ändå smaka skit.

Permalänk
Medlem

Eller så kan det vara så att ASUS faktiskt HAR reserverat ett antal kort till DreamHack och att dessa såldes genom Datorbutiken för att de hade en monter där.

Men det verkar ju finnas tillräckligt många konspiratoriskt lagda personer på det här forumet som inte har bättre saker för sig än att anta saker, så det blir väl inte bättre än så här med Sveriges ungdom (=Sveriges framtid, fniss).

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara ung för att ha konspirations teorier..

Säger som de sa i serien Boondocks "Just because you are paranoid dont mean they aint after you"

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk

För att reda ut och förklara detta:

Att Asus 8800GT såldes på Dreamhack W07 var en Grafikkorts kampanj från Asus sida då vi önskade erbjuda deltagare att köpa kortet på plats.

Dessa kort allokerades direkt från Asus till Dremhack och eftersom Datorbutiken.com var enda datorbutik med monter på Dreamhack faller det naturligt att Datorbutiken.com fick sälja dessa.
Denna allokering av 8800GT gick således inte via Datorbutiken.com's lager och korten var reserverade redan vid release av 8800GT och har ej påverkat Datorbutiken.com's kösystem.

Asus beklagar om Datorbutikens.com kunder har tagit illa upp av detta och hoppas ni har överseende och förståelse för kampanjen vi önskade ha under Dreamhack W07.

MVH
Asus Nordic AB

Permalänk
Medlem

Men typiskt så kommer nån in och sänker hela konspirationsteorin..

Ok vilket är nästa objekt att granskas?..lol

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Man behöver inte vara ung för att ha konspirations teorier..

Nej, idioter kommer tyvärr i alla åldrar.

Bra att ASUS svarade i alla fall så det blir slut på lipandet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad bevisar att det var Asus som skrev det där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Nej, idioter kommer tyvärr i alla åldrar.

Bra att ASUS svarade i alla fall så det blir slut på lipandet.

Onödigt att kalla folk för idioter bara för de inte håller med dig.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vad bevisar att det var Asus som skrev det där?

Ring 08-58898900 och fråga efter David Hammer och dubbelkolla om det var han som gjorde inlägget bara då om du inte tror på att det var dom. Eller maila honom på sin jobbmail (david understreck hammer at asus.com), eller varför inte googla efter namnet så hittar du hans arbetsmobil på IDGs "itfolk" också...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Onödigt att kalla folk för idioter bara för de inte håller med dig.

Människor som ställer sig som får och skriker utan att ha tagit reda på bakgrunden är idioter. Vare sig du anser att man inte skall kalla dem det eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är dock samma sak att "anta" att det inte är nått fel.

Allt var ren spekulation tills det klargjordes.

Så är man inte isf enligt din logik en idiot om man antar att allt är ok lika gärna som om man antar att det inte är det?

Slutsats alla är idioter.. lol

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Citat:

För att reda ut och förklara detta:

Att Asus 8800GT såldes på Dreamhack W07 var en Grafikkorts kampanj från Asus sida då vi önskade erbjuda deltagare att köpa kortet på plats.

Dessa kort allokerades direkt från Asus till Dremhack och eftersom Datorbutiken.com var enda datorbutik med monter på Dreamhack faller det naturligt att Datorbutiken.com fick sälja dessa.
Denna allokering av 8800GT gick således inte via Datorbutiken.com's lager och korten var reserverade redan vid release av 8800GT och har ej påverkat Datorbutiken.com's kösystem.

Asus beklagar om Datorbutikens.com kunder har tagit illa upp av detta och hoppas ni har överseende och förståelse för kampanjen vi önskade ha under Dreamhack W07.

MVH
Asus Nordic AB

Brevet var ställt till Datorbutiken (DB) och så länge de inte svarat anser jag inte frågan utredd.

Vi har ej fått något svar till den adress där detta brev har sitt ursprung.

Coop

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk

Jag tycker man ska vara sparsam med utnämnandet av idioter.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoopDeLoop
Brevet var ställt till Datorbutiken (DB) och så länge de inte svarat anser jag inte frågan utredd.

Vi har ej fått något svar till den adress där detta brev har sitt ursprung.

Coop

Läs brevet en gång till, db sålde ju inte korten å sina vägnar, utan åt asus.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag skriver det igen:

Människor som ställer sig som får och skriker utan att ha tagit reda på bakgrunden är idioter.

Om man så önskar kan man byta ut order "idioter" mot "okunniga tölpar" eller annan likande beskrivning. Jag överlåter det till er om ni så önskar laborera med andra kombinationer av ord.

Mitt förslag är alltså. Besinna er och försök ta reda på sanningen bakom det hela innan ni gör en höna av fjäder.

Visa signatur

Permalänk

Svar till CoopDeLoop via mail:

"
Hej <snipp>!

Vi har inte haft kontrollen över det begränsade antal kort som såldes på Dreamhack, det är ASUS som allokerat dessa dit exklusivt. Då denna fråga tydligen har stort allmänintresse föreslår jag att vi för vidare diskussion i ärendet på öppet forum.

/dbmannen

"

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Det är nog ordvalet som gjorde att detta spårade ur..

Även okunnig är gränsfall då det inte handlar om kunskap utan information.
"Oinformerad som drar förhastade slutsatser" låter bättre än "okunnig tölp" eller?

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk

De kunder som beställt ett datorsystem av oss, monterat eller i delar, som inte kan levereras pga brist på 8800GT oavsett fabrikat - kontakta vår Kundtjänst via mail/kontaktformulär med referens till ordernummer så skickar vi med ett enklare grafikkort utan kostnad nu och skickar 8800GT-kortet fraktfritt så snart det kommer in. Det enklare kortet får ni givetvis behålla, och då det också är baserat på nVidia-chip slipper man ominstallation av drivers vid byte till 8800GT. Enda undantaget är de som beställt för avbetalning då vi tyvärr inte kan delleverera dessa, men de som valt avbetalning kan istället kontakta mig med referens till ordernummer för en fraktfri leverans som lite plåster för väntetiden.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se