Permalänk
Medlem

Den stora spara batteri tråden!

Hej! Jag vill ha lite tips och tricks på hur man ska spara batteri och vad som generellt tar mycket batteritid så man får mest kul ur sin dator på längst tid.

Undervolta processorn kan man göra, dock inte på alla. Sänka skärmens styrka, släcka för wlan/bluetooth sivåda man inte surfar. Undvika extern mus. Ändra schema i Vista. Fler förslag?

Sen undrar jag varför jag inte kan se hur mycket batteritid jag har kvar.. Jag kan se procent, typ 24% men inte 27 minuter som hade varit mycket bättre. Jag har en zepto 3215w och det programmet som följer med "smart battery" verkar ju helknasigt. Varför ska man ställa in programmet att bara ladda 75% eller..50% ? är de mån snabbladdning?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

stäng av precis allt du kan tänka dig som du inte behöver
och använd den så lite som möjligt

Permalänk
Medlem

Använda XP och inte Vista är väll största tipset! (Eller köpa en Mac är väll det bästa )
Annars så är det väll det simplaste, dra ner brightness, stäng av ljud, ha att den stänger av skrämen efter 5 minuter men dimmar den efter 1 minut så den knappt drar nått efter 1 minut.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

man kan väl försöka att inte surfa runt på allt för flashiga sidor allt för mkt, de drar batteri:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
man kan väl försöka att inte surfa runt på allt för flashiga sidor allt för mkt, de drar batteri:P

...avinstallera flash?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
...avinstallera flash?

Eller köra Firefox och installera tillägget Flashblocker.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Jag tror att trådlösa nätverkskort drar oförskämt mycket. Jag råkade nämligen ut för ett jätteskutt nedåt i kvarvarande tid när jag tankade en stor fil i hög hastighet via det trådlösa någon gång.

Men det slog mig nu att det faktiskt kan ha varit hårddisken som drar så mycket.. någon som vet?

Permalänk
Medlem

Bra tips alla!

Jag håller på att utvärdera Vista/XP i dualboot. XP tycker jag fungerar snäppet bättre men Vista har, vad jag läst - bättre stöd för Santa Rosa platformen som ska spara mer ström. Finns det någon källa på att Vista drar mer ström?

Dessutom har Vista som bekant en dålig egenskap som gör att den ständigt tuggar från hårddisken (har 2gb ram), stängde av Indexing Service men ändå. Störigt. Varför ska Vista ladda när jag inte gör nått på datorn. Hårddisk tar säkert också sin beskärda del av strömmen..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

det bästa man kan göra redan vid köp är att undvika celeron prossecorer då dem ej har speedstep,

//Johan

Permalänk
Medlem

Använd alltid energisparläge i vista och försök inte använda "balanserat"-läget då energisparläget har, av någon anledning, bättre energisparfunktioner även om man ställer in balanserat-läget på exakt samma inställningar.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ-Xter
Använd alltid energisparläge i vista och försök inte använda "balanserat"-läget då energisparläget har, av någon anledning, bättre energisparfunktioner även om man ställer in balanserat-läget på exakt samma inställningar.

Jag skulle vilja ha en supermaxad energispar profil (typ 10% på skärmen osv) kan man lägga till en sån profil?

Så använder man supersparprofilen till resor tex.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Jag skulle vilja ha en supermaxad energispar profil (typ 10% på skärmen osv) kan man lägga till en sån profil?

Så använder man supersparprofilen till resor tex.

Japp det går. Bara att gå in i inställningarna för det program som du använder för att byta energischema alternativt i windows egna i energialternativ. Där går det att pilla runt en hel del för allt är ju inte ställt till att spara så MYCKET batteri som möjligt även om det lutar betydligt mer åt det hållet än åt att ge maximal prestanda. änger du med, kändes lite invecklat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Japp det går. Bara att gå in i inställningarna för det program som du använder för att byta energischema alternativt i windows egna i energialternativ. Där går det att pilla runt en hel del för allt är ju inte ställt till att spara så MYCKET batteri som möjligt även om det lutar betydligt mer åt det hållet än åt att ge maximal prestanda. änger du med, kändes lite invecklat...

Schysst! Problemet e bara att vista har bara 3 profiler och jag hade behövt en extra valmöklighet "superpower-saver" typ..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Schysst! Problemet e bara att vista har bara 3 profiler och jag hade behövt en extra valmöklighet "superpower-saver" typ..

Jo precis. Jag har Vistas 3 och sen har jag ett program som heter "Power 4 Gear" som fljde med min Asus när jag köpte den. Det programmet ger ytterligare inställningar än vad vistas gör. Kolla om det går att hämta eller om det ev. finns nåt bra alternativ. Borde det göra!