Permalänk
Medlem

Runddragen skruv!

Har ni några bra tips på att få bort en runddragen skruv från moderkortet. får för tillfället inte lös moderkortet pga det

tacksam för bra tips!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte hur pass runddragen den är men det går ju att borra bort skallen på den om du är försiktig.

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Medlem

Borra är ett alternativ som SuPrAn säger.
Förmodar att det gäller stjärnskruv så testa med en liten vanlig mejsel.
Kanske också prova med spetstång/platttång.
Om du kommer åt så försök att skruva med tång imellan Moderkort och bottenplåt.
Slut på ideér

Men var försiktig.

Lasse

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk

Du kan testa med superlimm. Du kan limma fast något på skruven som gör att du får bättre grepp om den med tex en tång eller liknande.

Permalänk

hur lyckas man?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

jag tänkte liknande somn dark defender..
fast jag hade hellre klickat på lite superlim på mejseln sen limmat fast mejseln på skruven och testat det.. skulle verkligen inte borra, speciellt inte när man är klumpig som man är, då offrar jag hellre en skruvmejsel än ett moderkort fan ^^,

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

försök fila en skåra i den så du kan använda en vanligmejsel för att skruva lös en inge svårare me de. dock lite svårt när den är på moderkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Du kan testa med superlimm. Du kan limma fast något på skruven som gör att du får bättre grepp om den med tex en tång eller liknande.

Se bara till att du limmar fast något du inte vill spara....om det sätter sig hårt vill säga.....surt med en skruv på fina mejseln juu...:)

Permalänk
Medlem

Polygriptång kan funka. Sen om det är en sån med sexkantigt huvud tar du en sån skruvmejsel man sätter bits i. Ta ur bitset och skruvskallen passar perfekt i hålet...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Jag brukar mig:a fast en mutter ovanpå skruven men det blir nog inte så bra i det här fallet

men superlim är ju en lightvariant på samma tema, testa med det....
är du rädd om fina mejseln så rotar du fram fulmejseln ur garderoben och använder den istället

/Erik

Permalänk

mig? jag hoppas du skämtar.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
mig? jag hoppas du skämtar.

Vad menar du? Klart jag vet va du menar.

Visa signatur

okim

Permalänk

CatscaN^Tim: MIG är en sorst svets

Finns ju sånna där mejslar som man håller emot skruven o sen slår med hammare på så de gängar ut sig. annars så brukar vinkelslipen vara en god vän;)

beror ju som sagt på hur mycket du vill ha kvar av ditt moderkort villsäga^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

är inne på samma tema som dom andra med limmet men istället för lim skulle jag använda nåt jag vet fungerar... loctite bland annat tillverkar en slags pasta som heter griptight om jag inte minns fel, ungefär som ventilslippasta men diamantkorn i som biter tag i dom båda metallytorna.
använd en mejsel som passar bra o klicka lite på spetsen sen ska det säkert gå... annars blir det väl den vanliga våldmetoden som innefattar ett dorn och hammare att slå med på kanten av skallen så den börjar röra sig.
Mvh

Permalänk
Avstängd

Kanske testa å skruva ur distansen från baksidan av moderkortsplåten, om den inte sitter pressad alltså.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kire_78
Jag brukar mig:a fast en mutter ovanpå skruven men det blir nog inte så bra i det här fallet ;-)/Erik

Hahaha, sätt jordklämman på prollen och bränn fast...
:):)

Permalänk
Medlem

ett annat alternativ kan ju vara att (om det finns plats samt att du kan täcka över kortet) att ta en kapskiva på en dremel försiktigt o såga ett spår i skallen
för dremel skivorna är ju ganska "små i diameter"

Men lägg gärna tex alufolie över moderkortet som du tejpar fast runt skruven
du klipper ett hål som är typ 10mm större än skruven runt om sä att skruven
är 5mm då gör du ett hål som är 25x25mm jag har tagit bort runt dragna skruvar från känslig elektronik flera gånger gäller bara att tänke efter 4-5 ggr innan man
gör "det" så slipper man göra misstag

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

När vi är inne på Dremel-snacket så kan jag berätta hur jag gjorde för att få ur en skruv ur en hårddisk häromdan.

Om du fått ur skruven så du ser gängorna så kan du försiktigt sätta kapskivan mot gängorna. Den kommer då skruva ur skruven åt dig (förutsatt att din Dremel går åt rätt håll).

Permalänk
Medlem

fins special gegga som man lägger på skruvmejslen eventuellt på skruv huvudet som förbättrar friktionen.... Prova

Eller superlims varianten, för att få loss skruven från skruvmejslen om den sitter fast kan du prova värma med tändare tills limmet släpper

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Fila och borra [b]inte[/], kommer ju bli massa små partiklar som flyger runt. Testa lite superlim, eller snurra distansen på baksidan med en plattång eller dyl, beroende på vart på moderkortet sitter.

När du säger runddragen antar jag att du har haft en "opassande" mejsel och dragit åt så att spåren försvunnit?

Om du bara dragit sönder gängorna funkar superlim också utmärkt, limma fast en skruvmejsel, sen snurrar och drar du.

Permalänk
Inaktiv

Har också detta problem !

Permalänk
Medlem

En sidavbitare brukar funka fint på små skruvar, bättre än vanlig tång för avbitaren gör små "hack" i skruven och det gör att man får bättre grep.

Permalänk
Skrivet av anon217195:

Har också detta problem !

tur du har en hel tråd med bra tips som du redan hittat att läsa i då!

Permalänk
Medlem

Holy necropost... När vi ändå är inne på samtalsämnet;

http://www.youtube.com/watch?v=BMfqxEd3xmU

...

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ta en gummisnodd och stoppa ner ett lager mellan den vanliga mejseln och ner i skruvhålet.

Bara att skruva. Inget våld nödvändigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ta en gummisnodd och stoppa ner ett lager mellan den vanliga mejseln och ner i skruvhålet.

Bara att skruva. Inget våld nödvändigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte säga detsamma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murgot:

Har ni några bra tips på att få bort en runddragen skruv från moderkortet. får för tillfället inte lös moderkortet pga det

tacksam för bra tips!

Det man brukar använda kallas för "grispitt".
Men dom där skruvarna är ju väldigt smala så frågan är om det skulle fungera.

Gummisnodden ovan känns som en vinnare i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217195:

Har också detta problem !

Skrivet av Skuggan74:

Det man brukar använda kallas för "grispitt".
Men dom där skruvarna är ju väldigt smala så frågan är om det skulle fungera.

Gummisnodden ovan känns som en vinnare i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Apskit lärde jag mig av min lärare. Kärt barn...

Skrivet av murgot:

Har ni några bra tips på att få bort en runddragen skruv från moderkortet. får för tillfället inte lös moderkortet pga det

tacksam för bra tips!

Gummisnodden är bra, det jag fick använda senast var en vanlig avbitartång, greppa lagom hårt och skruva sakta. Men detta förutsätter att det finns något att greppa om. En annan gång använde jag ett väldigt smalt titanborr och borrade sönder skruven. Du gör det på egen risk men det var sista alternativet för mig och fungerade.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Gummisnoddsknepet är rätt användbart om skruven inte sitter alltför jäkligt.

Ett annat bra knep är att ta en såndär engångs stiftpenna man brukar få som reklam. Plocka ut stiften och smält änden med tändare, sedan trycker du den över skruven så den smälta plasten formar sig efter skruvskallen, och håller den så stilla du kan medans plasten stelnar. Försök sedan skruva loss.

Om du har en dylik hemma, så är en vanlig svetsklämma ett fantastiskt verktyg för att lossa på slaktade skruvar. Kläm fast runt skallen, skruva loss.

Sidavbitare har redan nämnts. Nyp tag rakt ovanifrån, så skären går in i skruvskallen, skruva loss.

Har du en tillräckligt kraftig lödkolv och en liten mutter kan du löda fast den senare på skruvskallen, och sedan skruva loss det med en liten skiftnyckel eller liknande

Att fila ett spår i skruvskallen mha nålfil eller dremel, och ta den med en vanlig spårmejsel funkar, om man kommer åt att fila, och vågar riskera konsekvenserna av att det blir filspån kvar på fel ställen.

Det var väl de knep jag kom på för tillfället.

Skrivet av Skuggan74:

Det man brukar använda kallas för "grispitt".
Men dom där skruvarna är ju väldigt smala så frågan är om det skulle fungera.

Gummisnodden ovan känns som en vinnare i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, grispitt för 6-32:or, det vore nåt det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murgot:

Har ni några bra tips på att få bort en runddragen skruv från moderkortet. får för tillfället inte lös moderkortet pga det

tacksam för bra tips!

Skrivet av Thunderbolt:

En sidavbitare brukar funka fint på små skruvar, bättre än vanlig tång för avbitaren gör små "hack" i skruven och det gör att man får bättre grep.

Sidavbitare är ett utmärkt förslag, så länge det går att komma åt skruvskallen utan att något i närheten kan bli skadat. Har gjort så själv med skruvar som haft spåret förstört. Man måste få bra grepp uppifrån bara.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"